1.6. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Kloubový autobus Škoda 706 RTO-K se do výroby nedostal: Jaký byl jeho další osud?

 

V roce 1961 představila Karosa Vysoké Mýto velmi zajímavý projekt kloubového autobusu na základě oblíbené řady Škoda 706 RTO. Nadějný projekt u nás skončil jediným exemplářem, aby se jeho výroba nakonec přesunula do Polska.

Autobusy Škoda 706 RTO se vyráběly v letech 1956 až 1972. Šlo o první poválečnou konstrukci československého autobusu. Tehdy se ještě nepoužívala samonosná karoserie, ale rámová. To je ostatně zakódováno už v samotném označení vozu. RTO znamená Rámová Trambusová Osobní. Trambusová proto, že řidič seděl před přední nápravou. Výhody jsou prostorové, nevýhody servisní, pokud je motor jako v případě RTO uložen vpředu pod podlahou. Řidič tak sedí vlastně vedle motoru…

Jak zvýšit kapacitu

Rozvoj silniční dopravy v 50. letech v Československu s důrazem na hromadnou dopravu vedl k zamyšlení, jak zvýšit její kapacitu. Před časem jsme psali o autobusovém návěsu Karosa NO 80, který skončil v propadlišti dějin.

Karosa NO 80 byl návěs, určený výhradně pro přepravu osob: Jak celý projekt vznikl a proč se nakonec neujal?

Ve stejné době pracovali konstruktéři z Karosy také na projektu kloubového autobusu, který se zdál být určitě nadějnějším počinem i z dnešního pohledu než osobní návěs. Dnes to tak možná nevypadá, ale na začátku 60. let se jednalo o velice progresivní projekt, a to i na západě. Historicky vzato se vysokomýtský „kloubák“ na bázi „ertéóčka“ stal světově druhým takto řešeným autokarem. Jako první přišli s touto myšlenkou a následně realizací Italové, a sice Alfa Romeo (ano tato slavná značka dokázala navrhnout a vyrobit nejen skvěle jezdící auta). Většího rozšíření se však „kloubák“ Alfy Romeo nedočkal a nakonec dle dobových pramenů jezdil pouze na speciálních tratích v Itálii. Kromě Alfy Romeo a Karosy se stejnému projektu věnoval v té době také maďarský Ikarus, který následně tyto stroje hojně vyvážel do světa, mimo jiné také k nám. Ještě na sklonku devadesátých let jezdilo kloubových Ikarusů Z28 například v Praze u dopravního podniku značné množství.

Autobusácká posedlost Václava Kopty: Diagnóza RTO

Smyslem vývoje kloubových autobusů bylo nahradit kombinaci „běžný autokar s přívěsem“. Případně klasický autobus se značnou délkou, což bylo řešení uplatňované třeba v USA, kde na to ovšem měli na silnici prostor. Kloubový autobus má nespornou výhodu ve schopnosti „lámat“ se do zatáčky. Návěsný díl (zadní) se tak může vůči tažnému vozidlu pootáčet vzhledem k vodorovné i svislé rovině Nejde tudíž jen o zatáčky, ale také například o jízdu do stoupání.

Jak to bylo udělané

Coby tažné vozidlo využili konstruktéři sériový podvozek vozu 706 RTO. Ten však zkrátili a upravili tak, aby do něj bylo možné zavěsit takzvanou točnu nebo také točnici. Návěsný díl, tedy zadní byl tvořen jako samonosný, tudíž točnice i zadní náprava byly montovány přímo do samonosného skeletu. Aby se zlepšila manévrovatelnost a snížilo opotřebení pneumatik při zatáčení, dostal vůz řiditelné obě krajní nápravy. Naopak hnací byla ta prostřední. Řízení zadní nápravy obstarávala táhla, přičemž její kola jela ve stopě druhé, tedy hnací nápravy. Zadní kola se tedy natáčela v opačném smyslu než přední. Tímto se u vozu dlouhého 16,12 metrů podařilo dosáhnout nejmenšího průměru otáčení 24,5 metru! Točnice byla zakryta měchem (lidově harmonikou). Ten se nepoužíval pouze na viditelném místě karoserie, ale také pod podlahou vozu.

