8.4. 2013 Matouš Jelínek

Kontrola auta po zimě: Jaro klepe, klepe, klepe…

Kontrola auta po zimě: Jaro klepe, klepe, klepe…

Jak se na vašem autě podepsala letošní neodbytná zima? Spolu s odborníky jsme se podívali na součásti vozu, které se mohou po rozmrznutí přihlásit o výměnu.

To, že začátkem dubna pomalu nadešel čas přezout na letní pneumatiky, asi pozná každý. Jenže tímto údržba auta nekončí. Vypravili jsme se do servisu Bestdrive v Praze na Novostrašnické na jarní prohlídku a prozkoumali, co vše je potřeba po zimě zkontrolovat. Řadu věcí přitom zvládnete i sami.

1. Pneumatiky

Běžně se kontroluje výška vzorku, ale i další poškození, třeba od výmolu. „Zabýváme se i tím, zdali například není někde ohnutý ráfek,“ popisuje technik Zdeněk Žufníček. Hloubku dezénu je vhodné prověřit na více místech, kdyby se od sebe měření lišila, mohlo by to značit špatnou geometrii. A jak jsou na tom čeští řidiči a tradiční jarní dojíždění zimních pneumatik až na pláténko? „Samozřejmě to někdo dělá a nelze to doporučit, musím ale říct, že jsou řidiči poměrně zodpovědní,“ potěší nás mechanik.

2. Brzdy

Zjara mechanici doporučují aspoň vizuální kontrolu stavu destiček a kotoučů. „Osobně doporučuji brzdy také vyčistit. Zákazník sice zaplatí asi hodinu práce, nicméně zabrání tomu, kdy brzdy přes nečistoty stále trochu přibrzďují, což vede ke zkrácení jejich životnosti,“ radí Žufníček. Zkontrolujte i stav brzdových hadiček. Ty jsou sice několikavrstvé, nicméně jak začne být svrchní vrstva rozpraskaná, je na místě jejich okamžitá výměna. U brzdové kapaliny se speciálním měřičem kontroluje bod varu, který s věkem vozu klesá, tím jak se do oběhu dostává vzdušná vlhkost. Kritická je hodnota kolem 150 stupňů, pod kterou už se doporučuje výměna. Nová kapalina má přitom bod varu asi při 250 stupních. Když se začne vařit, tak se v brzdových trubkách vytvoří vzduchové bubliny a účinnost brzd klesá. „Už od pohledu ale poznám, že je špatná, tady je totiž téměř černá jako vyjetý olej, normálně přitom bývá průhledná,“ upozorňuje Žufníček. „Nepěkná barva značí znečištění třeba od brzdových trubiček. Časem reznou a uvolňují se z nich nečistoty, které můžou způsobit dokonce selhání systémů ABS nebo ESP,“ popisuje. I když mají v sobě sítko, malé nečistoty přes něj stejně projdou. Proto mechanici doporučují výměnu kapaliny po dvou letech.

3. Akumulátor

Test baterie se dělá speciálním zátěžovým měřičem. Odhalí, zda není baterii po zimě potřeba dobít, nebo dokonce vyměnit. „Akumulátor vydrží asi pět let, když jej ale včas dobijete, jeho životnost to prodlouží a navíc se vám nestane, že zůstanete na podzim při prvním mrazu stát,“ radí mechanik.

4. Provozní kapaliny

Po období sněhu a ledu je vhodné zkontrolovat kapaliny. Začínáme chladicí, zde se zajímáme nejen o stav a hodnotu tuhnutí v mrazech, mechanik ji testuje i vizuálně. „Snadno tak lze odhalit další závady motoru, například pronikající olej,“ říká Žufníček s tím, že by se v takovém případě ukázala na hladině mastnota. Většinou ji výrobci doporučují vyměnit po pěti letech, řidiči na to však často hřeší. Kapalina totiž postupem času mění své chemické vlastnosti a začne v motoru rozežírat těsnění – to může vést až k jeho selhání a následnému pronikání kapaliny do oleje a naopak. Kontrolujeme i stav oleje a dolévací víčko, kde u testovaného auta nacházíme bílou hmotu. „Film pod víčkem oleje může značit prasklé těsnění pod hlavou válců, kdy do něj proniká chladicí kapalina. To pak najdete na víčku, ale i pod ním přímo v motoru hmotu podobající se vazelíně,“ nastiňuje Zdeněk možný problém, který můžete odhalit i sami doma. V případě, že je film tenký jako na snímku, ukazuje to spíš na vodu, jež v motoru kondenzuje při krátkých zimních jízdách. „Pokud po delší cestě zmizí a chladicí kapalina neubývá, nemusíte se děsit drahé opravy, je to normální jev,“ uklidňuje mechanik.

5. Řemeny

Testujeme klínový i rozvodový řemen, pokud není zakrytý. „Tady však vizuální kontrola mnoho nenapoví. Může se ale stát, že by byl řemen roztřepený nebo rozpraskaný, a pak je nutná okamžitá výměna,“ radí Zdeněk Žufníček.

