Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Kolečko ke kolečku: Jak přibývaly rychlosti v automatických převodovkách?

Ještě před deseti lety byla luxusem šestistupňová převodovka, teď se realitou stává „devítikvalt“. Jak šel vývoj automatických převodovek.
Zpět na článek
13. 3. 2013 14:52
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
13. 3. 2013 18:45
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
13. 3. 2013 14:53
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
12. 3. 2013 18:27
12. 3. 2013 19:29
13. 3. 2013 09:16
12. 3. 2013 21:43
13. 3. 2013 09:18
13. 3. 2013 09:52
13. 3. 2013 11:25
13. 3. 2013 14:08
13. 3. 2013 15:17
13. 3. 2013 16:21
12. 3. 2013 19:16
13. 3. 2013 22:11
12. 3. 2013 21:48
13. 3. 2013 09:12
13. 3. 2013 09:24
13. 3. 2013 14:55
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
13. 3. 2013 13:05
13. 3. 2013 15:15
13. 3. 2013 16:39
13. 3. 2013 23:57
14. 3. 2013 08:26
14. 3. 2013 21:32
14. 3. 2013 21:35
20. 3. 2013 11:56
21. 3. 2013 21:22
12. 3. 2013 18:11
No asi je tých koliečok málo : ).
Zatiaľ ešte nik nevymyslel lepšiu prevodovku ako je manuál, ovládaný skúseným vodičom ....

Samozrejme pre technických antitalentov je automat požehnaním ;-)

A pokým manuála je "nezničiteľný" ... tak automat je "kurvítko" ....
Rozbalit vlákno
61
Avatar - Slavek-TDM
12. 3. 2013 18:22
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Nesmysl ve trech vetach pod sebou... >:D
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
13. 3. 2013 14:52
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
:yes: :yes: :yes:
12. 3. 2013 19:38
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
minimalne posledne 2 riadkz y tvojho prispevku su totalna blbovina ;-)
Avatar - DawQa
12. 3. 2013 20:08
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
klišé.. před třiceti lety možná...
čísla mluví proti tobě (časy, spotřeba) zkušený řidič je potřeba u každé páky jinak to jde do kopru..
rozsypaných manuálů už jsem taky pár viděl a není to o spojce ale o chování se k dané věci a boužel s automaty lidé nejezdí v rukavičkách a u manualu to většinou odsere spojka, pro to se může zdát, že se automat častěji a více rozbíjí.. :-)
12. 3. 2013 21:08
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
No ja si zas myslím, že až o 30 rokov ... možno ... automaty dobehnú manuál ...

Automat síce už "dobieha" vodičov (a mnohých už predbehol) v ladení medzi potrebným výkonom a výkonom motora.... ale čo sa týka predvídavosti je to úplný "*" .... :-!

Automat vôbec "netuší" či bude stúpanie, alebo klesanie, či križovatka ... ostrá zákruta, kolóna atď. .... to dokáže len a len človek ...

Že vraj sa už vyvíjajú automaty, ktoré podľa GPS budú mať viac "rozumu" ... ale i tie pokryjú len časť týchto vecí ....

A manuál sa určite dá pokaziť ....ale dosť často sa to zadarí nejakému "expertovi".... a riešiť spojku ja asi iný level ako riešiť automat ....

No a tie rekordy so spotrebou a dojazdom dosiaholi vozidlá VW s čím ?

Sotva s automatom ....

P.S. Manželka túži po automate a ja s ňou súhlasím ;-) ale zrejme jej ho doprajem raz v jej vlastnom aute.
12. 3. 2013 21:17
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Kolko si najazdil s nejakym sucasnym automatom, resp. automatmi? Kludne napis postrehy, alebo bud konkretnejsi
Avatar - happy_driver
12. 3. 2013 23:33
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Nedavaj mu otazky, na ktore nebude schopny odpovedat..... >:-[]
12. 3. 2013 23:46
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
SAAB 93 dízel biturbo (cca 5 ročný) ....a Renault Senic tiež dízel - ročný .. keďže to bolo pred rokom ....

S tým Renaultom som najazdil len pár desiatok km po meste s tým SAAB-om asi 1 000 km ...zvykol som si, ale skôr som to "pretrpel" ....hoci s výkonom nebol problém ...a neradilo to ani zle ....

Už či sú na špičke automatov posúdiť neviem ....

Kamarát prišiel nadšený ... lebo skúsil kamarátov Superb s DSG .... ale prešlo ho to za pár dní... lebo DSG prevodovka kamošovi nejako "dodýchala" .... už podrobnosti neviem a teraz už chce do Mazdy 6 len manuál ....už rieši len motor ...

A čo poznám "šťastných" majiteľov automatov tak nik nechváli spotrebu (skôr naopak) ... ale, každý pohodlnosť ....
Avatar - Dinar
13. 3. 2013 07:03
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Hm, takže moderní automat žádný, dalo se to z těch blábolů předpokládat. :no:
13. 3. 2013 16:44
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
No predstav si, že sú i "padnutí" na hlavu čo to kupujú :-!

Takže to vysvetľuj im, že nevedia čo je moderné ....
Avatar - Dinar
13. 3. 2013 21:40
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Co to meleš? Prostě stačilo napsat, že tvá zkušenost s moderním automatem rovná se nule.
13. 3. 2013 22:00
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Moderny nemusi byt exaktne len spicka v podobe ZF. Pre mnohych je dobrou volbou 6 stupnovy aisin, ktory uz sice ma svoje roky, ale funkciu plni solidne
13. 3. 2013 22:17
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
To by asi mala byť diskusa čo je to "moderný automat" .... nemyslím, že Ty si zrovna ten šťastný čo skúša najmodernejšie automaty >:D

A keď sme už pri tom, tak by sme sa mali baviť i o jeho zladení s motorom či vozidlom ....
Avatar - Dinar
13. 3. 2013 21:40
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
.
13. 3. 2013 22:01
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Preco zrovna padnuty na hlavu? Niekoho radenie nebavi a povazuje to za otravnost, preto siahne po automate ;-)
12. 3. 2013 21:35
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Az automat dobehne manual zacne se pouzivat i v zavodnich autech. Do ty doby me o automatu nikdo nepresvedci
;-)
12. 3. 2013 21:40
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Tak v závodních autech se používá trošku jinačí hardware.
13. 3. 2013 07:54
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
O tom se nechci hádat, ale rychlostní stupně si volí pořád řidič, protože řidič ví nejlíp co tam chce mít za kvalt. Vzhledem k tomu, že řídící jednotka převodovky nevidí na silnici tak z logiky věci ani líp než řidič řadit nemůže.
13. 3. 2013 14:34
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
I u automatu si můžeš zvolit sám. Jen nevím, k čemu ti to u špičkové převodovky bude. Problémy můžeš mít u slabých atmosfér, ale ty žádný výrobce, který montuje špičkové automaty, nenabízí.
13. 3. 2013 17:45
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Zvolit si mozes, ale je to oproti manualu nepouzitelne. Mam 6 stupnovy automat a sekvencne radenie je nepouzitelne z tychto dovodov:
1. Nevies preradit o 2 a viac stupnov
2. Nevies vyuzivat neutral
3. Nevies vyuzivat brzdenie motorom
4. Nikdy nevies na 100% aky mas momentalne zaradeny stupen.
5. Nemas pocit priameho prepojenia motora, kolies a plynoveho pedala. Najma v nizsich rychlostiach, pri rozbiehani a pod. Skus sa s automatom rozbiehat na lade...
Avatar - DawQa
13. 3. 2013 19:18
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
1. nevím nevím o více jak 2 to možná je pomalejší,, ale beztak...
2. na křižovatce neni problém a jinde k čemu ?
3. pustit brzdový pedál a auto plynule spomaluje a pak od čeho má ještě 4 brzdové kotouče ?
4. starší auta to ještě některá nezobrazují na displeji, ale je to důležitě, hlavně že vím kolik jedu.
5. to je spíše subjektivní a auto od auta...