Náš kloubový autobus 706 RTO-K byl ovšem pozoruhodný také technickým řešením celého podvozku. Z nich dobová literatura uvádí dva: Tím prvním je pneumatický posilovač řízení, což byla tehdy novinka. Běžné 706 RTO posilovač řízení nepoužívalo. V tomto případě bylo jeho použití nutné z důvodu řízení obou náprav. Druhým velmi progresivním prvkem bylo pneumatické odpružení střední a zadní nápravy, čímž se výrazně zvýšil komfort cestování. Oba systémy byly československé konstrukce i výroby. Pneumatický posilovač řízení našel následně využití u některých sériových vozů 706 RTO a jak uvádějí pamětníci, život s ním byl občas těžký.

Kolik lidí mohl svézt?

Od samého začátku se u kloubového autobusu počítalo se dvěma variantami uspořádání kabiny pro cestující. První o celkové hmotnosti 18.370 kg počítala s 64 pevnými a 16 nouzovými sedadly, což představovalo 80 míst k sezení. Druhá zamýšlená varianta měla celkovou hmotnost 20.115 kg a počítala se 64 pevnými sedadly, nouzová sedadla chyběla a místo nich byl využit prostor pro 41 stojících cestujících. Celkem tedy 105 cestujících. V extrémním případě, pokud by se zvýšil počet stojících cestujících, zvýšila by se přepravní kapacita vozu na 125 cestujících. Toto ovšem pouze v souladu s předpisy, které by to povolovaly.

Výrobce u prototypu dále uváděl maximální rychlost 65km/h, stoupavost 22 procent a spotřebu paliva 33 litrů na 100 km. Pohotovostní hmotnost činila 12.290 kg respektive 12.165 kilogramů.

Dojmy z jízdy

Dobový materiál zmiňuje také krátké vyzkoušení prototypu kloubového autobusu při jízdě. Testovací trať byla šikovně zvolena, vedla ulicemi Starého Města v Praze. Právě tady se projevila skvělá manévrovatelnost vozu. Řidič se musel starat jen o stopu zadní nápravy tažného dílu. Velmi pochvalně se hodnotilo také odpružení. Vpředu byla použita listová péra. Střední náprava využívala pneumatické gumové měchy, zatímco na té zadní se zkoušelo pneumatické odpružení s membránou.

Škoda RTO 707 Dumpling: Moderní interpretace autobusové klasiky

V rámci předváděcí jízdy se ovšem objevily také připomínky, a to zejména z úst těch, kteří by měli v budoucnu nový autobus používat. Tedy od zástupců někdejších ČSAD či dopravních podniků. Vadil zejména nízký výkon 117,6 kW použitého motoru, který byl převzatý z „krátkého“ 706 RTO. Pokud byl „kloubák“ plně zatížen, ukázal se výkon motoru nedostatečný. Tehdejší požadavky zněly na výkon motoru 220 koní, tedy 162 kW.

Známé autobusy Karosa B732 v pražské MHD skončily

Také se ukázalo, že v sériové výrobě by bylo vhodné sjednotit systém odpružení všech tří náprav. Další otazník visel nad elektrickou soustavou. Zdrojem proudu tady byla dvě dynama, ovšem při zapnutí všech spotřebičů (osvětlení, rádio aj.), se ukázala jako nedostatečná. Zajímavá připomínka se týkala oddělení prostoru řidiče od kabiny pro cestující. Smyslem bylo izolovat řidiče od družných pasažérů. Přesně takto to uváděl dobový tisk…

Další osud československého „kloubáku“

Autobus Škoda 706 RTO-K se sériové výroby v Karose nikdy nedočkal. Vyrobený prototyp byl nasazen do zkušebního provozu u ČSAD Praha. Tady jezdil zejména na příměstských linkách, například mezi Prahou a Horními Počernicemi. Občas ale i na dálkové linky, kdy vozil turisty například z Prahy do Pece pod Sněžkou. Autobus se osvědčil a údajně sloužil spolehlivě. Při plném zatížení se však jeho řidiči potýkali, jak je ostatně uvedeno výše, se slabým motorem. Dle dostupných zdrojů takto sloužil v Praze do roku 1966, kdy jej předali do podniku Chirana Brno. Tady vydržel jen tři roky, když v roce 1969 skončil ve šrotu.

