9.1. 2016 Matouš Jelínek

Kontrola napětí autobaterie: Třikrát měř

Kontrola napětí autobaterie: Třikrát měř

Nechcete zůstat stát s vybitým akumulátorem, ani riskovat jeho drahou výměnu? Řešením je vychytávka za 45 Kč.

Není tomu tak dávno, kdy se na bohatých palubních deskách některých vozů vyskytoval měřič napětí autobaterie. Důvod byl nasnadě: častou příčinou nepohyblivosti vozidla zůstává vybitá autobaterie, nezřídka způsobená závadou na dobíjení.

Pokud porucha není odhalena včas a dospěje až k úplnému vybití článku, končí u moderních akumulátorů téměř vždy jeho zničením. Jak se dočtete v rámečku, u některých vozů lze údaj o stavu baterie vyvolat v palubním menu, jinde však nezbývá než měřit. Možností je několik a my jsme všechny otestovali. Zkušený kutil pravděpodobně nejprve sáhne po multimetru, který je dnes záležitostí několika stokorun. Automobilový odborník zase zvolí diagnostické zařízení. I levné za pár tisíc hodnotu načte. Existuje ovšem ještě možnost třetí: digitální voltmetr do autozapalovače. V českých e-shopech jej koupíte asi od sto padesáti korun, my jsme zvolili variantu z Číny v přepočtu za 45 Kč i s poštovným. Obstojí vedle profesionálních přístrojů?

 [600×303]

Varianta 1: Měření napětí baterie

Je akumulátor v pořádku? Důležitá otázka hlavně v zimních měsících. Klesající teplota totiž zpomaluje veškeré chemické reakce – tedy i tu, při níž v olověném akumulátoru vzniká elektrický proud. Při minus osmnácti stupních je její startovací výkon na 40 % původního, zatímco energetické nároky startu promrzlého motoru vystoupají zhruba na 210 procent. V případě vadného článku to znamená jediné: marný pokus o start. Správné hodnoty napětí by se měly pohybovat mezi 12,2 až 12,8 voltu. U Octavie II, která nám posloužila pro pokus, zasunujeme měřič do cigaretového zapalovače. Po jízdě ukazuje hodnotu 12,5 V – vše je v pořádku. Lepší ale je měřit až několik hodin po vypnutí motoru. Jenže nemýlí se levný tester? Připojujeme diagnostiku, která značí to samé. Digitální měřič napětí ukazuje přímo na baterii hodnoty o půl voltu vyšší. V testu tedy prošla. V případě, že by bylo napětí nižší, je nutné ihned ji dobít a ideálně zkontrolovat na zátěžovém testu. Ten prověří, jestli není její životnost u konce. I na to existuje kontrolní test: při startu by napětí nemělo klesnout pod deset voltů. Hodnoty však ověříte pouze multimetrem přímo na autobaterii.


Měření napětí baterie
 

Správné hodnoty: 12,2 - 12,8 V

Varianta 2: Kontrola dobíjení

Napětí akumulátoru je v pořádku. Jenže aby tomu tak bylo i nadále, je potřeba zkontrolovat nabíjecí napětí běžícího vozu. Jeho hodnoty by se v ideálním případě měly pohybovat zhruba mezi 13,8 a 14,6 voltu. A přesně takovou hodnotu ukazovala i naše octavia. Pokud by zařízení zobrazovalo méně, nebo naopak více, značí to poruchu systému dobíjení.


Kontrola dobíjení
 

Správné hodnoty: 13,8 - 14,6 V

Varianta 3: Kontrola dobíjení pod zátěží

Na závěr jsme vyzkoušeli ještě jednu alternativu – kontrolu nabíjení s maximálním odběrem. Při nastartovaném motoru zapínáme všechny elektrické spotřebiče: vyhřívané sedačky, ventilátor, vytápěné zadní sklo, světla, mlhovky i stěrače. Hodnoty ani při takovémto kalupu výrazně neklesají pod čtrnáct voltů – dobíjecí systém je tedy v pořádku. Můžeme v klidu vyrazit na hory. V opačném případě by nás pravděpodobně čekala výměna nebo repase alternátoru.


Kontrola dobíjení pod zátěží
 

Pětkrát stručně o autobateriích

1. Jak se vyhnout vybití na horách?

  • Změřte klidové napětí na pólech autobaterie.
  • Je-li nižší než 12,5 V, nechte akumulátor proměřit profesionálním testerem.
  • Pokud je cokoliv v nepořádku, nechte proměřit dobíjecí napětí (u dnešních vozidel alespoň 14,2 V) a proudy, jimiž baterii vybíjí i odstavené vozidlo.

2. Kterou baterii koupit?

  • Rozměrnější vám nic lepšího nepřinese.
  • Vyšší výkonové parametry stejně velké baterie ale ničemu nevadí.
  • Při běžném provozu stačí akumulátor, který byl ve voze z výroby.

3. Je bezúdržbová baterie lepší?

  • Bezúdržbové baterie vydrží déle, jen se nesmí zcela vybít.
  • Klasický hybridní akumulátor by modernější vůz mohl zničit.
  • U bezúdržbové baterie je mnohem menší riziko úniku elektrolytu (kyseliny) při převrácení vozidla. V případě aut, která mají akumulátor třeba pod sedačkou, nepřipadají klasické baterky v úvahu.

