Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Krajské dálniční známky? Ministerstvu se nápad nezamlouvá

Kraje by chtěly vyjít vstříc řidičům, proto podporují návrh zákona o dálničních známkách s omezenou územní platností.
Zpět na článek
23. 7. 2013 11:19
23. 7. 2013 12:18
23. 7. 2013 13:27
23. 7. 2013 12:29
23. 7. 2013 12:38
23. 7. 2013 12:59
23. 7. 2013 13:01
23. 7. 2013 12:57
23. 7. 2013 13:23
23. 7. 2013 13:41
23. 7. 2013 13:18
23. 7. 2013 17:50
23. 7. 2013 19:23
23. 7. 2013 23:32
23. 7. 2013 22:45
25. 7. 2013 22:07
23. 7. 2013 15:39
23. 7. 2013 15:44
23. 7. 2013 18:50
23. 7. 2013 19:19
23. 7. 2013 20:15
23. 7. 2013 20:20
23. 7. 2013 21:34
23. 7. 2013 21:34
23. 7. 2013 20:44
23. 7. 2013 21:30
23. 7. 2013 23:03
24. 7. 2013 08:44
23. 7. 2013 15:56
25. 7. 2013 22:10
23. 7. 2013 20:00
24. 7. 2013 00:24
24. 7. 2013 14:13
24. 7. 2013 09:31
24. 7. 2013 10:39
24. 7. 2013 10:47
Avatar - flyboyeda
23. 7. 2013 10:42
Podle mě to je dobrý nápad
Nebo ještě by se to mohlo rozdělit na Čechy , Morvau a Slezsko při koupi třeba jenom Slezska bych zaplatil třetinouvou cenu za rok

Dále bych rozdělil tyto tři oblasti v čase třeba týdení, měsíční , půlroční a roční, kdybych třeba výjmečně potřeboval zajet autem do jiného kraje
s tím že cena týdení by byla rok/365* 7= kč, měsíční rok/365* 30= kč, půlroční rok/365* 183= kč

Většina lidí jezdí ve svém Kraji a nevyužívá dálniční známku po celé Republice
Rozbalit vlákno
5
Avatar - Katikakus
23. 7. 2013 10:52
Re: Podle mě to je dobrý nápad
Ano, a hlavne u tech tydennich by vyrobni a distribucni naklady prekrocili jejich hodnotu. a to se vyplati...

Nehajim soucasny system, ale to cos napsal je blbost - teda pokud by rocni nestala nejakych 4-5 tisic, to by se mozna ty tydenni nakladove vratili.
Avatar - flyboyeda
23. 7. 2013 11:04
Re: Podle mě to je dobrý nápad
Hele na tramvaj se prodávaj i 15 minutové jízdenky,

tak třeba by to mohlo být takhle, musel by sis koupit aspoň jednu z těch tří:Čechy,Morava a Slezsko každá na rok za 500 kč ,nebo na půl rok 250kč a měsíční za 50kč

