22.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil - dus.png

Koenigsegg Regera: Podívejte se, jak funguje 1700 koní bez převodovky

Švédský výrobce supersportů dokáže vyrobit opravdu ultimativní stroje. Nad jejich technikou odborník žasne a laik se diví. Jak funguje pohon bez převodovky o výkonu přes 1700 koní, vysvětluje ve videu přímo sám majitel firmy Christian von Koenigsegg.

Řeč je o poháněcím ústrojí supervozu Regera. Zdrojem jeho temperamentu je dvakrát přeplňovaný zážehový osmiválec, jemuž dále pomáhá dvojice turbodmychadel. Jen jeho výkon činí 820 kW, tedy 1115 koní. To ale není vše.

Navíc jsou zde ještě hned tři elektromotory. Jeden předřazený stálému převodu, zbylé dva vždy každý pro jedno poháněné kolo zadní nápravy. Dohromady dalších 520 kW.

Hnací řetězec tedy vypadá následovně: První elektromotor o výkonu 160 kW je uložený na klikovém hřídeli osmiválce, jenž je tedy za ním a dále speciální hydraulická spojka, která oba propojuje se stálým převodem 2,85:1. Teprve na výstupu z diferenciálu jsou na každé straně po jednom elektromotoru, každý o výkonu 180 kW. Klasická převodovka tedy není potřeba, podobně jako třeba u elektromobilů.

Oba pomáhají vozu zejména při akceleraci, přičemž energii si berou z trakčního akumulátoru. V této fázi je hydraulická spojka otevřena. Spalovací motor tedy vůz nepohání, pouze dobíjí baterku. V daném okamžiku, při požadavku na maximální zrychlení, je totiž poháněná zadní náprava stále limitována trakcí. Prostě newtonmetrů můžete mít, kolik chcete, ale když to pneumatiky nezvládnou přenést, pak málo platné.

Regera takto pokoří rychlost 100 km/h z klidu za 2,7 sekundy. Vzhledem k pouze zadní poháněné nápravě je to až neuvěřitelné. Se vzrůstající rychlostí dochází k postupnému uzavírání zmíněné spojky. Na přímém pohonu se tak začne podílet nejen spalovací motor, ale také třetí elektromotor na jeho „klice“. Důvodem je vlastnost spalovacího motoru a elektromotoru. Zatímco ten druhý jmenovaný má největší točivý moment sice již prakticky od nulových otáček, avšak s jejich dalším zvyšováním už newtonmetry dále nerostou. Naopak od jisté hodnoty klesají. Spalovací motor je na tom přesně obráceně. Jsou to právě rozdílné vlastnosti obou pohonů, které umožňují dosáhnout uvedené jízdní hodnoty bez použití převodovky. V jistých režimech jízdy je totiž Regera sériovým hybridem, v jiných kombinovaným hybridem.

V okamžiku, kdy rychlost vozidla klesne na zhruba 30 mil za hodinu, tedy 48 km/h, spojka se zcela uzavře, takže motor vůz pohání přímo, tedy bez spojky. Zmíněná rychlost je v korelaci se zhruba 1000 otáčkami za minutu spalovacího motoru, ovšem násobené zmíněným převodem „do pomala“. K opětovného plnému uzavření spojky pak dochází při maximální rychlosti a tedy při otáčkách spalovacího motoru 8250 min-1. Teoreticky samozřejmě, neboť takto rychle nikdo běžně jet nemůže.








Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kamery do auta: Na co si dávat pozor? V Česku hrozí i vysoké pokuty! Kamery do auta: Na co si dávat pozor? V Česku hrozí i vysoké pokuty!

V případě nejnovější legislativy GDPR o ochraně osobních…

Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

 





 
Co všechno se musí na vznětových motorech změnit kvůli přísným normám?

Co všechno se musí na vznětových motorech změnit kvůli přísným normám?

Dnes 08:00

Čtyřválec 2.0 HDi prošel kvůli zpřísňujícím se normám úpravami, které jasně ukazují, s čím vším se musí automobilky popasovat.




Blesk.cz

Macronová na dovolené: Nohy jako tyčky, cesta na pláž s vnoučaty a letní sídlo prezidentů

Macronová na dovolené: Nohy jako tyčky, cesta na…

I první dámy mají nárok na dovolenou. Ta francouzská - Brigitte Macronová (65) - zamířila jako správná patriotka…

Sebevražda DJe Loutky (†51): Měl zdravotní potíže, měsíc ho ládovali medikamenty!

Sebevražda DJe Loutky (†51): Měl zdravotní potíže,…

Michal Maudr alias DJ Loutka (†51) koncem loňského léta 2016 skončil po náročném víkendu v nemocnici. Strašné…

 

iSport.cz

Dobrý start! Kvitová začala v New Havenu vítězstvím nad Radwaňskou

Dobrý start! Kvitová začala v New Havenu vítězstvím…

Petra Kvitová porazila v prvním kole tenisového turnaje v New Havenu Polku Agnieszku Radwaňskou 6:1, 7:6. Další…

Restart u Rangers, vsadí na Čechy i gólmana budoucnosti: Ukažte se!

Restart u Rangers, vsadí na Čechy i gólmana…

Velké jablko - velká přestavba! V New Yorku staví pro sezonu 2018/19 v mnoha směrech nový mančaft. Pár veteránů…

 

Reflex.cz

Plešivec: Pravěké hradiště na stejnojmenném vrchu je místem obětí a legend

Plešivec: Pravěké hradiště na stejnojmenném vrchu je…

Směrem k Brdům náhle obzoru vévodí výrazná hora. Mohutný křemencový masiv, majestátně se vypínající nad…

Vzpomínky na Srpen 68: Začal střílet ostrými náboji kolem nás a smál se

Vzpomínky na Srpen 68: Začal střílet ostrými náboji…

Cizí vojska vpadla do dětských prázdninových dnů, do výletu v Paříži, výročí svatby, do kasáren či k táboráku.…