Český importér připravil pro novináře rychlé svezení s novým hot-hatchem přímo na autodromu

Místo konání bylo tradiční - nevelký, ale dobře vybavený okruh v Sosnové, známý především svou univerzalitou. V nevelkém areálu je možné sestavit asfaltový okruh s několika volitelnými šikanami či retardéry, zajezdit si na šotolině, či na bahnitém oválu. Tentokrát byly rychlé zatáčky zasvěceny modrobílému oválu, který přivezl čtyři Fiesty ST, opepřené stodesetikilowattovými dvoulitrovými čtyřválci, aerodynamickými kity a sportovně laděnými podvozky. Propagační a školící akce s názvem Fiesta ST Drift Challenge mohla začít.

Nejostřejší Fiestu jsme již testovali a v běžném provozu nás potěšila zejména přesnými jízdními vlastnostmi, výkonným motorem a vstřícnými brzdami. Avšak to bylo většinou na pozadí všedních ulic a silnic, kde se touha po důkladném vyzkoušení možností střetává s dopravními předpisy a zejména s bezpečností. Proto jsme s radostí přijali možnost poškádlit fyziku a hrábnout rychlé Fiestě i sobě na dno možností za vysokými mantinely sosnovského autostánku.

Na start se postavily čtyři exempláře s drobnými odlišnostmi ve výzbroji i výstroji. Jeden ze čtyř nedisponoval stabilizačním systémem ESP, jiný zase stál na sedmáctipalcových pneumatikách Pirelli P Zero Nero, zatímco ostatní tři obuly pláště Michelin Pilot Exalto stejného rozměru. Pirelky se ukázaly jako lepší volba, vůz na nich byl ovladatelnější a také při vrcholové zátěži podstatně pomaleji "mizely". Opět jeden kus ze tří byl nalakován jednobarevně, zatímco ostatní zdobily "rychlé pruhy". A hlavní lidskou roli s potěšením přijal slavný plzeňský závodník pan Václav Pech starší, pětinásobný mistr republiky v automobilových soutěžích, který se ujal role učitele čisté stopy.

Za mlhavého dopoledne, které by nedělalo ostudu pozdně podzimnímu dni, se na obslužné komunikaci rozburácely a jeden po druhém vyrazily na trať čtyřmetrové třídveřové dvoulitry. První osahání, několik divokých smyků na nezahřátých pneumatikách a už po první verzi okruhu s umělou dvojitou šikanou kroužily modrá, černá a dvě bílé Fiesty. Po několika minutách se pneumatiky zahřály a začaly na 100% plnit svou funkci, takže nastal čas posunout brždění před zatáčkou o kus dál a učit se řízené smyky s předním pohonem.

I krátký subkompaktní automobil se dá přetočit a pokud - jako Fiesta - patří mezi ty s lepšími podvozky, není na tom ani nic těžkého. Stačí správně odhadnou nájezdovou rychlost, na vnější straně dráhy pár metrů před zatáčkou houpnout zádí s případným ostrým přibržděním a pak už jen natáčením předních kol plynule dotočit. V poslední třetině podřadit a přední kola s trochou modrého dýmu vůz krásně vytáhnou ze zatáčky. Tímto způsobem jsme si krásně užili v široké vracečce na konci cílové rovinky, do užších zatáček je tento způsob kontraproduktivní a pro nezkušeného řidiče nebezpečný.

Pak ještě pod vedením plzeňského mistra volantu průjezd pověstným sosnovským vynášejícím "utahovákem"; cca do poloviny oblouku nenajíždět zbytečně ke středu, zkusit si vytvořit vlastní lepší stopu, byť nesouhlasící s profilem zatáčky a na konci opět podřadit a plný plyn. A především nepřehnat nájezdovou rychlost.