a k tomu by sis mohl dokoupit už né známku ale takový lístek na týden ,který by vypadal třeba jako ten na tramvaj a ten už nestojí tolik
Avatar - flyboyeda
23. 7. 2013 11:06
Re: Podle mě to je dobrý nápad
Lístek na jiný Kraj než máš známku
23. 7. 2013 11:05
Re: Podle mě to je dobrý nápad
Takže by to bylo 14 krajských, 3 zemské, 1 celostátní. Každá ve 4 délkách. Si to pronásobte...
23. 7. 2013 11:49
Re: Podle mě to je dobrý nápad
V jednoduchosti je krása...ta tvoje myšlenka by uživila tipuju tak deset dalších úředníků a pár firem k tomu. Zbytečné, složité. Pořád něco nalepovat. Já myslím, že roční dálniční známka za 1500Kč je jen zlomek nákladů na provoz auta.
23. 7. 2013 11:19
Dobrý nápad
určitě. Když zpoplatnili třeba silnici z FM do OV a ta má do dálnice daleko a spousta lidí jezdi z Beskyd nebo FM za prací do Ostravy myslím že by byli raději kdyby za rok zaplatili 300,- a né 1500,-. ;-)
Rozbalit vlákno
3
23. 7. 2013 12:16
Re: Dobrý nápad
Ale prd. Jednou ročně budeš potřebovat do Brna nebo do Prahy a na týdenní známce zaplatíš tolik , co teď za roční. Radši mám na autě jednu známku a vím, že nemusím vůbec nic řešit. Ale pokud má někdo auto na cesty pro rohlíky a do práce a D1 viděl maximálně v televizi....
23. 7. 2013 12:23
Re: Dobrý nápad
Ne kazdy ma potrebu jezdit po D1, jsou lidi, co fakt jezdi jen Frydek - Ostrava a zpet :-)
23. 7. 2013 13:30
Re: Dobrý nápad
Zkrátí se ti cesta? Je to pro tebe pohodlnější, rychlější, bezpečnější? Tak si připlať. Ne? Proč to neobjet po okreskách...
23. 7. 2013 11:21
Zbytecna komplikace
Bavime se o nejakych smesnych 1500Kc rocne. Kdo nema na dalnicni znamku, at jezdi autobusem.
Rozbalit vlákno
2
23. 7. 2013 11:50
Re: Zbytecna komplikace
Přesně tak, kolik procent dělá dálniční známka v celkových rořních nákladech na provoz auta? Pár procent.
Avatar - petrumr
23. 7. 2013 20:06
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
23. 7. 2013 11:45
klidne muzou byt jednorazove
platby za dalnice formou SMS, jako listky v MHD a neco zvyhodneneho na mestske okruhy.
Rozbalit vlákno
0
23. 7. 2013 12:18
Cena
Nejlevnejsi znamka u nas stoji 330, opravte si to v clanku ;-) Aha tak ne, byl jsem presvedcen, ze to je 330 :-)

Pro nekoho by tahle varianta urcite byla vyhodna.
Ono tech 1500 zase neni tak malo, kdyz dopredu vim, ze planuju vyuzit dalnici tak 1x-2x za rok ci do konce roku, tak je lepsi sahnout po tech kratkodobejsich. Typicky koupe auta v prubehu roku.
Rozbalit vlákno
1
23. 7. 2013 13:27
Re: Cena
Tak koupíš auto o 1500 levněji a máš na známku. No není to skvělé? >:D

Pokud máš v plánu využít dálnici jednou dvakrát ročně, není lepší ji objet po okreskách? Nebo budeme kvůli pár lidem předělávat systém na férovější...
23. 7. 2013 12:29
Mýto
Pominu kravinu, že by kraj měl mít ze známek peníze - kraj žádné dálnice nestaví, peníze na ně nedává, nestará se o údržbu, nemá tedy na nic nárok, dálnice krajem pouze prochází, to je jediná spojitost.

Když už by chtěl někdo poplatky parcelovat a případně jinak upravovat, bude daleko jednodušší zavést mýto i pro osobní auta:
- poplatky můžou být dle údajů z bran jedoduše rozdělitelné (např pro jednotlivé části údržby, pro kraje ne)
- jednoduše se zohlední,kdo jak dálnici využívá - kdo pojede jednou, zaplatí šušeň, kdo lítá denodenně, zaplatí o dost víc, každopádně to je jediný férový přístup.
- krabička se bude rozdávat na zelenou kartu, platba bude inkasem z účtu majitele zelené karty, nikdo nemusí nic předplácet, prostě bude to něco jako platba za mobil, rozdíl v tom vlastně ani není...
Rozbalit vlákno
13
23. 7. 2013 12:38
Re: Mýto
A vetsinu sebere Kapsch 8-s
Navic by cena pravdepodobne vyrazne stoupla.
23. 7. 2013 12:59
Re: Mýto
Proč by stoupla... každý zaplatí to co projede... je fakt, že pro denní jezdce po placených úsecích by to bylo víc, ale klidně by mohly zůstat celoroční známky souběžně... a buď si zaplatím "kredit" nebo si koupím známku...
23. 7. 2013 13:01
Re: Mýto
A krabicky a provoz systemu bude zdarma, zvlast u nas >:D
23. 7. 2013 12:57
Re: Mýto
Taky nechápu, proč když stát investoval nemalé (nehorázné) peníze do mýtních bran, tak proč nezačnou prodávat krabičky pro osobní auta...

