22.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil - dus.png

Koenigsegg Regera: Podívejte se, jak funguje 1700 koní bez převodovky

Švédský výrobce supersportů dokáže vyrobit opravdu ultimativní stroje. Nad jejich technikou odborník žasne a laik se diví. Jak funguje pohon bez převodovky o výkonu přes 1700 koní, vysvětluje ve videu přímo sám majitel firmy Christian von Koenigsegg.

Řeč je o poháněcím ústrojí supervozu Regera. Zdrojem jeho temperamentu je dvakrát přeplňovaný zážehový osmiválec, jemuž dále pomáhá dvojice turbodmychadel. Jen jeho výkon činí 820 kW, tedy 1115 koní. To ale není vše.

Navíc jsou zde ještě hned tři elektromotory. Jeden předřazený stálému převodu, zbylé dva vždy každý pro jedno poháněné kolo zadní nápravy. Dohromady dalších 520 kW.

Hnací řetězec tedy vypadá následovně: První elektromotor o výkonu 160 kW je uložený na klikovém hřídeli osmiválce, jenž je tedy za ním a dále speciální hydraulická spojka, která oba propojuje se stálým převodem 2,85:1. Teprve na výstupu z diferenciálu jsou na každé straně po jednom elektromotoru, každý o výkonu 180 kW. Klasická převodovka tedy není potřeba, podobně jako třeba u elektromobilů.

Oba pomáhají vozu zejména při akceleraci, přičemž energii si berou z trakčního akumulátoru. V této fázi je hydraulická spojka otevřena. Spalovací motor tedy vůz nepohání, pouze dobíjí baterku. V daném okamžiku, při požadavku na maximální zrychlení, je totiž poháněná zadní náprava stále limitována trakcí. Prostě newtonmetrů můžete mít, kolik chcete, ale když to pneumatiky nezvládnou přenést, pak málo platné.

Regera takto pokoří rychlost 100 km/h z klidu za 2,7 sekundy. Vzhledem k pouze zadní poháněné nápravě je to až neuvěřitelné. Se vzrůstající rychlostí dochází k postupnému uzavírání zmíněné spojky. Na přímém pohonu se tak začne podílet nejen spalovací motor, ale také třetí elektromotor na jeho „klice“. Důvodem je vlastnost spalovacího motoru a elektromotoru. Zatímco ten druhý jmenovaný má největší točivý moment sice již prakticky od nulových otáček, avšak s jejich dalším zvyšováním už newtonmetry dále nerostou. Naopak od jisté hodnoty klesají. Spalovací motor je na tom přesně obráceně. Jsou to právě rozdílné vlastnosti obou pohonů, které umožňují dosáhnout uvedené jízdní hodnoty bez použití převodovky. V jistých režimech jízdy je totiž Regera sériovým hybridem, v jiných kombinovaným hybridem.

V okamžiku, kdy rychlost vozidla klesne na zhruba 30 mil za hodinu, tedy 48 km/h, spojka se zcela uzavře, takže motor vůz pohání přímo, tedy bez spojky. Zmíněná rychlost je v korelaci se zhruba 1000 otáčkami za minutu spalovacího motoru, ovšem násobené zmíněným převodem „do pomala“. K opětovného plnému uzavření spojky pak dochází při maximální rychlosti a tedy při otáčkách spalovacího motoru 8250 min-1. Teoreticky samozřejmě, neboť takto rychle nikdo běžně jet nemůže.








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají

S velkými čísly prodejů se výrobci vždy rádi pochlubí.…

12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

 






 
Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Dnes 18:02

V minulosti ale tuzemská výroba byla značně pestřejší. Jak české značky získaly své názvy?




Blesk.cz

Duka podepsal smlouvu se Španěly: Vyrobí svatovítské varhany za 80 milionů

Duka podepsal smlouvu se Španěly: Vyrobí svatovítské…

U historického stolu v katedrále svatého Víta na Pražském hradě svým podpisem v pondělí 24. dubna stvrdil novou…

Antonín ubodal matku svých synů Denisu (†30): Hrozí mu až dvacet let

Antonín ubodal matku svých synů Denisu (†30): Hrozí…

Ve vazbě o víkendu skončil Antonín S. (38), který uplynulý čtvrtek brutálně zavraždil svoji bývalou přítelkyni,…

 

iSport.cz

Sudí Pechanec má distanc do konce sezony. Komise mu sečetla chyby

Sudí Pechanec má distanc do konce sezony. Komise mu…

Fotbalový rozhodčí Ondřej Pechanec má za chyby v sobotním duelu první ligy mezi Bohemians Praha 1905 a Zlínem a…

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi elitu, titul i problémy

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi…

I přes nedělní výhru nad Českými Budějovicemi (1:0) prožívají hokejisté Karlových Varů velký smutek. Klub totiž…

 

Reflex.cz

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do dokonalé nahoty

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do…

Co je nejlepší? Peníze, sláva, moc? F. M. Dostojevskij řekl, že jedna krásná vzpomínka z dětství je cennější než…

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své spojence dožluta

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své…

Americký prezident Donald Trump během návštěvy prezidenta Čínské lidové republiky Si Ťin-pchinga na Floridě…