20.10. 2013 Jakub Sochor

Konzervativní design: Tradicionalisté napříč segmenty

Konzervativní design: Tradicionalisté napříč segmenty

Tvary se zaměřením na tradici patří mezi pilíře automobilového designu – odolávají módě a jsou zpravidla nadčasové. Jaká auta patří mezi milníky konzervativního tvarosloví?

Automobilový design je neobyčejně pestrá a různorodá oblast, která zahrnuje mnoho designových filozofií, konceptů či sériových počinů, s nimiž se setkáváme prakticky každý den. Významnou roli hraje v jeho dějinách progresivní přístup ke karoserii, který – jakožto nositel pokroku a hledání nových karosářských způsobů – vyústil v nejeden pokrokový design. Většinou šlo o vizionáře, které si společnost oblíbila až s odstupem času – nejčastěji poté, co se naplno projevil jejich potenciál.

Silnou protiváhou avantgardě je však konzervativní design, jehož podstatou je zdokonalovat to, co již bylo dříve navrženo. Obecně se jedná o automobily, které nehledí na módní trendy a pro oslovení pozorovatelů volí osvědčené způsoby. I v oblasti takto laděných vozidel však najdeme mnoho přístupů k tvarovému konzervativismu – na některých vozech si lze všimnout dokonalého cizelování spíše jen některých části karoserie (což vytváří charakteristický znak té které modelové řady), jindy se setkáváme s automobily, které si napříč několika generacemi uchovávají tentýž tvar – včetně podobné siluety. Pokusme se vyjmenovat automobily, jež jsou garantem protiváhy módním výstřelkům.

Volkswagen Golf

Jedním z vozidel, která uchovávají tvarové hodnoty svých předchůdců, je nepochybně Volkswagen Golf. Mezigenerační kontinuita je zřetelná zejména při pohledu na všechny generace pohromadě, kdy lze vysledovat hned několik charakteristických znaků modelové řady Golf, které vznikly jejich postupnou aktualizací. Předně se jedná o masivní C-sloupek, jenž zmohutňuje profil. Dále jde o důraz na (vcelku objemnou) karoserii typu hatchback, jež neexperimentuje s uspořádáním hmoty – každý Golf je stavěn osvědčeným způsobem. Je samozřejmé, že každá generace musí odpovídat dobovým zvyklostem (s čímž souvisí změna uspořádání přídě a zádě u třetí generace), i přes to však byla zachována pevná vazba na předchozí modely, díky čemuž je Golf jedním z nejcharakterističtějších konzervativně založených vozidel.

Napříč generacemi: VW Golf - Příkladně konzervativní, konzervativně příkladný


Volkswagen Golf VII
 

Porsche 911

Porsche 911 patří mezi automobily, které si nelze splést s žádným jiným vozem – tradiční kupé je pravděpodobně nejtypičtějším vozem s konzervativním designem. Také v jeho případě je průběžně cizelováno to, co již bylo navrženo a co si získalo sympatie pozorovatelů. Hovoříme zejména o přídi s nezaměnitelným výrazem, který tvoří kruhová (později elipsovitá) světla, jež jsou nosným bodem čelní části – vytvářejí hranici mezi kapotou, která má oproti nim snížený reliéf. Tvarově lehká a originální příď je vyvážena elegantní zádí se štíhlými lampami. Zmíněné prvky zaručují sportovní siluetu, díky níž je Porsche identifikovatelné již z dálky.

Design po generacích: Porsche 911 – Vstříc tradičním hodnotám


Porsche 911
 

Rolls-Royce Phantom

U značky takového jména důraz na tradiční hodnoty nepřekvapí – designéři Rolls-Royce pečují o hodnotné tvarově dědictví. Když experimentují, tak velmi obezřetně a s ohledem k historii výrobce. V případě limuzíny Phantom byl zachován majestát tradičních luxusních vozidel včetně jejich charakteristických znaků – například v podobě mohutné masky s vertikálním žebrováním a horní lištou, jíž zvýrazňuje dozadu se svažující horní linka pontonu. Je-li řeč o boční části, zmiňme dlouhou kapotu a masivní zadní sloupek, přičemž obojí umocňuje dojem mohutnosti. Návaznost na historii se však může projevovat různě, což Rolls-Royce potvrdil ztvárněním své expozice na loňském pařížském autosalonu, která byla laděna po vzoru meziválečného stylu art deco.

Rolls-Royce vzkřísí v Paříži styl art deco


Rolls-Royce Phantom
 

Mercedes-Benz C

Mercedes-Benz patří mezi významné automobilky, které kladou důraz na tradiční designové motivy. Přibližme si vztah značky k tradici na středně velkém sedanu třídy C, konkrétně na jeho provedení před modernizací. Zde se totiž setkáváme s pozoruhodným návratem k tomu, co přerušila extravagantněji pojatá verze W203 – zakulacená světla netradiční formy byla nahrazena klasičtěji vyhlížejícími celky, které ladí s výraznou maskou klasického uspořádání. Třída C je typickým sedanem sportovního střihu, na jehož karoserii lze názorně demonstrovat jednotlivé části ideálně navržené tříprostorové karoserie – včetně poměru mezi jednotlivými karosářskými prostory. Mercedes-Benz se tak vrátil k mimořádnému počinu v podobě vozu W201, navrženému pod vedením Bruna Sacca.

