Český importér připravil pro novináře rychlé svezení s novým hot-hatchem přímo na autodromu

Místo konání bylo tradiční - nevelký, ale dobře vybavený okruh v Sosnové, známý především svou univerzalitou. V nevelkém areálu je možné sestavit asfaltový okruh s několika volitelnými šikanami či retardéry, zajezdit si na šotolině, či na bahnitém oválu. Tentokrát byly rychlé zatáčky zasvěceny modrobílému oválu, který přivezl čtyři Fiesty ST, opepřené stodesetikilowattovými dvoulitrovými čtyřválci, aerodynamickými kity a sportovně laděnými podvozky. Propagační a školící akce s názvem Fiesta ST Drift Challenge mohla začít.

Nejostřejší Fiestu jsme již testovali a v běžném provozu nás potěšila zejména přesnými jízdními vlastnostmi, výkonným motorem a vstřícnými brzdami. Avšak to bylo většinou na pozadí všedních ulic a silnic, kde se touha po důkladném vyzkoušení možností střetává s dopravními předpisy a zejména s bezpečností. Proto jsme s radostí přijali možnost poškádlit fyziku a hrábnout rychlé Fiestě i sobě na dno možností za vysokými mantinely sosnovského autostánku.

Na start se postavily čtyři exempláře s drobnými odlišnostmi ve výzbroji i výstroji. Jeden ze čtyř nedisponoval stabilizačním systémem ESP, jiný zase stál na sedmáctipalcových pneumatikách Pirelli P Zero Nero, zatímco ostatní tři obuly pláště Michelin Pilot Exalto stejného rozměru. Pirelky se ukázaly jako lepší volba, vůz na nich byl ovladatelnější a také při vrcholové zátěži podstatně pomaleji "mizely". Opět jeden kus ze tří byl nalakován jednobarevně, zatímco ostatní zdobily "rychlé pruhy". A hlavní lidskou roli s potěšením přijal slavný plzeňský závodník pan Václav Pech starší, pětinásobný mistr republiky v automobilových soutěžích, který se ujal role učitele čisté stopy.

Za mlhavého dopoledne, které by nedělalo ostudu pozdně podzimnímu dni, se na obslužné komunikaci rozburácely a jeden po druhém vyrazily na trať čtyřmetrové třídveřové dvoulitry. První osahání, několik divokých smyků na nezahřátých pneumatikách a už po první verzi okruhu s umělou dvojitou šikanou kroužily modrá, černá a dvě bílé Fiesty. Po několika minutách se pneumatiky zahřály a začaly na 100% plnit svou funkci, takže nastal čas posunout brždění před zatáčkou o kus dál a učit se řízené smyky s předním pohonem.

I krátký subkompaktní automobil se dá přetočit a pokud - jako Fiesta - patří mezi ty s lepšími podvozky, není na tom ani nic těžkého. Stačí správně odhadnou nájezdovou rychlost, na vnější straně dráhy pár metrů před zatáčkou houpnout zádí s případným ostrým přibržděním a pak už jen natáčením předních kol plynule dotočit. V poslední třetině podřadit a přední kola s trochou modrého dýmu vůz krásně vytáhnou ze zatáčky. Tímto způsobem jsme si krásně užili v široké vracečce na konci cílové rovinky, do užších zatáček je tento způsob kontraproduktivní a pro nezkušeného řidiče nebezpečný.

Pak ještě pod vedením plzeňského mistra volantu průjezd pověstným sosnovským vynášejícím "utahovákem"; cca do poloviny oblouku nenajíždět zbytečně ke středu, zkusit si vytvořit vlastní lepší stopu, byť nesouhlasící s profilem zatáčky a na konci opět podřadit a plný plyn. A především nepřehnat nájezdovou rychlost.

Odpoledne se dvojitá šikana změnila na jednoduchou a po rychlém průjezdu jsme při krocení rozhoupané zádě blahořečili konstruktérům za jejich pečlivou práci - i v mezních situacích si Fiesta zachovala ovladatelnost a brzy jsme jí odpustili proti některým konkurentům trochu menší porci kilowattů. Malý Ford se totiž vydal správnou cestou rychlejšího podvozku než motoru, což v této třídě zatím neplatí univerzálně. Téměř nulové kroucení karoserie, velmi dobře vyladěný podvozek se snadno kontrolovatelnou nedotáčivostí a bleskově obsluhovatelná, byť pouze pětistupňová převodovka, to vše tvoří vyvážený celek pro dlouhé hodiny radosti.

