15.6. 2014 Petr Barták

Kolik vydrží nový povrch dálnice D1: Navěky? Kdepak, jenom 25 let

 

Nový povrch dálnice D1 při pokládání vypadá impozantně a nesmrtelně. Bez prasklinky by měl zůstat minimálně deset let ze své asi čtvrtstoleté životnosti. Vydali jsme se to prozkoumat.

Před dvěma měsíci jsme byli na úseku rekonstruované D1 mezi Šternovem a Psáři u bourání staré dálnice, což jste si mohli přečíst v čísle 16. Tentokrát jsme se přišli podívat, jak vlastně vypadá finální pokládka povrchu, na němž budeme od poloviny prázdnin jezdit. Je okolo toho spousta hemžení – žádné položení povrchové vrstvy, její uválcování a hotovo, jak by se mohlo zdát.

Podkladní vrstvy

Na stavbě se v několika chumlech rojí dělníci. V prvním, asi půldruhého kilometru od začátku staveniště, finišují práce na spodní podkladní vrstvě. V úseku dlouhém kolem 80 metrů se do vybagrovaného místa ukládá velmi hrubé kamenivo – makadam – a válcuje se, hned nato přichází beton. „Tohle místo je trochu zakleté. Podkladová vrstva na změklém jílu se kvůli prosakující vodě pořád rozjíždí,“ vysvětluje ředitel středočeské Eurovie Tomáš Juna. Na takto zhutněný povrch přichází vrchní část podkladní vrstvy, kterou na stavbu navážejí nákladní auta. Směs betonu a kameniva rovnají a zpevňují dva finišery. „První si hlídá kraj budoucí vozovky dálnice, výšku horní podkladové vrstvy a její sklon. Druhý finišer pak přesně navazuje,“ vysvětluje náš průvodce. O pár desítek metrů zpět za finišery už čerstvou betonovou vrstvu přejíždějí nejdříve silniční válce s hladkými gumovými pneumatikami, pak i klasické ocelové s jednolitým širokým kolem. O kus zpět k počátku staveniště pak ztuhlou masu podkladu krájejí stroje s pilami na bloky o velikosti 3,75 x 4,5 metru. „Na ně pak přijde jen finální povrch, po němž budou už za dva měsíce jezdit auta,“ vysvětluje Juna.

Jak se dělá finále

Přesouváme se zhruba o tři kilometry dále, kde se k vrcholu kopce pomalu blíží soustava strojů a nákladních aut. Jako sto úlů hučící monstra vytvářejí 27 centimetru silnou jednolitou betonovou desku. Soustavu tvoří dva za sebou jedoucí finišery přes celé zhruba 11,5 m široké dálniční těleso. Přední finišer, jak se těmto strojům říká, rozhrnuje a hutní spodní vrstvu finálního povrchu. Beton s hrubším kamenivem mu skládají nákladní auta přímo před pracovní plochy. Mezi předním a zadním finišerem, vzdálenými od sebe asi tři až pět metrů, se na právě položené vrstvě pohybují stavební dělníci, zhutněný beton je hned unese. Ukládají do hmoty kotvicí prvky, které mají zabránit zvedání jednotlivých panelů. Nad hlavami jim mezitím do výsypky před zadní finišer míří po běžícím pásu úplně poslední směs z jemného kameniva a betonu. Tu druhý stroj v soustavě rovněž mačká, za ním už vychází jen mokrý monolit, který ještě hadovitými pohyby hladí speciální lišta.

Z nástavce třetího stroje hned čerstvě dokončenou finální plochu kropí speciální vosk. „Je to proto, aby povrch vysychal rovnoměrně a nepopraskal,“ vysvětluje Juna. Na již hotovou plochu v každou celou hodinu stavebníci napíšou, kolik právě je. Ostatní stavbaři se totiž podle toho řídí při následných pracích. Protože kus za soustavou finišerů vidíme oblaka prachu, zajímá nás, co se děje tam, a rychle zkracujeme vzdálenost mezi pracovišti. „Bez otisku stopy se na povrch dá vstoupit s technikou po 3 až 23 hodinách, záleží na počasí,“ říká cestou Juna. Odstup od finišerů činí několik set metrů, což při jejich pohybu zhruba metr za minutu znamená asi pět hodin.

Kartáčovat a řezat

Mhouříme oči, vstříc nám vítr nese jemnou směs písku a cementu. Speciální stroje válcovým kartáčem s ocelovými vlákny tu drhnou povrch dálnice. Postupně zabírá úsek, který finišer vytvořil za hodinu práce. Na povrchu jsou zřetelně vidět vystupující drobné kamínky. „Umetením povrchu kartáči vznikl protismykový pevný povrch, jehož zvrásněnou strukturou snadno protéká voda. Brání se tak vzniku aquaplaningu,“ popisuje vlastnosti povrchu dálnice náš průvodce. A další stroj s rozsahem nad celým pásem komunikace vymetený povrch znovu voskuje proti nadměrnému a nestejnoměrnému vysychání.

