reklama


Krásné ošklivky: Devět aut, jejichž vzhled vyléčil čas. Kdo s léty zkrásněl?

 

Někomu se jedno auto líbí, druhému ne, design vždy bude subjektivní záležitostí. Ale existují vozy, které léty zkrásněly, aniž by se na ně sáhlo.

Mohou některá auta s odstupem let vypadat lépe než na začátku své kariéry? Ale jistě, proč ne? Přicházejí nástupci a ti kolikrát ukážou, že se člověk vlastně mýlil. Krása se navíc nedá změřit jako výkon, maximální rychlost, akcelerace a brzdná dráha, ze kterých můžeme udělat jasné závěry a porovnat je s konkurencí. Jde opravdu o pohled každého člověka, buď jej vzhled přitahuje, nebo naopak. Kterým vozům ale přece jen čas tak nějak sám od sebe vyžehlil vrásky?

Citroën Ami 6 (1961-1971)

Citroën Ami 6 byl jakousi luxusnější kachnou 2 CV, vlastně její první evolucí. Flaminio Bertoni navrhl skutečně svébytné auto, v základu s negativně skloněným zadním oknem. Ke své práci se ovšem hrdě hlásil až do své smrti a považoval ji snad za svou vůbec nejlepší. Nechte sochaře nakreslit nějaké silniční vozidlo, nemůže přece vzniknout nic normálního a do davu zapadajícího. 3 CV alias „La Missis“ (mladá dáma) byla velmi extravagantní. Break měl tvarově přívětivější záď, nástupce Ami 8 připomínal pak spíše fastback a dostal kromě většího motoru také méně výraznou příď. Ami 6 obsazuje pravidelně přední místa v žebříčcích nejošklivějších aut historie. Já si k němu léty cestu našel...


Citroën Ami 6
 

Saab 900 1. generace (1978-1993)

Saab 900 první generace je vlastně hezký. Design Björna Envalla přetrval bez výraznějších změn patnáct let výroby. Jenže nejvýraznější jsou kabriolety s plátěnou střechou. I jinak půvabné třídveřové fastbacky působí trochu jako kdyby vznikly až dodatečně a přišly po otevřených provedeních, přitom tomu bylo pochopitelně obráceně. Protažené a silně skloněné výklopné dveře otevřené verze samozřejmě postrádají, což jim vzhledově prospívá. Dlouhou příď mají všechny, protože motory byly umístěny navzdory pohonu předních kol podélně, nikoli napříč. Tak svisle orientované čelní okno u moderny nenajdete. Největší problém mám osobně stále s pětidveřovým modelem. Dodatečné boční okénko v zadním sloupku mi přijde zbytečné, i když je praktické...


Saab 900 1. generace
 

Lancia Delta Tipo 831 (1979-1994)

Lancia Delta přišla v době extrémních hran. Giugiarovo dílo nebylo v té době vlastně nijak výjimečné. Funkce nad formou vítězila, i když, že by vynikala nějakou přílišnou ošklivostí, se říci nedalo. Na druhou stranu nešlo o vyloženého fešáka, spíše robustní auto. Je to ale tak trochu odlišný případ od všech ostatních, protože samo zrálo postupnými modernizacemi. Na extrémní HF Integrale (1988-1994) s vystouplými blatníky a dalšími funkčními prvky totiž nebylo vůbec znát, že jde tehdy prakticky už o dekádu starý vůz. A v době ukončení produkce bylo výchozímu modelu patnáct! Navíc se nijak neodvažuji napadat výkony, vítězství v rallye i tituly mistrů světa hovoří jasnou řečí.


Lancia Delta Tipo 831
 

Audi TT 8N (1998-2006)

Kupé a roadster Audi TT se v předpremiéře objevily už v polovině 90. let. Za jejich tvary, tedy zejména exteriéru stál hlavně Američan Freeman Thomas. Malý sporťák s extrémně vystouplými blatníky (ty si zachoval dodnes) připomínal svými oblinami stylizovanou bowlingovou kouli na ocelovém nosníku. Působil prostě odule, rozhodně větší, než byl ve skutečnosti. Jenže s odstupem let a v přímém porovnání s nástupci je najednou... ze všech nejhezčí. Velká světla navazující na kapotu jsou stylisticky velmi čistá a záď až futuristická. Hlavně současné TT 8S se zase na druhou stranu tváří zbytečně agresivně, i když linky původní řady pořád ještě sdílí...


Audi TT 8N
 

Škoda Fabia 6Y (1999-2007)

Při odhalení se mi nástupce Felicie vůbec nelíbil. Hlavně příď s podivným nárazníkem. „Zaoblený Favorit považuji dodnes za hezčí auto - zejména uvnitř. Nicméně oproti kontroverzní, opticky úzké druhé generaci je Fabia 6Y velmi povedená. Čert vem méně místa uvnitř ve srovnání s předchůdcem a vyšší hmotnost, stejně jako chvatně přeměřený objem zavazadelníku z 248 na 260 l. Sedan mi nepřišel tak nehezký jako většině lidí, i když musel mít v rámci úspor světla z kombi. Nástupnická série 5J vypadá méně moderně a zadní partie praktičtější pětidveřové verze se nepovedly už vůbec. S trojkou (SK260 alias NJ) žádný problém nemám, Petr Matušinec odvedl skvělou práci.


