reklama


23.5. 2014 Ladislav Čermák

Kotoučové brzdy: Motor vás nezastaví

 

Dodnes používaným kotoučovým brzdám už je neskutečných 112 let.

Nejstarší automobily brzdily zpravidla špalíky na kolech převzatými z kočárů či pásovými brzdami na hnacím řetězci. Pokrokem byla dodnes používaná bubnová brzda od Louise Renaulta (1902), ta však brzy přestala stačit raketově rostoucím výkonům.

Kotoučová brzda vznikla ve stejné době, zpočátku však hodně zaostávala. Byla poháněna mechanicky jako u dnešních bicyklů. Osobní auta si však brzy řekla o výkonnější médium, to přinesl tlak oleje, ať už vyvinutý brzdovým válcem nebo distribuovaný z centrálního zdroje (strojní brzdy Citroën). Kotouče však dnes zpomalují i nákladní auta a vlaky, tam převládá tlakový vzduch. Naopak letadla používají elektromechanické aktuátory, které v budoucnu zřejmě ovládnou i osobní vozidla. Umožňují totiž zkrátit reakční dobu brzd.

Kotoučová brzda je výkonnější a umožňuje citlivější dávkování proti bubnové, lépe se také chladí a odolává vadnutí. Na druhou stranu je dražší a náchylnější ke korozi, poškození, znečištění či zvlhčení pracovní plochy. Obtížněji se také seřizuje. Zatímco do 80. let 20. století se kotouče kvůli snížení neodpružených hmot a zahřívání pneumatik běžně montovaly k diferenciálu (Alfa Romeo 75 či Citroën Visa), dnes převládá montáž na náboj, zmenšující namáhání poloos a zjednodušující servis. Nejrozšířenější je levná jednopístková konstrukce s tzv. plovoucím třmenem. Výkonnější brzdy s pevnými třmeny však mohou mít pístků až osm (plovoucí mohou být i dvoupístkové), špičkové stroje (Maybach) mívají více brzdičů na jediném kotouči či zapojení více brzdových okruhů do jediného třmenu (Rolls-Royce). Jednostopá vozidla používají radiální, axiálně posuvné kotouče, výkonnější moderní automobily zase vícehmotové (vícedílné). Vnitřek bývá pro úsporu hmotnosti z lehkých slitin, ocelová je pouze letmo uložená pracovní plocha. U závodních strojů jsou běžné kompozitové, zpravidla ocelo-keramické či karbon-keramické kotouče, některé automobilky (Porsche, Audi) je za tučný příplatek nabízejí i do sériových vozů.

Moderní brzdy už umějí do třmenu integrovat jak provozní, tak parkovací či nouzovou brzdu, lhostejno zda mechanicky či elektromechanicky poháněnou. Výkonné vozy mívají hliníkové třmeny a chlazené či samočisticí kotouče (vnitřní žebrování, děrování, frézování).

Jak to všechno začalo

Oblíbené tvrzení, že vše podstatné kolem aut bylo vynalezeno již v 19. století, je samozřejmě nadsazené, nicméně v případě kotoučových brzd pravdivé. Anglický génius Frederick William Lanchester je totiž vymyslel v 90. letech předminulého věku a těsně po přelomu století si také nechal patentovat (1902) a nasadil je do sériových automobilů. První krůčky byly těžké, třecím materiálem byla měď a ta se rychle a draze opotřebovávala. Jenže technologie si všimli výrobci letadel a stejně jako řadu jiných (například ABS) ji zdokonalili natolik, až se do ní před druhou světovou válkou pět pustili automobiloví konstruktéři.

Základní princip už byl znám, nicméně ještě v roce 1939 experimentovala firma Ausco-Lambert z Michiganu se dvěma koaxiálními kotouči, mezi nimiž se rozpínal třecí člen. Vůbec prvním sériově vyráběným pozemním vozidlem s moderními kotoučovými brzdami byl německý tank Tiger z roku 1942. Dodnes není 100% jasné, který automobil je dostal jako první, nejspíše Tucker Torpedo z roku 1948. Evropa se dočkala v roce 1953 (závodní Jaguar C-Type), prvním sériovým autem s kotouči na všech kolech byl typ Austin- Healey z roku 1954, následoval legendární Citroën DS19 (1955) se strojními diskovými brzdami. Němci si museli počkat až do roku 1961, kdy Mercedes-Benz 220 SE dostal na přední nápravu kotouče Girling. Motocykly se dočkaly ještě později – kotouče byly dlouho výsadou závodních tratí, prvním sériově vyráběným silničním strojem byla Honda CB 750 (1969).