Zaplatím to co projedu a můžu krabičku dát do auta které zrovna potřebuju...
23. 7. 2013 13:23
Re: Mýto
Myslíš, že ten celý systém výběru mýta je zadarmo? Někdo ho spravuje...přerozdělují se peníze, kdy značná část nejde do státní kasy. Vše zbytečně složité, stavět brány, prodávat krabičky...neustálé sbírání dat kudy kdo jel a kam, jakou rychlostí...proč? Ve výsledku to bude dražší, stát na tom nevydělá. Jen Kapsch si bude mnout ruce.

Proč to dělat jednouduše a nekoupit si jednou ročně známku, kdy 1500Kč jde přímo státu...
23. 7. 2013 13:41
Re: Mýto
Jen doplním - podle vládního dokumentu (Superkoncepce a Přílohy č. 3) jsou nyní náklady na známky cca 200mil. Výkonové mýto by bylo 830mil. (Čistý zisk je v obou případech počítán na 2,7mld.)
No a těch 630 milionů by samozřejmě zaplatili řidiči.
23. 7. 2013 13:18
Re: Mýto
Mýto pro osobáky je totální blbost. Není nic lepšího než, když stát nechá vytisknout známku, kterou si koupí řidič. Toť vše. Peníze jsou přímo, žádné další náklady, žádné další firmy a lidé, které musí systém spravovat či se na něm jinak přiživovat. Jen další zdroj korupce.

To, že jednou za někdo chce jet po dálnici a nechce platit 300...tak se kvůli tomu budou vymýšlet mýta pro osobáky, dálniční známky jen na některé úseky...proč má někdo vědět kudy jezdím, kde sjíždím? Nechci žádnou krabičku do auta.

Argument, že je to fér účtovat po kilometru zavání socialismem. To je těch 1500Kč za rok opravdu tolik? Věř tomu, že na mýtu bys neušetřil...já vím, zní to lákavě, všichni si budeme rovni.
Avatar - Pekelná Micinka
23. 7. 2013 14:16
Re: Mýto
Souhlasím, akorát by myslím ničemu nevadilo, kdyby nějaká omezená známka byla - výroba skoro nic nestojí, design taky ne. Pro odlišení na první pohled by mohla být třeba kruhová.
23. 7. 2013 17:50
Re: Mýto
Já si nijak nestěžuju, 1500 za známku taky nevidím jako rozhodující výdaj, jen nadhazuju možnost v případě, že by se měl stávající systém změnit.

A socialismus je právěže jednotná sazba pro všechny, tzn všichni jsme si rovni a vlastně jeden doplácí na druhého, rovnou platbu v kapitalistickém světě nenajdeš nikde, každá platba je odvislá od množství.(rohlíky, benzín, i daně nebo zdravotní pojištění)

Mýto tu už je, Kapsch je placen paušálně a ne výkonově, tzn více účastníků v systému znamená větší zisk pro stát, ne pro Kapsch (nerozebírám nárůst poplatku při zapojení více účastníků, ta debata je samozřejmě hlubší)
23. 7. 2013 19:23
Re: Mýto
Kapitalistickém světě? Dálniční známky jsou ve Švýcarsku, Rakousku, Španělsku, Slovinsku. Německo je bezplatné.

Pro mě je pohodlné si koupit jednou za rok na benzínce známku, kterou vylepím. To je vše. Rychlé, pohodlné. Nechci nějakou krabičku, nechci si ji někde vyzvedávat a měnit ji, protože je zastaralá. Nechci se s někým dohadovat, proč zrovna nefungovala, proč mi naúčtovali tolik a tolik. Vždyť to jde tak jednoduše. Navíc jdou peníze přímo státu, žádný prostředník se na tom nepřiživuje. Stejně náklady spojené s mýtem zaplatí řidič. Nechci živit Kapsch. Do teď vše fungovalo s vylepovací známkou, není důvod to měnit.
23. 7. 2013 23:32
Re: Mýto
Já nemluvím o světě jako jiných zemích, ale o kapitalistickém principu.

