Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kolik vydrží nový povrch dálnice D1: Navěky? Kdepak, jenom 25 let

Petr Barták
Diskuze (56)
Nový povrch dálnice D1 při pokládání vypadá impozantně a nesmrtelně. Bez prasklinky by měl zůstat minimálně deset let ze své asi čtvrtstoleté životnosti. Vydali jsme se to prozkoumat.

Před dvěma měsíci jsme byli na úseku rekonstruované D1 mezi Šternovem a Psáři u bourání staré dálnice, což jste si mohli přečíst v čísle 16. Tentokrát jsme se přišli podívat, jak vlastně vypadá finální pokládka povrchu, na němž budeme od poloviny prázdnin jezdit. Je okolo toho spousta hemžení – žádné položení povrchové vrstvy, její uválcování a hotovo, jak by se mohlo zdát.

Podkladní vrstvy

Na stavbě se v několika chumlech rojí dělníci. V prvním, asi půldruhého kilometru od začátku staveniště, finišují práce na spodní podkladní vrstvě. V úseku dlouhém kolem 80 metrů se do vybagrovaného místa ukládá velmi hrubé kamenivo – makadam – a válcuje se, hned nato přichází beton. „Tohle místo je trochu zakleté. Podkladová vrstva na změklém jílu se kvůli prosakující vodě pořád rozjíždí,“ vysvětluje ředitel středočeské Eurovie Tomáš Juna.

Na takto zhutněný povrch přichází vrchní část podkladní vrstvy, kterou na stavbu navážejí nákladní auta. Směs betonu a kameniva rovnají a zpevňují dva finišery. „První si hlídá kraj budoucí vozovky dálnice, výšku horní podkladové vrstvy a její sklon. Druhý finišer pak přesně navazuje,“ vysvětluje náš průvodce. O pár desítek metrů zpět za finišery už čerstvou betonovou vrstvu přejíždějí nejdříve silniční válce s hladkými gumovými pneumatikami, pak i klasické ocelové s jednolitým širokým kolem. O kus zpět k počátku staveniště pak ztuhlou masu podkladu krájejí stroje s pilami na bloky o velikosti 3,75 x 4,5 metru. „Na ně pak přijde jen finální povrch, po němž budou už za dva měsíce jezdit auta,“ vysvětluje Juna.

Jak se dělá finále

Přesouváme se zhruba o tři kilometry dále, kde se k vrcholu kopce pomalu blíží soustava strojů a nákladních aut. Jako sto úlů hučící monstra vytvářejí 27 centimetru silnou jednolitou betonovou desku. Soustavu tvoří dva za sebou jedoucí finišery přes celé zhruba 11,5 m široké dálniční těleso. Přední finišer, jak se těmto strojům říká, rozhrnuje a hutní spodní vrstvu finálního povrchu. Beton s hrubším kamenivem mu skládají nákladní auta přímo před pracovní plochy. Mezi předním a zadním finišerem, vzdálenými od sebe asi tři až pět metrů, se na právě položené vrstvě pohybují stavební dělníci, zhutněný beton je hned unese. Ukládají do hmoty kotvicí prvky, které mají zabránit zvedání jednotlivých panelů. Nad hlavami jim mezitím do výsypky před zadní finišer míří po běžícím pásu úplně poslední směs z jemného kameniva a betonu. Tu druhý stroj v soustavě rovněž mačká, za ním už vychází jen mokrý monolit, který ještě hadovitými pohyby hladí speciální lišta.

Z nástavce třetího stroje hned čerstvě dokončenou finální plochu kropí speciální vosk. „Je to proto, aby povrch vysychal rovnoměrně a nepopraskal,“ vysvětluje Juna. Na již hotovou plochu v každou celou hodinu stavebníci napíšou, kolik právě je. Ostatní stavbaři se totiž podle toho řídí při následných pracích. Protože kus za soustavou finišerů vidíme oblaka prachu, zajímá nás, co se děje tam, a rychle zkracujeme vzdálenost mezi pracovišti. „Bez otisku stopy se na povrch dá vstoupit s technikou po 3 až 23 hodinách, záleží na počasí,“ říká cestou Juna. Odstup od finišerů činí několik set metrů, což při jejich pohybu zhruba metr za minutu znamená asi pět hodin.

