6.1. 2015 redakce AUTO.CZ

Koloc: Dakar je takové WRC kamionů

 

Dakarové klání kamionů mění rok od roku svou tvář. Kdysi expediční dálková soutěž, ve které se časové odstupy počítaly na hodiny i dny, změnila výrazně svůj charakter. Dnes bych se nebál nazvat ji kamionovým závodem WRC.

Dnes již tak úplně neplatí, že na Dakaru lze uspět rozvážnou jízdou bez přílišného rizika. Podívám-li se na výsledkovou listinu loňského ročníku, uvidím, že kamiony absolvovaly 5.213 ostrých kilometrů s časem vítěze 55 hodin a 28 minut. Prvního poraženého (tedy druhého celkově) dělilo od času nejlepšího pouhých 3 minuty a 11 sekund.

Taková vyrovnanost neměla doposud obdoby. Samozřejmě, že je ještě brzy předjímat konečné výsledky letošního ročníku, ale již úvodní etapy ukázaly na ještě větší vyrovnanost, přičemž došlo k rozšíření absolutní špičky.

Například druhá etapa byla natažena extrémně těžkým a nebezpečným horským terénem. Přední pneumatiky kamionů mnohdy oddělovalo od nekonečné propasti jen několik centimetrů. Když si uvědomíme, že jezdci první desítky si nedarují ani sekundu, je neuvěřitelné, jak každý z nich věří ve vlastní bezchybnost. V aktuálním terénu totiž není prostor pro nápravu jakékoliv chyby. Každý čtenář si podle obrázků z oficiální časomíry může udělat patřičný obrázek sám. A nejinak tomu bylo i ve třetí etapě soutěže.

Výsledky posádek a vozidel však nejsou jedinými faktory úspěchu. Pouze tým s fantastickou posádkou a silnou strukturou, kterou podpoří obětavost každého jednotlivce, mohou zajistit účast ve vysněné prvním desítce. Právě v takovém boji je viditelná každá drobná chyba týmu, která se okamžitě odrazí na výsledku. Startovní pole za první patnáctkou je o poznání tolerantnější a rozdíly mezi účastníky se již po odjetí úvodních etap budou měřit na hodiny. 


Dakar dosahuje extrému skutečně ve všech ohledech. Soutěž se permanentně zrychluje. Terén je rok od roku složitější. Náročnost dlouhých přejezdů je pro závodní posádky i doprovodné týmy na hranici snesitelnosti. Všechno se odehrává v denních teplotách dosahujících padesáti stupňů Celsia a v nadmořských výškách oscilujících mezi od nuly až k pěti tisícům metrů nad mořem.

Právě v těchto hodinách nás čeká nejtěžší kombinace servisní náročnosti a extrémně dlouhého přesunu v letošním ročníku. Dakar míří do Chile přes obávané pohoří v Andách, které se jmenuje Paseo San Francisco ležící v nadmořské výšce 4.748 metrů. Doprovodné týmy mají před sebou 757 kilometrů přesunu po prašných cestách, což představuje samo o sobe patnáct až osmnáct hodin za volantem plně naložených kamionů, které váží až šestnáct tun.

Před argentinskou půlnocí vyrážejí servisní doprovodné týmy do bivaku v chilském Copiapu. Současných pár hodin spánku bude muset vystačit na následujících osmačtyřicet hodin. Ale takový už je Dakar.

Autor: Martin Koloc

Spolupracujeme s TipCars.com
Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu

Nový ministr průmyslu se musí rychle zorientovat…

Novým ministrem průmyslu bude Havlíček. Musí zrychlit čerpání dotací Novým ministrem průmyslu bude Havlíček. Musí zrychlit čerpání dotací

Premiér Bohuslav Sobotka navrhl prezidentovi Miloši…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Honda po střetu s náklaďákem dopadla na střechu: Zranil se řidič i spolujezdkyně

Honda po střetu s náklaďákem dopadla na střechu:…

U dopravní nehody osobního automobilu a náklaďáku na Chodově, při které jedno z aut skončilo na střeše,…

Ajťák Karel z Prostřeno: Nekončící erekce a láska k nahým babičkám

Ajťák Karel z Prostřeno: Nekončící erekce a láska k…

Ajťák Karel z televizní soutěže o vaření Prostřeno je zvláštní. A to nejenom kvůli tomu, že trpí Tourettovým…

 

iSport.cz

Češky jedou! Karolína Plíšková i Šafářová smetly soupeřky a jsou ve 3. kole

Češky jedou! Karolína Plíšková i Šafářová smetly…

TURNAJ V MIAMI | Tenistka Karolína Plíšková porazila v druhém kole turnaje v Miami americkou kvalifikantku…

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i pěti lidech na tréninku

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i…

Zavřel tlustou bichli, založil ji do knihovny. Prozatím, nebo navždycky? To netuší ani Robert Reichel sám. „Mám…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…