Trendy

Stále dokonalejší materiály umožňují na jedné straně radikální odlehčování brzd (hliníkový pevný třmen, vícehmotový kotouč), na druhé produkci levných repasovaných třmenů. Dohledná budoucnost ale přinese rozšiřování „brzd po drátě“ (Brake by Wire), které již uvedl například Nissan. První fází jsou elektrohydraulické brzdy s lokálními hydraulickými aktuátory, další pak ryze elektromechanické brzdiče s bleskovou odezvou, výrobně levné a lehké. Největší překážkou jejich rozšíření je momentálně legislativa. Cesta dál vede přes snižování neodpružených hmot, například integrací kotouče do disku kola, jak to už dnes mají například lokomotivy.

Kde se ještě používají

Osobní automobily v tom nejsou zdaleka samy, kotouč s brzdičem najdeme též v jednostopých vozidlech s motorem i bez, nákladních autech všech velikostí, pozemních pracovních strojích, letadlech, vojenské technice a vlacích. Hlavně poslední jmenované přinášely řadu zajímavých řešení dříve než automobily. Kromě elektricky ovládaných brzdových ventilů pro okamžitý náběh účinku například kotouče integrované do kol s nižšími neodpruženými hmotami. Poháněcím médiem je na železnici nejčastěji stlačený vzduch, tzv. samočinné brzdy jsou regulovány řízeným upouštěním tlaku z potrubí, stovky metrů dlouhou vlakovou soupravou, čítající i několik desítek vagonů, se vzduchový ráz šíří dlouho, rozjetý vlak brzdí ze stodvacetikilometrové rychlosti tisíc metrů, nejmodernější typy proto mají až sedm vzájemně na sobě nezávislých brzdových systémů!

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Islámský stát je blízko svého definitivního konce, ztrácí klíčová území Islámský stát je blízko svého definitivního konce, ztrácí klíčová území

Radikální skupina Islámský stát (IS) přišla v roce 2016 o…

Rekonstrukce nádraží vyjdou Správu železnic na deset miliard Rekonstrukce nádraží vyjdou Správu železnic na deset miliard

Rekonstrukce a opravy všech nádraží, které převzala…

Zápisník Daniela Nováka: Lezení do Trumpa Zápisník Daniela Nováka: Lezení do Trumpa

Lezení do Trumpa Jedna korporace za druhou se u nového…

Majitel Unicornu: IT funguje jako elektřina před sto lety Majitel Unicornu: IT funguje jako elektřina před sto lety

Majitel softwarové firmy Unicorn Vladimír Kovář patří…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Jaká auta najdete v garáži nejdražšího domu v Americe?

Jaká auta najdete v garáži nejdražšího domu v Americe?

Dnes 10:53

V Americe se prodává automobilová sbírka v hodnotě více než tři čtvrtě miliardy dolarů. Má to však háček, musíte přikoupit i celý kompletně vybavený dům za 5,6 miliardy. Ale to dáte, ne?




Blesk.cz

Tragický konec pátrání: Hasiči popsali moment, kdy našli pohřešovanou Nikolu

Tragický konec pátrání: Hasiči popsali moment, kdy…

Desítky hasičů, několik jednotek z širokého okolí, psovodi. Tak to v pondělí večer vypadalo u Orlíku. Všichni…

Řidičák Pražanům vymění na Pankráci: Poradíme, jak nepřijít o nervy, čas i peníze

Řidičák Pražanům vymění na Pankráci: Poradíme, jak…

Pražský magistrát začátkem ledna upozorňoval na svém webu všechny řidiče, kterým prochází platnost řidičského…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Vousáč dál stoupá historickým bodováním

TOP zajímavosti z NHL: Vousáč dál stoupá historickým…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Vukadinovič zůstává ve Zlíně! Klub odmítnul nabídku Slavie

Vukadinovič zůstává ve Zlíně! Klub odmítnul nabídku Slavie

Velká přestupová sága končí bez dohody. Vukadin Vukadinovič zůstane i v jarní části ePojisteni.cz ligy hráčem…

 

Reflex.cz

JXD: Osahával mě léčitel, připadám si poskvrněn či dokonce znásilněn

JXD: Osahával mě léčitel, připadám si poskvrněn či…

Při přípravě článku o šarlatánovi, který „léčí“ rakovinu, jsem tvrdě narazil na limity své role. Jako novinář…

V Itálii zavalila lavina hotel, podle záchranářů je v něm mnoho mrtvých

V Itálii zavalila lavina hotel, podle záchranářů je…

V hotelu zavaleném při středečním zemětřesení lavinou ve střední Itálii je mnoho mrtvých. S odvoláním na…

 
 
reklama