Kartáčovat a řezat

Mhouříme oči, vstříc nám vítr nese jemnou směs písku a cementu. Speciální stroje válcovým kartáčem s ocelovými vlákny tu drhnou povrch dálnice. Postupně zabírá úsek, který finišer vytvořil za hodinu práce. Na povrchu jsou zřetelně vidět vystupující drobné kamínky. „Umetením povrchu kartáči vznikl protismykový pevný povrch, jehož zvrásněnou strukturou snadno protéká voda. Brání se tak vzniku aquaplaningu,“ popisuje vlastnosti povrchu dálnice náš průvodce. A další stroj s rozsahem nad celým pásem komunikace vymetený povrch znovu voskuje proti nadměrnému a nestejnoměrnému vysychání.

O další asi dvě stovky metru níž po dálničním tělese je už poslední pracoviště – tady dělníci vytyčují místa řezu monolitu na jednotlivé bloky. Následně řezací stroje se zhruba padesáticentimetrovými vodou chlazenými ocelovými kotouči opatřenými diamantovým povrchem přesně vykrajují desky 3,75 x 4,5 metru. „Jsou přesně nad těmi, které se řezaly do pokladní vrstvy. Takto vzniklé dilatační spáry jsou určené k odvádění vody. Opatřují se buď gumovými těsněními, nebo asfaltovou zálivkou,“ říká Juna. Pod námi už jsou jen stovky metrů hotové dálnice. U krajů pouze zbývá položit povrchové odtoky na vodu a dodat hlínu k okraji vozovky. Na těleso dálnice pak ještě přijde vodorovné značení – vymezení jednotlivých jízdních pruhů – a auta v běžném provozu se mohou vydat na nový povrch. Tak za necelé dva měsíce.

Víte, že…

… beton finální vrstvy musí mít stejný poměr složek včetně vody? Jinak by nestejnoměrně vysychal a hrozilo by popraskání povrchu.

… speciální zapuštěné kotvy brání tomu, aby se jednotlivé bloky různě nezvedaly a neklesaly? Dobře známá „roleta“ by tak vůbec neměla vzniknout.

… kozičky s nastavenou výškou a sklonem pomáhají při finální pokládce hlídat správné proporce dálničního tělesa? Důležitý je hlavně spád a sklon vozovky kvůli odtékání vody.

… dilatační spáry jsou hluboké 11 centimetrů? Zbývajících 16 centimetrů z finální vrstvy pak odpraskne.

… beton finální vrstvy tvrdne několik týdnů? Doba pro stavaře je 28 dnů, i když některé mohou zrát i 90 dnů – to podle přísad, receptury betonu a klimatických podmínek.

… skutečně těžká technika může na nový povrch zhruba po třech týdnech? Osobní auto bez následků unese už po pěti až dvaceti hodinách od dokončení prací.

… finální vrstva se pokládá z úpatí kopce směrem vzhůru? To proto, aby se masa vlastní vahou netrhala ani nepraskala.

Jak se bude opravovat

Pokud se na povrchu objeví praskliny nebo trhliny, nedá se blok opravit žádným zaléváním nebo broušením. Musí se celý vybourat a na jeho místo udělat úplně nový.

Z čeho je nová dálnice

Na původní deseticentimetrovou podkladní vrstvu – takzvanou stabilizaci –, která se cementovou směsí hutnila na místě, přichází dalších dvanáct centimetrů horní stabilizace. Vyrábí se z recyklovaného materiálu z původního povrchu dálnice a cementové směsi. Na ni pak přichází finální 27 centimetrů vysoká povrchová deska. Ta je složená ze dvou zhutněných vrstev: spodní z hrubšího kameniva a betonu má výšku 22 centimetrů, horní z jemnějšího materiálu je pěticentimetrová. Nový povrch dálnice je tak silný bezmála půl metru.

