9.1. 2016 Matouš Jelínek

Kontrola napětí autobaterie: Třikrát měř

Kontrola napětí autobaterie: Třikrát měř

Nechcete zůstat stát s vybitým akumulátorem, ani riskovat jeho drahou výměnu? Řešením je vychytávka za 45 Kč.

Není tomu tak dávno, kdy se na bohatých palubních deskách některých vozů vyskytoval měřič napětí autobaterie. Důvod byl nasnadě: častou příčinou nepohyblivosti vozidla zůstává vybitá autobaterie, nezřídka způsobená závadou na dobíjení.

Pokud porucha není odhalena včas a dospěje až k úplnému vybití článku, končí u moderních akumulátorů téměř vždy jeho zničením. Jak se dočtete v rámečku, u některých vozů lze údaj o stavu baterie vyvolat v palubním menu, jinde však nezbývá než měřit. Možností je několik a my jsme všechny otestovali. Zkušený kutil pravděpodobně nejprve sáhne po multimetru, který je dnes záležitostí několika stokorun. Automobilový odborník zase zvolí diagnostické zařízení. I levné za pár tisíc hodnotu načte. Existuje ovšem ještě možnost třetí: digitální voltmetr do autozapalovače. V českých e-shopech jej koupíte asi od sto padesáti korun, my jsme zvolili variantu z Číny v přepočtu za 45 Kč i s poštovným. Obstojí vedle profesionálních přístrojů?

 [600×303]

Varianta 1: Měření napětí baterie

Je akumulátor v pořádku? Důležitá otázka hlavně v zimních měsících. Klesající teplota totiž zpomaluje veškeré chemické reakce – tedy i tu, při níž v olověném akumulátoru vzniká elektrický proud. Při minus osmnácti stupních je její startovací výkon na 40 % původního, zatímco energetické nároky startu promrzlého motoru vystoupají zhruba na 210 procent. V případě vadného článku to znamená jediné: marný pokus o start. Správné hodnoty napětí by se měly pohybovat mezi 12,2 až 12,8 voltu. U Octavie II, která nám posloužila pro pokus, zasunujeme měřič do cigaretového zapalovače. Po jízdě ukazuje hodnotu 12,5 V – vše je v pořádku. Lepší ale je měřit až několik hodin po vypnutí motoru. Jenže nemýlí se levný tester? Připojujeme diagnostiku, která značí to samé. Digitální měřič napětí ukazuje přímo na baterii hodnoty o půl voltu vyšší. V testu tedy prošla. V případě, že by bylo napětí nižší, je nutné ihned ji dobít a ideálně zkontrolovat na zátěžovém testu. Ten prověří, jestli není její životnost u konce. I na to existuje kontrolní test: při startu by napětí nemělo klesnout pod deset voltů. Hodnoty však ověříte pouze multimetrem přímo na autobaterii.


Měření napětí baterie
 

Správné hodnoty: 12,2 - 12,8 V

Varianta 2: Kontrola dobíjení

Napětí akumulátoru je v pořádku. Jenže aby tomu tak bylo i nadále, je potřeba zkontrolovat nabíjecí napětí běžícího vozu. Jeho hodnoty by se v ideálním případě měly pohybovat zhruba mezi 13,8 a 14,6 voltu. A přesně takovou hodnotu ukazovala i naše octavia. Pokud by zařízení zobrazovalo méně, nebo naopak více, značí to poruchu systému dobíjení.


Kontrola dobíjení
 

Správné hodnoty: 13,8 - 14,6 V

Varianta 3: Kontrola dobíjení pod zátěží

Na závěr jsme vyzkoušeli ještě jednu alternativu – kontrolu nabíjení s maximálním odběrem. Při nastartovaném motoru zapínáme všechny elektrické spotřebiče: vyhřívané sedačky, ventilátor, vytápěné zadní sklo, světla, mlhovky i stěrače. Hodnoty ani při takovémto kalupu výrazně neklesají pod čtrnáct voltů – dobíjecí systém je tedy v pořádku. Můžeme v klidu vyrazit na hory. V opačném případě by nás pravděpodobně čekala výměna nebo repase alternátoru.


Kontrola dobíjení pod zátěží
 

Pětkrát stručně o autobateriích

1. Jak se vyhnout vybití na horách?

  • Změřte klidové napětí na pólech autobaterie.
  • Je-li nižší než 12,5 V, nechte akumulátor proměřit profesionálním testerem.
  • Pokud je cokoliv v nepořádku, nechte proměřit dobíjecí napětí (u dnešních vozidel alespoň 14,2 V) a proudy, jimiž baterii vybíjí i odstavené vozidlo.

2. Kterou baterii koupit?

  • Rozměrnější vám nic lepšího nepřinese.
  • Vyšší výkonové parametry stejně velké baterie ale ničemu nevadí.
  • Při běžném provozu stačí akumulátor, který byl ve voze z výroby.