celkem nechápu proč si volil automat, když ti tak moc nevyhovuje..
14. 3. 2013 07:51
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Možná netušil při jeho koupi kolik to má nevýhod.

1. ale beztak je výbornej argument když nevím co říct. To se ti povedlo >:D
2. osobně moc nevyužívám.
3. brzdění motorem je dost zásadní nedostatek. Brzdím motorem hodně. Kdo používá jako hlavní brzdný element výhradně brzdy tak mu moc dlouho destičky nevydrží.
4. omyl zařazená rychlost je pro mě dost důležitej fakt. Někdy možná víc než kolik jedu.
5. tohle je asi fakt jen pocit, ale to že si s automatem v zimě ztracenej je bohužel fakt. Vídím na sousedovi. Všichni vyjedou jen on má občas s DSG problém. Po rovině to tak není cítit, ale rozjetí v kopci chce dost citu a s automatem to prostě nejde. O rozhoupání auta dopředu dozadu při uvíznutí ve sněhu radši ani nemluvě.
13. 3. 2013 22:04
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
bod 3,4 je blbost a k bodu 5 len tolko, ze zatial som pri jazde po ladea snehu problem nikdy nemal
13. 3. 2013 22:39
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
1) Argumentovalo se tu převodovkami závodních vozů - ty jsou také sekvenční. Pokud jedu na pohodu, tak mi stačí automatický režim, pokud jedu ostřeji, tak nemám potřebu řadit o více než jeden stupeň najednou.
2) Neutrál potřebuješ jen při dlouhém stání a k tomu máš volič převodovky. Některé převodovky si dávají při stání neutrál automaticky.
3) Prosím? Volnoběžky běžně v automatech nejsou.
4) Stačí se podívat na indikátor. Ale chápu, nemáš jednoznačnou odezvu na povel - u šaltpáky prostě víš, jestli tam ta rychlost padla. Ano, to je pro mne asi nejzásadnější nevýhoda. Nicméně to není nic, čím by netrpěly závodní převodovky, které tu sloužily jako argument.
5) Hydrodynamický měnič je pro courání se skvělý. Na kluzkém povrchu jsem s ním ještě problém neměl.
14. 3. 2013 17:31
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
1,2. Jazdenie na neutral setri spotrebu, ak napriklad idem v dlhom tiahlom klesani, tak s automatom, ani sekvencnym radenim nedokazem dat rozumne neutral a potom zaradit rychlost presne aku potrebujem. Motor sa mi toci stale v prevadzkovych otackach a a brzdi ma jeho trenie.
3. Ked skusam brzdit motorom, ukazovatel aktualnej spotreby mi stale ukazuje "normalnu" spotrebu paliva. Pri manuale pri brzdeni motorom je spotreba 0. Proste to zerie aj ked spomalujem a brzdim...
4. Bezne sa mi stava, ze pri sekvencnom radeni spomalujem, zastanem, alebo takmer zastanem, idem sa pohnut a motor sa roztoci - 2500 otacok, pretaca hydrodynamickym menicom a ja zistim, ze mam zaradenu 3, alebo 4 a rozbieham sa na takej rychlosti. Preto je pre mna sakra problem, ze neviem aku mam aktualnu zaradenu rychlost. Pozerat v kuse na displej, ze co tam je nie je ono.
5. Neznasam ked pridam plyn, motor sa roztoci, ale toci len hydrodynamickym menicom a auto sa realne nerozbieha, alebo rozbieha slabo. Spotreba vtedy vyskoci do neba, ale neprenasa sa to na kolesa, akurat asi zohrieva kvapalinu v prevodovke.

Automat je vyborny na dlhe jazdy a do mesta kvoli pohodliu, ale ide to na ukor straty casti kontroly nad autom a spotreby.
14. 3. 2013 18:24
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
2) Neřadím neutrál ani s manuálem. Je možné, že časem rozmůžou volnoběžky, jako má poslední DSG.
3) To je spíš otázka motoru než převodovky. Navíc palubní počítače v téhle situaci typicky kecají. Bývá to napsané v manuálu.
4) V automatickém režimu mne zajímá, jestli zrychluji dle mých představ. A svou představu sděluji pomocí akcelerátoru. Takhle se rozhodně nechovají všechny automatické převodovky a asi jediné, co mi na podobné situaci může vadit, je zvuk - zní to jako variátor.
5) Jak říkám, palubní počítače v určitých situacích neskutečně kecají. Není důvod pro ohromnou spotřebu. I u malého auta s manuálem při rozjezdu okamžitá spotřeba vyskočí třeba na 60 litrů.
Avatar - DawQa
12. 3. 2013 21:57
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Tam ale nepoužívaji při řazení spojku a životnost dílů je taky jinde... a pokud vím správně tak F1 má čudlíky na volantu...
12. 3. 2013 22:14
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
F1 má i spojkovou páčku na volantu. :-) Jinak spojka je u nich automatická.
Avatar - Dinar
13. 3. 2013 07:07
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Takže máš ve svém autě sekvenci? Když je to nejpoužívanější převodovka v závodních autech.
13. 3. 2013 07:49
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
to si ze mě děláš srandu nebo to myslíš vážně? Bavíme se tu generelně automat x manuál. Sekvence je pořád manuální převodovka kde řadí řidič.
13. 3. 2013 09:09
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
U řady automatů si můžeš řadit také sám. Jen minimum ti však vypne i automatické řazení na limitech provozních otáček, to většinou dělají jen sportovní auta (a někdy jen přeřazení nahoru, což je to, kterého se chceš zbavit; kromě nich i auta určená do nějakého druhu terénu v offroad režimech). Jinak závodní auta mají většinou tolik automatizace, kolik regule (a rozpočet) dovolí.
Avatar - Dinar
13. 3. 2013 10:30
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Proč bych si dělal srandu, tvé prohlášení chápu tak, že do auta jedině to, co mají auta závodní, proto se ptám, jestli máš v autě sekvenci.
13. 3. 2013 12:23
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
chápeš ho tedy špatně. Nehledě na to, že závodní auto může mít krom sekvenční převodovky i klasický "H", ale žádný nemá automat. Proč, když je to teda tak dokonalý?
Avatar - Dinar
13. 3. 2013 12:55
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Tys tu někde četl nečí prohlášení, že automat je dokonalý pro závodní auto? Problém je, že sis tu sám vytvořil tezi (nesmyslnou), kterou si, opět sám, vyvracíš.

