9.1. 2016 Matouš Jelínek

Kontrola napětí autobaterie: Třikrát měř

Kontrola napětí autobaterie: Třikrát měř

Nechcete zůstat stát s vybitým akumulátorem, ani riskovat jeho drahou výměnu? Řešením je vychytávka za 45 Kč.

Není tomu tak dávno, kdy se na bohatých palubních deskách některých vozů vyskytoval měřič napětí autobaterie. Důvod byl nasnadě: častou příčinou nepohyblivosti vozidla zůstává vybitá autobaterie, nezřídka způsobená závadou na dobíjení.

Pokud porucha není odhalena včas a dospěje až k úplnému vybití článku, končí u moderních akumulátorů téměř vždy jeho zničením. Jak se dočtete v rámečku, u některých vozů lze údaj o stavu baterie vyvolat v palubním menu, jinde však nezbývá než měřit. Možností je několik a my jsme všechny otestovali. Zkušený kutil pravděpodobně nejprve sáhne po multimetru, který je dnes záležitostí několika stokorun. Automobilový odborník zase zvolí diagnostické zařízení. I levné za pár tisíc hodnotu načte. Existuje ovšem ještě možnost třetí: digitální voltmetr do autozapalovače. V českých e-shopech jej koupíte asi od sto padesáti korun, my jsme zvolili variantu z Číny v přepočtu za 45 Kč i s poštovným. Obstojí vedle profesionálních přístrojů?

 [600×303]

Varianta 1: Měření napětí baterie

Je akumulátor v pořádku? Důležitá otázka hlavně v zimních měsících. Klesající teplota totiž zpomaluje veškeré chemické reakce – tedy i tu, při níž v olověném akumulátoru vzniká elektrický proud. Při minus osmnácti stupních je její startovací výkon na 40 % původního, zatímco energetické nároky startu promrzlého motoru vystoupají zhruba na 210 procent. V případě vadného článku to znamená jediné: marný pokus o start. Správné hodnoty napětí by se měly pohybovat mezi 12,2 až 12,8 voltu. U Octavie II, která nám posloužila pro pokus, zasunujeme měřič do cigaretového zapalovače. Po jízdě ukazuje hodnotu 12,5 V – vše je v pořádku. Lepší ale je měřit až několik hodin po vypnutí motoru. Jenže nemýlí se levný tester? Připojujeme diagnostiku, která značí to samé. Digitální měřič napětí ukazuje přímo na baterii hodnoty o půl voltu vyšší. V testu tedy prošla. V případě, že by bylo napětí nižší, je nutné ihned ji dobít a ideálně zkontrolovat na zátěžovém testu. Ten prověří, jestli není její životnost u konce. I na to existuje kontrolní test: při startu by napětí nemělo klesnout pod deset voltů. Hodnoty však ověříte pouze multimetrem přímo na autobaterii.


Měření napětí baterie
 

Správné hodnoty: 12,2 - 12,8 V

Varianta 2: Kontrola dobíjení

Napětí akumulátoru je v pořádku. Jenže aby tomu tak bylo i nadále, je potřeba zkontrolovat nabíjecí napětí běžícího vozu. Jeho hodnoty by se v ideálním případě měly pohybovat zhruba mezi 13,8 a 14,6 voltu. A přesně takovou hodnotu ukazovala i naše octavia. Pokud by zařízení zobrazovalo méně, nebo naopak více, značí to poruchu systému dobíjení.


Kontrola dobíjení
 

Správné hodnoty: 13,8 - 14,6 V

Varianta 3: Kontrola dobíjení pod zátěží

Na závěr jsme vyzkoušeli ještě jednu alternativu – kontrolu nabíjení s maximálním odběrem. Při nastartovaném motoru zapínáme všechny elektrické spotřebiče: vyhřívané sedačky, ventilátor, vytápěné zadní sklo, světla, mlhovky i stěrače. Hodnoty ani při takovémto kalupu výrazně neklesají pod čtrnáct voltů – dobíjecí systém je tedy v pořádku. Můžeme v klidu vyrazit na hory. V opačném případě by nás pravděpodobně čekala výměna nebo repase alternátoru.