Já osobně za mýto nijak nebojuju, přečti si můj původníé příspěvek znovu, říkám, že "když už by chtěl někdo poplatky parcelovat", ne že se to má udělat. stávající princip mi taky vyhovuje, jednou za rok a hotovo, suma to není nijak závratná, takže kdo to platit nechce, ať si jezdí jinudy, tohle je cena (dnes už ani ne) jedné nádrže nebo si odpustím nějakou tu párty a mám na známku, nic zásadního přece. A kdo jezdí jen občas, má tu kratší známku, na které může celkově oproti roční ušetřit
Avatar - lettro
23. 7. 2013 22:45
Re: Mýto
Já to vidím přesně opačně : všichni rovni si jsme teď, všichni platíme 1500,-Kč ať jezdíme po dálnici denně nebo jen občas. Zavedením "krabičky" by se naopak do systému vnesl prvek spravedlivosti - více jezdíš, více platíš. Další nezanedbatelnou výhodou pak je přenositelnost "krabičky".
25. 7. 2013 22:07
Re: Mýto
Toto považuji za naprostý nesmysl. Všude ve státech, kde je mýto, jsou dálnice neskutečně drahé. Takže byste ve finále všichni, kteří známky již máte, zaplatili s největší pravděpodobností násobně více.

Argumentace o férovosti je taky pitomost. Přece je jedno kolikrát po silnici, kdo projede, podstatné je, že tam kvůli každému jednomu, co tam projel, musela být de facto postavena. To je jako tvrdit, že kdo autem jezdí méně, tak by měl automobilce zaplatil menší podíl z nákladů na vývoj, apod. absurdnosti.

Považuji tento pohled za velmi povrchní a státům, kde se platí podle tohoto schématu se podvědomě vyhýbám, a když už, tak to raději fiknu mimo dálnice. A má toto cenu? To raději jednorázově zaplatím 1500 Kč a nic neřeším.

A komu to ještě nedochází, zkuste si vy starší vzpomenout na doby, co se připojení k Internetu účtovalo po minutách. Bylo to spravedlivější než dnes, kdy máme paušály a maximálně tak rozhoduje rychlost? Bylo by lepší platit tisíce podle počtu připojených hodin, nebo pár set paušál a víc neřešit? A těch příkladů by se dalo najít podstatně více a myslím byste se, pánově, dost divili, jak uvažujete nelogicky a nekonzistentně.

Opravdu mne dojalo, jaké názory někteří v sobě dokáží vyživovat. Jen doufám, že tu žádná mýta nezavedou. A pokud ano, tak se dálnicích začnu zase vyhýbat, jako v minulosti - stejně je to po nich nuda.
23. 7. 2013 14:40
Mam jiny napad
Levnejsi dalnicni znamky
Rozbalit vlákno
1
Avatar - dochtor
23. 7. 2013 22:50
Re: Mam jiny napad
To znie rozumne :-)
Ja by som na to ale išiel úplne z opačnej strany.
Zaviedol by som jednotnú známku pre celú EU. Koniec špekulácií v Slovinsku, Rakúsku...
A prevzal by som maďarský systém, kde je poplatok zaregistrovaný na EČ vozidla, takže netreba nič tlačiť lepiť ani falšovať :-)
23. 7. 2013 15:39
myto
mysto se planovalo i pro osobní auta, kdy by místo znamek byl proste zakoupen rocni nebo mesicni kredit a s nim si vesele muze majitel jezdit i s vicero auty, docela by me zajímalo kam tohle vysumelo, pac to byl jeden z nejlepších napadu, zadne naklady navíc a cena by pro ridice zustala stejna, snaze by se ale dal odhalit neplatic