Mám pocit, že až na tebe tu všichni chápou, že řeč je zde o konfekčních autech a ne závodních speciálech. Rada v této debatě je jednoduchá, zkus nějaké auto s aktuálním špičkovým automatem, nejlépe 8st ZF nebo Aisin a pak přijď povyprávět, jaké problémy jsi měl s jízdou do kopce, před kopcem, za kopcem, před zatáčkou, v zatáčce, za zatáčkou. Rád si počtu, vzhledem k tomu, že vím, co ty převodovky umí, si dovolím odhadnout, že nebudeš mít co napsat. Pokud jedeš normálně až svižně v D, ani netušíš, jestli převodovka řadí, neřadí, prostě o ní nevíš, chceš-li jet ostře, dáš manuál mód a řadíš sám. Takové rychlosti přeřazení s manuálem nedosáhneš a meziplyny tyhle převodovky umí taky (ne u všech aut jsou v programu) v provedení ne špičkového, ale průměrně zdatného meziplynaře určitě. Bohužel, zkušenost s těmihle "manuálními" mudrlanty, co "automat nikdy, AT neumí... atd." říká, že úroveň jejich řidičských schopností bývá zhusta velmi pozadu za slovy. Taky mám rád manuál, jsou auta, která bez manuálu nedávají moc smysl, ale tyhle obecné plky o nepoužitelnosti automatů, pro "pravé piloty", to je už nuda.
13. 3. 2013 13:44
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
:yes:
Avatar - DawQa
13. 3. 2013 13:55
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Ano :yes:
13. 3. 2013 15:24
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Já jsem napsal, že pokud by automat řadil líp než člověk používá se v závodních autech, kde se používá ta nejlepší dostupná technika. Evidentně asi řadí hůř.
Před pár týdny jsem zkoušel Passat CC s DSGčkem. Byl jsem z toho zklamanej. Nevím kdy to přeřadí a klidně to je schopný přeřadit v půlce zatáčky. Když jedu svižnějc zatáčku na sněhu tak to moc příjemný není. Nevím jak funguje 8ZF ani Aisin, ale nemyslím, že funguje zásadně líp než nový DSG. Moje zkušenost s automatem je krom CC ještě Chrysler 300C a BMW 528 V těchhle dvou případech teda jízdní projev horší než DSG. Asi si nepochopil, že mi nejde o rychlost s jakou je to schopný zařadit, ani o to, že nevím, že to vůbec řadí. Mě jde o to abych měl spojku a mohl si zařadit sám kdy uznám za vhodný, pustit spojku jak já rychle chci popř se rozjet jak prudce chci. Při kombinaci auta 4x2, bez možnosti deaktivace ESP a automatickou špajzkou seš v zimě prakticky vyřízenej. Stejný auto bez ESP a v manuálu na stejných gumách vyjede mnohem víc. Díky možnosti se plynule rozjet a díky možnosti nepřeřadit respektive přeřadit tak jak je potřeba. Ty si jezdi s automatem já ti to neberu. Jestli ti to pro tvůj jízdní styl stačí tak je to v pořádku. Já od auta prostě čekám trochu víc.
Avatar - Dinar
13. 3. 2013 21:34
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Tohle už nemá hlavu patu. :-!
14. 3. 2013 07:55
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Ty se mě tu snažíš přesvědčit, že automat je úžasná věc. Já ti vysvětluju proč není. Co na tom nechápeš?
13. 3. 2013 13:52
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Proč? Protože jsou zbytečné. Pro závodní auta nemají přínos (řazení přes měnič je pomalejší a přidaný komfort je u závodního auta irelevantní, takže by pořád řadila přes bypass, tedy spojku). Třeba F1 má automatickou spojkou a manuální ovládání je tam jen pro specifické situace, jako například pro zabránění zhasnutí motoru, když vyletí z trati.

Některé automobilky nabízí civilní verze závodních převodovek a žebříčky oblíbenosti netrhají. Jsou málo civilizované a mimo závodní trať akorát otravují (většinou jim nejde popojíždění a převody tam kopou pěkně ostře bez jakéhokoli ohledu na posádku, obzvláště ve sportovních režimech).

Manuální převodovky, které používají, také nenajdeš v sériových autech. Až budou závodní auta parkovat do řady do kopce a tahat přívěsy, tak robotů ubyde.
12. 3. 2013 21:37
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Auto to ví z navigace. A některá podle toho i jednají (už pár let si takové můžeš koupit, kouzlo však není v převodovce samotné). Když jedeš cestou, kterou neznáš, tak také tak efektivní nejsi, protože nedokážeš plánovat dostatečně dopředu. Já třeba takovou věc ani nepotřebuji. Moderní převodovka spolu s přeplňovaným motorem s celkem plochou charakteristikou dávají dohromady celek, který je z uživatelského hlediska při běžné jízdě prakticky ideální. I kdyby neřadila úplně přesně tak, jak bys řadil ty, vyhladí to motor. A v manuálním režimu řazení kolem 200 ms je už celkem příjemné.
13. 3. 2013 00:15
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
No, ale jestli se spojkou budeš řešit i dvouhmotový setrvák, tak to bude taky jiný level. Záleží jak se o tu převodovku staráš a jak se k ní chováš, ať je to manuál nebo automat, to je to co rozhoduje o životnosti- nedávno byla u nás na servise k vidění spojka po 42.000km a byla úplně roztrhaná a přítlačák taky - pán se dušoval, že jezdí pomalu a opatrně. Hmm
13. 3. 2013 07:56
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
já ho naštěstí ještě řešit nemusím, nebo ho chvála bohu v autě nemám ;-)
13. 3. 2013 08:45
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Mě tak u toho GPS napadlo. Co ta převodovka bude dělat, až jí ta GPS-ka hodí 5 metrů vedle silnice...... >:D
13. 3. 2013 09:16
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Pět metrů ji nerozhodí. To spíš situace, kdy máš dvě silnice vedle sebe (kdy si může splést, po které vlastně jedeš). Maximálně ti podrží převod, když by neměla, nebo naopak přeřadí, aby za chvíli řadila znovu, protože se prostě "dívala" na špatnou silnici. Tohle stejně úplně nejlépe funguje, když máš zaplé navigování (auto tedy ví, kam chceš jet).
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
13. 3. 2013 18:45
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Chlapce, a kade jazdis?

Rucim ti za to, ze ked budes denno-denne jazdit v dopravnych zapchach, tak budes preklinat cloveka, co ti do auta namontoval manual.

A nie, to zaziva Bratislava ci Praha, nie su skutocne dopravne zapchy. Skus si Londyn alebo Pariz. Ked ides 5 kilometrovy usek hodinu. Rano, naobed, vecer. A 10 kilometrov ti trva 2 hodiny.