Design po generacích: Mercedes-Benz 190 a C-Klasse – Hvězda střední velikosti


Mercedes-Benz C
 

Škoda Fabia I

Ve výčtu vozidel na dnešní téma by neměla chybět Škoda Fabia minulé generace. Oproti většině konkurentů se Fabia vyznačovala opticky dospělým designem, jehož vyspělost se (mimo jiné) pozná tím, že formu karoserie nebylo třeba ničím zvýrazňovat – hatchback je založen na elegantních proporcích s klasickou maskou chladiče a dotaženými detaily bez nadbytečných dekorací. V čele vývoje vozu, navrženého Brazilcem Raulem Piresem, stál belgický designér Dirk van Braeckel – tatáž dvojice stojí za vznikem kupé Bentley Continental GT. Dodejme, že mezi oběma automobily lze vypozorovat zřetelné tvarové souvislosti.

Škoda Fabia (1999-2007) – Císařova choť


Škoda Fabia I
 

Jeep Wrangler

Jeep Wranger představuje zcela charakteristický design nejen pro vozy své značky, ale také pro automobily terénního zaměření obecně. Neobvykle hranatou karoserii, jíž tvoří čisté plochy a mohutné karosářské panely, doplňuje strmá maska s vertikálními otvory a přiléhajícími kulatými světlomety. Konzervativní design dotváří hranaté blatníky a díly kladoucí důraz na funkčnost.

Nový Jeep Wrangler: Válka může začít


Jeep Wrangler
 

Range Rover

Reprezentativní SUV aktuální generace rozvíjí – stejně jako jeho předchůdci – styl a karoserii prvního modelu z let 1970 až 1996 od Charlese Spencera Kinga. Návaznost je patrná na proporčnosti karoserie s výrazným zadním převisem a rovnými linkami profilu. Připomeňme také čistě stylingové paralely na první generaci v podobě černých sloupků, které tvoří výraznou hranici mezi pontonem a střechou. Tradicionalistický vůz však do rámce svých tvarů zahrnuje i moderní prvky, například světlomety s malými výběžky do stran, jež jsou odkazem na Evoque.

Design po generacích: Range Rover


Range Rover
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Mohl to být větší úspěch, čeká nás opozice, říká Klaus mladší Mohl to být větší úspěch, čeká nás opozice, říká Klaus mladší

„Opět nás čeká práce v opozici a musíme se s tím…

U Čechů v cizině vyhrála jasně TOP 09. Babiš skončil až čtvrtý U Čechů v cizině vyhrála jasně TOP 09. Babiš skončil až čtvrtý

Hnutí ANO bylo u voličů zaregistrovaných v zahraničí až…

Český export do Ruska vzrostl o více než desetinu za rok Český export do Ruska vzrostl o více než desetinu za rok

Export českých firem do Ruska letos meziročně stoupl od…

Banky si kvůli intervencím ukládaly peníze u ČNB Banky si kvůli intervencím ukládaly peníze u ČNB

Masivní příliv spekulačních peněz způsobil, že banky…

 

Štítky Design

 

Přidat názorDiskuse: Konzervativní design: Tradicionalisté…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 





 
Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Dnes 09:40

Václav Hála z východních Čech má zajímavého koníčka – pořídil si starou nákladní Pragu S5T. Nepoužívá ji ovšem k práci, nýbrž pouze na víkendy k potěše své i okolí.




Blesk.cz

Monika Babišová: Andrej by byl nejlepším premiérem. Svatba nebyla kampaň

Monika Babišová: Andrej by byl nejlepším premiérem.…

Když Andrej Babiš (63, ANO) na pódiu děkoval všem za volební vítězství, neopomněl ani manželku Moniku (43). Ta…

Zámek Hluboká má novou prohlídkovou trasu: Ukáže sbírku schwarzenberského stříbra i tapety z krav!

Zámek Hluboká má novou prohlídkovou trasu: Ukáže…

Hostinské komnaty, pokoje pro personál a unikátní sbírka schwarzenberského stříbra. To všechno jsou novinky,…

 

iSport.cz

Nervy drásající souboj! Kincl udolal francouzského ranaře na body

Nervy drásající souboj! Kincl udolal francouzského…

XFN 5 - Velká paráda v Pardubicích! České MMA se předvedlo ve velkém stylu. Nejnapínavějším soubojem večera se…

Úžasný Pastrňák vstřelil dva góly. Jágr se zranil a Calgary prohrálo

Úžasný Pastrňák vstřelil dva góly. Jágr se zranil a…

SOUHRN | Český hokejový útočník David Pastrňák vstřelil v nočním zápase NHL dva góly do sítě Buffala. Boston ale…

 

Reflex.cz

Tajemství rodiny Kennedyů: Bohatství, podvody i vraždy ve slavném prezidentském klanu

Tajemství rodiny Kennedyů: Bohatství, podvody i…

Přestože jejich někdejší sláva je dávno pryč, přestože od jejich vstupu do politiky uplynulo přes 80 let,…

Největší tlama v České republice. A není to Zeman

Největší tlama v České republice. A není to Zeman

V sobotu jsem kromě voleb prožil ještě jeden významný okamžik: Odhaloval jsem při její veřejné prezentaci…