tohle potencionalni rozdeleni na oblasti je nesmysl
Rozbalit vlákno
11
23. 7. 2013 15:44
Re: myto
Bez nakladu navic urcite zadne myto pro osobni auta nebude.
23. 7. 2013 18:50
Re: myto
pokud je me znamo, tak ty mitne krabičky si měli platit sami ridici, a stat by jen inkasoval na ucet prachy za dobitej kredit, soucasne mytne brany měli slouzit jen pro inicializaci zda je nebo není credit koupenej a tedy zadne sledovani castek a podobne jako u myta pro "nakladni" dopravu
23. 7. 2013 19:19
Re: myto
A krabicky se budou kupovat na poste zadarmo nebo aspon skoro >:D
Navic Kapsch by si rekl dejme tomu o 100% vic za obsluhu.
Avatar - petrumr
23. 7. 2013 20:15
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
23. 7. 2013 20:20
Re: myto
Krabicky budou taky falesne a budou se vic krast nez znamky ;-)
Avatar - petrumr
23. 7. 2013 21:34
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
23. 7. 2013 21:34
Re: myto
falesna krabička by ti byla k prdu, odhalila by te první mytna brana kterou by jsi podjel, a pokud je někdo blbej ze by si ji nechal v aute, tak je to holt jeho hloupost ze mu ji někdo corne :-)
23. 7. 2013 20:44
Re: myto
Už jsem tady citoval z materiálu vlády: Náklady na známky jsou cca 200mil. Výkonové mýto by bylo 830mil.
A to za předpokladu, že se to povede za tuhle cenu opravdu pořídit. Viděl jsem i mnohem vyšší odhady.
Avatar - petrumr
23. 7. 2013 21:30
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
23. 7. 2013 23:03
Re: myto
Kdepak. Nákup krabičky platí držitel vozidla, to v tomhle není započítáno vůbec.
Naopak náklady na provoz jsou (dle toho materiálu vlády) rok od roku vyšší. (Neroste to nijak strašně, ale přeci jen roste o pár procent každý rok.)
24. 7. 2013 08:44
Re: myto
tak sem supni odkaz na tem matrial z vlády :-)
23. 7. 2013 15:56
Cena
Ja tedy nevim, ale jestli se tady někdo rozciluje, ze je 1500Kc moc, tak tedy není. Jel jsem do Italie a za cestu tam a zpet (a to nebylo ani na jih, ale nekde ke stredu) jsem dal 3000Kc - za 2 dny, takze to není zase tak predrazene. Pravda je, ze Italove mají dalnice 2x az 10x lepsi nez my a hlavne jsou skoro všude...ale cena za ne je nekolikanasobna.
Rozbalit vlákno
1
25. 7. 2013 22:10
Re: Cena
Přesně tak, ale to si některé místní kapacity už spočítat nedokáží - buď v Itálii nikdy nebyli, nebo jim to v Eurech až tak drahé nepřišlo :-) .
Avatar - petrumr
23. 7. 2013 20:00
Sbalit vlákno
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Rozbalit vlákno
1
24. 7. 2013 09:47
Re: nesouhlasím
Na těch obchvatech kolem Prahy je rychlost omezená na 100 či 80. Pokud chudák ze Zlínského kraje využívá dálnici pravidelně, pokud mu ušetří čas, zvýší pohodlí a bezpečnost, nevidím důvod proč by neměl platit jako ten hrozný pražák.
Ještě se můžeš přestěhovat do Prahy, jestli zavidíš zácpy a kolony...
23. 7. 2013 21:32
dobrý nápad
já bych to uvítal, aktuálně mám koupenou dálničku jen na jednom autě, druhým jezdím po městě - kdyby ovšem byla možnost si koupit krajskou známku za pár šupů, šel bych do ní i pro městské auto, protože čas od času (párkrát za rok) bych i městským autem využil nejbližší dálnice, které teď musím objet a navíc na to myslet...
uznávám, nejsem asi typický případ...
Rozbalit vlákno
0
23. 7. 2013 22:53
Je na case sa spamätat
V CR je SMIESNYCH 750km dialnic, z toho Prh-Brno sa za dialnicu ani povazovat neda. Pricom rocna znamka stoji 1500kc, co je uplne SIALENA cena. Svajciarsko ma 1800km, plati sa 800 rocne. Keby sa v CR zaoberali viac s tym jak zrychlit tempo vystavby a menej s kravovinami ako tymito tak by ste mozno dnes mali uz 751 km dialnic....
Rozbalit vlákno
0
24. 7. 2013 00:24
Hovadina,
jediným výsledkem tohoto by byl enormní nárust úředníků a nákladů. Už jen studie o tom, jestli se něco podobného vyplatí, by přišla kraje na desítky milionů (po zadání domluvené firmě, samozřejmě).
Jediným řešením je zrušení všech svobodu omezujících poplatků - a tyto povolenky nic jiného nejsou. Je to výkupné za to, že se chceme pohybovat. Uvažuje se dokonce o zpoplatnění tankodromů první třídy a to i pro motorky. Jinak řečeno, jen vyjedeš ze vrat, už platíš. Nechceš nebo nemůžeš platit? Tak pěkně budeš jezdit po prašných polňačkách, jako ve středověku.
Podobně nesmyslné je v dnešní době pojetí hromadné dopravy. Ohromné dotace, ohromné úniky peněz do kapes pár zlodějů a k tomu tak drahé jízdné, že se mi vyplatí jezdit víc autem než MHD.
Za komunistů dálniční známky nebyly a benzín stál zlomek toho co dnes, všechny daně byly násobně nižší a na všechno zůstávalo dost peněz bez zadlužování. I ty silnice byly v mnohem lepším stavu, protože se cyklicky obnovovaly a když se dělala záplata, byla kvalitní (viz. filmy z totality). Proč to fungovalo? Protože se tak nekradlo, nikdo neměl plat v milionech měsíčně, nikdo netuneloval veřejné rozpočty. Dokud se toto nezmění, může stát známka třeba 10 tisíc ročně a stejně se kvalita silnic nezlepší, jen se víc peněz rozkrade. Btw. pokud se polovina peněz vybraných z mýta musí zaplatit za provoz systému, něco tam hodně smrdí a bylo by lepší takový systém zrušit. Zlevnila by se zásadně vnitrostátní doprava a vydělali bysme na tom všichni.
Rozbalit vlákno
1
24. 7. 2013 14:13
Re: Hovadina,
Za komunistů dálniční známky nebyly - ona byla totiž jenom jedna dálnice, na jejíž "kvalitní" výstavbu doplácíme dodnes, kousek na Poděbrady, do Berouna, Mladé Boleslavi a k Nitře

