Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Koenigsegg Jesko je nový hypersporťák s technikou, která nemá obdoby

Tomáš Dusil
Diskuze (4)

V Ženevě představili Švédové svůj zcela nový hypersportovní vůz Jesko. I bez elektromotorů poskytuje jeho pohon výkon až 1600 koní. Že by nový král této super třídy?

Švédská automobilka Koenigsegg, zabývající se výrobou technicky mimořádně pokročilých nikoliv supersportů, ale již spíše hypersportů, představila na stánku v Ženevě svůj zcela nový stroj, pojmenovaný Jesko. Z předchozího vozu Agera RS Jesko převzalo nebývalé jízdní schopnosti na závodní dráze a zároveň plnou kompatibilitu k běžnému silničnímu provozu.

Slovo „Jesko“ pochází ze Švédska a je to křestní jméno otce zakladatele společnosti Koenigsegg Christiana von Koenigsegga. Jesko von Koenigsegg, dnes již 80letý pán, byl před lety jednou z klíčových postav v začátcích této malé továrny na sny.

Nejlehčí osmiválcová klika

Dobré auto dělá jeho motor, říká se. Pokud tomu budeme věřit, pak nový Koengisegg Jesko je naprosto úžasným strojem. K jeho pohonu slouží vlastní osmiválec, který je znám už z předchozích modelů, přeplňovaný dvojicí turbodmychadel. Pro Jesko byl však tento motor přepracován. Jeho zvláštností je plochý klikový hřídel, tedy s úhlem zalomení 180 stupňů. To znamená, že ojniční čep je tady společný vždy pro dva válce, 1-2 a 7-8 na jedné straně, respektive 3-4 a 5-6 na opačné straně. Koenigsegg uvádí, že s hmotností pouhých 12,5 kg je to nejlehčí klikový hřídel použitý u osmiválcového motoru. Přitom maximální otáčky tohoto motoru činí 8500 za minut.

Klikový hřídel navrhli konstruktéři Koenigseggu, ale jeho výroba byla svěřena malé technologické firmě ze Švédska (její jméno zpráva neuvádí). Klika je zhotovena ze švédské oceli „Dievar“. Poprvé byla použita už u motoru Regery v kombinaci s velmi lehkými písty.

Velmi zajímavě je vyřešeno přeplňování motoru. To kromě dvou turbodmychadel má navíc malý kompresor, který stlačuje vzduch do tlakového zásobníku z kompozitu. Tlak dosahuje hodnoty až 20 barů, přičemž je k dispozici okamžitě. Tímto se podařilo zcela eliminovat prodlevu turbodmychadel, která musejí být vzhledem k objemu motoru 5,0 litru a výkonu 1280 koní (při spalování benzínu), respektive až 1600 koní při jízdě na palivo E85, dost velká a tedy mají i vyšší setrvačné hmoty. Maximální točivý moment dosahuje hodnoty 1500 N.m, ale až v 5100 otáčkách za minutu. Opět důkaz velkých turbodmychadel. Přes 1000 N.m je ovšem k dispozici v rozsahu 2700 až 6170 otáček za minutu.

Ze sedmičky na čtyřku. Rychle.

Motor Jeska je spojen s neméně pozoruhodnou a technicky velmi pokrokovou převodovkou. Koenigsegg ji označuje jako LST (Light Speed Transmission). Nabízí devět převodů a vyvinuta byla společností Koenigsegg. Nejde tedy o žádné ústrojí vídané také v jiných podobných autech.

V čem je tedy skříň tolik výlučná? Převodovka používá namísto běžné synchronizace vícelamelové spojky. Tím je zajištěna extrémně rychlá změna převodu a to klidně přes dva kvalty. Například pokud jedete na sedmičku, avšak pro co nejrychlejší akceleraci je optimálním převodem čtyřka, můžete přeřadit ze sedmičky rovnou na čtyřku a to bez prodlevy, kterou se vyznačuje klasická synchronizace. Takto rychle lze v podstatě přeřazovat mezi kterýmikoliv kvalty. Převodovka je ale zároveň také nezvykle lehká, váží pouhých 90 kg. A to včetně mokrých spojek, setrvačníku, spouštěče motoru a olejového čerpadla. Řazení převodů je řešeno pádly v blízkosti volantu.

Tři jsou víc než jeden

Tak velký výkon, jaký poskytuje přeplňovaný pětilitrový osmiválec Jeska vyžaduje také patřičný podvozek. Základem auta je kompozitový monokok, který je o 40 mm delší a zároveň o 22 mm vyšší než u předchůdce - Agery GT. Cílem bylo nabídnout v kabině více prostoru pro hlavu a nohy posádky.

Zavěšení kol je inspirováno řešením používaným u monopostů F1. Sází na lichoběžníkové nápravy odpružené péry a tlumiči s variabilní tuhostí. Stavitelné tlumiče dodává společnost Öhlins. Tím nejzajímavějším je ovšem odpružení zadní nápravy Triplex. Poprvé bylo použito na voze Agera v roce 2010, přičemž na zadní nápravě se ke dvěma konvenčně vedeným tlumičům každého kola přidává ještě třetí umístěný horizontálně. Jeho úkolem je zajistit lepší přenos síly na vozovku a tedy klidnější chování auta i při brutální akceleraci s využitím výkonu motoru přesahující 1000 koní. Novinkou je ale aktivní řízení zadní nápravou, což má dále podporovat agilitu v nižších rychlostech, ale zároveň zlepšit stabilitu při zatáčení vozidla ve vysoké rychlosti.

Klíčová je u takového auta také aerodynamika. V tomto ohledu se jedná o nejvyspělejší vůz Koenigsegga. Ten udává, že při rychlosti 250 km/h je auto přitlačováno silou odpovídající zatížení 800 kg v případě nastavení pro nejvyšší přítlak. Pouhým zvýšením rychlosti na 275 km/h se hmotnostní ekvivalent přítlačné síly zvětší na 1000 kg. Je to o celých 40 procent více než u Agery RS.

Výbava je odpovídající

Stejně jako předchůdci, není ani Jesko žádným spartánským supervozem. Naopak, nabízí velmi bohatou výbavu, která plně koresponduje s jeho technikou a cenovou úrovní. Přístup do kabiny usnadňují dveře „dihedral syncro“, které jsou známé z předchůdce, avšak pro novinku byly přepracovány. Nechybí digitální palubní deska, kdy přístrojový štít je umístěn přímo na volantu.

Jesko je údajně plně homologováno dle předpisů platných jak v USA či v Evropě, tak také na blízkém východě nebo v asijsko-pacifické oblasti. Auto se tak může prodávat a také používat v zásadě po celém světě.

Tomáš Dusil
Diskuze (4)

Doporučujeme

7. 3. 2019 13:53
Re: du se přebalit....
A hlavně se skromnejma zdrojema vyvinout a uvést v sériovou produkci. Tady je krásně vidět jak gigant typu VW mrhá při vývoji prostředkama a pracuje ukrutně neefektivně a výsledkem je navíc mnohdy polofunkční bastl.
Avatar - CountachSV
7. 3. 2019 06:43
du se přebalit....
>:D >:D >:D

je radost číst, co Koenigsegg dokáže vyvinout a zrealizovat. A na tenhle hyperblast je poprvé radost se i dívat.
6. 3. 2019 18:23
Re: čau lidi...
Čau Cecekro, vypadá brutálně, ale to jméno. NO NO