8.4. 2013 Matouš Jelínek

Kontrola auta po zimě: Jaro klepe, klepe, klepe…

Kontrola auta po zimě: Jaro klepe, klepe, klepe…

Jak se na vašem autě podepsala letošní neodbytná zima? Spolu s odborníky jsme se podívali na součásti vozu, které se mohou po rozmrznutí přihlásit o výměnu.

To, že začátkem dubna pomalu nadešel čas přezout na letní pneumatiky, asi pozná každý. Jenže tímto údržba auta nekončí. Vypravili jsme se do servisu Bestdrive v Praze na Novostrašnické na jarní prohlídku a prozkoumali, co vše je potřeba po zimě zkontrolovat. Řadu věcí přitom zvládnete i sami.

1. Pneumatiky

Běžně se kontroluje výška vzorku, ale i další poškození, třeba od výmolu. „Zabýváme se i tím, zdali například není někde ohnutý ráfek,“ popisuje technik Zdeněk Žufníček. Hloubku dezénu je vhodné prověřit na více místech, kdyby se od sebe měření lišila, mohlo by to značit špatnou geometrii. A jak jsou na tom čeští řidiči a tradiční jarní dojíždění zimních pneumatik až na pláténko? „Samozřejmě to někdo dělá a nelze to doporučit, musím ale říct, že jsou řidiči poměrně zodpovědní,“ potěší nás mechanik.

2. Brzdy

Zjara mechanici doporučují aspoň vizuální kontrolu stavu destiček a kotoučů. „Osobně doporučuji brzdy také vyčistit. Zákazník sice zaplatí asi hodinu práce, nicméně zabrání tomu, kdy brzdy přes nečistoty stále trochu přibrzďují, což vede ke zkrácení jejich životnosti,“ radí Žufníček. Zkontrolujte i stav brzdových hadiček. Ty jsou sice několikavrstvé, nicméně jak začne být svrchní vrstva rozpraskaná, je na místě jejich okamžitá výměna. U brzdové kapaliny se speciálním měřičem kontroluje bod varu, který s věkem vozu klesá, tím jak se do oběhu dostává vzdušná vlhkost. Kritická je hodnota kolem 150 stupňů, pod kterou už se doporučuje výměna. Nová kapalina má přitom bod varu asi při 250 stupních. Když se začne vařit, tak se v brzdových trubkách vytvoří vzduchové bubliny a účinnost brzd klesá. „Už od pohledu ale poznám, že je špatná, tady je totiž téměř černá jako vyjetý olej, normálně přitom bývá průhledná,“ upozorňuje Žufníček. „Nepěkná barva značí znečištění třeba od brzdových trubiček. Časem reznou a uvolňují se z nich nečistoty, které můžou způsobit dokonce selhání systémů ABS nebo ESP,“ popisuje. I když mají v sobě sítko, malé nečistoty přes něj stejně projdou. Proto mechanici doporučují výměnu kapaliny po dvou letech.

3. Akumulátor

Test baterie se dělá speciálním zátěžovým měřičem. Odhalí, zda není baterii po zimě potřeba dobít, nebo dokonce vyměnit. „Akumulátor vydrží asi pět let, když jej ale včas dobijete, jeho životnost to prodlouží a navíc se vám nestane, že zůstanete na podzim při prvním mrazu stát,“ radí mechanik.

4. Provozní kapaliny

Po období sněhu a ledu je vhodné zkontrolovat kapaliny. Začínáme chladicí, zde se zajímáme nejen o stav a hodnotu tuhnutí v mrazech, mechanik ji testuje i vizuálně. „Snadno tak lze odhalit další závady motoru, například pronikající olej,“ říká Žufníček s tím, že by se v takovém případě ukázala na hladině mastnota. Většinou ji výrobci doporučují vyměnit po pěti letech, řidiči na to však často hřeší. Kapalina totiž postupem času mění své chemické vlastnosti a začne v motoru rozežírat těsnění – to může vést až k jeho selhání a následnému pronikání kapaliny do oleje a naopak. Kontrolujeme i stav oleje a dolévací víčko, kde u testovaného auta nacházíme bílou hmotu. „Film pod víčkem oleje může značit prasklé těsnění pod hlavou válců, kdy do něj proniká chladicí kapalina. To pak najdete na víčku, ale i pod ním přímo v motoru hmotu podobající se vazelíně,“ nastiňuje Zdeněk možný problém, který můžete odhalit i sami doma. V případě, že je film tenký jako na snímku, ukazuje to spíš na vodu, jež v motoru kondenzuje při krátkých zimních jízdách. „Pokud po delší cestě zmizí a chladicí kapalina neubývá, nemusíte se děsit drahé opravy, je to normální jev,“ uklidňuje mechanik.

5. Řemeny

Testujeme klínový i rozvodový řemen, pokud není zakrytý. „Tady však vizuální kontrola mnoho nenapoví. Může se ale stát, že by byl řemen roztřepený nebo rozpraskaný, a pak je nutná okamžitá výměna,“ radí Zdeněk Žufníček.

6. Manžety poloos

„Zde vidíte typický příklad toho, co se stane, když selže manžeta poloosy,“ ukazuje nám Zdeněk. Z prasklé gumové objímky se dostává grafi tová vazelína, která zamašťuje brzdový kotouč, který kvůli tomu hůře brzdí. „Pokud v kloubovém spojení nebude dostatek maziva a vnikne do něj vlhkost a sůl, mnohem dříve odejde a kloub se může dokonce zaseknout a rozpadnout,“ upozorňuje mechanik. Pokud tedy máte takto zamaštěné manžety, nebo na nich jsou praskliny, neváhejte s výměnou.

