Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Koenigsegg CCR: Ledový král

Ladislav Čermák
Diskuze (26)
Na severu je patrně hodně zima, protože ze Švédska přicházejí v poslední době hodně žhavé zprávy!

Když před časem přišel švédský malovýrobce s prototypem CC8S, vyvolal údiv zejména svou ultralehkou konstrukcí a ultimativními jízdními výkony na úrovni špičkových supersportů. Zapsal se i do Guinessovy knihy rekordů hned v několika kategoriích. Necelých 1.200 kg vážící proudnicová karoserie z uhlíkových vláken, kevlaru a hliníkových voštin skrývá závodní podvozek s dvojitými příčnými rameny a pérováním push-rod, vysoce přeplňovaný osmiválec 4,7 l o výkonu 482 kW. Zrychlení 0-100 km/h se odehrálo za 3,5 s Nebe už bylo dosaženo – řekli si mnozí, ne tak ovšem švédští konstruktéři.

Pokračovali ve vývoji s použitím nejnáročnějších technologií a nyní odpálili ještě větší kalibr – z extrémně rychlého auta vypiplali pravděpodobně nejrychlejší vůz současné produkce. Výkon narostl na 593 kW/6.900 ot., kroutící moment na 920 Nm/5.700 ot. a nejvyšší otáčky na 7.600 ot./min. s pomocí nového turbodmychadla Lysholm s nezměněným plnícím tlakem 1,2 bar a titanového výfukového potrubí, motor se jinak téměř nezměnil, stále mluvíme o celohliníkové DOHC V8 4.700 cm³ se suchou klikovou skříní, písty chlazenými rozprášeným olejem, olejovým chladičem, sekvenčním vstřikováním a svíčkami s individuálním transistorovým zapalováním. Maximální rychlost je vyjádřena kulantní formulací "více než 395 km/h" a akcelerace na stovku se odehraje za 3,2 s, čímž tento bolid atakuje absolutní světovou špičku.

Šestistupňovou převodovku s vlastním olejovým čerpadlem a chladičem exkluzivně pro tento vůz vyrobila Cima, dvoukotoučová spojka o průměru 215 mm je proti původnímu typu navíc i elektronicky řízená a chlazená olejem. Diferenciál má omezenou svornost, závislou na kroutícím momentu. Odvětrávané brzdy o průměru 362 mm a s šestipístkovými třmeny vpředu i vzadu jsou za příplatek vylepšitelné předními disky 378 mm.

Přes nízkou hmotnost nechybí široká škála výbavy, nechybí klimatizace, odstranitelný střešní díl, uschovatelný pod přední kapotu, elektrifikace oken, zrcátek apod., hydraulická regulace světlé výšky, ABS a sada airbagů, za příplatek je k mání prakticky kompletní paleta luxusních doplňků.

Ladislav Čermák
Diskuze (26)