Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Korea útočí: prodeje korejských automobilek rostou

Ondřej Láník
Diskuze (2)
Za poslední dva roky vzrostl prodej korejských značek na českém trhu téměř dvojnásobně. Hyundai-Kia zanedlouho posílí svou evropskou pozici novým slovenským výrobním závodem a prakticky všechní Korejci připravují řadu novinek...

Za poslední dva roky vzrostl prodej korejských značek na českém trhu téměř dvojnásobně. Daewoo, které se chystá na přejmenování na Chevrolet, bude usilovat o další podílové zisky novými modely Lacetti, Kia přiváží právě v těchto dnech mini Picanto a Hyundai jako lídr disponuje již nyní takřka kompletní modelovou nabídkou a už pár měsíců má své místo mezi top 10 značkami českého trhu.

Světové prodeje rostou

Celosvětový prodej jihokorejských automobilek se v květnu meziročně zvýšil o 18 % na 366 345 vozů díky rostoucímu vývozu do Evropy a Číny. Domácí prodej byl ale zasažen pokračujícím propadem poptávky. Jihokorejští výrobci automobilů v čele se společností

Hyundai Motor zatím v letošním roce dosahují silného růstu prodeje, protože se soustředí na nové trhy, aby kompenzovali negativní vliv pomalejšího růstu poptávky ve Spojených státech a slabé domácí ekonomiky. Tolik agenturní zpráva.

České prodeje také rostou

Náš graf sestavený na základě prodeje nových osobních automobilů na českém trhu od ledna 2002 do května 2004, ukazuje, jak se vyvíjel prodej jednotlivých značek, které přivážejí do Evropy automobily Made in Korea. Nejvyšší červená křivka je součtem všech tří značek. Průběh této křivky není plynule rostoucí, ale to odráží celkovou situaci na trhu, která se také v průběhu roku mění.

Velké ambice: lídrem je Hyundai-Kia

Korejské strojírenské koncerny se netají velkými ambicemi. Konkrétně koncern Hyundai (který vlastní také automobilku Kia) má jasný cíl: dosáhnout do roku 2010 pátého místa na světovém žebříčku automobilových společností. V Evropě za první tři měsíce vykázala nárůst prodejů ve výši 25%. V letošním roce má za cíl prodat na starém kontinentu 350 tisíc automobilů. Již teď poměrně rozsáhlá nabídka značky Hyundai má brzy pokrýt všechny segmenty, kde by mohly korejské automobily mít úspěch. V následujících letech je připraveno několik novinek. První je menší SUV Tucson, v Paříži se představí nová Sonata, která opět povyroste a dále dospěje. Vrcholný model bude dodáván s vidlicovým šestiválcem 3,3 l a pětistupňovým automatem. Ještě letos můžeme očekávat facelift SUV Santa Fe, jeho nástupce připravovaný na rok 2007 už bude větší (délka až 4,7 m) a dražší. Nástupce kompaktního Accentu příjde v roce 2006, ale tentokrát ve více karosářských provedeních. Vzorem v tomto směru je údajně Renault a různorodost jeho řady Mégane, Korejcům velmi pomůže zavedení vznětových motorů v těch řadách, které se bez dieselu zatím musely obejít.

Na konci devadesátých let byl stanoven plán růstu koncernu Hyundai-Kia, jehož součástí je také efektivnější využití platforem, snížení počtu obdobných komponentů a rozšíření portfolia jednotlivých značek. Ze současné produkce 3,2 milionu automobilů ročně má být v roce 2010 více než 5 miliónů.

Daewoo: třetí vzadu

Podobné zprávy přicházely před lety také od manažerů Daewoo, ale pak přišly problémy, které se ostatně odrážejí také v historii prodejů této značky na českém trhu, jak ukazuje náš graf. Po tom co byla automobilka převzata koncernem GM to vypadá na pokračování expanze. Už druhé pololetí minulého roku vypadalo pro Daewoo na českém trhu velmi slibně a český zákazník potvrdil, že i v roce 2003 slyší na dobrý poměr užitná hodnota/cena. Letošní rok zatím nedělá radost téměř žádnému dovozci, protože zájem o osobní auta je nízký. Částečně je to způsobeno přesunem části poptávky za odvozenými užitkovými verzemi, což se zde týká především značky Hyundai. V květnu ale po delší době slavil úspěch malý Matiz, který byl svého času velmi populárním vozidlem s ambicemi stát se kultovním produktem jinak sterilní značky. Nyní se chystá rebranding značky Daewoo resp. GM Daewoo, takže z řady trhů toto jméno zmizí a bude nahrazeno značkou Chevrolet. V současné době zcela ojedinělá operace tak na některé trhy přivede pod jednu střechu dva extrémy: Chevrolet Matiz s motorem 0,8 l (37 kW) a Chevrolet Corvette s motorem 6,0 V8 (298 kW)

Image je problém

Všechny tři korejské automobilky chystají na letošní rok uvedení novinek, které by mohly dále zvýšit zájem o korejské vozy. Na příkladu vozů Kia je vidět, že korejští inženýři se velmi rychle učí uspět proti ostatní konkurenci nejen po technické stránce. V Evropě je totiž potřeba neztrácet ani body za design, volbu materiálů a dílenské zpracování automobilu. Po atraktivním SUV Sorento, k nám přijíždí nové mini Picanto, které v duchu svého jména disponuje jistou rafinovaností a tradičně konkurenceschopnou cenou. Nová Sportage, postavená na základě Hyundaie Tucson, bude vyhlížet svébytně a spolu s Picantem (základ v Hyundai Getz) tvoří základ nové cesty k osobitějšímu designu obou značek, které mají být snáze odlišitelné. Souběžně má koncern v plánu pracovat na dalším odlišením image obou značek, která je nyní velmi podobná a značky si tak přebírají navzájem zákazníky. Cestou ke zlepšení je mj. založení evropských designérských center. Cílem je prezentovat Hyundai jako stylovou a luxusnější značku a Kiu jako svěží, sportovní a agresivní.

Za dobu svého působení zvýšila Hyundai Motor CZ s.r.o. výrazně prodej automobilů Hyundai (OA+ LUV) z počtu 1.736 v roce 2001 na 5.560 (v roce 2003), což představuje nárůst na 320%. Na žebříčku prodejů se posunula ze 16. místa na 7. místo. V březnu letošního roku navíc dosáhla nejvyššího počtu prodaných vozů ve své historii (628) za jeden měsíc a v kategorii osobních automobilů se dokonce umístila na vynikajícím 4. místě. Cílem pro letošní rok je získání 4% podílu na trhu, což představuje prodej cca 7.000 vozů (OA + LUV).

Mateřská společnost Hyundai Motor Company se sídlem v Seoulu je již tradičním partnerem při fotbalových mistrovstvích světa (2000 – ME Holandsko a Belgie, 2002 – MS Japonsko a Korea, 2004 – ME Portugalsko a již má podepsané partnerství pro MS v Německu). Kia je jak u nás tak ve světě velmi zřetelně vidět díky sponzoringu velkých tenisových turnajů nebo předních hráčů.

Třetí v řadě – Daewoo – se stále ještě nachází na cestě k plné síle. Český trh by mohl uvítat nové Lacetti (jako 4dveřový sedan a 5dveřový hatchback), jako nekonvenční alternativu nové Octavii a Astře nebo Golfu.

Ondřej Láník
Diskuze (2)