22.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil - dus.png

Koenigsegg Regera: Podívejte se, jak funguje 1700 koní bez převodovky

Švédský výrobce supersportů dokáže vyrobit opravdu ultimativní stroje. Nad jejich technikou odborník žasne a laik se diví. Jak funguje pohon bez převodovky o výkonu přes 1700 koní, vysvětluje ve videu přímo sám majitel firmy Christian von Koenigsegg.

Řeč je o poháněcím ústrojí supervozu Regera. Zdrojem jeho temperamentu je dvakrát přeplňovaný zážehový osmiválec, jemuž dále pomáhá dvojice turbodmychadel. Jen jeho výkon činí 820 kW, tedy 1115 koní. To ale není vše.

Navíc jsou zde ještě hned tři elektromotory. Jeden předřazený stálému převodu, zbylé dva vždy každý pro jedno poháněné kolo zadní nápravy. Dohromady dalších 520 kW.

Hnací řetězec tedy vypadá následovně: První elektromotor o výkonu 160 kW je uložený na klikovém hřídeli osmiválce, jenž je tedy za ním a dále speciální hydraulická spojka, která oba propojuje se stálým převodem 2,85:1. Teprve na výstupu z diferenciálu jsou na každé straně po jednom elektromotoru, každý o výkonu 180 kW. Klasická převodovka tedy není potřeba, podobně jako třeba u elektromobilů.

Oba pomáhají vozu zejména při akceleraci, přičemž energii si berou z trakčního akumulátoru. V této fázi je hydraulická spojka otevřena. Spalovací motor tedy vůz nepohání, pouze dobíjí baterku. V daném okamžiku, při požadavku na maximální zrychlení, je totiž poháněná zadní náprava stále limitována trakcí. Prostě newtonmetrů můžete mít, kolik chcete, ale když to pneumatiky nezvládnou přenést, pak málo platné.

Regera takto pokoří rychlost 100 km/h z klidu za 2,7 sekundy. Vzhledem k pouze zadní poháněné nápravě je to až neuvěřitelné. Se vzrůstající rychlostí dochází k postupnému uzavírání zmíněné spojky. Na přímém pohonu se tak začne podílet nejen spalovací motor, ale také třetí elektromotor na jeho „klice“. Důvodem je vlastnost spalovacího motoru a elektromotoru. Zatímco ten druhý jmenovaný má největší točivý moment sice již prakticky od nulových otáček, avšak s jejich dalším zvyšováním už newtonmetry dále nerostou. Naopak od jisté hodnoty klesají. Spalovací motor je na tom přesně obráceně. Jsou to právě rozdílné vlastnosti obou pohonů, které umožňují dosáhnout uvedené jízdní hodnoty bez použití převodovky. V jistých režimech jízdy je totiž Regera sériovým hybridem, v jiných kombinovaným hybridem.

V okamžiku, kdy rychlost vozidla klesne na zhruba 30 mil za hodinu, tedy 48 km/h, spojka se zcela uzavře, takže motor vůz pohání přímo, tedy bez spojky. Zmíněná rychlost je v korelaci se zhruba 1000 otáčkami za minutu spalovacího motoru, ovšem násobené zmíněným převodem „do pomala“. K opětovného plnému uzavření spojky pak dochází při maximální rychlosti a tedy při otáčkách spalovacího motoru 8250 min-1. Teoreticky samozřejmě, neboť takto rychle nikdo běžně jet nemůže.








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

 





 
Nový Aston Martin Vantage je tu. S motorem Mercedesu a elektronickým diferenciálem

Nový Aston Martin Vantage je tu. S motorem Mercedesu a elektronickým diferenciálem

Dnes 13:31

Baby Aston se dočkal nové generace. O pohon se stará čtyřlitrový osmiválec s dvěma turby, který Aston využil již v modelu DB11.




Blesk.cz

Apple zrychlí bezdrátové nabíjení nových iPhonů. Stačit bude softwarový update

Apple zrychlí bezdrátové nabíjení nových iPhonů.…

Letošní iPhony vůbec poprvé nabízí možnost bezdrátového nabíjení díky podpoře standardu Qi. Od představení v…

Geislerová počtvrté těhotná?! Nebudu to komentovat, mlží Aňa

Geislerová počtvrté těhotná?! Nebudu to komentovat, mlží Aňa

Tají Aňa Geislerová (41) sladké tajemství? Trojnásobná matka a jedna z nejúspěšnějších českých hereček totiž…

 

iSport.cz

Zaskočený Gudas: S takovým trestem nesouhlasím. Brání ho i spoluhráči

Zaskočený Gudas: S takovým trestem nesouhlasím.…

Hokejový obránce Radko Gudas z Philadelphie přiznal, že ho zaskočil trest od vedení NHL za seknutí útočníka…

Boj o Filla! Plzeň ho chce zpátky, zájem mají i Baník se Zlínem

Boj o Filla! Plzeň ho chce zpátky, zájem mají i…

Zájemci aby si poslušně stoupli do fronty. O Martina Filla se po skončení podzimní části ligového ročníku…

 

Reflex.cz

Další protikuřácké tažení: Zakáže nám EU elektronické cigarety?

Další protikuřácké tažení: Zakáže nám EU…

Nenápadně a pozvolně nám aktivisté rozjíždějí, podobně jako rozjeli válku proti tabáku, válku proti…

Čína má poprvé více superpočítačů než USA. A daleko více než Japonsko, Německo a Británie dohromady

Čína má poprvé více superpočítačů než USA. A daleko…

Bouřlivě se rozvíjející Čína dosáhla dalšího milníku v nejmodernějších technologiích. Poprvé v historii má více…