20.10. 2013 Jakub Sochor

Konzervativní design: Tradicionalisté napříč segmenty

Konzervativní design: Tradicionalisté napříč segmenty

Tvary se zaměřením na tradici patří mezi pilíře automobilového designu – odolávají módě a jsou zpravidla nadčasové. Jaká auta patří mezi milníky konzervativního tvarosloví?

Automobilový design je neobyčejně pestrá a různorodá oblast, která zahrnuje mnoho designových filozofií, konceptů či sériových počinů, s nimiž se setkáváme prakticky každý den. Významnou roli hraje v jeho dějinách progresivní přístup ke karoserii, který – jakožto nositel pokroku a hledání nových karosářských způsobů – vyústil v nejeden pokrokový design. Většinou šlo o vizionáře, které si společnost oblíbila až s odstupem času – nejčastěji poté, co se naplno projevil jejich potenciál.

Silnou protiváhou avantgardě je však konzervativní design, jehož podstatou je zdokonalovat to, co již bylo dříve navrženo. Obecně se jedná o automobily, které nehledí na módní trendy a pro oslovení pozorovatelů volí osvědčené způsoby. I v oblasti takto laděných vozidel však najdeme mnoho přístupů k tvarovému konzervativismu – na některých vozech si lze všimnout dokonalého cizelování spíše jen některých části karoserie (což vytváří charakteristický znak té které modelové řady), jindy se setkáváme s automobily, které si napříč několika generacemi uchovávají tentýž tvar – včetně podobné siluety. Pokusme se vyjmenovat automobily, jež jsou garantem protiváhy módním výstřelkům.

Volkswagen Golf

Jedním z vozidel, která uchovávají tvarové hodnoty svých předchůdců, je nepochybně Volkswagen Golf. Mezigenerační kontinuita je zřetelná zejména při pohledu na všechny generace pohromadě, kdy lze vysledovat hned několik charakteristických znaků modelové řady Golf, které vznikly jejich postupnou aktualizací. Předně se jedná o masivní C-sloupek, jenž zmohutňuje profil. Dále jde o důraz na (vcelku objemnou) karoserii typu hatchback, jež neexperimentuje s uspořádáním hmoty – každý Golf je stavěn osvědčeným způsobem. Je samozřejmé, že každá generace musí odpovídat dobovým zvyklostem (s čímž souvisí změna uspořádání přídě a zádě u třetí generace), i přes to však byla zachována pevná vazba na předchozí modely, díky čemuž je Golf jedním z nejcharakterističtějších konzervativně založených vozidel.

Napříč generacemi: VW Golf - Příkladně konzervativní, konzervativně příkladný


Volkswagen Golf VII
 

Porsche 911

Porsche 911 patří mezi automobily, které si nelze splést s žádným jiným vozem – tradiční kupé je pravděpodobně nejtypičtějším vozem s konzervativním designem. Také v jeho případě je průběžně cizelováno to, co již bylo navrženo a co si získalo sympatie pozorovatelů. Hovoříme zejména o přídi s nezaměnitelným výrazem, který tvoří kruhová (později elipsovitá) světla, jež jsou nosným bodem čelní části – vytvářejí hranici mezi kapotou, která má oproti nim snížený reliéf. Tvarově lehká a originální příď je vyvážena elegantní zádí se štíhlými lampami. Zmíněné prvky zaručují sportovní siluetu, díky níž je Porsche identifikovatelné již z dálky.

Design po generacích: Porsche 911 – Vstříc tradičním hodnotám


Porsche 911
 

Rolls-Royce Phantom

U značky takového jména důraz na tradiční hodnoty nepřekvapí – designéři Rolls-Royce pečují o hodnotné tvarově dědictví. Když experimentují, tak velmi obezřetně a s ohledem k historii výrobce. V případě limuzíny Phantom byl zachován majestát tradičních luxusních vozidel včetně jejich charakteristických znaků – například v podobě mohutné masky s vertikálním žebrováním a horní lištou, jíž zvýrazňuje dozadu se svažující horní linka pontonu. Je-li řeč o boční části, zmiňme dlouhou kapotu a masivní zadní sloupek, přičemž obojí umocňuje dojem mohutnosti. Návaznost na historii se však může projevovat různě, což Rolls-Royce potvrdil ztvárněním své expozice na loňském pařížském autosalonu, která byla laděna po vzoru meziválečného stylu art deco.

Rolls-Royce vzkřísí v Paříži styl art deco


Rolls-Royce Phantom
 

Mercedes-Benz C

Mercedes-Benz patří mezi významné automobilky, které kladou důraz na tradiční designové motivy. Přibližme si vztah značky k tradici na středně velkém sedanu třídy C, konkrétně na jeho provedení před modernizací. Zde se totiž setkáváme s pozoruhodným návratem k tomu, co přerušila extravagantněji pojatá verze W203 – zakulacená světla netradiční formy byla nahrazena klasičtěji vyhlížejícími celky, které ladí s výraznou maskou klasického uspořádání. Třída C je typickým sedanem sportovního střihu, na jehož karoserii lze názorně demonstrovat jednotlivé části ideálně navržené tříprostorové karoserie – včetně poměru mezi jednotlivými karosářskými prostory. Mercedes-Benz se tak vrátil k mimořádnému počinu v podobě vozu W201, navrženému pod vedením Bruna Sacca.