Mam s tym niekolkorocne skusenosti. Takze manual ani nahodou. A dialnica? Tam je jedno, co mas v aute. A kopec? Zatlacim na plynovy pedal a auto podradi - ale to ty zrejme nevies :-)
12. 3. 2013 21:31
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Presne. Akorat nevim jak je to se spolehlivosti automatu. Ale jinak souhlas.
12. 3. 2013 23:52
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Podľa toho akého ...

Určite sú i "blbovzdornejšie" ... ale už z princípu nemôžu byť pre zložitosť spolahlivejšie ako manuál ...

Variátorové sú spoľahlivejšie ... pre jednoduchosť ... ale majú menšiu životnosť ...i keď sú i lepšie (napr. Subaru), ale to už ide do ceny ....
13. 3. 2013 08:26
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Okolo spolehlivosti automatu panuje mnoho zaručených pověstí. Já můžu poskytnout pouze následující zkušenost:
Má Octavia s DSG - 235.000 km zatím bez problému
Kolegův Passat s DSG - 300.000 km zatím bez problému (narozdíl od světově nejlepšího motoru TDI)
Otcův postarší Passat s Tiptronikem - 210.000 km zatím bez problému
(úplný VW Treffen)

V okolí vím o jedné automatické převodovce u BMW 5-er, která si po 350.000 km (hodně dynamické) jízdy řekla o opravu za cca. 80.000 CZK.

Chápu, že asi většina místních řidičů / závodníků potřebuje cestou z práce zase ukrojit nějakou tu desetinku na osobáčku a celé víkendy trefuje apex zatáčky. Já spíše najezdím hromady kilometrů, takže za mě jedině automat....
Avatar - Individualita
13. 3. 2013 08:34
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Hmm, no určitě nesouhlasím. Manuál má dle mého skutečné opodstatnění jen u "závodníků", kteří nehodlají ani trochu slevit z možnosti kdykoliv ihned akcelerovat dle potřeby či terénu.

Sám jezdím již nějakou dobu se 7G-tronicem a nemůžu si stěžovat. V drtivé většině jízdních situací mi naprosto vyhovuje. To pohodlí a možnost více se věnovat jiným věcem než šaltpáce si už vzít nenechám. Navíc kromě již popsaného momentu, kdy chci teď hned a co nejrychleji předjet nenacházím žádný významný mínus. Ale i v tomto momentu můžu přepnout na manuální režim a tlačítky si při předjíždění pomoci, což téměř nepoužívám, není to potřeba. Spotřeba ve městě teroreticky u automatu trochu vzroste, ale nemůžu potvrdit, protože stejné auto s manuálem jsem neřídil.
13. 3. 2013 19:48
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Odporúčam menej sa venovať "iným veciam" a viac vedeniu vozidla ....

Či s manuálom, alebo automatom, nevidím priestor na "iné veci" .... :'-(
Avatar - Barrichello
13. 3. 2013 10:37
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Manuál je nezničitelný? že znam 3 lidi co měli převodku, manuál na repasi.

Oktávie I, se spojkou ho pána vyšlo na víc kolik stojí repas automatu, chrysler Vyoager, a ještě jedno BMW. >:D
13. 3. 2013 11:27
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
podla tvojho prispevku je tiez kazdy, kto ma automaticku klimatizaciu, ci automaticke zapinanie/prepinanie svetiel, stieracov atd technicky antitalent?

Ono by si uz mohli niektori ludia odpustit kategoricke nazory, hlavne ked na to nemaju intelekt.
13. 3. 2013 19:39
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Keďže si so svojou "vysokou" inteligenciou domyslel i to čo som nenapísal, tak je asi diskusia zbytočná ....
15. 3. 2013 09:13
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
nedomyslel, len som ti napisal analogicke priklady tvojho nezmyslu.
Nechapem, preco poukazujes na moju inteligenciu, ked prave ty si napisal totalne nezmysly.
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
13. 3. 2013 14:53
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
"No asi je tých koliečok málo"

U teba doma skoro urcite, sudiac podla poctu nezmyslov, ktore si vyprodukoval v troch vetach.
Avatar - Barrichello
13. 3. 2013 14:54
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
>:D >:D >:D :yes:
13. 3. 2013 19:46
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Skús konkrétne .....

Vyššia spotreba pri automatoch je niečo čo ich majitelia neriešia .... len minulý týždeň bol článok v českom časopise, myslí, že to bol Autohit, že spotreby testované v USA u aút s automatom sú vyššie ako tabuľkové, pokým pri manuáloch cca sedia ....

A diskutovať o tom čo je v princípe poruchovejšie či zložitý automat, alebo jenoduchý manuál je diskusia nie so mnou, ale so zdravým rozumom .... čo samozrejme nevylučuje, že existujú i "trváce" automaty a nepodarené manuály ...
Avatar - happy_driver
13. 3. 2013 21:24
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
Mam taky pocit, ze sa ti celkom nepodaril prechod do aktualneho tisicrocia....
13. 3. 2013 22:22
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
No v tom "prechode" sme počúvali, že budeme jazdiť na vodík ... potom na elektrinu ...

A ono je to stlále benzín, nafta, trocha LPG a začína CNG

:-!
Avatar - Barrichello
14. 3. 2013 08:20
Re: No asi je tých koliečok málo : ).
A že dvojspojka u Porsche žere výrazně méně než manuál ti ušlo vid???

Čas 4st převodovek už je dááávno pryč
12. 3. 2013 18:11
Příště
bych si přál tak 16 rychlostí dopředu.. a tak 3 na zpátečku.. no a projistotu 2 neutrály :-)
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Pekelná Micinka
13. 3. 2013 01:26
Re: Příště
Tak terénní zajíc musí mít hodně rychlostí, a) je to zajíc a za b) je terénní. ;-)
13. 3. 2013 19:02
Re: Příště
jde vidět, že jako Pekelná Micinka o rychlosti něco víš :-)
Avatar - Slavek-TDM
12. 3. 2013 18:27
Proč?
V naprosté většině dnešních aut s manuální převodovkou je 5ti nebo 6ti stupňová převodovka. Extrémy jako 4kvalty u některých ruských nebo 7kvalt u Porsche se sice vyskytují, ale zřídka. Tak nechápu, proč by stejně těžký auto se stejným motorem a stálým převodem muselo mít 9ti kvaltovou AT (krom toho, že to marketing přednese jako nutnost a zákazník to baští a platí). Navíc s dnešními turbomotory, který mají křivku točivýho momentu placatou jak hrudník korejské skokanky do vody...
Rozbalit vlákno
9
Avatar - 3_diamanty
12. 3. 2013 19:29
Re: Proč?
takisto na co je maximalka vacsiny aut takmer 200 alebo aj viac ked na dialnici mame povolenu 130tku?

