1.6. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Kloubový autobus Škoda 706 RTO-K se do výroby nedostal: Jaký byl jeho další osud?

 

V roce 1961 představila Karosa Vysoké Mýto velmi zajímavý projekt kloubového autobusu na základě oblíbené řady Škoda 706 RTO. Nadějný projekt u nás skončil jediným exemplářem, aby se jeho výroba nakonec přesunula do Polska.

Autobusy Škoda 706 RTO se vyráběly v letech 1956 až 1972. Šlo o první poválečnou konstrukci československého autobusu. Tehdy se ještě nepoužívala samonosná karoserie, ale rámová. To je ostatně zakódováno už v samotném označení vozu. RTO znamená Rámová Trambusová Osobní. Trambusová proto, že řidič seděl před přední nápravou. Výhody jsou prostorové, nevýhody servisní, pokud je motor jako v případě RTO uložen vpředu pod podlahou. Řidič tak sedí vlastně vedle motoru…

Jak zvýšit kapacitu

Rozvoj silniční dopravy v 50. letech v Československu s důrazem na hromadnou dopravu vedl k zamyšlení, jak zvýšit její kapacitu. Před časem jsme psali o autobusovém návěsu Karosa NO 80, který skončil v propadlišti dějin.

Karosa NO 80 byl návěs, určený výhradně pro přepravu osob: Jak celý projekt vznikl a proč se nakonec neujal?

Ve stejné době pracovali konstruktéři z Karosy také na projektu kloubového autobusu, který se zdál být určitě nadějnějším počinem i z dnešního pohledu než osobní návěs. Dnes to tak možná nevypadá, ale na začátku 60. let se jednalo o velice progresivní projekt, a to i na západě. Historicky vzato se vysokomýtský „kloubák“ na bázi „ertéóčka“ stal světově druhým takto řešeným autokarem. Jako první přišli s touto myšlenkou a následně realizací Italové, a sice Alfa Romeo (ano tato slavná značka dokázala navrhnout a vyrobit nejen skvěle jezdící auta). Většího rozšíření se však „kloubák“ Alfy Romeo nedočkal a nakonec dle dobových pramenů jezdil pouze na speciálních tratích v Itálii. Kromě Alfy Romeo a Karosy se stejnému projektu věnoval v té době také maďarský Ikarus, který následně tyto stroje hojně vyvážel do světa, mimo jiné také k nám. Ještě na sklonku devadesátých let jezdilo kloubových Ikarusů Z28 například v Praze u dopravního podniku značné množství.

Autobusácká posedlost Václava Kopty: Diagnóza RTO

Smyslem vývoje kloubových autobusů bylo nahradit kombinaci „běžný autokar s přívěsem“. Případně klasický autobus se značnou délkou, což bylo řešení uplatňované třeba v USA, kde na to ovšem měli na silnici prostor. Kloubový autobus má nespornou výhodu ve schopnosti „lámat“ se do zatáčky. Návěsný díl (zadní) se tak může vůči tažnému vozidlu pootáčet vzhledem k vodorovné i svislé rovině Nejde tudíž jen o zatáčky, ale také například o jízdu do stoupání.

Jak to bylo udělané

Coby tažné vozidlo využili konstruktéři sériový podvozek vozu 706 RTO. Ten však zkrátili a upravili tak, aby do něj bylo možné zavěsit takzvanou točnu nebo také točnici. Návěsný díl, tedy zadní byl tvořen jako samonosný, tudíž točnice i zadní náprava byly montovány přímo do samonosného skeletu. Aby se zlepšila manévrovatelnost a snížilo opotřebení pneumatik při zatáčení, dostal vůz řiditelné obě krajní nápravy. Naopak hnací byla ta prostřední. Řízení zadní nápravy obstarávala táhla, přičemž její kola jela ve stopě druhé, tedy hnací nápravy. Zadní kola se tedy natáčela v opačném smyslu než přední. Tímto se u vozu dlouhého 16,12 metrů podařilo dosáhnout nejmenšího průměru otáčení 24,5 metru! Točnice byla zakryta měchem (lidově harmonikou). Ten se nepoužíval pouze na viditelném místě karoserie, ale také pod podlahou vozu.