Design po generacích: Mercedes-Benz 190 a C-Klasse – Hvězda střední velikosti


Mercedes-Benz C
 

Škoda Fabia I

Ve výčtu vozidel na dnešní téma by neměla chybět Škoda Fabia minulé generace. Oproti většině konkurentů se Fabia vyznačovala opticky dospělým designem, jehož vyspělost se (mimo jiné) pozná tím, že formu karoserie nebylo třeba ničím zvýrazňovat – hatchback je založen na elegantních proporcích s klasickou maskou chladiče a dotaženými detaily bez nadbytečných dekorací. V čele vývoje vozu, navrženého Brazilcem Raulem Piresem, stál belgický designér Dirk van Braeckel – tatáž dvojice stojí za vznikem kupé Bentley Continental GT. Dodejme, že mezi oběma automobily lze vypozorovat zřetelné tvarové souvislosti.

Škoda Fabia (1999-2007) – Císařova choť


Škoda Fabia I
 

Jeep Wrangler

Jeep Wranger představuje zcela charakteristický design nejen pro vozy své značky, ale také pro automobily terénního zaměření obecně. Neobvykle hranatou karoserii, jíž tvoří čisté plochy a mohutné karosářské panely, doplňuje strmá maska s vertikálními otvory a přiléhajícími kulatými světlomety. Konzervativní design dotváří hranaté blatníky a díly kladoucí důraz na funkčnost.

Nový Jeep Wrangler: Válka může začít


Jeep Wrangler
 

Range Rover

Reprezentativní SUV aktuální generace rozvíjí – stejně jako jeho předchůdci – styl a karoserii prvního modelu z let 1970 až 1996 od Charlese Spencera Kinga. Návaznost je patrná na proporčnosti karoserie s výrazným zadním převisem a rovnými linkami profilu. Připomeňme také čistě stylingové paralely na první generaci v podobě černých sloupků, které tvoří výraznou hranici mezi pontonem a střechou. Tradicionalistický vůz však do rámce svých tvarů zahrnuje i moderní prvky, například světlomety s malými výběžky do stran, jež jsou odkazem na Evoque.

Design po generacích: Range Rover


Range Rover
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Podvodné stránky nabádají investovat do kryptoměny Telegramu Podvodné stránky nabádají investovat do kryptoměny Telegramu

Kyberbezpečnostní firma Kaspersky Lab odhalila velké…

Valachová: Vláda ČSSD s Babišem by musela mít pojistky nepřehlasování Valachová: Vláda ČSSD s Babišem by musela mít pojistky nepřehlasování

Sociální demokraté obnoví jednání o vládní spolupráci s…

Košťata, sudy i pivo. Přečtěte si, co Česko vyváží do Severní Koreje Košťata, sudy i pivo. Přečtěte si, co Česko vyváží do Severní Koreje

Ačkoliv Severní Korea platí za nejizolovanější stát…

ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti

Největší světový výrobce oceli ArcelorMittal zřejmě získá…

 

Štítky Design

 

Přidat názorDiskuse: Konzervativní design: Tradicionalisté…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 





 
Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Včera

Sedan, do kterého se vejde pět dospělých, přitom je vlastně mini. S digitálními budíky, dotykovým otevíráním dveří a klimatizaci i audiem poháněnými sluneční energií. Budoucnost? Kdepak...




Blesk.cz

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je George Soros a proč na něj útočí?

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je…

Americký finančník a filantrop maďarského původu George Soros (87) získal značný majetek burzovními spekulacemi,…

Paroubek po porážce u soudu nelenil, pátral a… Řekl, kolik a za co Petra utrácí

Paroubek po porážce u soudu nelenil, pátral a… Řekl,…

Jiří Paroubek (65) soptí. Expremiéra ČR rozhněvalo, že po prohraném soudu o dceru Margaritu (8), který vedl s…

 

iSport.cz

Proč nehrál Jágr proti Jihlavě? Bůh nejsem, abych to rozhodl

Proč nehrál Jágr proti Jihlavě? Bůh nejsem, abych to rozhodl

Na střídačce předvedl spoustu emotivních gest. Když Jihlava v 57. minutě vstřelila klíčový gól, smutně se opřel…

SESTŘIH: Sparta - Jablonec 2:0. Letenští jsou třetí, pálil i Stanciu

SESTŘIH: Sparta - Jablonec 2:0. Letenští jsou třetí,…

Fotbalisté Sparty v 25. kole první ligy doma porazili Jablonec 2:0 a minimálně do soboty se posunuli na třetí…

 

Reflex.cz

#musitezazit: Jeden panák? Oslepnete. Dva? Zemřete. Metanol hraje hlavní roli v novém českém filmu

#musitezazit: Jeden panák? Oslepnete. Dva? Zemřete.…

Dvoudílný televizní film o metanolové aféře, série koncertů Báry Polákové, kniha Stín Jiřího Křižana a adaptace…

1000 Filipínců míří na práci do Česka. Pro firmy je to laciný doping, pro modernizaci ekonomiky spíš brzda

1000 Filipínců míří na práci do Česka. Pro firmy je…

Do České republiky má v letošním roce prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet zhruba…