Petr Barták
Diskuze (56)
Avatar - chlapecx
1. 8. 2014 20:48
Re: :-D
ty budeš asi velký antikomouš (já o Marxovi neřekl ani slovo a ty si ho hnedka bereš do huby, aniž bys sledoval, jak je vlastně dneska zase aktuální :-))) ) a jinak trochu pomalejší co? :-)))

40 let nás ničili a to toho tady bylo tolik na rozkradení jo???? Hm vtipe, vylez 8-s ;-\

1) ta dálncie byla hotová dokocne až do bratislavy že? i když ji tam "označili" D2.... že někdo chce tomu cancourku na východ od brna říakt taky D1 je spíš pro ostudu.... podívej se, co přežila původní D1 a jak vypadá po roce ten "nový úsek" zvlněný jak kráva že???? tohle udělat na D1 tak po ní dodneška nikdo nejezdí :-))) kostitřas.... ale sjízdnej :-)

2) jaja a dodenška o tom říkají, že původní plány byly zničeny, že úplně mimosoučasnou trasu jsou nějaký msoty,t ak nevím, kde bereš tu oedvahu, že tu vlastně "vše vybudoval hitler" nepatříš k náckům viď lásko????

jen povrch po 30 letech tak větší vtip jsme ještě neslyšel, kor když za Němců bylo opravdu psotaveno pár kilometrů od prahy a jak říkái leckterý dokument ČT ty msoty jsou často "úplně jinde než současné těleso :-)

už je TO, že za těch 5 LET a to ejště SOUČASNĚ s budováním sídlišť, magistrály a 3 TRRAS!!! metra!! ji psotavili z prahy až do brna TO o něčem svědčí, podívej, KOLIK km se postaví za 5 lert dneska, třeba na té slavné D3 :-) HAHAH a to ještě pořád ta dálnice "vede MEZI POLI" :-))) asi jako metro do letňan hahaha

se 40 letým zpožděním??? TY mi chceš NAMLUVIT, že když v 60. LETECH!!! to začali elektrifikovat, že tedy ve 20. LETECH BYLA VŠUDE ELEKTRIFIKOVANÁ tra´t a NIKDE už se NEJEZDILO na páru???? ZKJLAMU tě, v tý době tu ještě ŽÁDNÝ KOMUNISTI NEBYLI :-))) a ve 20. letech se teprve Vˇ%SEUDE OBJEVOVALo CO to je ELRKTRICKÝ PROUD :-))) sotva v tý době jezdily první tramvaje na elektriku :-)))

co se týká koridorů, ty bych semka moc nepletl .... pravda, to udělat MHLI dokud byly pozemky státní :-) ale právě PROTO chtěli "reevoluci" aby mohli SPEKULOVAT s pozemkama na koridory, obchvaty,a dálnice že????

politický systém je VŽDYCKY svázaný s ekonomickým, to sis ejště NIKDY nevšiml a NIKDY tě to NEUČILI??? pak je m itě trochu líto 8-s 8-s to je azse kapitalistická tradice dělat ze sebe * viĎ :-)

komunisti nám tu zanechali 3 trasy metra v Prágku a dálnici z Práglu až do bratislavy... při dnešním tempu výstavby metra 4 staniuce za 10 let a ještě do polů, by byla budována trpeve trasa C a ta by vedla teprve z Pankráce na Vyšehrad.... Nuselák, podobně jako trojský most by se teperve "dokončoval" :-) nemluvě o složitých uzlech na Václaváku, jen ty uzly by dneska totiž stály každý 50 miliard :-) a to mluvím jen o jedné trase, trase C,.co ty další dvě?? to se to buduje na periferiích :-) v centru se na václavbáku muselo překlídat kdeco.. tramvaje, souběžnš se budval postrach Prahy, Magistrála, ale ajk říkám, kdyby to všechno, co po ní jezdí, mělo jezdit Nuslema... tak se tam pose*ou....

