Kolečko ke kolečku: Jak přibývaly rychlosti v automatických převodovkách?

 

Ještě před deseti lety byla luxusem šestistupňová převodovka, teď se realitou stává „devítikvalt“. Jak šel vývoj automatických převodovek.

Automatická převodovka příští rok oslaví 75 let – první auta s automatem byly Cadillacy a Oldsmobily z roku 1939. Málo známým faktem je, že už tento první automat na světě měl čtyři rychlosti pro jízdu vpřed. Převodovka pojmenovaná HydraMatic se od moderních automatů lišila absencí měniče točivého momentu, místo něj používala jednodušší hydrodynamickou spojku, která mařila 25 % výkonu motoru. Dále převodovce chyběla parkovací pozice a naopak se mohla pochlubit dvojicí čerpadel, takže auto s tímto automatem bylo možné jednoduše roztlačit.

Po druhé světové válce se ale do popředí dostaly převodovky s menším počtem rychlostí. Prvním dvoustupňovým automatem byl Dynaflow od Buicku z roku 1947, sesterský Chevrolet o dva roky později přišel s vlastním dvoukvaltem Powerglide. Tři rychlosti poprvé řadil Ford-O-Matic z roku 1951 a od toho okamžiku se třístupňové automaty staly na dlouhou dobu standardem.

Land Rover představí jako první na světě devítistupňovou převodovku

Velký návrat čtyřstupňových automatů nastal v osmdesátých letech. Od té doby se zhruba v pětiletých intervalech zvyšuje počet převodů. Leaderem vývoje je především německý výrobce ZF Friedrichshafen AG.

Právě z dílen ZF pochází první pětistupňový automat. Objevil se společně s novými osmiválci BMW v roce 1992: jako první ho dostaly modely 530i, 540i, 730i a 740i. Stejný automat se nabízel i v mnoha dalších BMW, jeho evoluce pak i v Audi, Jaguarech nebo Porsche. Mercedes s podobnou převodovkou přišel v roce 1996, Lexus 1997.

To už se ale blížil debut šestistupňového automatu, který je dnes nejrozšířenějším typem samočinné převodovky. Prvenství náleží opět ZF, převodovka ZF 6HP26 se poprvé objevila v BMW řady 7 z roku 2001. Spektrum odběratelů zůstalo stejně pestré a ještě přibyli další: Maserati se svým Quattroporte nebo Hyundai s šestiválcovým Genesisem.

O krok dál šel Mercedes, v roce 2003 do všech osmiválcových modelů implantoval sedmistupňový 7G-Tronic. Tato převodovka si postupně našla cestu i do šestiválcových Mercedesů a od poslední modernizace v roce 2011 ji Mercedes používá i ve spojení se čtyřválci a dvanáctiválci, takže je jediným automatem v nabídce.

TEST Lexus LS 460 – Vesmírná odysea 2007

Jenže vývoj pádí kupředu. Osm rychlostí poprvé zařadil japonský Aisin. Na zakázku vyvinutá převodovka Toyota AA80E se nejprve v roce 2007 dostala do limuzín Lexus LS 460, o rok později také do osmiválcového GS a sportovního sedanu IS-F. Největším producentem osmistupňových převodovek je ale ZF (od roku 2009), které dodává agregát 8HP do Audi, Bentley, BMW, Jaguarů, Chryslerů, Land Roverů a dalších.

A právě spojení ZF a Land Rover stojí za uvedením první devítistupňové převodovky. Prodávat se začne letos v Range Roveru Evoque. Brzy se ale dostane do Chryslerů a Jeepů s motorem napříč nebo do příští generace Mini.

Milníky ve vývoji automatických převodovek
Rokpočet převodůpřevodovkamodel
20139ZF 9HP28/9HP48Range Rover Evoque
20078Aisin/Toyota AA80ELexus LS 460
20037Mercedes 722.9osmiválcové Mercedesy
20016ZF 6HP26BMW řada 7, typ E65/E66
19925ZF 5HP18BMW 530i, 540i, 730i a 740i
19513Ford-O-Matic 
19472Buick Dynaflow 
19394GM Hydramatic 

Anketa

Kolik převodů považujete u automatu za ideál?
Spolupracujeme s TipCars.com
Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí

Známe první obrysy rozpočtu na rok 2018, přičemž se žádná…

Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem

Pokladní systém Storyous umožní podnikatelům přijímat…

 
 

Přidat názorDiskuse: Kolečko ke kolečku: Jak přibývaly…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Lavička: Schick a Juventus? Velká výzva, umí ale dát gól z každé situace

Lavička: Schick a Juventus? Velká výzva, umí ale dát…

V kvalifikačním cyklu byl jeho velkou oporou a sázet na něj bude chtít i na EURO v Polsku. Bez nejlepšího…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…