O další asi dvě stovky metru níž po dálničním tělese je už poslední pracoviště – tady dělníci vytyčují místa řezu monolitu na jednotlivé bloky. Následně řezací stroje se zhruba padesáticentimetrovými vodou chlazenými ocelovými kotouči opatřenými diamantovým povrchem přesně vykrajují desky 3,75 x 4,5 metru. „Jsou přesně nad těmi, které se řezaly do pokladní vrstvy. Takto vzniklé dilatační spáry jsou určené k odvádění vody. Opatřují se buď gumovými těsněními, nebo asfaltovou zálivkou,“ říká Juna. Pod námi už jsou jen stovky metrů hotové dálnice. U krajů pouze zbývá položit povrchové odtoky na vodu a dodat hlínu k okraji vozovky. Na těleso dálnice pak ještě přijde vodorovné značení – vymezení jednotlivých jízdních pruhů – a auta v běžném provozu se mohou vydat na nový povrch. Tak za necelé dva měsíce.

Víte, že…

… beton finální vrstvy musí mít stejný poměr složek včetně vody? Jinak by nestejnoměrně vysychal a hrozilo by popraskání povrchu.

… speciální zapuštěné kotvy brání tomu, aby se jednotlivé bloky různě nezvedaly a neklesaly? Dobře známá „roleta“ by tak vůbec neměla vzniknout.

… kozičky s nastavenou výškou a sklonem pomáhají při finální pokládce hlídat správné proporce dálničního tělesa? Důležitý je hlavně spád a sklon vozovky kvůli odtékání vody.

… dilatační spáry jsou hluboké 11 centimetrů? Zbývajících 16 centimetrů z finální vrstvy pak odpraskne.

… beton finální vrstvy tvrdne několik týdnů? Doba pro stavaře je 28 dnů, i když některé mohou zrát i 90 dnů – to podle přísad, receptury betonu a klimatických podmínek.

… skutečně těžká technika může na nový povrch zhruba po třech týdnech? Osobní auto bez následků unese už po pěti až dvaceti hodinách od dokončení prací.

… finální vrstva se pokládá z úpatí kopce směrem vzhůru? To proto, aby se masa vlastní vahou netrhala ani nepraskala.

Jak se bude opravovat

Pokud se na povrchu objeví praskliny nebo trhliny, nedá se blok opravit žádným zaléváním nebo broušením. Musí se celý vybourat a na jeho místo udělat úplně nový.

Z čeho je nová dálnice

Na původní deseticentimetrovou podkladní vrstvu – takzvanou stabilizaci –, která se cementovou směsí hutnila na místě, přichází dalších dvanáct centimetrů horní stabilizace. Vyrábí se z recyklovaného materiálu z původního povrchu dálnice a cementové směsi. Na ni pak přichází finální 27 centimetrů vysoká povrchová deska. Ta je složená ze dvou zhutněných vrstev: spodní z hrubšího kameniva a betonu má výšku 22 centimetrů, horní z jemnějšího materiálu je pěticentimetrová. Nový povrch dálnice je tak silný bezmála půl metru.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show

Česko hledá prezidenta. Už do názvu pořadu,…

Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů

Americký podnikatel Elon Musk by měl zůstat v čele…

Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá

Syrská vláda patrně dosud používá chemické zbraně k…

Prezidentská debata: Církevní restituce občany netrápí, míní Drahoš Prezidentská debata: Církevní restituce občany netrápí, míní Drahoš

Kandidáti na prezidenta Jiří Drahoš a Miloš Zeman v…

 
 

Přidat názorDiskuse: Kolik vydrží nový povrch dálnice D1:…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat

České dálnice budou ode dneška dozorovat neoznačené Škody…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 





 
BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

Včera

Auto s japonským designem, italskými karosářskými úpravami a německým motorem? Seznamte se s BMW Bertone Freeclimberem.




Blesk.cz

Student (15) vystřílel školu v Kentucky: Zabil dva spolužáky a skončil za mřížemi

Student (15) vystřílel školu v Kentucky: Zabil dva…

Při střelbě na střední škole v americkém státě Kentucky byli dnes zabiti dva studenti, patnáctiletý chlapec a…

Hry o trůny na vlastní kůži: Podle slavného seriálu vznikl unikátní hotel z ledu!

Hry o trůny na vlastní kůži: Podle slavného seriálu…

Fanouškům seriálu Hra o trůny zaplesá radostí srdce! Ve Finsku se otevřel unikátní hotel, který je vytesán…

 

iSport.cz

ONLINE: Plíšková jde na světovou jedničku, o semifinále se porve s Halepovou

ONLINE: Plíšková jde na světovou jedničku, o…

Hned dvěma zástupcům mohou čeští tenisoví fanoušci držet palce ve středečním programu. Karolína Plíšková po…

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

 

Reflex.cz

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na Primě. Sledovali jsme živě!

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na…

V úterý od 20:00 proběhla první skutečná televizní debatu prezidentských kandidátů. Po monologu Miloše Zemana na…

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy, teď musí tahat za záchrannou brzdu

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy,…

V pátek 19. ledna večer došlo k uzavření pražského Libeňského mostu pro automobilovou a hromadnou dopravu. Část…