Kontrola dobíjení pod zátěží
 

Pětkrát stručně o autobateriích

1. Jak se vyhnout vybití na horách?

  • Změřte klidové napětí na pólech autobaterie.
  • Je-li nižší než 12,5 V, nechte akumulátor proměřit profesionálním testerem.
  • Pokud je cokoliv v nepořádku, nechte proměřit dobíjecí napětí (u dnešních vozidel alespoň 14,2 V) a proudy, jimiž baterii vybíjí i odstavené vozidlo.

2. Kterou baterii koupit?

  • Rozměrnější vám nic lepšího nepřinese.
  • Vyšší výkonové parametry stejně velké baterie ale ničemu nevadí.
  • Při běžném provozu stačí akumulátor, který byl ve voze z výroby.

3. Je bezúdržbová baterie lepší?

  • Bezúdržbové baterie vydrží déle, jen se nesmí zcela vybít.
  • Klasický hybridní akumulátor by modernější vůz mohl zničit.
  • U bezúdržbové baterie je mnohem menší riziko úniku elektrolytu (kyseliny) při převrácení vozidla. V případě aut, která mají akumulátor třeba pod sedačkou, nepřipadají klasické baterky v úvahu.

4. Jak prodloužit život?

  • Životnost baterie zkracují vysoké teploty, nedostatečné nabíjení a otřesy.
  • Během delší odstávky vozidla je nutné zajistit maximální nabití baterie.
  • Při malém poklesu nabití použijte běžnou nabíječku, vyšší pokles však u většiny baterií Ca/Ca zachrání jen náležitě vybavený profesionál.
  • Udržujte povrch baterie mezi kontakty čistý a suchý.
  • Plechové spojky nahraďte olověnými a často mažte.

5. Mohu si vyměnit baterii sám?

  • Pokud se k baterii dostanete, můžete ji sami v nouzi vyměnit.
  • Mějte přitom otevřené dveře vozidla či klíče u sebe. Některá auta se při opětovném připojení sama zamknou.
  • Odpojte nejdřív minus (černý kabel), poté plus (červený). U nové baterie zapojte nejdříve plus a poté minus, jinak hrozí jiskření i výbuch.
  • U automobilů se senzorem stavu baterie (takzvaným inteligentním dobíjením) navštivte co nejdříve značkový servis, aby o výměně akumulátoru informoval řídicí jednotku vozidla.

Kontrola možná

Víte, že třeba u nové fabie můžete snadno a rychle zjistit stav baterie? Při zastavení stačí podržet nulovací tlačítko a procentuální výše dobití je zde. Ještě sofistikovanější je systém Mercedesu. Třeba u třídy E typu W 211 (na snímku) stačí při zapnutém zapalování třikrát zmáčknout nulovací tlačítko a místo palubního počítače se zobrazí voltmetr, který se dokonce nevypne ani po startu motoru. Odkud bereme podobné triky? Většinou stačí podrobně prostudovat návod k obsluze.

 [600×451]

Závěr

I nejjednodušším testerem za pár korun snadno zjistíte, v jakém stavu je vaše dobíjecí soustava a autobaterie. Údaje, které ukázal, se výrazně nelišily od hodnot v diagnostice. A pokud by se vám nechtělo pořizovat žádné z testovaných zařízení, zajeďte si před zimou aspoň na kontrolu do servisu. Nemusí přitom jít o žádnou závratnou investici. Většinou bývá součástí zvýhodněných sezonních prohlídek.

