8.4. 2013 Matouš Jelínek

Kontrola auta po zimě: Jaro klepe, klepe, klepe…

Kontrola auta po zimě: Jaro klepe, klepe, klepe…

Jak se na vašem autě podepsala letošní neodbytná zima? Spolu s odborníky jsme se podívali na součásti vozu, které se mohou po rozmrznutí přihlásit o výměnu.

To, že začátkem dubna pomalu nadešel čas přezout na letní pneumatiky, asi pozná každý. Jenže tímto údržba auta nekončí. Vypravili jsme se do servisu Bestdrive v Praze na Novostrašnické na jarní prohlídku a prozkoumali, co vše je potřeba po zimě zkontrolovat. Řadu věcí přitom zvládnete i sami.

1. Pneumatiky

Běžně se kontroluje výška vzorku, ale i další poškození, třeba od výmolu. „Zabýváme se i tím, zdali například není někde ohnutý ráfek,“ popisuje technik Zdeněk Žufníček. Hloubku dezénu je vhodné prověřit na více místech, kdyby se od sebe měření lišila, mohlo by to značit špatnou geometrii. A jak jsou na tom čeští řidiči a tradiční jarní dojíždění zimních pneumatik až na pláténko? „Samozřejmě to někdo dělá a nelze to doporučit, musím ale říct, že jsou řidiči poměrně zodpovědní,“ potěší nás mechanik.

2. Brzdy

Zjara mechanici doporučují aspoň vizuální kontrolu stavu destiček a kotoučů. „Osobně doporučuji brzdy také vyčistit. Zákazník sice zaplatí asi hodinu práce, nicméně zabrání tomu, kdy brzdy přes nečistoty stále trochu přibrzďují, což vede ke zkrácení jejich životnosti,“ radí Žufníček. Zkontrolujte i stav brzdových hadiček. Ty jsou sice několikavrstvé, nicméně jak začne být svrchní vrstva rozpraskaná, je na místě jejich okamžitá výměna. U brzdové kapaliny se speciálním měřičem kontroluje bod varu, který s věkem vozu klesá, tím jak se do oběhu dostává vzdušná vlhkost. Kritická je hodnota kolem 150 stupňů, pod kterou už se doporučuje výměna. Nová kapalina má přitom bod varu asi při 250 stupních. Když se začne vařit, tak se v brzdových trubkách vytvoří vzduchové bubliny a účinnost brzd klesá. „Už od pohledu ale poznám, že je špatná, tady je totiž téměř černá jako vyjetý olej, normálně přitom bývá průhledná,“ upozorňuje Žufníček. „Nepěkná barva značí znečištění třeba od brzdových trubiček. Časem reznou a uvolňují se z nich nečistoty, které můžou způsobit dokonce selhání systémů ABS nebo ESP,“ popisuje. I když mají v sobě sítko, malé nečistoty přes něj stejně projdou. Proto mechanici doporučují výměnu kapaliny po dvou letech.

3. Akumulátor

Test baterie se dělá speciálním zátěžovým měřičem. Odhalí, zda není baterii po zimě potřeba dobít, nebo dokonce vyměnit. „Akumulátor vydrží asi pět let, když jej ale včas dobijete, jeho životnost to prodlouží a navíc se vám nestane, že zůstanete na podzim při prvním mrazu stát,“ radí mechanik.

4. Provozní kapaliny

Po období sněhu a ledu je vhodné zkontrolovat kapaliny. Začínáme chladicí, zde se zajímáme nejen o stav a hodnotu tuhnutí v mrazech, mechanik ji testuje i vizuálně. „Snadno tak lze odhalit další závady motoru, například pronikající olej,“ říká Žufníček s tím, že by se v takovém případě ukázala na hladině mastnota. Většinou ji výrobci doporučují vyměnit po pěti letech, řidiči na to však často hřeší. Kapalina totiž postupem času mění své chemické vlastnosti a začne v motoru rozežírat těsnění – to může vést až k jeho selhání a následnému pronikání kapaliny do oleje a naopak. Kontrolujeme i stav oleje a dolévací víčko, kde u testovaného auta nacházíme bílou hmotu. „Film pod víčkem oleje může značit prasklé těsnění pod hlavou válců, kdy do něj proniká chladicí kapalina. To pak najdete na víčku, ale i pod ním přímo v motoru hmotu podobající se vazelíně,“ nastiňuje Zdeněk možný problém, který můžete odhalit i sami doma. V případě, že je film tenký jako na snímku, ukazuje to spíš na vodu, jež v motoru kondenzuje při krátkých zimních jízdách. „Pokud po delší cestě zmizí a chladicí kapalina neubývá, nemusíte se děsit drahé opravy, je to normální jev,“ uklidňuje mechanik.