casom mozno pochopis.... ze viac stupnov ma prevodovka kvoli inym faktorom... nie kvoli tomu ze by 6 nestacilo... ;-)

a s kolegom vyssie absolutny suhlas... niet nad klasicky manual ;-) :yes: :yes: :yes:

kurvitkovu automatiku tiez nemusim ;-)
Avatar - Slavek-TDM
13. 3. 2013 09:16
Re: Proč?
Aha ja casom pochopim, zatimco ty uz jsi pochopil >:-[] Sice o automatech (a o technice vubec) nevis ani prd, ale musis napsat prispevek. Virtuale >:D
12. 3. 2013 21:43
Re: Proč?
Jde v první řadě o placatost maxima výkonu. Čím víc převodů, tím užší to maximum může být.
Avatar - Slavek-TDM
13. 3. 2013 09:18
Re: Proč?
He? Jaka placatost vykonu? To jako, ze se stoupajicim otackami bude klesat tocivej moment??? Rozepis se trochu....
Avatar - DawQa
13. 3. 2013 09:52
Re: Proč?
bude pořád na skoro stejné hodnotě tj. křivka povede rovně ..(vodorovně)
Avatar - Slavek-TDM
13. 3. 2013 11:25
Re: Proč?
Ano, rozumim tomu, ze kdyz ma byt neco placaty, musi "krivka" neboli primka vest (vodo)rovne >:-[]

Pokud vykon zustava stejny, musi pri stoupajicich otackach krivka tociveho momentu klesat. Pres to nejde vlak. Takze chci vedet proc by to tak mel nejaky konstrukter chtit.
13. 3. 2013 14:08
Re: Proč?
Více převodů (řekněme, že nejvyšší zůstává stejný) ti umožní zúžit rozsah využívaných otáček. U motoru je pro tebe důležitý výkon, protože ten se na převodovce nemění. Čím placatější máš okolí maxima výkonu (a u přeplňovaných motorů bývá placaté hodně, takže ti skutečně s otáčkami klesá moment, vlastně jen na klice pozoruješ to, co se děje na kolech), tím méně převodů fakticky potřebuješ. Například ve 4500-5500 máš stejný výkon, takže je ti jedno, jestli tě převodovka drží mezi 5000 a 5500, nebo 4500 a 5500. Přidáním stupňů a zúžením rozsahu využívaných otáček žádný výkon navíc nezískáš (jediný potenciál se může skrývat ve zkrácení jedničky, popřípadě v prodloužení horních stupňů, pokud to má smysl). Výsledek vypadá úplně stejně jako u variátoru.

Když bude š***té, tak ti vznikne vlastně pila. Čím víc převodů a užší rozsah, tím mělčí budou propady. Obrazně řečeno. Velmi jednoduchý pohled, ale snad jsi to z toho pochopil.
Avatar - Slavek-TDM
13. 3. 2013 15:17
Re: Proč?
Neboj se nic, ja chapu dobre >:D A pilovatost rychlostnich stupnu samozrejme znam (uplne poprve jsem se ji zacal zabyvat v roce 1994 v navodu k obsluze Jawy 350/638).
Nicmene nebylo by lepsi, kdyby tocivej moment zustal stejnej a vykon stoupal linearne s otackama? ;-) A nakonec, neni vubec nejlepsi nahradit slozite (budouci) 10ti stupnove automaty jednodussim variatorem, u ktereho si jednotka muze vybrat tocivy moment a otacky motoru?
13. 3. 2013 16:21
Re: Proč?
Dnešním motorům by kolikrát stačily tak 4 stupně, jak mají plochou charakteristiku. Více stupňů přispívá hlavně akustickému komfortu. Oproti variátoru pak dostaneš tradiční zvukový doprovod klesajících a padajících otáček.

Pro řidiče by to subjektivně vnímáno mohlo být zajímavější. :-) Ale rozhodně by to nebylo efektivnější.
12. 3. 2013 19:16
7G tronic
Jedna zajímavost - 7G tronic od Mercedesu má kromě 7mi rychlostí dopředu i dvě rychlosti dozadu :-)
Rozbalit vlákno
3
12. 3. 2013 21:47
Re: 7G tronic
No a já mám u jednoho skoroauta 4 rychlosti vpřed a 4 rychlosti vzad. Teoreticky můžu jet na zpátečku klidně 70 km/h ;-)
Jezdím často s mopedautem, který má variátor - ten by se dal brát jako nekonečný počet rychlostí. Jediné co mi vadí, že z kopce to musím držet pod plynem a nemůžu jako u klasického manuálu vyřadit na neutrál.
Moje druhá delší zkušenost s automatem je DSG v Oktávce. Mohl jsem ji výhodně koupit, ale na takový krám bych si nezvykl. Při řazení škubala, v automatickém režimu řadila někdy nesmyslně a hodně často nezvykle pomalu. Při manuálním režimu si stejně řadila taky někdy sama, takže čistě manuální režim tam nebyl. Btw. možná by nebylo špatné dát DSG převodovce speciální přepínač, kterým by řidič říkal, jestli bude chtít řadit nahoru nebo dolu a převodovka by to tam "lupla" ve vhodném okamžiku. Něco podobného myslím mají moderní kamiony.
13. 3. 2013 22:11
Re: 7G tronic
Osobně jezdím občas právě otcovým MB třídy E se 7G tronic a tu převodovku si nemůžu vynachválit.
S DSG mám trochu rozporuplné zkušenosti - v dieselových oktávkách a superbu je v pohodě, ale ve VW touran 1.4 TSi 103kw je převodovka poměrně paranoidní a zbytečně motor vytáčí. Na D1 mi skoro v každém kopci podřazuje ze 7 na 5 stupeň, i když by to motor v pohodě vytáhl. Spíš ji používám v manuálním režimu.
A rozhodně na plynulost 7G tronic DSG nedosahuje.
12. 3. 2013 21:48
Re: 7G tronic
Není to tak, že by při couvání řadila, má je pro různé režimy.
Avatar - KANKUNEN
13. 3. 2013 07:46
Garážové vrata samozřejmě
taky pouze manuál. Automatické taky nikdy neví jestli chceš vyjet autem nebo jen pootevřít. Výhody manuálních vrat, nežerou elektriku, nepokazí se. ;-)
Rozbalit vlákno
2
Avatar - poterienko
13. 3. 2013 10:03
Re: Garážové vrata samozřejmě
Tak to bych raději ani nejezdil autem - pokazí se.
Btw elektrická vrata se dají velice jednoduše pootevřít.
Avatar - Dinar
13. 3. 2013 10:31
Re: Garážové vrata samozřejmě
:-) :yes:
13. 3. 2013 07:51
OT:Kia GT problem s brzdamy.
tak pani je to tu ako som predpokladal seriove brzdy nemaju velky uspech pri spomalovani 200konoveho auta,kto by to bol cakal? >:D Doterajsie seriove 16palcove kotuce a supersportovou cervenou natrete seriove brzdice nedokazu odolat naporu testovacich jazd v auto redakciach.Inak podla info dokonca aj prvky zadnej napravy su zjednotene pre vsetky modely Ceedu cize sportovove auto na oko,ako som tu raz pisal skor nazvat rychlim ceedom ..Ak sa dozviem viac dam vediet vie sa len to ze sa budu davat vacsie 17kove kotuce a brzdice v cervenej farbe,ale netusim ake len dufam ze nie seriovky
Rozbalit vlákno
0
13. 3. 2013 09:12
at vs manual
Automat má svoje pre a proti, manuál tiež. Nie je lepšie a horšie ale lepšie pre niekoho a horšie pre niekoho. nech si každý vyberie to čo je pre neho to lepšie. To je akoby sme všetci museli jazdiť v napr. Audine lebo je najlepšia. To len príklad, možno je lepšie Subaru, neviem....
Typická dobrá voľba pre automat je auto pre ženu do mesta a prímesta. Alebo naopak veľmi silné luxusné auto....
Spoľahlivosť - pokiaľ sa nezanedbá servis - aspoń ten olej a filtre tak by dnes nemusel byť problém aby automat prežil zvyšok auta. Samozrejme boli aj konštrukčne slabé automaty ktoré vydržali 100 000km ale to nieje pravidlom.
Takže moje variátory od Jatco bežia spoľahlivo, perfektne sa prispôsobujú aktuálnej situácii na ceste - dole kopcom brzdia auto, hore kopcom pekne držia rýchlosť, v kopci stojí, ak chcem akcelerovať tak plyn dole a ide... - neviem presne čo sa tým myslí že automat nevie predvídať. Ono ten automat nemusí predvídať, on vie presne reagovať na aktuálnu situáciu. Debaty lepšie je to či ono alebo že automat je pre blbcov? - viem radiť aj pákou ale prečo by som to robil keď to mašinka urobí lepšie, sama? hlavne v meste v kolonach je radenia N-1-N-1-2-N otravné....
Rozbalit vlákno
2
13. 3. 2013 09:24
Re: at vs manual
Předvídání... například situace, kdy si 50 metrů před kopcem zařadí vyšší převod (protože neví, že se blíží kopec), aby po 100 metrech řadila zase nižší. Je pravda, že u špičkových převodovek si toho přeřazení ani nevšimneš a nezbrzdí tě, takže je relativně zbytečné to řešit.
14. 3. 2013 19:37
Re: at vs manual
ona pred kopcom nezaradí vyššiu rýchlosť pokiaľ šofér nepridáva plyn. prečo by mala...
a až dôjdem na ten kopec tak si s tým presne vtedy poradí. fakt netreba žiadne predvídanie...
predvídať má šofér, ak dupe na plyn prevodovka podľa plynu a záťaže radí. ak šofér robí blbosti potom nepomôže ani computer....
13. 3. 2013 09:56
Nejlepší převodovka
Nejlepší převodovkou je dostatečně objemný motor s dostatečným krouťákem a k tomu třeba trojkvalt. Jeli motor dostatečně výkonný není třeba "tisíce" převodů jak u dnešních "skůtrových"(jednoválce nás teprve čekají) motorků, které prostě nemají jinou možnost než řadit a řadit.
Kdysi jsem měl silniční stopětadvácu Morbidelli, jela jako drak, ale musel jsem řadit snad na každém metru třikrát - bolely z toho ruce. Dnes mám pro radost velkoobjemového čopříka a jedu jak s automatem - bolí pr*el ;-)
Rozbalit vlákno
2
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
13. 3. 2013 14:55
Re: Nejlepší převodovka
Tusim stara Volga mala nieco podobne. Ak si dobre pamatam ocovo rozpravanie, tak si clovek vystacil s trojkou :-)

