4.11. 2015 Jan Mička Jan Mička

Komentář: Volkswagen řekl to, co všichni vědí. Proč to ale udělal?

Komentář: Volkswagen řekl to, co všichni vědí. Proč to ale udělal?

Jednou z hlavních zpráv českého internetu je přiznání Volkswagenu o neodpovídajících emisích oxidu uhličitého. Vybrané vozy kvůli tomu spotřebovávají více paliva.

Kdekdo by tipoval, že bude Volkswagen po vypuknutí kauzy Dieselgate v tichosti pracovat na nápravě a dá si velký pozor, aby nepřiléval olej do ohně, realita je ale docela jiná. Včera na sebe totiž prozradil, že v rámci vnitřního vyšetřování (neřekl čeho) přišel na nesrovnalosti mezi udávaným a skutečným množstvím oxidu uhličitého, který produkují vybrané vozy převážně se vznětovými motory (jde až o 800.000 aut). To pochopitelně úzce souvisí s konečnou spotřebou paliva, protože na základě produkce CO2 dostáváme tolik sledované tabulkové hodnoty. Že jsou ale ve srovnání s běžným provozem často mimo mísu, je veřejné tajemství.

Krátce po vypuknutí kauzy Dieselgate se hojně spekulovalo o tom, kdo za zveřejněním tak zásadní informace může. Také my jsme na Auto.cz vydali podobný článek, přičemž některé názory jako by vypadly z deníku soukromého detektiva. Šlo o pomstu Ferdinanda Piëcha za prohraný souboj s Martinem Winterkornem? Nebo snad o pokus odstranit z budoucího světa vznětové motory? Vzhledem k přiznání Volkswagenu ohledně emisí CO2 se to ale nezdá pravděpodobné. Vždyť značka vydala prohlášení úplně sama, nikdo ji k tomu alespoň podle dostupných informací nenutil, a současná legislativa v čele s měřicím cyklem NEDC ani nic jiného neumožňuje. Jenže chyba byla už při samotném měření, na což Volkswagen přišel při kontrole procesů a pracovních postupů. Podle německého Auto Bildu mají mít vozy spotřebu vyšší až o 18 procent.

Měřicí cyklus NEDC se provádí na zkušebních válcích. Dohromady zabere 1180 sekund a automobil během něj ujede přesně 11.023 metrů. Začíná se volnoběhem, poté zrychlením na 15 km/h (na první rychlostní stupeň), a po osmi sekundách vůz zase zastavuje. Následně zrychlí na 32 km/h (se čtyřsekundovou výdrží), opět zastavuje a rozjíždí se na 50 km/h, ze kterých po dvanácti sekundách zpomaluje o 15 km/h a po dalších třinácti sekundách opět zastavuje. Všechno se opakuje čtyřikrát a na konci měření dostanete spotřebu ve městě.

Cyklus pro mimoměstský provoz probíhá podobně. Vůz se rozjede na 70 km/h, zpomaluje na 50 km/h, postupně akceleruje na 70 a 100 km/h a zastavuje až poté, co deset sekund udržuje rychlost 120 kilometrů v hodině. Následuje 20 sekund běhu motoru na volnoběh a druhý výsledek je na světě.

Sami jistě uznáte, že k výsledku co nejpodobnějšímu běžnému provozu v testu něco chybí. Auto během něj vůbec nezatáčí (jízdní odpory jsou tedy citelně nižší než v reálu) a počítat nemůžeme ani s odporem větru. Měřicí cyklus NEDC nemá s reálnými podmínkami takřka nic společného, protože není v silách běžného řidiče, aby se podle něj řídil.

Jednou z variant je snaha Volkswagenu stavět se do role obětního beránka, který ale nakonec celý problém včetně Dieselgate vyřeší a stoupne v očích zákazníků. Mnohonásobně vyšší výsledky emisí NOx už neokecá ani s Boží pomocí a patrně měl pouze tu smůlu, že Černý Petr vyšel právě na něj (už nyní je téměř jisté, že se Dieselgate týká i dalších značek). Jenže než udávat další značky, je lepší jít cestou nejmenšího odporu. „Ano, lhali jsme, naše vozy skutečně neprodukují to, co slibujeme, ale uděláme všechno proto, abychom problém změnili“ – nějak takto by se dalo do srozumitelnější řeči přeložit oficiální prohlášení ze včerejšího dne. Značka si nasype popel na hlavu a pomocí mediálního humbuku popostrčí evropské úředníky, aby urychleně schválili měřicí cyklus, jehož výsledky budou bližší reálnému provozu.

Může také jít o snahu Volkswagenu odvrátit pozornost od podvádění s oxidy dusíku. Veřejnosti jednoduše předhodí kauzu, se kterou kvůli současné legislativě nemůže nic dělat, a v klidu bude přemýšlet, jak co nejlaciněji upravit automobily s motory EA 189 tak, aby neprodukovaly několikanásobné množství škodlivin. Problém s oxidem uhličitým značku nic stát nebude, a když se náhodou sejdou žaloby kvůli klamání zákazníků, argument je naprosto jednoduchý: „Měřili jsme vozy podle předepsaného cyklu a uvedli získané výsledky. Že nesedí s reálným provozem, je problém těch, kteří NEDC vymysleli“. Tím bude míč na straně Volkswagenu – odpovědnost padne na Evropskou unii a ve Wolfsburgu si budou moci poplácat po ramenou za to, že byli u zrodu nové éry v evropském automobilovém průmyslu.

Mohlo by jít také o diplomatickou přípravu na situaci, která neodvratně plyne ze softwarových úprav vozů s motory EA 189 (kauza Dieselgate). Současné technologie totiž nenabízejí ekonomicky přijatelné řešení, kterým by se snížila produkce NOx a zároveň nevzrostly emise CO2 (a tím i výsledná spotřeba). Už dříve jsme uváděli, že možností pro zachování všech dynamických parametrů je instalace systému vstřikování močoviny, cena úpravy by se ale u každého z jedenácti milionů postižených vozů vyšplhala do desítek tisíc korun. Všechno tedy nakonec může dopadnout tak, že Volkswagen postiženým vozům pouze přehraje software, produkce oxidů uhličitého poroste rapidně nahoru, ale regulátorům to bude jedno. Hlavně když budou sedět en-óčka!

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
 

Přidat názorDiskuse: Komentář: Volkswagen řekl to, co všichni…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl zřejmě výplaty horníkům

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl…

V odlehlé části Čadu blízko hranice se súdánským Dárfúrem byl ve čtvrtek unesen francouzský občan. K činu se…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…