Český importér připravil pro novináře rychlé svezení s novým hot-hatchem přímo na autodromu

Místo konání bylo tradiční - nevelký, ale dobře vybavený okruh v Sosnové, známý především svou univerzalitou. V nevelkém areálu je možné sestavit asfaltový okruh s několika volitelnými šikanami či retardéry, zajezdit si na šotolině, či na bahnitém oválu. Tentokrát byly rychlé zatáčky zasvěceny modrobílému oválu, který přivezl čtyři Fiesty ST, opepřené stodesetikilowattovými dvoulitrovými čtyřválci, aerodynamickými kity a sportovně laděnými podvozky. Propagační a školící akce s názvem Fiesta ST Drift Challenge mohla začít.

Nejostřejší Fiestu jsme již testovali a v běžném provozu nás potěšila zejména přesnými jízdními vlastnostmi, výkonným motorem a vstřícnými brzdami. Avšak to bylo většinou na pozadí všedních ulic a silnic, kde se touha po důkladném vyzkoušení možností střetává s dopravními předpisy a zejména s bezpečností. Proto jsme s radostí přijali možnost poškádlit fyziku a hrábnout rychlé Fiestě i sobě na dno možností za vysokými mantinely sosnovského autostánku.

Na start se postavily čtyři exempláře s drobnými odlišnostmi ve výzbroji i výstroji. Jeden ze čtyř nedisponoval stabilizačním systémem ESP, jiný zase stál na sedmáctipalcových pneumatikách Pirelli P Zero Nero, zatímco ostatní tři obuly pláště Michelin Pilot Exalto stejného rozměru. Pirelky se ukázaly jako lepší volba, vůz na nich byl ovladatelnější a také při vrcholové zátěži podstatně pomaleji "mizely". Opět jeden kus ze tří byl nalakován jednobarevně, zatímco ostatní zdobily "rychlé pruhy". A hlavní lidskou roli s potěšením přijal slavný plzeňský závodník pan Václav Pech starší, pětinásobný mistr republiky v automobilových soutěžích, který se ujal role učitele čisté stopy.

Za mlhavého dopoledne, které by nedělalo ostudu pozdně podzimnímu dni, se na obslužné komunikaci rozburácely a jeden po druhém vyrazily na trať čtyřmetrové třídveřové dvoulitry. První osahání, několik divokých smyků na nezahřátých pneumatikách a už po první verzi okruhu s umělou dvojitou šikanou kroužily modrá, černá a dvě bílé Fiesty. Po několika minutách se pneumatiky zahřály a začaly na 100% plnit svou funkci, takže nastal čas posunout brždění před zatáčkou o kus dál a učit se řízené smyky s předním pohonem.

I krátký subkompaktní automobil se dá přetočit a pokud - jako Fiesta - patří mezi ty s lepšími podvozky, není na tom ani nic těžkého. Stačí správně odhadnou nájezdovou rychlost, na vnější straně dráhy pár metrů před zatáčkou houpnout zádí s případným ostrým přibržděním a pak už jen natáčením předních kol plynule dotočit. V poslední třetině podřadit a přední kola s trochou modrého dýmu vůz krásně vytáhnou ze zatáčky. Tímto způsobem jsme si krásně užili v široké vracečce na konci cílové rovinky, do užších zatáček je tento způsob kontraproduktivní a pro nezkušeného řidiče nebezpečný.

Pak ještě pod vedením plzeňského mistra volantu průjezd pověstným sosnovským vynášejícím "utahovákem"; cca do poloviny oblouku nenajíždět zbytečně ke středu, zkusit si vytvořit vlastní lepší stopu, byť nesouhlasící s profilem zatáčky a na konci opět podřadit a plný plyn. A především nepřehnat nájezdovou rychlost.

Odpoledne se dvojitá šikana změnila na jednoduchou a po rychlém průjezdu jsme při krocení rozhoupané zádě blahořečili konstruktérům za jejich pečlivou práci - i v mezních situacích si Fiesta zachovala ovladatelnost a brzy jsme jí odpustili proti některým konkurentům trochu menší porci kilowattů. Malý Ford se totiž vydal správnou cestou rychlejšího podvozku než motoru, což v této třídě zatím neplatí univerzálně. Téměř nulové kroucení karoserie, velmi dobře vyladěný podvozek se snadno kontrolovatelnou nedotáčivostí a bleskově obsluhovatelná, byť pouze pětistupňová převodovka, to vše tvoří vyvážený celek pro dlouhé hodiny radosti.