 [600×342]

Spolupracujeme s TipCars.com
Po odeznění migrační krize nenašli extremisté nové téma, tvrdí vnitro Po odeznění migrační krize nenašli extremisté nové téma, tvrdí vnitro

Politická extremistická scéna se v letošním druhém…

Podnikatelská důvěra v Německu po brexitu klesla Podnikatelská důvěra v Německu po brexitu klesla

Důvěra podnikatelů v ekonomiku se v červenci v Německu…

Veřejných zakázek v pololetí přibylo, nedaří se je ale dotáhnout Veřejných zakázek v pololetí přibylo, nedaří se je ale dotáhnout

Veřejní investoři vypsali v letošním prvním pololetí…

Šéf Ericssonu končí. Tržby firmě klesají už sedm čtvrtletí v řadě Šéf Ericssonu končí. Tržby firmě klesají už sedm čtvrtletí v řadě

Generální ředitel švédské společnosti Ericsson Hans…

 

Štítky Svět motorů

 






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Galerie: Těchto deset aut mizí z amerických bazarů jako teplé housky Galerie: Těchto deset aut mizí z amerických bazarů jako teplé housky

Američané mají trošku jiný vkus na auta než Evropané, i…

Dynamika VW Tiguan 2.0 TDI (140 kW): Koho porazí a kdo mu ujede? Dynamika VW Tiguan 2.0 TDI (140 kW): Koho porazí a kdo mu ujede?

Změřili jsme dynamiku nového Volkswagenu Tiguan s…

 




Související články
Přepravovali jsme výbušniny: Oranžové (ne)bezpečí Přepravovali jsme výbušniny: Oranžové (ne)bezpečí

Řídit auto a mít za zády metráky průmyslové trhaviny nebo…

Svět motorů 30/2016: Kupé značky Škoda Svět motorů 30/2016: Kupé značky Škoda

V pondělí vychází nové číslo Světa motorů. Co v něm najdete?

 



 
BMW X6 xDrive30d – Není základ jako základ

TEST BMW X6 xDrive30d – Není základ jako základ

Dnes 10:50

Základní motory v mnoha případech nenadchnou. To ale rozhodně není případ BMW X6.




Blesk.cz

Exploze v Bavorsku: Uprchlík přišel s bombou na festival. Zranil desítku lidí

Exploze v Bavorsku: Uprchlík přišel s bombou na…

Domnělý útočník, který v neděli večer v bavorském Ansbachu způsobil explozi a zranil desítku lidí, byl odmítnutý…

Proč Lucie Vondráčková dala přednost Kanadě před Čechy? Poprvé netráví léto doma u rodičů

Proč Lucie Vondráčková dala přednost Kanadě před…

Je to poprvé, co Lucie Vondráčková (36) nepřiletěla s rodinou na prázdniny do Čech, ale zůstala v Kanadě.…

 

iSport.cz

Rusové smí do Ria? Smutný den pro čistý sport, zní kritika

Rusové smí do Ria? Smutný den pro čistý sport, zní kritika

Světovou antidopingovou agenturu WADA zklamalo rozhodnutí Mezinárodního olympijského výboru dovolit ruským…

Bahrajn, Rusko či Itálie? Kreuziger musí po Tour hledat nový tým

Bahrajn, Rusko či Itálie? Kreuziger musí po Tour…

Jednání o tom, kam český jezdec zamíří po letošním roce, kdy končí tým Tinkoff, stále nejsou uzavřena. „Doteď…

 

Reflex.cz

Skandál v Dánsku: Úřady omylem odeslaly citlivé údaje 5 milionů lidí čínské firmě

Skandál v Dánsku: Úřady omylem odeslaly citlivé…

Pokud jste žili v Dánsku v letech 2010 až 2012, tak vaše osobní identifikační číslo a citlivé údaje o zdravotním…

Tragédie v čínské tygří rezervaci zachycena na videu

Tragédie v čínské tygří rezervaci zachycena na videu

V čínské rezervaci sibiřských tygrů Badaling došlo k tragédii, nad níž však odborníci i laická veřejnost kroutí…