6. Manžety poloos

„Zde vidíte typický příklad toho, co se stane, když selže manžeta poloosy,“ ukazuje nám Zdeněk. Z prasklé gumové objímky se dostává grafi tová vazelína, která zamašťuje brzdový kotouč, který kvůli tomu hůře brzdí. „Pokud v kloubovém spojení nebude dostatek maziva a vnikne do něj vlhkost a sůl, mnohem dříve odejde a kloub se může dokonce zaseknout a rozpadnout,“ upozorňuje mechanik. Pokud tedy máte takto zamaštěné manžety, nebo na nich jsou praskliny, neváhejte s výměnou.

7. Podvozek

Co v zimě trpí nejvíc? Podvozek. „Ten logicky dostává na našich silnicích v zimě nejvíce zabrat. Takové problémy Rakušané nebo Švýcaři neznají,“ popisuje mechanik sítě Bestdrive. Klasika podvozkových závad, se kterou se setkal asi každý, jsou vyklepané kosti stabilizátorů. „Ty začnou mlátit způsobem, jako by mělo přinejmenším upadnout kolo, přitom se ve skutečnosti jedná o poměrně levně řešitelný problém,“ prozrazuje nám. Na českých silnicích trpí také uložení ramen náprav, pružiny i tlumiče. Jejich funkčnost se kontroluje na speciálním testeru. Vůli v nápravě pak lze odhalit na testu, který s koly hýbe do stran – stejně jako na STK. Jednodušeji najdete případnou vůli páčidlem. Tlumiče naopak jasně prozradí konec své životnosti tím, že z nich začne vytékat mazivo. „Můžou se na první pohled zdát v pořádku, přesto už nemusí fungovat,“ radí využít testu tlumičů mechanik.

8. Ložiska

Při jarní prohlídce je také potřeba provést kontrolu jednotlivých ložisek. „Když je v pořádku, bude se roztočené kolo dále točit. Pokud ne, nebo třeba slyšíte v zatáčkách hučení, tak bude problém právě tady,“ radí Zdeněk Žufníček.

9. Klimatizace

Po zimě se také doporučuje kontrola těsnosti a funkčnosti klimatizace, ale i kabinového filtru. Za zvážení stojí také její vyčištění a případné doplnění chladicího média.

10. Osvětlení

Svítí vám skutečně všechny žárovky? To můžete snadno zkontrolovat i sami. Nemusíme dodávat, že funkční osvětlení je základem pro bezpečnou jízdu nejen v noci.

11. Geometrie

Nerovnoměrně sjeté pneumatiky nejpravděpodobněji značí rozhozenou geometrii. „Doporučil bych její kontrolu každý druhý rok, pak se vám nestane, že budete muset vyhodit gumy, které už budou nenávratně zničené,“ říká Zdeněk Žufníček. Při kontrole se také kontrolují axiální táhla řízení a jejich případná vůle.

12. Výfuk

Často odchází pletenec výfuku, především když se do něj dostane voda se solí. „Bohužel u dnešních aut začínají rezivět výfuky klidně i po dvou letech,“ popisuje mechanik. Jak poznat, že už výfuk musíte vyměnit? „ Výměnu doporučujeme v případě, kdy některé místo na trubce ukazuje průnik plynů. Konec životnosti prozradí také odlupující se svrchní vrstva na tlumiči,“ dodává technik.

Spolupracujeme s TipCars.com
Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů

Kvůli úternímu zadržení bojovníků za lidská práva v…

Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů

O koupi italského výrobce motocyklů Ducati od německé…

Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu

Chester Bennington, zpěvák americké rockové kapely Linkin…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů

Audi musí na pár týdnů zastavit prodej svých benzinových…

 





 
Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Včera

Návrat Aston Martinu do nejvyšší ligy vytrvalostních závodů nepřinesl žádné vítězství, nicméně úplný propadák to nebyl. Jenže Ford koupil Jaguar a přišel rychlý konec...




Blesk.cz

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Zpěvačce Lucii Vondráčkové (37) se v Kanadě, kde žije s manželem Tomášem Plekancem (34) a dvěma syny, daří čím…

Brambor bude letos méně. Úrodu poškodila jarní sucha

Brambor bude letos méně. Úrodu poškodila jarní sucha

Letošní úroda brambor nebude oproti loňsku příliš dobrá, způsobila to jarní sucha. Největší propad čeká rané…

 

iSport.cz

Monako bude žalovat. Kdo nelegálně jednal s Mbappém o přestupu?

Monako bude žalovat. Kdo nelegálně jednal s Mbappém…

Ajajaj, tady bude mít někdo průšvih. AS Monako vydalo prohlášení, ve kterém odsuzuje velké evropské týmy za to,…

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský záložník Mandjeck

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský…

Fotbalová Sparta hlásí svou devátou letní posilu, z francouzských Mét přichází střední záložník Georges…

 

Reflex.cz

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a podívejte se na snímky z uplynulých let

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a…

Akty X, dlouhodobě nejpopulárnější soutěž časopisu Reflex, které se každý rok účastní stovky profesionálních i…

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a lidové horůrky zmapoval Polák

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a…

První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře! Na téměř pěti stech stránkách Hrůzy v české…