Benzín stál zlomek toho, co dnes - v přepočtu na dnešní průměrný plat stál dvakrát tolik - v roce 1989 stál litr benzínu při 3.000,- Kč průměrného platu 7,50 za litr

Daň z příjmu fyzických osob byla za komančů kolem 32% z příjmu, sociálka ani nemocenské se neplatilo, nicméně to bylo u průměrného platu víc než dnes a když vezmu 25 000, čistého z toho je 19.295 korun, což jsou skoro 4/5 hrubého, zatímco za komančů to byly dvě třetiny

Silnice byly v mnohem lepším stavu - jak je to dneska špatný, tak za komančů to bylo ještě mnohem horší, dobře pamatuji ty rozteklý okresky bez krajnic, za***ný příkopy, absence vodicích pruhů i na jedničkách a ještě podstatně mizernější dopravní značení dneska. Množství výkopů, překopů, mnohaleté objížďky a katastrofické průjezdy městy - nakonec dodnes je naše silniční síť výsledkem toho, jak na "všechno" zůstávalo dost peněz bez zadlužování" - úžasné, jak tohle může někdo napsat....

Ono se kradlo ještě víc, do Sýrie se třeba v roce 1988 dodaly zbraně a vojenské vybavení za miliardy korun a přitom bylo zřejmé, že z toho nic neuvidíme, dluh SSSR u ČSSR tvořil v roce 1990 100 miliard korun a kradli skoro všichni, nakonec profese typu vedoucí prodejny (od potravin až po Mototechnu), taxikáři brali jako diví, nakonec velká korupce byla i ve zdravotnictví a navíc "na všechno bylo dost peněz" se projevovalo třeba tak, že v roce 1989 bylo v celém socialistickém Československo jediné kardiochirurgické centrum s kapacitou 500 zákroků ročně....