Abychom pořád jen nechválili - velmi dobrý dojem z celku kazila trochu nepřirozená pozice volantu a také sedačky s nepříliš výrazným bočním vedením by mohly jít spustit trochu níže, aspoň pro nasazení na okruhu, které jsme si vyzkoušeli. Také brzdy, které nám bohatě vyhověly pro civilní ježdění, při ostrém zpomalování na koncích rovinek vykazovaly trochu menší účinek, než by se nám líbilo. Na druhou stranu ovšem nevadnou ani po desítkách minut skutečně špičkové zátěže, i když se z nich občas trochu zakouří...

Byl to poučný den a Ford v praxi dokázal, že za dlouhá desetiletí se naučil stavět sportovní auta skutečně znamenitě. Fiesta patří souhrnem svých vlastností mezi to nejlepší, co lze mezi malými hot-hatchi koupit a zachovaná nadprůměrná vnitřní prostornost s nepřehnanou prodejní cenou - 539 tisíc za kompletně vybavený vůz - to jsou další argumenty, podporující atraktivitu Fiesty ST.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Roberta Maleckého: Mobilizace verze 2018 Komentář Roberta Maleckého: Mobilizace verze 2018

Hnutí ANO mobilizuje své voliče. Volte Zemana, burcuje. A…

Stíhání Babiše s Faltýnkem došlo k dalšímu mezikroku Stíhání Babiše s Faltýnkem došlo k dalšímu mezikroku

Státní zástupce obdržel od policie vyrozumění Sněmovny o…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 



Ford Figo má pomoci motorizovat Indii, výroba v Chennai startuje Ford Figo má pomoci motorizovat Indii, výroba v Chennai startuje

Indický Ford loni v září představil nový malý model Figo.…

Ford Fiesta (2002-2008) – Oslava jízdních vlastností Ford Fiesta (2002-2008) – Oslava jízdních vlastností

Čtvrtá generace Fiesty nahradila na počátku roku 2002…

 



 
Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Dnes 08:00

Exkluzivní test kolegů z Auto Bildu ukazuje, že nová pneumatika nemusí fungovat nejlépe za všech podmínek. Jak se liší vlastnosti obutí s hloubkou dezénu osm, čtyři a dva milimetry?




Blesk.cz

První „bitva“ Zeman vs. Drahoš: Ostré přestřelky kandidátů i rozohněné publikum

První „bitva“ Zeman vs. Drahoš: Ostré přestřelky…

Televize Prima vysílala z pražského karlínského divadla první prezidentský duel mezi Milošem Zeman a Jiřím…

„Když to bude černoch, střílejte,“ školil šéf policie nováčky. Amerika je v šoku

„Když to bude černoch, střílejte,“ školil šéf…

Americkou veřejnost šokoval případ policejního šéfa z Kentucky Todda Shawa (50), který své svěřence nabádal…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Alexis nelhal, odmala fandí United. Mchitarjan (ne)vzal jeho sedmičku

Alexis nelhal, odmala fandí United. Mchitarjan…

Vždycky jsem chtěl hrát za váš klub, je to můj sen od dětství... Hloupá PR fráze, která je nutným zlem každého…

 

Reflex.cz

Zeman byl v prvním duelu lepší, Drahoš ho ustál. A celá debata byla naprosto k ničemu

Zeman byl v prvním duelu lepší, Drahoš ho ustál. A…

Primě se duel prezidentských kandidátů nevyvedl. To je základní dojem z jejich prvního opravdového střetu. Miloš…

Proč volíme prezidenta ve dvou kolech? Jednokolový systém vyvolal mocenské převraty, říká Pečinka

Proč volíme prezidenta ve dvou kolech? Jednokolový…

V dvoukolové volbě může být v prvním kole zvolen jen ten, kdo získá více než 50 % hlasů. Když nikdo takový není,…