Zase dnesne velke skutre maju CVT a idu ako po masle so skvelou spotrebou.
Avatar - Barrichello
13. 3. 2013 14:58
Re: Nejlepší převodovka
Tak tak, u Volha M21 stačilo za prahyou zařadit 3 a dojel si až do Brna. Kopec nekopec >:D
13. 3. 2013 13:05
RUČNÍ PRÁCE
Záliba v manuálu sahá u některých jedinců snad až k pubertální praxi ostrých pravoručkových nočních seancí... no, popravdě i bez toho nelze paušálně řadičku zavrhnout jako apriorní přežitek. Samozřejmě, že kdyby od prapočátku všech garáží byly vyráběny jen automatické převodovky, asi by se nám těžko chápala praxe kvedlání. Jenomže, on ten manuál tu už pár desítek roků poměrně slušně koexistuje s automatem. Tak sakra v čem to vězí, pomineme-li rozdíl v ceně.

Tak především, dokonalé sepětí (až se mi chce napsat - sepjetí) s autem, tam někde těsně pod horizontem, kdy ti to řve na plnou tří a ty pravačkou v mžiku cvakneš čtyřku. To dokonale sladění nohou a pravačky, to stále je, a stále bude pravej nefalšovanej řidičskej sen. Jenomže kdo z nás umí kvalitně řadit? Kdo z nás rád kvedlá v nekonečné koloně, komu z nás se nestává jednou za cca deset tisíc, že to tam špatně narve až to zaskřípe?

No a od toho tu je ten automat. Ideál pro antoušky... Klid, ještě něco napíšu. Vedle toho antouška však kvalitní automat ocení i ostrý jezdec. Vždyť dnešní automatická převodovka, to není jen nějaká tupá mechanika, to je rovněž sofistikovaná elektronika, dokonalá spolupráce jak s nohou řidiče, tak dokonce s profilem terénu.

No a vedle těch antoušků a ostrých jezdců, tu máme normálního běžného šoféra, co ocení u automatu komfort jízdy, tu nesnesitelnost lehkost... jetí.

A abychom to vrátili obloukem na začátek, vždyť i ten automat ti umožňuje... (skoro)manuální řazení.

Tak si vyber.
Rozbalit vlákno
3
13. 3. 2013 14:51
Re: RUČNÍ PRÁCE
Za mě jednoznačně manuál. U sebelepšího automatu by mě štvalo, že on může můj "příkaz" ignorovat a v plně automatické režimu nikdy nemůže vědět, jaký převod je v danou chvíli optimální (nevidí dopravní situaci a neumí myslet).
Ale zároveň plně podporuju ty, kteří chtějí mít automat. Hlavní je, že si každý může zvolit, co chce,
Avatar - Barrichello
13. 3. 2013 14:57
Re: RUČNÍ PRÁCE
Zas po roce příspěvěk, u kterýho můžud dát GTI palec nahoru. Naprosto souhlasím. Moderní automat a to již ten 6st uspokojí jak toho, kdo řadit enumí, tak průměrného řidiče kterýmu jde o to nekvedlat jak blázen.