5. Řemeny

Testujeme klínový i rozvodový řemen, pokud není zakrytý. „Tady však vizuální kontrola mnoho nenapoví. Může se ale stát, že by byl řemen roztřepený nebo rozpraskaný, a pak je nutná okamžitá výměna,“ radí Zdeněk Žufníček.

6. Manžety poloos

„Zde vidíte typický příklad toho, co se stane, když selže manžeta poloosy,“ ukazuje nám Zdeněk. Z prasklé gumové objímky se dostává grafi tová vazelína, která zamašťuje brzdový kotouč, který kvůli tomu hůře brzdí. „Pokud v kloubovém spojení nebude dostatek maziva a vnikne do něj vlhkost a sůl, mnohem dříve odejde a kloub se může dokonce zaseknout a rozpadnout,“ upozorňuje mechanik. Pokud tedy máte takto zamaštěné manžety, nebo na nich jsou praskliny, neváhejte s výměnou.

7. Podvozek

Co v zimě trpí nejvíc? Podvozek. „Ten logicky dostává na našich silnicích v zimě nejvíce zabrat. Takové problémy Rakušané nebo Švýcaři neznají,“ popisuje mechanik sítě Bestdrive. Klasika podvozkových závad, se kterou se setkal asi každý, jsou vyklepané kosti stabilizátorů. „Ty začnou mlátit způsobem, jako by mělo přinejmenším upadnout kolo, přitom se ve skutečnosti jedná o poměrně levně řešitelný problém,“ prozrazuje nám. Na českých silnicích trpí také uložení ramen náprav, pružiny i tlumiče. Jejich funkčnost se kontroluje na speciálním testeru. Vůli v nápravě pak lze odhalit na testu, který s koly hýbe do stran – stejně jako na STK. Jednodušeji najdete případnou vůli páčidlem. Tlumiče naopak jasně prozradí konec své životnosti tím, že z nich začne vytékat mazivo. „Můžou se na první pohled zdát v pořádku, přesto už nemusí fungovat,“ radí využít testu tlumičů mechanik.

8. Ložiska

Při jarní prohlídce je také potřeba provést kontrolu jednotlivých ložisek. „Když je v pořádku, bude se roztočené kolo dále točit. Pokud ne, nebo třeba slyšíte v zatáčkách hučení, tak bude problém právě tady,“ radí Zdeněk Žufníček.

9. Klimatizace

Po zimě se také doporučuje kontrola těsnosti a funkčnosti klimatizace, ale i kabinového filtru. Za zvážení stojí také její vyčištění a případné doplnění chladicího média.

10. Osvětlení

Svítí vám skutečně všechny žárovky? To můžete snadno zkontrolovat i sami. Nemusíme dodávat, že funkční osvětlení je základem pro bezpečnou jízdu nejen v noci.

11. Geometrie

Nerovnoměrně sjeté pneumatiky nejpravděpodobněji značí rozhozenou geometrii. „Doporučil bych její kontrolu každý druhý rok, pak se vám nestane, že budete muset vyhodit gumy, které už budou nenávratně zničené,“ říká Zdeněk Žufníček. Při kontrole se také kontrolují axiální táhla řízení a jejich případná vůle.

12. Výfuk

Často odchází pletenec výfuku, především když se do něj dostane voda se solí. „Bohužel u dnešních aut začínají rezivět výfuky klidně i po dvou letech,“ popisuje mechanik. Jak poznat, že už výfuk musíte vyměnit? „ Výměnu doporučujeme v případě, kdy některé místo na trubce ukazuje průnik plynů. Konec životnosti prozradí také odlupující se svrchní vrstva na tlumiči,“ dodává technik.

Spolupracujeme s TipCars.com
Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu

Nový ministr průmyslu se musí rychle zorientovat…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Den Velké Británie v Praze: Co o útoku v Londýně řekla velvyslankyně a britský reportér?

Den Velké Británie v Praze: Co o útoku v Londýně…

Pouhý den po teroristickém útoku v Londýně se na Malostranském náměstí ve čtvrtek pod taktovkou britského…

Letní čas 2017: Kdy nastane a proč ho ještě pořád máme?

Letní čas 2017: Kdy nastane a proč ho ještě pořád máme?

I letos se na konci března ručičky hodinek posunou o hodinu vpřed z 2:00 na 3:00 a Česko ze zimního času přejde…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…