V ČSSR na sériovou výrobu kloubového autobusu nedošlo, druhý život však československé konstrukci vdechli Poláci. Konkrétně firma Jelcz, která na základě československé licence začala vyrábět kloubový autobus AP 02. Později pak AP 021. Tyto polské autobusy se na pohled od 706 RTO-K moc neliší. Dokonce je poháněl i náš motor. Jeho malý výkon Polákům zřejmě nevadil. Používaly se ale výhradně v polských městech, třeba ve Varšavě či v Krakově.

Přestože byl původní prototyp sešrotován, i dnes se můžete se Škodou 706 RTO-K setkat. Jedná se však o repliku stavěnou v letech 2010 až 2013 v areálu Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice. Šlo údajně o zakázku soukromého sběratele.

Foto: www.k-report.net, Jindřich Běták, www.csap.cz, galerie-autobusu.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Investice do bytu je dnes jistota Investice do bytu je dnes jistota

Pokud nemáte finanční vzdělání, jste v podstatě vydáni na…

Trump zrušil kontroverzní zákon o odebírání dětí migrantům Trump zrušil kontroverzní zákon o odebírání dětí migrantům

Americký prezident Donald Trump dnes podepsal dekret,…

Britský parlament schválil zákon o brexitu Britský parlament schválil zákon o brexitu

Britský parlament dnes schválil konečnou podobu zákona o…

 

Štítky Škoda Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Subaru BRZ V8 na českých značkách? Postrach Ferrari má 580 koní Subaru BRZ V8 na českých značkách? Postrach Ferrari má 580 koní

Pokud si opravdu myslíte, že japonská dvojčata GT 86 a…

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu? TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu…

 





 
Volvo S60: Sedan nové generace přijíždí zpoza Atlantiku

Volvo S60: Sedan nové generace přijíždí zpoza Atlantiku

Včera

Volvo odhalilo podobu sedanu S60 nové generace. Navíc na místě, kde bude vznikat, v už funkční továrně v Charlestonu (USA).




Blesk.cz

Budete plakat nad tím, jak jsou tyhle staré hry dobré. Recenze Devil May Cry HD Collection

Budete plakat nad tím, jak jsou tyhle staré hry…

Série Devil May Cry je právem považována za legendu a zároveň zakladatele subžánru zběsilých akcí alias…

Letní neduhy, které nám ničí dovolené: 3 tipy, jak porazit průjem, úpal a štípance

Letní neduhy, které nám ničí dovolené: 3 tipy, jak…

Úpal, bodnutí hmyzem a průjem – tři nejčastější zdravotní problémy, které nás v teplých měsících mohou pěkně…

 

iSport.cz

Standardky jsou zbraň, Kane míče asi přitahuje, říká Kotal. Chválil i Tunisko

Standardky jsou zbraň, Kane míče asi přitahuje, říká…

Zápas mezi Anglií a Tuniskem se mu líbil. Zkušený trenér a expert deníku Sport Václav Kotal ocenil hru afrického…

Díra po Hlinkovi. V Baníku řeší, kdo může nahradit klíčového hráče

Díra po Hlinkovi. V Baníku řeší, kdo může nahradit…

Baník hlásí problém. Po odchodu Marka Hlinky do Gruzie klub intenzivně shání náhradu na klíčový post…

 

Reflex.cz

Přátelé Miloše Zemana aneb Šplhání po shrbených zádech neduživého Hamáčka

Přátelé Miloše Zemana aneb Šplhání po shrbených…

Česká postemigrační sociální demokracie se obnovovala ztěžka. V atmosféře, kdy pojem „levice“ značil bezmála…

Evropská ostuda: Lidské zoo, kde byli černoši a indiáni chováni jako zvěř. Podívejte se

Evropská ostuda: Lidské zoo, kde byli černoši a…

Od doby, kdy se Evropané chodili dívat na černochy, ale i indiány nebo eskymáky zavřené v klecích, neuplynulo…