Kdo i přesto touží po manuálu, má možnost volby, a tam kde není, možnost volby jiného vozu.
Avatar - guze
13. 3. 2013 18:22
Re: RUČNÍ PRÁCE
Moc hezké :-) Zastávám názor používat na denní ježdění auto s automatem a na projížďky, svižné jízdy po okreskách auto s manuálem, ale auto k tomu uzpůsobené, né i30 1.6GDi... :-)
Avatar - poterienko
13. 3. 2013 15:15
Manuál?
Sakra tady je zase haterů automatů. Já je tak nějak stále nechápu. Automat dělá, to co chci. Při zpomalení mi podřadí, při potřebě zrychlení mi podřadí tak, jak chci, při potřebě úspory tam ty kvalty háže hned po sobě. A hlavně, ostatní v autě nelítají zepředu dozadu při každém přeřazení.
Navíc velká páka mezi sedačkami občas zbytečně překáží, ;-)
Rozbalit vlákno
1
13. 3. 2013 16:39
Re: Manuál?
No, po zkušenostech s manuálem i automatem volím jasně automat, navíc přece i automat má možnost manuálního řazení (nebo já aspoň mám) tuto možnost, takže není co řešit :-) :-)
Avatar - Lucaslegend
13. 3. 2013 18:07
manualne radenie na automate
ja som tiež za automat, je to hlavne o pohodlnosti :-) ale kedze mam rad aj sportovu jazdu tak je fajn ze je moznost radit aj manualne na volante packami alebo aj priamo na riadiacej pake...ale bohuzial clovek by si myslel ze ked ma manualny rezim, tak ze ma logicky plne pod kontrolou prevodovku ale nie je to tak... ;-\ kamos ma 3.5 biturbo bmw kabrio a bohuzial aj v manualnom rezime mu to preradi ked dosiahnu otacky k obmedzovacu....a na pocudovanie moje slabsie auto nastastie drzi otacky pri obmedzovaci dokym chcem :-) co je rozumne je ze ked mi klesnu otacky v manualnom rezime pod cca 1300ot tak prevodovka aj tak sama podradi koli ochrane motora....
co sa tyka zivotnosti prevodovky tak si myslim ze hodne zalezi ako sa kto o nu stara , cize treba pravidelne menit olej na automatoch a musia mat zivotnost ako manualne...
co sa tyka logiky prevodovky ako radi, tak vecsina novsich prevodoviek spolupracuje s inymi snimacmi a jednotkami podla ktorych vyhodnocuje styl jazdy a vie aj zistit ci auto ide do kopca alebo zataca a podla toho moze napr podrzat auto v otackach do zakruty....tak to ma aj moje auto ktore sa v podstate vyraba od roku 2004 takze musi to byt este vychytanejsie teraz...
Rozbalit vlákno
1
13. 3. 2013 22:45
Re: manualne radenie na automate
Když se o ni staráš, tak na tom může být i lépe. Hydrodynamické měniče jsou celkem šetrné. Záleží na konkrétním typu a řidiči. Ano, také jsem se setkal s tím, že auto v zatáčkách drželo převod (řídící jednotka nejspíš sledovala akcelerometr). O hlídání náklonu a přizpůsobení strategie nemluvě. Jsou to celkem sofistikované systémy.
Avatar - vabis
13. 3. 2013 23:57
AT
U těch automatů je počet stupňů skoro jedno. Pokud to má MOTOR a nešlape se tomu moc divoce. Tak se to odlepí na dvojku, a pak to dá nejvyšší stupeň (uzamkne měnič) a basta. Ten tahá prakticky od volnoběhu až po omezovač. A je jedno jestli z 60-80 nebo 160-180, nebo je v dálničním kopci 1200 ot. Stačí mírně přišlápnout a ono se to houževnatě zvedne. A klouzání toho měniče je tak měkké, že je to konzistentní jak v letadle. A když už řadí, tak to posádka nepozná. A řidič v 95% taky ne. Za jízdy tomu "nepomáhat" , jednou za pár let vyměnit náplň a dobré. Kastli a podvozek to vždycky přežije. Pokud je něco jinak, tak to není automat, ale paskvil.

ps: DSG strašně cuká při parkování, to není automat 8-s
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Barrichello
14. 3. 2013 08:26
Re: AT
Ono ty stupně nejsou zas úplně jedno nejsou, protože sou tu dva faktory:

1) spotřeba
Když budeš míT MOTOR, co má jak krouták, tak výkon ale bude k tomu 4.st převodovka, bude to logicky žrát mnohem víc než s 8st.

2) akcelerace.
Se 4 stupnovou převovkou si akceleroval na přivaděči, nasadil na dálničícních 120-140, převodvka tam dala 4ku, zamkla měnič a pohoda.
No a ed si něco potřeboval předjet. Zařadit už nebylo co kam, takže si dupnul na plyn, 2 vetřiny nic a pak jak začly stoupat otáčky začla kára pomalu akcelerovat.....

Znam to moc dobře, měl sem 2 4st automaty, jeden 5ti a ted mam 6ti stupnový.
Avatar - vabis
14. 3. 2013 21:32
Re: AT
Tak jasně že víc je lepší. Kamiony proto mají většinou 12-16 (byť neřadí všechno, zejména ve spodní řadě ne) železniční lokomotiva má možností úplně plno. Čím víc stupňů, tím se víc blíží trakční hyperbole, tedy teoretickému ideálu.

Spíš jsem to myslel, jako rýpnutí do moderních seškrcených motorů. Které mají velice úzké elekologické a výkonostní pásmo vhodných provozních otáček. Starší motory byly pružné a od cca 1200 ot po omezovač. Moderní kdyby to mělo mít manuál, tak by se člověk ukvedlal. Já mám 7G a předchůdce byl 4° klasika a potvrzuji že celkově máš jako tak pravdu njn.
14. 3. 2013 21:35
Nerozumím
Asi mi něco nedochází, ale proč vždy se vždy ti, co mají, nebo chtějí něco jiného, než jiní, tak trapně hádají? To svému kamarádovi taky řeknete, že jeho žena je hnusná ***, protože vy máte jinou ženu?

Z diskuze mám pocit, že jsou tady jen borci, co když poprvé sedli do manuálu, nebo do auta, které ještě neřídili, nebo ho řídí sporadicky, tak jim jde vše hned na první šup. Nemají problém si zvyknout na chod spojky, zdvyh pedálu, reakci a křivku plynu, průběh výkonu a krouťáku motoru. Prostě sednou a jedou na jedničku. Nebo jim stačí, jak vidí kamaráda, jak řadí a ví, jak se to má dělat a jestli je to ok, nebo ne. Většina automat neřídila, nebo najeli pár desítek, možná stovek km a mají jasno. Nemuseli si zvykat, učit se, znát funkce a vlastosti. A je jedno, že seděli v 15 starém extaxíku, prostě automat je automat a vždy stejný. Že třeba DSG,PDK a jiné nejsou automaty, ale spíše roboty, to je jedno. Že to umí řadit plynem, taky jedno. Že to má třeba kick-down, taky jedno. Že jde dát S režim, nebo i v D režimu držet vysoké otáčky dle stylu jízdy, jen stylem jízdy ovlivnit řazení, taky jedno. Že můžu i v automatických režimech přejít do manuálního řazení, taky jedno. Prostě, kdo nemá manuál, není chlap a i když je náhodou chlap, tak blbec je taky, protože se automat prostě kazí a není to ekonomické a rozumné. A i kdyby to vydrželo automový útok, tak stejně špatně, protože to neumožní motoru chcípnout při nízkých otáčkách, nebo mu to neumožní jezdit hodinu v červeném spektru otáček. Co na tom, že obojí škodí motoru. Když se chlap rozhodne odstřelit si motor, nejude mu v tom nějaký program přece bránit. A i kdyby mu nebránil, tak přece němdo někoho viděl, jak má v autě a DSG a měl problém vyjet v zimě kopec. Co na tom, že v tom autě asi seděl nešika, co si taky myslel, že s automatem umí jezdit každý bez učení.

