20.10. 2013 Jakub Sochor

Konzervativní design: Tradicionalisté napříč segmenty

Konzervativní design: Tradicionalisté napříč segmenty

Tvary se zaměřením na tradici patří mezi pilíře automobilového designu – odolávají módě a jsou zpravidla nadčasové. Jaká auta patří mezi milníky konzervativního tvarosloví?

Automobilový design je neobyčejně pestrá a různorodá oblast, která zahrnuje mnoho designových filozofií, konceptů či sériových počinů, s nimiž se setkáváme prakticky každý den. Významnou roli hraje v jeho dějinách progresivní přístup ke karoserii, který – jakožto nositel pokroku a hledání nových karosářských způsobů – vyústil v nejeden pokrokový design. Většinou šlo o vizionáře, které si společnost oblíbila až s odstupem času – nejčastěji poté, co se naplno projevil jejich potenciál.

Silnou protiváhou avantgardě je však konzervativní design, jehož podstatou je zdokonalovat to, co již bylo dříve navrženo. Obecně se jedná o automobily, které nehledí na módní trendy a pro oslovení pozorovatelů volí osvědčené způsoby. I v oblasti takto laděných vozidel však najdeme mnoho přístupů k tvarovému konzervativismu – na některých vozech si lze všimnout dokonalého cizelování spíše jen některých části karoserie (což vytváří charakteristický znak té které modelové řady), jindy se setkáváme s automobily, které si napříč několika generacemi uchovávají tentýž tvar – včetně podobné siluety. Pokusme se vyjmenovat automobily, jež jsou garantem protiváhy módním výstřelkům.

Volkswagen Golf

Jedním z vozidel, která uchovávají tvarové hodnoty svých předchůdců, je nepochybně Volkswagen Golf. Mezigenerační kontinuita je zřetelná zejména při pohledu na všechny generace pohromadě, kdy lze vysledovat hned několik charakteristických znaků modelové řady Golf, které vznikly jejich postupnou aktualizací. Předně se jedná o masivní C-sloupek, jenž zmohutňuje profil. Dále jde o důraz na (vcelku objemnou) karoserii typu hatchback, jež neexperimentuje s uspořádáním hmoty – každý Golf je stavěn osvědčeným způsobem. Je samozřejmé, že každá generace musí odpovídat dobovým zvyklostem (s čímž souvisí změna uspořádání přídě a zádě u třetí generace), i přes to však byla zachována pevná vazba na předchozí modely, díky čemuž je Golf jedním z nejcharakterističtějších konzervativně založených vozidel.

Napříč generacemi: VW Golf - Příkladně konzervativní, konzervativně příkladný


Volkswagen Golf VII
 

Porsche 911

Porsche 911 patří mezi automobily, které si nelze splést s žádným jiným vozem – tradiční kupé je pravděpodobně nejtypičtějším vozem s konzervativním designem. Také v jeho případě je průběžně cizelováno to, co již bylo navrženo a co si získalo sympatie pozorovatelů. Hovoříme zejména o přídi s nezaměnitelným výrazem, který tvoří kruhová (později elipsovitá) světla, jež jsou nosným bodem čelní části – vytvářejí hranici mezi kapotou, která má oproti nim snížený reliéf. Tvarově lehká a originální příď je vyvážena elegantní zádí se štíhlými lampami. Zmíněné prvky zaručují sportovní siluetu, díky níž je Porsche identifikovatelné již z dálky.

Design po generacích: Porsche 911 – Vstříc tradičním hodnotám


Porsche 911
 

Rolls-Royce Phantom

U značky takového jména důraz na tradiční hodnoty nepřekvapí – designéři Rolls-Royce pečují o hodnotné tvarově dědictví. Když experimentují, tak velmi obezřetně a s ohledem k historii výrobce. V případě limuzíny Phantom byl zachován majestát tradičních luxusních vozidel včetně jejich charakteristických znaků – například v podobě mohutné masky s vertikálním žebrováním a horní lištou, jíž zvýrazňuje dozadu se svažující horní linka pontonu. Je-li řeč o boční části, zmiňme dlouhou kapotu a masivní zadní sloupek, přičemž obojí umocňuje dojem mohutnosti. Návaznost na historii se však může projevovat různě, což Rolls-Royce potvrdil ztvárněním své expozice na loňském pařížském autosalonu, která byla laděna po vzoru meziválečného stylu art deco.