Náš kloubový autobus 706 RTO-K byl ovšem pozoruhodný také technickým řešením celého podvozku. Z nich dobová literatura uvádí dva: Tím prvním je pneumatický posilovač řízení, což byla tehdy novinka. Běžné 706 RTO posilovač řízení nepoužívalo. V tomto případě bylo jeho použití nutné z důvodu řízení obou náprav. Druhým velmi progresivním prvkem bylo pneumatické odpružení střední a zadní nápravy, čímž se výrazně zvýšil komfort cestování. Oba systémy byly československé konstrukce i výroby. Pneumatický posilovač řízení našel následně využití u některých sériových vozů 706 RTO a jak uvádějí pamětníci, život s ním byl občas těžký.

Kolik lidí mohl svézt?

Od samého začátku se u kloubového autobusu počítalo se dvěma variantami uspořádání kabiny pro cestující. První o celkové hmotnosti 18.370 kg počítala s 64 pevnými a 16 nouzovými sedadly, což představovalo 80 míst k sezení. Druhá zamýšlená varianta měla celkovou hmotnost 20.115 kg a počítala se 64 pevnými sedadly, nouzová sedadla chyběla a místo nich byl využit prostor pro 41 stojících cestujících. Celkem tedy 105 cestujících. V extrémním případě, pokud by se zvýšil počet stojících cestujících, zvýšila by se přepravní kapacita vozu na 125 cestujících. Toto ovšem pouze v souladu s předpisy, které by to povolovaly.

Výrobce u prototypu dále uváděl maximální rychlost 65km/h, stoupavost 22 procent a spotřebu paliva 33 litrů na 100 km. Pohotovostní hmotnost činila 12.290 kg respektive 12.165 kilogramů.

Dojmy z jízdy

Dobový materiál zmiňuje také krátké vyzkoušení prototypu kloubového autobusu při jízdě. Testovací trať byla šikovně zvolena, vedla ulicemi Starého Města v Praze. Právě tady se projevila skvělá manévrovatelnost vozu. Řidič se musel starat jen o stopu zadní nápravy tažného dílu. Velmi pochvalně se hodnotilo také odpružení. Vpředu byla použita listová péra. Střední náprava využívala pneumatické gumové měchy, zatímco na té zadní se zkoušelo pneumatické odpružení s membránou.

Škoda RTO 707 Dumpling: Moderní interpretace autobusové klasiky

V rámci předváděcí jízdy se ovšem objevily také připomínky, a to zejména z úst těch, kteří by měli v budoucnu nový autobus používat. Tedy od zástupců někdejších ČSAD či dopravních podniků. Vadil zejména nízký výkon 117,6 kW použitého motoru, který byl převzatý z „krátkého“ 706 RTO. Pokud byl „kloubák“ plně zatížen, ukázal se výkon motoru nedostatečný. Tehdejší požadavky zněly na výkon motoru 220 koní, tedy 162 kW.

Známé autobusy Karosa B732 v pražské MHD skončily

Také se ukázalo, že v sériové výrobě by bylo vhodné sjednotit systém odpružení všech tří náprav. Další otazník visel nad elektrickou soustavou. Zdrojem proudu tady byla dvě dynama, ovšem při zapnutí všech spotřebičů (osvětlení, rádio aj.), se ukázala jako nedostatečná. Zajímavá připomínka se týkala oddělení prostoru řidiče od kabiny pro cestující. Smyslem bylo izolovat řidiče od družných pasažérů. Přesně takto to uváděl dobový tisk…

Další osud československého „kloubáku“

Autobus Škoda 706 RTO-K se sériové výroby v Karose nikdy nedočkal. Vyrobený prototyp byl nasazen do zkušebního provozu u ČSAD Praha. Tady jezdil zejména na příměstských linkách, například mezi Prahou a Horními Počernicemi. Občas ale i na dálkové linky, kdy vozil turisty například z Prahy do Pece pod Sněžkou. Autobus se osvědčil a údajně sloužil spolehlivě. Při plném zatížení se však jeho řidiči potýkali, jak je ostatně uvedeno výše, se slabým motorem. Dle dostupných zdrojů takto sloužil v Praze do roku 1966, kdy jej předali do podniku Chirana Brno. Tady vydržel jen tři roky, když v roce 1969 skončil ve šrotu.