Jak se v zimě starat o autobaterii? A opravdu může při dobíjení vybouchnout?

3. Je bezúdržbová baterie lepší?

  • Bezúdržbové baterie vydrží déle, jen se nesmí zcela vybít.
  • Klasický hybridní akumulátor by modernější vůz mohl zničit.
  • U bezúdržbové baterie je mnohem menší riziko úniku elektrolytu (kyseliny) při převrácení vozidla. V případě aut, která mají akumulátor třeba pod sedačkou, nepřipadají klasické baterky v úvahu.

4. Jak prodloužit život?

  • Životnost baterie zkracují vysoké teploty, nedostatečné nabíjení a otřesy.
  • Během delší odstávky vozidla je nutné zajistit maximální nabití baterie.
  • Při malém poklesu nabití použijte běžnou nabíječku, vyšší pokles však u většiny baterií Ca/Ca zachrání jen náležitě vybavený profesionál.
  • Udržujte povrch baterie mezi kontakty čistý a suchý.
  • Plechové spojky nahraďte olověnými a často mažte.

5. Mohu si vyměnit baterii sám?

  • Pokud se k baterii dostanete, můžete ji sami v nouzi vyměnit.
  • Mějte přitom otevřené dveře vozidla či klíče u sebe. Některá auta se při opětovném připojení sama zamknou.
  • Odpojte nejdřív minus (černý kabel), poté plus (červený). U nové baterie zapojte nejdříve plus a poté minus, jinak hrozí jiskření i výbuch.
  • U automobilů se senzorem stavu baterie (takzvaným inteligentním dobíjením) navštivte co nejdříve značkový servis, aby o výměně akumulátoru informoval řídicí jednotku vozidla.

Autobaterie: Čím nás mohou (nejen v zimě) zaskočit?

Kontrola možná

Víte, že třeba u nové fabie můžete snadno a rychle zjistit stav baterie? Při zastavení stačí podržet nulovací tlačítko a procentuální výše dobití je zde. Ještě sofistikovanější je systém Mercedesu. Třeba u třídy E typu W 211 (na snímku) stačí při zapnutém zapalování třikrát zmáčknout nulovací tlačítko a místo palubního počítače se zobrazí voltmetr, který se dokonce nevypne ani po startu motoru. Odkud bereme podobné triky? Většinou stačí podrobně prostudovat návod k obsluze.

 [600×451]

Závěr

I nejjednodušším testerem za pár korun snadno zjistíte, v jakém stavu je vaše dobíjecí soustava a autobaterie. Údaje, které ukázal, se výrazně nelišily od hodnot v diagnostice. A pokud by se vám nechtělo pořizovat žádné z testovaných zařízení, zajeďte si před zimou aspoň na kontrolu do servisu. Nemusí přitom jít o žádnou závratnou investici. Většinou bývá součástí zvýhodněných sezonních prohlídek.

 [600×342]

Spolupracujeme s TipCars.com
Bohatí Češi věří fondům kvalifikovaných investorů, vkládají do nich stále více Bohatí Češi věří fondům kvalifikovaných investorů, vkládají do nich stále více

Bohatí Češi přicházejí na chuť investování do fondů…

Praha a Vídeň představí svá inovativní řešení v rámci Dnů Vídně Praha a Vídeň představí svá inovativní řešení v rámci Dnů Vídně

Inovativní plánování chytrých měst, zakládání městských…

Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident

Odstupovat by měli spíš až pravomocně odsouzení členové…

Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele

Americká společnost Amazon, která koncem loňského roku…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 





 
Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Včera

Škodovky prý v motorovém prostoru ukrývají logo VW zakryté okřídleným šípem. Zkusili jsme kouknout pod kapotu Kodiaqu Sportline.




Blesk.cz

Vynálezce má na krku bestiální vraždu novinářky. Čím uzavřel „dokonalý zločin“?

Vynálezce má na krku bestiální vraždu novinářky. Čím…

Dánská prokuratura žádá doživotí pro dánského konstruktéra Petera Madsena (47), který podel obžaloby loni v…

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo vůbec odletět

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo…

Pořádné zdržení zažili cestující, kteří měli letět v pondělí večer z dánské Kodaně do Prahy. Jejich letoun se…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Český tým před MS posílí Zohorna. Z NHL chtějí přijet Gudas a Zacha

Český tým před MS posílí Zohorna. Z NHL chtějí…

Poslední čas na vyzbrojení, vypilování a jede se na ostro. Českou hokejovou reprezentaci čeká poslední akce před…

 

Reflex.cz

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat město? Kde začíná cenzura?

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat…

Brno žije! Divadlo žije! Národní divadlo Brno zařadilo do květnového festivalu Divadelní svět Brno představení…

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Socha kamenného rytíře s brněním nebo pláštěm a taseným mečem se opírá o erb s městskými znaky. Každý obchodník,…