Rolls-Royce vzkřísí v Paříži styl art deco


Rolls-Royce Phantom
 

Mercedes-Benz C

Mercedes-Benz patří mezi významné automobilky, které kladou důraz na tradiční designové motivy. Přibližme si vztah značky k tradici na středně velkém sedanu třídy C, konkrétně na jeho provedení před modernizací. Zde se totiž setkáváme s pozoruhodným návratem k tomu, co přerušila extravagantněji pojatá verze W203 – zakulacená světla netradiční formy byla nahrazena klasičtěji vyhlížejícími celky, které ladí s výraznou maskou klasického uspořádání. Třída C je typickým sedanem sportovního střihu, na jehož karoserii lze názorně demonstrovat jednotlivé části ideálně navržené tříprostorové karoserie – včetně poměru mezi jednotlivými karosářskými prostory. Mercedes-Benz se tak vrátil k mimořádnému počinu v podobě vozu W201, navrženému pod vedením Bruna Sacca.

Design po generacích: Mercedes-Benz 190 a C-Klasse – Hvězda střední velikosti


Mercedes-Benz C
 

Škoda Fabia I

Ve výčtu vozidel na dnešní téma by neměla chybět Škoda Fabia minulé generace. Oproti většině konkurentů se Fabia vyznačovala opticky dospělým designem, jehož vyspělost se (mimo jiné) pozná tím, že formu karoserie nebylo třeba ničím zvýrazňovat – hatchback je založen na elegantních proporcích s klasickou maskou chladiče a dotaženými detaily bez nadbytečných dekorací. V čele vývoje vozu, navrženého Brazilcem Raulem Piresem, stál belgický designér Dirk van Braeckel – tatáž dvojice stojí za vznikem kupé Bentley Continental GT. Dodejme, že mezi oběma automobily lze vypozorovat zřetelné tvarové souvislosti.

Škoda Fabia (1999-2007) – Císařova choť


Škoda Fabia I
 

Jeep Wrangler

Jeep Wranger představuje zcela charakteristický design nejen pro vozy své značky, ale také pro automobily terénního zaměření obecně. Neobvykle hranatou karoserii, jíž tvoří čisté plochy a mohutné karosářské panely, doplňuje strmá maska s vertikálními otvory a přiléhajícími kulatými světlomety. Konzervativní design dotváří hranaté blatníky a díly kladoucí důraz na funkčnost.

Nový Jeep Wrangler: Válka může začít


Jeep Wrangler
 

Range Rover

Reprezentativní SUV aktuální generace rozvíjí – stejně jako jeho předchůdci – styl a karoserii prvního modelu z let 1970 až 1996 od Charlese Spencera Kinga. Návaznost je patrná na proporčnosti karoserie s výrazným zadním převisem a rovnými linkami profilu. Připomeňme také čistě stylingové paralely na první generaci v podobě černých sloupků, které tvoří výraznou hranici mezi pontonem a střechou. Tradicionalistický vůz však do rámce svých tvarů zahrnuje i moderní prvky, například světlomety s malými výběžky do stran, jež jsou odkazem na Evoque.

Design po generacích: Range Rover


Range Rover
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů

Miliardář George Soros vsadil stamiliony na pád…

Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010 Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010

Brněnský Zetor tractors loni vyrobil 3144 traktorů, což…

Po atentátu na koncertu se evakuuje nákupní centrum v Manchesteru Po atentátu na koncertu se evakuuje nákupní centrum v Manchesteru

Dvaadvacet mrtvých včetně dětí si vyžádal v noci na…

 

Štítky Design

 

Přidat názorDiskuse: Konzervativní design: Tradicionalisté…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 






 
Cesta Škody Karoq do Stockholmu: Podívejte se, co všechno během ní zažila!

Cesta Škody Karoq do Stockholmu: Podívejte se, co všechno během ní zažila!

Dnes 15:54

Škoda Auto na svém Storyboardu zveřejnila průběh cesty Škody Karoq na premiéru do Stockholmu. Byla to jízda!




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Babišův náhradník Pilný: Nechtěl EET a kritizoval ANO

Babišův náhradník Pilný: Nechtěl EET a kritizoval ANO

Prezident Miloš Zeman ve středu odvolá Andreje Babiše z vlády a jmenuje ministrem financí Ivana Pilného (oba…

 

iSport.cz

100 NEJ hráčů v české lize: Holek nad Lüftnerem. Jak vysoko je Rosický?

100 NEJ hráčů v české lize: Holek nad Lüftnerem. Jak…

POŘADÍ NA 75. - 51. MÍSTĚ | Kdo má nejlepší mužstvo ve fotbalové ePojisteni.cz, lize se dozvíme nejpozději při…

Hořké oslavy Realu: Kde je pohár? divily se hvězdy, Ronaldo nadával

Hořké oslavy Realu: Kde je pohár? divily se hvězdy,…

Úkol zně jasně: Získejte minimálně bod a trofej pro mistra španělské ligy je vaše! Real Madrid nakonec…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…