Odpoledne se dvojitá šikana změnila na jednoduchou a po rychlém průjezdu jsme při krocení rozhoupané zádě blahořečili konstruktérům za jejich pečlivou práci - i v mezních situacích si Fiesta zachovala ovladatelnost a brzy jsme jí odpustili proti některým konkurentům trochu menší porci kilowattů. Malý Ford se totiž vydal správnou cestou rychlejšího podvozku než motoru, což v této třídě zatím neplatí univerzálně. Téměř nulové kroucení karoserie, velmi dobře vyladěný podvozek se snadno kontrolovatelnou nedotáčivostí a bleskově obsluhovatelná, byť pouze pětistupňová převodovka, to vše tvoří vyvážený celek pro dlouhé hodiny radosti.

Abychom pořád jen nechválili - velmi dobrý dojem z celku kazila trochu nepřirozená pozice volantu a také sedačky s nepříliš výrazným bočním vedením by mohly jít spustit trochu níže, aspoň pro nasazení na okruhu, které jsme si vyzkoušeli. Také brzdy, které nám bohatě vyhověly pro civilní ježdění, při ostrém zpomalování na koncích rovinek vykazovaly trochu menší účinek, než by se nám líbilo. Na druhou stranu ovšem nevadnou ani po desítkách minut skutečně špičkové zátěže, i když se z nich občas trochu zakouří...

Byl to poučný den a Ford v praxi dokázal, že za dlouhá desetiletí se naučil stavět sportovní auta skutečně znamenitě. Fiesta patří souhrnem svých vlastností mezi to nejlepší, co lze mezi malými hot-hatchi koupit a zachovaná nadprůměrná vnitřní prostornost s nepřehnanou prodejní cenou - 539 tisíc za kompletně vybavený vůz - to jsou další argumenty, podporující atraktivitu Fiesty ST.

Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav

Nová generace Jeepu Compass se sice ukáže až za dva…

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru? Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

V čele závodů Formule 1 odjel 640 kol, přesto ani jednou…

 




Ford Figo má pomoci motorizovat Indii, výroba v Chennai startuje Ford Figo má pomoci motorizovat Indii, výroba v Chennai startuje

Indický Ford loni v září představil nový malý model Figo.…

Ford Fiesta (2002-2008) – Oslava jízdních vlastností Ford Fiesta (2002-2008) – Oslava jízdních vlastností

Čtvrtá generace Fiesty nahradila na počátku roku 2002…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Zesnulá Ledová královna Blanka Zelinková (†60) čelila udání: Měla zakázanou Brazílii! Kvůli závisti

Zesnulá Ledová královna Blanka Zelinková (†60)…

Za „totáče“ zdobila titulní stránky časopisů. Blanka Zelinková (†60), která ve čtvrtek podlehla rakovině…

Slavní vyvedli své ukryté polovičky: Jandová se tulila k novému muži, Ježková představila manžela

Slavní vyvedli své ukryté polovičky: Jandová se…

Většinou je nechávají doma nebo nevychází do společnosti vůbec. Tentokrát ale pár herců udělalo výjimku a…

 

iSport.cz

Zmar Litvínova. Kometa dorazila hosty dvěma góly během jednoho oslabení

Zmar Litvínova. Kometa dorazila hosty dvěma góly…

Hodně specifickým způsobem korunovala brněnská Kometa svoji výhru nad Litvínovem (7:1) v zápase, který patřil…

Šlágr jako hrom, Dortmund hrál s Realem 2:2. Leicester slaví

Šlágr jako hrom, Dortmund hrál s Realem 2:2. Leicester slaví

To byl zápas! Fotbalisté Borussie Dortmund v souboji Ligy mistrů s Realem Madrid dvakrát prohrávali, ale nakonec…

 

Reflex.cz

Seriál Narcos život mého otce překroutil a udělal z něj senzaci, říká syn drogového bosse Pabla Escobara

Seriál Narcos život mého otce překroutil a udělal z…

Syn legendárního kolumbijského obchodníka s kokainem Pabla Escobara dal brazilskému deníku Estado rozhovor,…

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

Jeho práce je ve světě televize a filmu zcela výjimečná. Jedná se totiž o jediného člověka v Hollywoodu, který…