Nicméně, svůj názor jsi projevil a já pro tebe mám radu - v KLDR (kde je stejně spravedlivý systém, jako byl u nás před rokem) jsou taky perfektní silnice a nikdo tam nebere milióny, takže máš možnost - oni tě tam rádi vezmou.
Avatar - ludeco
24. 7. 2013 09:31
Sci-fi
Nemyslím si, že by bylo mýto pro osobáky reálné, už jen třeba kvůli turistům, neumím si představit, jak by cizinec jedoucí do ČR někde sháněl krabičku atd. Ale revoluci známek bych uvítal. Mě by se třeba líbila třeba víkendová známka, mohla by být za stokorunu a ulevila by spoustě lidem. Někdo třeba jede třikrát do roka na víkend někam dál po dálnici (jako já) a desetidenní známka je tak moc dlouhá, takže to jedu raději po okreskách. Stát na tom sice nic moc nevydělá, ale ušetří.
Problém je v tom, že u nás v ČR všichni myslíme jen na to, kolik na čem vyděláme, ale moc si neuvědomujeme, že na jedné straně vynaložená investice může na druhé straně znamenat úsporu jinak vynaložených nákladů.
Například:
Zavedli by se dálniční známky na víkend - platnost např. od pátku 15.00 do neděle 23.59. Cena 100 Kč.
Proč si myslím že se to vyplatí a kde se peníze uspoří? Hodně lidí si řekne "desetidenní se mi nevyplatí, tři stovky za to nedám a tak podobně", ale známku za stovku si koupí mnohem více řidičů, i těch kterým se vlastně nevyplatí, protože si jich koupí třeba dvacet za rok, ale okamžité náklady jsou nižší a známka je tím dostupnější. Úspora se projeví hlavně ve městech, která trpí tranzitní dopravou - hodně aut ubyde a tím se sníží riziko dopravních nehod, zlepší se průjezd městem pro místní obyvatele. Méně aut znamená i prodloužení životnosti silnic. Nedá se to vyčíslit, tak to nikoho nezajímá, ale náklady na prevenci se vyplácí. A co je hlavní, tahle známka by mířila na úplně prázdné místo na trhu, protože největší skupina řidičů bez dálniční známky jsou právě ti co by dálnici využili tak 5× do roka, takže si myslím že by měla určitě úspěch.
Rozbalit vlákno
2
24. 7. 2013 10:39
Re: Sci-fi
ano ano, spousta lidi uvazuje jak nacem vydela, ale jiz neuvazuje jak nacem usetri, jen pro zajimavost, dalnicni známka za 1500 korun se me zaplati po cca 2100 ujetych km na te "dalnici" , ano moje auto na dalnici mezi 120-140km/h basti v prumeru asi o 2 litry méně, nez kdys se plahocim vedle ni rychlosti od 50 do 110km/h :-) a ze jsem si to párkrát zkusil mezi HK a Prahou, vyborne se to tam i pocita, ta dalnice ma 99km, tedy rekneme zaokrouhlene 100km :-) takze se občas opravdu smeju lidem co jasaj nad tim jak usetrili 1500 za rok a pak 50x do roka jedou po stare vedle ksrz městecka >:D
Avatar - ludeco
24. 7. 2013 10:47
Re: Sci-fi
Tak ta úspora na dálnici je daná hlavně tím, že vlastně jen udržuješ rychlost, zatímco na okreskách, které vedou přes obce, pořád brzdíš a zrychluješ, což samosebou znamená vyšší spotřebu...mě osobně dálnice palivo neušetří, mám převodovku na vrchy, takže ve 130 mi motor točí nějakých 5000, ale času ušetří hodně. Jen škoda, že všude kam jezdím, jsou dálnice zatím jen na papíře, nebo jen malé kousky, takže můj roční nájezd po dálnicích není možná ani 100 km :-(