že dodneška není hotovej okruh, který je v plánech od 70. let, není vina už JEN komunsitů, ale i kapitalistů a to NAPROSTO ROVNÝM dílem, když se podívám na kalendář - dalších 25 let pryč..... navíc je vinou kapitalistů, že ty projekty NEROZŠÍŘILI o JEDEN pruh!!!! asi chtěli "ušetřit" :-) jak to tam někdo zastaví,t ak to stojí až k Modleticům a s tím okamžitě i D1....

továrny těžko mohly vbýt modernizovány když zároveň se stavěla ta dálncie a metro.... kdyby se investovalo do továren, tak by se to ostatní budovalo takovým tempem jako dnes a po D1 bys jezdil terpve někde z Prahy do Benešova a konec -))))

zato ti vedoucí, kteří to "zprivatizovali" a bez zkušensotí si tak dlouho hráli na "velký továrníky" až to celé zbankrovotalo.... tti ano, ti byli skvělí to říkáš krásně :-)))

jaja nejvíc ničila životní prostředí taková čokoládovna Diana v Děčíně a proto ji museli zavřít :-))))

TOHLE napravit by NEBYL problém, kdybysme tu neměli Klause, Kočárníky a Kalousky... TI tu nápravu totiž oddálili o DALŠÍCH 50 LET!!!!
3. 7. 2014 12:07
Asfaléri sa boja betónu ako čert kríža!
Morálka asfaltérov a ich lobbistov je nasledovná: O takých 20-30 rokov bude mať ropa cenu zlata. A potom bude stačiť pri opravách prihodit maržu 10% a budú za vodou až na veky! :-)
Avatar - Cuba66
23. 6. 2014 16:34
Re: :-D
Tak se bavím nad diskuzí, co jako správně patří na dálnice. Já jsem zažil Mexiko, v roce 1985 tam byla většina dálnic z asfaltu, jezdily po ní trucky Kenworth a spol., s přetížením si nikdo nelámal hlavu a dálnice držely. Jednoduše proto, že byly z asfaltu! To co tady dávaj na silnice není asfalt, ale nějaká černá náhražka, která teče už když je dva dny 28 na sluníčku. Tam na to smažilo a neteklo nic ;-)
Takže z toho vyplývá, že u nás je asi lepší beton...bohužel...
21. 6. 2014 21:37
Re: :-D
Nehltej tolik toho Marxe. Že tu komunismus nikdy nebyl je snad jasné, protože je to utopie. Ale 40 let ničila tuhle zemi strana komunistů, tak se nediv že se to mezi lidmi uchytilo.

Komunisti měli dálnici za pár let celou? To je vtip?
1) dálnice není celá dodnes
2) dálnice se budovala již jako protektorátní ( nikolvek říšská! to bylo něco jiného ), a do roku 1948 bylo hotovo odlesnění, většina dálničních těles, propustek, velkých mostů a některých nadjezdů. V 1. pětiletce nebyla položkována ve finančních zdrojích stavba dálnic, takže se stavba opustila.
Při obnově stavby r. 1967 se prakticky pokládal jen povrch dálnice a další technické vybavení. Kdyby museli odlesňovat a dělat všechny terénní úpravy, úsek Praha - Brno by se otevíral kolem roku 1990.

Ale je pravda, že jsou ti komunisti jako fakt hodní, že elektrifikovali železnici, asi se 40 letým zpožděním za civilizovaným světem. Navíc tratě nedimenzovali na těžkou rychlíkovou vozbu. Kdo pamatuje jízdu vlakem před koridorováním mi dá za pravdu. Fuj. To bylo i v té době zaostalé.

"to neudělali ani komunsiti, ani kapitalisti"
Ale no tak, míchat politický systém s ekonomickým.... to je nějaká komunistická tradice?

Takže ressume: Komouši nám tu zanechali pěkné dědictví. Řídkou síť špatně navržených a postavených dálnic. Poddimenzovaný a nedořešený pražský okruh ( Bylo to na tehdejší dopravu přece ... ) . Zaostalou a zanedbanou železnici. Neefektivní továrny, se zaostalým strojním vybavením, bez schopných vedoucích obchodovat a jednat tržně (vyjímky byly, pravda). Zničené životní prostředí.
A pak že komunisti nedělali dluhy. Tohle napravit bude na dalších 25 let. :no:
Avatar - chlapecx
20. 6. 2014 14:11
Re: nepoučitelní? aneb mafie vítězí
jj a ředkli taky jaký tam byly do roka a do dne vyjetý koleje? :-! 8-s