7. Podvozek

Co v zimě trpí nejvíc? Podvozek. „Ten logicky dostává na našich silnicích v zimě nejvíce zabrat. Takové problémy Rakušané nebo Švýcaři neznají,“ popisuje mechanik sítě Bestdrive. Klasika podvozkových závad, se kterou se setkal asi každý, jsou vyklepané kosti stabilizátorů. „Ty začnou mlátit způsobem, jako by mělo přinejmenším upadnout kolo, přitom se ve skutečnosti jedná o poměrně levně řešitelný problém,“ prozrazuje nám. Na českých silnicích trpí také uložení ramen náprav, pružiny i tlumiče. Jejich funkčnost se kontroluje na speciálním testeru. Vůli v nápravě pak lze odhalit na testu, který s koly hýbe do stran – stejně jako na STK. Jednodušeji najdete případnou vůli páčidlem. Tlumiče naopak jasně prozradí konec své životnosti tím, že z nich začne vytékat mazivo. „Můžou se na první pohled zdát v pořádku, přesto už nemusí fungovat,“ radí využít testu tlumičů mechanik.

8. Ložiska

Při jarní prohlídce je také potřeba provést kontrolu jednotlivých ložisek. „Když je v pořádku, bude se roztočené kolo dále točit. Pokud ne, nebo třeba slyšíte v zatáčkách hučení, tak bude problém právě tady,“ radí Zdeněk Žufníček.

9. Klimatizace

Po zimě se také doporučuje kontrola těsnosti a funkčnosti klimatizace, ale i kabinového filtru. Za zvážení stojí také její vyčištění a případné doplnění chladicího média.

10. Osvětlení

Svítí vám skutečně všechny žárovky? To můžete snadno zkontrolovat i sami. Nemusíme dodávat, že funkční osvětlení je základem pro bezpečnou jízdu nejen v noci.

11. Geometrie

Nerovnoměrně sjeté pneumatiky nejpravděpodobněji značí rozhozenou geometrii. „Doporučil bych její kontrolu každý druhý rok, pak se vám nestane, že budete muset vyhodit gumy, které už budou nenávratně zničené,“ říká Zdeněk Žufníček. Při kontrole se také kontrolují axiální táhla řízení a jejich případná vůle.

12. Výfuk

Často odchází pletenec výfuku, především když se do něj dostane voda se solí. „Bohužel u dnešních aut začínají rezivět výfuky klidně i po dvou letech,“ popisuje mechanik. Jak poznat, že už výfuk musíte vyměnit? „ Výměnu doporučujeme v případě, kdy některé místo na trubce ukazuje průnik plynů. Konec životnosti prozradí také odlupující se svrchní vrstva na tlumiči,“ dodává technik.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Se zajišťovacími příkazy opatrně, vyzývají poslanci Se zajišťovacími příkazy opatrně, vyzývají poslanci

Opozice neprosadila svůj záměr odvolat Martina Janečka,…

Člen bankovní rady se zapletl se soukromým developerem Člen bankovní rady se zapletl se soukromým developerem

Viceguvernér České národní banky Vladimír Tomšík udělal v…

Zápisník Terezy Zavadilové: Do nové éry Zápisník Terezy Zavadilové: Do nové éry

Deník E15 oslavuje letos na podzim své desáté narozeniny.…

Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu

Používá vaše společnost zastaralý HR systém, ve kterém je…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle

Automobiloví i bezpečnostní odborníci v USA v současnosti…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 





 
Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Včera

Kvůli jednomu z nejsilnějších hurikánů poslední doby se muselo evakuovat na sedm milionů lidí. A ukrývala se před ním i auta.




Blesk.cz

Vendulka Křížová po rozchodu s Víznerem: Konečně šťastná s novým mužem

Vendulka Křížová po rozchodu s Víznerem: Konečně…

Dost bylo trápení a depresí! Vendulka Křížová (45) po rozchodu s Oldřichem Víznerem (70) zase vplula do života.…

Největší výstava o historii videoher startuje v Praze: Zahrát si můžete 150 klasik

Největší výstava o historii videoher startuje v…

Do české metropole zamířila největší světová výstava o historii videoher Game On. Ta již dobyla 40 světových…

 

iSport.cz

Bayern porazil Schalke 3:0 a je v čele. Gebre Selassie zahodil tutovky

Bayern porazil Schalke 3:0 a je v čele. Gebre…

Fotbalisté mistrovského Bayernu Mnichov v pátém kole německé ligy vyhráli na hřišti Schalke 3:0 a poskočili do…

Velká ztráta pro Laver Cup. Do Prahy nedorazí hvězdný Argentinec Del Potro

Velká ztráta pro Laver Cup. Do Prahy nedorazí…

Výběr světa na tenisovém Laver Cupu přišel o jednu ze svých hvězd. Do Prahy nepřijede charizmatický Argentinec…

 

Reflex.cz

Další znásilnění imigranty v Německu. Hrozí rasová válka

Další znásilnění imigranty v Německu. Hrozí rasová válka

Jak přibývají zprávy o sexuálních zločinech imigrantů, nelítostně se zvyšuje pravděpodobnost možnosti, že někde…

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který zabránil jadernému konfliktu

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který…

Je zajímavé, že zatímco dodnes obdivujeme hrdiny druhé světové války, o protagonistech té studené, kteří – snad…