Abychom pořád jen nechválili - velmi dobrý dojem z celku kazila trochu nepřirozená pozice volantu a také sedačky s nepříliš výrazným bočním vedením by mohly jít spustit trochu níže, aspoň pro nasazení na okruhu, které jsme si vyzkoušeli. Také brzdy, které nám bohatě vyhověly pro civilní ježdění, při ostrém zpomalování na koncích rovinek vykazovaly trochu menší účinek, než by se nám líbilo. Na druhou stranu ovšem nevadnou ani po desítkách minut skutečně špičkové zátěže, i když se z nich občas trochu zakouří...

Byl to poučný den a Ford v praxi dokázal, že za dlouhá desetiletí se naučil stavět sportovní auta skutečně znamenitě. Fiesta patří souhrnem svých vlastností mezi to nejlepší, co lze mezi malými hot-hatchi koupit a zachovaná nadprůměrná vnitřní prostornost s nepřehnanou prodejní cenou - 539 tisíc za kompletně vybavený vůz - to jsou další argumenty, podporující atraktivitu Fiesty ST.

Spolupracujeme s TipCars.com
EU vybuduje obranu proti americkým sankcím vůči Íránu EU vybuduje obranu proti americkým sankcím vůči Íránu

Unie ochrání jen firmy, které nemají podstatný byznys…

Mnuchin: Obchodní válka mezi USA a Čínou se odkládá Mnuchin: Obchodní válka mezi USA a Čínou se odkládá

Spojené státy a Čína se dohodly, že prozatím nenaplní své…

Když řepka zaplaví velké plochy, škodí přírodě, říká odborník Když řepka zaplaví velké plochy, škodí přírodě, říká odborník

Lány oseté žlutě kvetoucí rostlinou budí v Česku kritiku…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem

Prototyp vozu střední třídy s označením Š 720 měl být…

EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete

Rozšíření povinné výbavy o dalších dvanáct prvků vstoupí…

 



Ford Figo má pomoci motorizovat Indii, výroba v Chennai startuje Ford Figo má pomoci motorizovat Indii, výroba v Chennai startuje

Indický Ford loni v září představil nový malý model Figo.…

Ford Fiesta (2002-2008) – Oslava jízdních vlastností Ford Fiesta (2002-2008) – Oslava jízdních vlastností

Čtvrtá generace Fiesty nahradila na počátku roku 2002…

 



 
Za volantem Touaregu třetí generace: Jaká je nová vlajková loď Volkswagenu?

Za volantem Touaregu třetí generace: Jaká je nová vlajková loď Volkswagenu?

Dnes 17:55

Model Arteon se v pozici vlajkové lodi automobilky VW dlouho neohřál. Po roce jej totiž střídá třetí generace Touaregu, kterou jsme v Rakousku projeli s dieselovým šestiválcem.




Blesk.cz

Google automaticky nabídne úpravu vašich fotek. Staré černobílé dokonce vybarví

Google automaticky nabídne úpravu vašich fotek.…

Zřejmě posledním střípkem do skládačky letošní konference Google I/O je nová verze aplikace Fotky Google pro…

Vévodkyně Meghan očima Františky: Nastolila nový řád!

Vévodkyně Meghan očima Františky: Nastolila nový řád!

Američanka Meghan Markle, nyní již manželka britského prince Harryho a vévodkyně ze Sussexu, dala světu na…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Český tým na MS v hokeji 2018 skončil ve čtvrtfinále, když šel ze třetího místa ve skupině A na tým USA, druhý…

Brno v posledním kole? Už bude hrát uvolněně, tuší ostravský Procházka

Brno v posledním kole? Už bude hrát uvolněně, tuší…

V lize odkopal 311 zápasů, nemá ho co překvapit. Přesto si Václav Procházka maloval scénář ostravského angažmá…

 

Reflex.cz

Zaostřeno na porody. Fotografka zachytila rozdíly mezi zrozením života ve Švédsku a Tanzánii

Zaostřeno na porody. Fotografka zachytila rozdíly…

Švédská fotografka Moa Karlbergová si jako téma svého nového projektu zvolila zrození života. Zajímalo ji, jak…

Profesionálové radí, co byste si neměli nechat ujít při cestování po Evropě

Profesionálové radí, co byste si neměli nechat ujít…

Pokud přemýšlíte, kam se vypravit na výlet a nechcete opouštět Evropu, zkuste se inspirovat nápady…