V ČSSR na sériovou výrobu kloubového autobusu nedošlo, druhý život však československé konstrukci vdechli Poláci. Konkrétně firma Jelcz, která na základě československé licence začala vyrábět kloubový autobus AP 02. Později pak AP 021. Tyto polské autobusy se na pohled od 706 RTO-K moc neliší. Dokonce je poháněl i náš motor. Jeho malý výkon Polákům zřejmě nevadil. Používaly se ale výhradně v polských městech, třeba ve Varšavě či v Krakově.

Přestože byl původní prototyp sešrotován, i dnes se můžete se Škodou 706 RTO-K setkat. Jedná se však o repliku stavěnou v letech 2010 až 2013 v areálu Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice. Šlo údajně o zakázku soukromého sběratele.

Foto: www.k-report.net, Jindřich Běták, www.csap.cz, galerie-autobusu.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman vyznamená Josefa Bílého, Krúpu či Lorencovou Zeman vyznamená Josefa Bílého, Krúpu či Lorencovou

Prezident Miloš Zeman letos u příležitosti 28. října…

Ve většině bodů jsme v jednoznačné shodě, pochvaluje si Hřib jednání o pražské koalici Ve většině bodů jsme v jednoznačné shodě, pochvaluje si Hřib jednání o pražské koalici

Piráti, Praha Sobě a Spojené síly pro Prahu (TOP 09, STAN…

Češi chtějí dojíždět do práce čím dál méně Češi chtějí dojíždět do práce čím dál méně

S délkou dojíždění do práce je nespokojeno 30 procent…

Telička zvažuje další kandidaturu v evropských volbách Telička zvažuje další kandidaturu v evropských volbách

Místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička…

 

Štítky Škoda Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

Líbí se vám nový VW Passat? Na tento si ale nechejte zajít chuť Líbí se vám nový VW Passat? Na tento si ale nechejte zajít chuť

Modernizované provedení v Evropě prodávaného Volkswagenu…

 





 
FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

Dnes 18:49

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem patřil mezi automobilové vytrvalce. Vyráběl se dlouhých 24 let.




Blesk.cz

Nová atrakce v centru Prahy: Turisty uchvacují létající jeleni v tzv. „uličce sv. Huberta“

Nová atrakce v centru Prahy: Turisty uchvacují…

O centru hlavního města se zpravidla hovoří jako o „historickém“. Znamená to ale, že by bylo jakoby…

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod britskou metropolí? Stanice duchů, válečné bunkry a další!

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod…

Podzemní poštovní železnice, »stanice duchů«, či římské lázně a amfiteátr. Londýn turistům nenabízí jen tuctové…

 

iSport.cz

Čelůstka: Ševčenkovi všechno vychází, zítra by to mohlo skončit

Čelůstka: Ševčenkovi všechno vychází, zítra by to…

PŘÍMO Z CHARKOVA | Proti Slovensku byl příjemným oživením a překvapením základní sestavy. Ondřej Čelůstka zvládl…

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo, hlesl Bartoš

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo,…

Nejtěžší překážka kurzu Velké pardubické, Velký Taxisův příkop, si opět vybrala smrtelnou daň. Stejně jako před…

 

Reflex.cz

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Byl jsem v pátek – na jako čumil, ale pracovně – na pohřbu Jana Kočky, mladého kluka, který z blbosti sedl do…

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují divoký svět mafie v Rusku po rozpadu SSSR

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují…

Rusko se v devadesátých letech minulého století po rozpadu Sovětského svazu vyznačovalo vysokým nárůstem…