22.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil - dus.png

Koenigsegg Regera: Podívejte se, jak funguje 1700 koní bez převodovky

Švédský výrobce supersportů dokáže vyrobit opravdu ultimativní stroje. Nad jejich technikou odborník žasne a laik se diví. Jak funguje pohon bez převodovky o výkonu přes 1700 koní, vysvětluje ve videu přímo sám majitel firmy Christian von Koenigsegg.

Řeč je o poháněcím ústrojí supervozu Regera. Zdrojem jeho temperamentu je dvakrát přeplňovaný zážehový osmiválec, jemuž dále pomáhá dvojice turbodmychadel. Jen jeho výkon činí 820 kW, tedy 1115 koní. To ale není vše.

Navíc jsou zde ještě hned tři elektromotory. Jeden předřazený stálému převodu, zbylé dva vždy každý pro jedno poháněné kolo zadní nápravy. Dohromady dalších 520 kW.

Hnací řetězec tedy vypadá následovně: První elektromotor o výkonu 160 kW je uložený na klikovém hřídeli osmiválce, jenž je tedy za ním a dále speciální hydraulická spojka, která oba propojuje se stálým převodem 2,85:1. Teprve na výstupu z diferenciálu jsou na každé straně po jednom elektromotoru, každý o výkonu 180 kW. Klasická převodovka tedy není potřeba, podobně jako třeba u elektromobilů.

Oba pomáhají vozu zejména při akceleraci, přičemž energii si berou z trakčního akumulátoru. V této fázi je hydraulická spojka otevřena. Spalovací motor tedy vůz nepohání, pouze dobíjí baterku. V daném okamžiku, při požadavku na maximální zrychlení, je totiž poháněná zadní náprava stále limitována trakcí. Prostě newtonmetrů můžete mít, kolik chcete, ale když to pneumatiky nezvládnou přenést, pak málo platné.

Regera takto pokoří rychlost 100 km/h z klidu za 2,7 sekundy. Vzhledem k pouze zadní poháněné nápravě je to až neuvěřitelné. Se vzrůstající rychlostí dochází k postupnému uzavírání zmíněné spojky. Na přímém pohonu se tak začne podílet nejen spalovací motor, ale také třetí elektromotor na jeho „klice“. Důvodem je vlastnost spalovacího motoru a elektromotoru. Zatímco ten druhý jmenovaný má největší točivý moment sice již prakticky od nulových otáček, avšak s jejich dalším zvyšováním už newtonmetry dále nerostou. Naopak od jisté hodnoty klesají. Spalovací motor je na tom přesně obráceně. Jsou to právě rozdílné vlastnosti obou pohonů, které umožňují dosáhnout uvedené jízdní hodnoty bez použití převodovky. V jistých režimech jízdy je totiž Regera sériovým hybridem, v jiných kombinovaným hybridem.

V okamžiku, kdy rychlost vozidla klesne na zhruba 30 mil za hodinu, tedy 48 km/h, spojka se zcela uzavře, takže motor vůz pohání přímo, tedy bez spojky. Zmíněná rychlost je v korelaci se zhruba 1000 otáčkami za minutu spalovacího motoru, ovšem násobené zmíněným převodem „do pomala“. K opětovného plnému uzavření spojky pak dochází při maximální rychlosti a tedy při otáčkách spalovacího motoru 8250 min-1. Teoreticky samozřejmě, neboť takto rychle nikdo běžně jet nemůže.








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125 Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který…

Richard Hammond na videu testuje svůj elektrický vozík. Sám si jej vylepšil Richard Hammond na videu testuje svůj elektrický vozík. Sám si jej vylepšil

Richard Hammond se rychle uzdravuje a rozhodně neztratil…

 






 
Elektromechanická parkovací brzda. Jak funguje brzda na tlačítko?

Elektromechanická parkovací brzda. Jak funguje brzda na tlačítko?

Dnes 08:00

Elektrika a elektronika je v automobilech zastoupena stále více. Od počátku minulé dekády tak již neovládá pouze okna, zrcátka, sedačky či zámky dveří, ale také parkovací brzdu. Jak systém funguje a čím se jednotlivé verze liší?




Blesk.cz

Silvia Šuvadová z Kolji: Z vychrtlé kostry sexy dračicí!

Silvia Šuvadová z Kolji: Z vychrtlé kostry sexy dračicí!

Sice je extrémně hubená, umí být ale i za dračici. Herečka z Kolji Silvia Šuvadová (44) se oblékla do sexy…

Nechte na hlavě, ale ne lupy! 5 tipů, jak se jich zbavit

Nechte na hlavě, ale ne lupy! 5 tipů, jak se jich zbavit

Trápí vás malé bílé šupinky, které se vám »práší« z hlavy? Jsou nepříjemné, nevzhledné a ve společnosti…

 

iSport.cz

Zlín v krizi! Zkrouhnul platy na polovinu, nemá Lešku, ani Čajánka

Zlín v krizi! Zkrouhnul platy na polovinu, nemá…

Hokeji ve Zlíně je zle. Bývalý útočník Petr Leška čerstvě rezignoval na funkci v představenstvu, Jiří Marušák…

Slováci přiznali: Chtěli jsme jiný systém na EURO, velké země byly proti

Slováci přiznali: Chtěli jsme jiný systém na EURO,…

Slovenští fotbalisté do 21 let už se vrátili z mistrovství Evropy v Polsku, ale jejich naštvání a zklamání stále…

 

Reflex.cz

Německo zachvátila pandománie. Dočká se toho i Praha? Stojí to ale stovky milionů

Německo zachvátila pandománie. Dočká se toho i…

Když v sobotu přistál na berlínském letišti speciální let společnosti Lufthansa LH8415 a přivezl čínský pár Meng…

Senátor Veleba: Je premiér svině? Zeman má pravdu, Sobotka je křivák a pokrytec

Senátor Veleba: Je premiér svině? Zeman má pravdu,…

Poslední výpad prezidenta Miloše Zemana na adresu Bohuslava Sobotky opět rozvířil debatu o hrubém slovníku…