Manuál je fajn a někdy bych ho bral, DSG má mouchy, ale mně vyhovuje automat více a to mám 400k pod kapotou. Ne vždy je ostrá jízda úplně OK, ani popuíždění není vzdy OK, ani běžná jízda není vždy ok, ale výhody převládají. Při velké akceleraci popravdě někdy mám co dělat, abych se udržel na silnici a ještě u toho řadit? Díky. Tím neříkám, že manuál je nanic, ale mně ho netřeba, umím snad obstojně řídit automat, tak k čemu manuál.
Rozbalit vlákno
2
Avatar -
20. 3. 2013 11:56
Re: Nerozumím
To je ale blbost, co?
Průběh výkonu a krouťáku jsou vzájemně závislé veličiny, výkon je krouticí moment krát úhlová rychlost. Plynem neumí řadit žádná běžně používaná převodovka (většina z nich využívá hydrauliku a ne pneumatiku), ale asi to mělo být "pod plynem", ale to je jen otázka motormanagementu (mechanická převodovka také může umět řadit pod plynem - viz. všechna auta sk. A8 a N4 v rally).
Hlavní problém robotizované převodovky je, pokud nezařadí ten který rychlostní stupeň ihned podle vůle řidiče. Toť vše. Ani to ani DSG nebo TCT skutečně v mnoha situacích z mnoha důvodů nezařadí. Pak je výkon motoru třeba 40 000 000 koní k ničemu, když nedostanu na vozovku ani hříbě.
Je to velmi prosté, milý Watsone. Dokud automatická nebo robotická převodovka nezařadí ihned podle vůle řidiče stejně, jako ta manuální, bude stále outsiderem. Ne snad, že by takové převodovky neexistovaly (ve sportu se používají již hodně dlouho a mám pocit, že jeden z prvních ji testoval tým HB Audi v roce 1986), ale jejich životnost nebývá vysoká, zatímco cena ano, a tudíž se v běžné sériové výrobě nepoužívají.
21. 3. 2013 21:22
Re: Nerozumím
Nemáte pravdu, opravdu jsem myslel řazení plynem a ne pod plynem (ani DSG neřadí pod plynem, jen je ten úbytek na velice krátkou dobu a tak se může zdát, že tam není prodleva). Ono totiž záleží třeba na tom, jak moc (o kolik níž) a jak rychle plyn zmáčknete, nebo naopak vymáčknete plyn. Samozřejmě, máte pravdu v tom, že DSG neumí zařadit hned stupeň, co si řeknete, je to prostě sekvenční robot a samozřejmě, pokud styl jízdy vykazuje známku zvyšovaní rychlosti a převodovka se připravuje ze stupně 3 řadit 4, tak pokud najednou změníte styl jízdy, trvá déle, než se tam dostane 2 a naopak, resp. se někdy splete, případně to neudělá dobře, protože hodí 4 a pak chce dát 3, 2. Otázka je, jak moc a jak často potřebujete zařadit hned stupeň jiný, než je +-1 a jak moc, když si umíte dopomoct plynem, nebo ručně, je to tragická závada. Neřekl jsem taky, že je to dokonalé a umí vše, co manuál. O tom, co je krouťák a co výkon jsem nepsal nic, ale o tom, jaký je průběh a je jedno, jestli to odvozujete od výkonu, nebo od kroutícího momentu, podstata je v tom, že motor vozu, do kterého si sednete, nějaký průběh má a to v závilosti na tom, jak mačkáte plyn, tedy, když v jednom vozu zmáčknul plyn o 10mm, neznamená to, že v jiném dostanu po 10mm to samé. Takže opět, pracovat s tím se chce i něco naučit, vnímat, "jak to jezdí", zkouśet, získavat znalosti. Outsider? Možná pro vás, možná pro větší část motoristů, ale ne pro všechny a ne za všech okolností. Stejně, jako Vy, tak většina "haterů" má asi pocit, že co si myslíte, je stejné, jako co si myslí všichni ostatní. Každý má jiné potřeby, požadavky, vždy je to otázka jedince, pro co se rozhodne a je jedno, co si o tom myslí ostatní. Je to otázka vyváženosti a kompromisu. Je to asi jako říct, že vůz musí mít motor o výkonu 1000k, aby byl dobrý a rychlý. A přitom může stačit motor o výkonu 200k, ale vůz se zlomkem hmotnosti. Nebo, že stačí výkon a auto jede rychlea bude vyhrávat. Přitom bez dobrého podvozku, gum, nebo řízení je motor nanic.
Avatar -
20. 3. 2013 11:42
ČÍM VÍC, TÍM HORŠÍ AUTO!
Proč mají dnešní automaty desítky stupňů? Protože musí! Jsou totiž zpravidla spřahnuty s turbodiesely, které - aby z nich bylo možno vyždímat nějaký tabulkově zajímavý výkon - mají pásmo použitelného výkonu ve velmi úzkém spektru otáček. To se pak musí dohnat převodovkou, která musí zajistit, aby turbodiesel běžel témř v konstatních otáčkách.
Otázkou potom je, zda by nebylo lepší, aby stostupňovou převodovku nahradil tandem generátor-elektromotor, takže takový dálniční křižník by pak fungoval jako dieselelektrická lokomotiva, kdy by si vznětový motor běžel ve svých konstantních otáčkách a veškerou dynamiku řešil asynchronní elektromotor, který pak nepotřebuje žádnou sojku ani převodovku (umí se rozbíhat pod zátěží, na rozdíl od spalováků). Bylo by to asi spolehlivější a hmotnost by byla +/- stejná. Elektromotor by buď mohl mít klasické poloosy se skutečnými homokinetickými klouby (viz aktuální slovenský patent), nebo by dokonce mohly být přímo v kolech, což by sice zvyšovalo neodpružené hmoty, ale u dálničních křižníků by to bylo jedno (stejně jsou mimo dálnice nepoužitelné už nyní, protože mají poh. hmotnost od 2 tun nahoru).
Svého času na soutěžních WRC stačily 4 převodové stupně pro jízdu vpřed a 1 pro jízdu vzad (a Gronholm párkrát dokonce vyhrál s třemi stupni), neboť dvoulitrové zážehové turbomotory mají tak široké pásmo otáček, poskytující použitelný výkon, že bylo kontraproduktivní používat víc rychlostních stupňů (časové ztráty při přeřazení v kombinaci se ztrátami v trakci byly vyšší).
Dnešní vozy WRC s motory 1.6 turbo mají velmi malé restriktory (30/33 mm), aby náhodou neměly výkon nad hranici 280/300 koní (podle šampionátu), i přesto si vystačí s 5, max. 6 rychlostními stupni (podle profilu tratě).
Dá se tedy říci, že vyšší počet převodových stupňů ukazuje na horší pružnost motoru.
Rozbalit vlákno
0
9. 4. 2013 20:35
prvy 5st automat
urcite nebol bmw v 1992, kedze moje 300CE-24V z roku 1991 ma 5st automat MB 722.5
Rozbalit vlákno
0