4. Jak prodloužit život?

  • Životnost baterie zkracují vysoké teploty, nedostatečné nabíjení a otřesy.
  • Během delší odstávky vozidla je nutné zajistit maximální nabití baterie.
  • Při malém poklesu nabití použijte běžnou nabíječku, vyšší pokles však u většiny baterií Ca/Ca zachrání jen náležitě vybavený profesionál.
  • Udržujte povrch baterie mezi kontakty čistý a suchý.
  • Plechové spojky nahraďte olověnými a často mažte.

5. Mohu si vyměnit baterii sám?

  • Pokud se k baterii dostanete, můžete ji sami v nouzi vyměnit.
  • Mějte přitom otevřené dveře vozidla či klíče u sebe. Některá auta se při opětovném připojení sama zamknou.
  • Odpojte nejdřív minus (černý kabel), poté plus (červený). U nové baterie zapojte nejdříve plus a poté minus, jinak hrozí jiskření i výbuch.
  • U automobilů se senzorem stavu baterie (takzvaným inteligentním dobíjením) navštivte co nejdříve značkový servis, aby o výměně akumulátoru informoval řídicí jednotku vozidla.

Kontrola možná

Víte, že třeba u nové fabie můžete snadno a rychle zjistit stav baterie? Při zastavení stačí podržet nulovací tlačítko a procentuální výše dobití je zde. Ještě sofistikovanější je systém Mercedesu. Třeba u třídy E typu W 211 (na snímku) stačí při zapnutém zapalování třikrát zmáčknout nulovací tlačítko a místo palubního počítače se zobrazí voltmetr, který se dokonce nevypne ani po startu motoru. Odkud bereme podobné triky? Většinou stačí podrobně prostudovat návod k obsluze.

 [600×451]

Závěr

I nejjednodušším testerem za pár korun snadno zjistíte, v jakém stavu je vaše dobíjecí soustava a autobaterie. Údaje, které ukázal, se výrazně nelišily od hodnot v diagnostice. A pokud by se vám nechtělo pořizovat žádné z testovaných zařízení, zajeďte si před zimou aspoň na kontrolu do servisu. Nemusí přitom jít o žádnou závratnou investici. Většinou bývá součástí zvýhodněných sezonních prohlídek.

 [600×342]

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko dává do zdravotnictví méně peněz než vyspělé státy Česko dává do zdravotnictví méně peněz než vyspělé státy

Česko vydává na zdravotní péči menší podíl hrubého…

Praha koupí za 1,4 milionu korun pozemky pro stavbu cyklostezky Praha koupí za 1,4 milionu korun pozemky pro stavbu cyklostezky

Praha nakoupí pozemky nutné pro vybudování cyklostezky z…

Alza.cz bude prodávat elektromobily přes internet Alza.cz bude prodávat elektromobily přes internet

Internetový obchod s elektronikou Alza.cz začne v…

Fotbalová asociace může i přes obvinění čerpat dotace Fotbalová asociace může i přes obvinění čerpat dotace

Fotbalová asociace české Republiky se může i přes…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 






 
Ojetý Renault Scénic III: Velké zlepšení! V rámci možností…

Ojetý Renault Scénic III: Velké zlepšení! V rámci možností…

Dnes 12:56

Scénic je od roku 1997 příspěvkem značky Renault ve třídě kompaktních MPV. Zapomeňte na první generaci. Ta třetí je zcela současným autem, a pokud zvolíte správný motor, může i s léty fungovat vcelku bez problémů.




Blesk.cz

Díra v orloji Staroměstské radnice: Dělníci z něj sundali kalendárium

Díra v orloji Staroměstské radnice: Dělníci z něj…

Dělníci ze Staroměstské radnice sundali kalendárium orloje. V rámci právě probíhající rozsáhlé rekonstrukce…

Repasovaný Samsung Galaxy Note 7 dostane přídomek FE

Repasovaný Samsung Galaxy Note 7 dostane přídomek FE

Samsung na vybrané trhy již brzy uvede repasovanou verzi Galaxy Note 7, která se bude lišit zejména baterií s…

 

iSport.cz

Schick je hit! Snad mu to nezamotá hlavu a brzy to vyřeší, řekl Jarolím

Schick je hit! Snad mu to nezamotá hlavu a brzy to…

Za jedinou sezonu vystřelil svou kariéru vstříc velmi zajímavé budoucnosti. Patrik Schick se z nadějného hráče…

Jarolím vybral tým na Nory. Pojedou mladíci včetně Schicka, dorazí i Dočkal

Jarolím vybral tým na Nory. Pojedou mladíci včetně…

V nominaci fotbalové reprezentace na přípravný duel v Belgii a kvalifikační zápas v Norsku není žádný nováček.…

 

Reflex.cz

Daňový poradce Rambousek: Finanční správa likviduje podnikatele a nerespektuje soud

Daňový poradce Rambousek: Finanční správa likviduje…

Jan Rambousek má případ, ve kterém se s finanční správou soudí už 15 let. Mluví o něm v rozhovoru v novém…

Samburové: Romantika africké divočiny i ženská obřízka

Samburové: Romantika africké divočiny i ženská obřízka

Řeka Ewaso Ngiro líně plyne severokeňskou krajinou. Břehy, které ještě nedávno skrývala nahnědlá voda plná…