Škoda Fabia 6Y
 

Subaru Impreza II - GD/GG (2000-2002)

Stylisté Subaru jdou vždycky tak trochu proti proudu. Druhá Impreza vyvolala při premiéře před šestnácti lety, v srpnu 2000 šok. Zatímco jedničku se dvěma facelifty podařilo vypilovat takřka k dokonalosti, nástupce dostal „broučí oči.“ Včetně oddělených směrovek vydržely sice krátce, pouhé dva roky, do listopadu 2002, ale spoustu lidí naštvaly. Byly jim celkem lhostejné soutěžní úspěchy i výkony nejsilnějších verzí. Pak se blinkry integrovaly do velkých hlavních světel se „slzičkou“ a v červnu 2005 přišla na řadu poslední plastická operace v leteckém stylu. Osobně mi však původní čumák přijde nejpovedenější...


Subaru Impreza II
 

Pontiac Aztek (2000-2005)

Detroitská studie Pontiacu Aztek z ledna 1999 byla přijata vcelku s nadšením. Sériová verze si sice zachovala proporce i základní siluetu, ale vpředu a vzadu z původního návrhu Toma Peterse moc nezůstalo. Nehezký crossover se příliš nechytl, jeho velmi slušnou praktičnost ocenilo necelých 120 tisíc klientů, což představovalo na americké poměry komerční propadák. I když byla výroba v mexickém Ramos Arizpe ukončena již v srpnu 2005, poslední auta se prodala až o dva roky později. Už v sezóně 2002 se ale Aztek zbavil nevzhledného šedivého oplastování s prolisy a následná Rally Edition na sedmnáctipalcových kolech vypadala ze všech nejlépe. Tohle auto ovšem začíná být vyhledávané sběrateli a v Evropě včetně České republiky jich jezdí pomálu. A mně se po počátečním šoku pořád tak nějak zvrhle líbí...


Pontiac Aztek
 

Renault Avantime (2001-2003)

Koncept Avantime Renault prezentoval už v únoru 1999 v Louvru. Dvoudveřový velkoprostorový vůz bez B-sloupků a s extrémně dlouhými dveřmi působil... prostě prapodivně. Novináři jej přivítali s nadšením, veřejnost většinou odmítala. Nebyl ani hezký, ani ošklivý, spíše divný. Prostě zvláštní stroj. Na jednu stranu zajímavý, na druhou až strohý. Do série se tak trochu grand tourer (ano, tady obvyklé označení opravdu sedí) a tak trochu shooting brake prakticky vůbec nezměnil. A začal se mi líbit... Těch 8.557 aut, která Matra stihla vyrobit, z něj samozřejmě činí sběratelskou raritu. I když futuristické MPV-kupé ještě nemělo otevírání dveří a startování na kartu, které by se k němu opravdu hodilo.


Renault Avantime
 

Honda Civic 8. generace - FK/FN (2005-2011)

Evropský Civic z roku 2005 byl prostě UFO, mám samozřejmě na mysli hatchbacky. Dozadu sice nebylo vidět nic díky spoileru, který rozděloval okno na dvě poloviny, ale tady Honda evidentně čerpala inspiraci od Mazdy z 90. let. Zpočátku jsem se k tomuhle autu stavěl opravdu odmítavě. První usednutí do neméně futuristického kokpitu mě ale vyléčilo. Nejvíc jsem byl nadšený z perfektně padnoucího volantu, a to šlo o běžnou verzi. Dvě změny masky chladiče (modely 2009 a 2011) původnímu vzhledu rozhodně uškodily, protože ztratily průhledný kryt. Nyní mám zase problém se současnou desátou generací, protože je moc natažená a málo výrazná...


Honda Civic 8. generace
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Ecclestone udělal z formule miliardový byznys, nyní končí Ecclestone udělal z formule miliardový byznys, nyní končí

Bernie Ecclestone skončil po více než 40 letech v čele…

Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte

Tablety mají svá vrcholná léta za sebou, poptávka po nich…

Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách

České nemovitosti lákají investory z celého světa. Poprvé…

Sázky na internetu frčí, Tipsportu loni vzrostly tržby o více než třetinu Sázky na internetu frčí, Tipsportu loni vzrostly tržby o více než třetinu

Sázkovému holdingu Tipsport loni meziročně vzrostly tržby…

 
Zdroj: CarThrottle, Wikipedia, archiv
 

Přidat názorDiskuse: Krásné ošklivky: Devět aut, jejichž vzhled…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Dnes 18:51

V poslední době se mluví hlavně o elektrické budoucnosti, motor spalující benzin by však zatím ještě nemusel vyklidit pole působnosti. Tato technologie má zážehovým agregátům zajistit další roky života!




Blesk.cz

Dara Rolins udělala Rytmusovi pedikúru vlastníma zubama! Nic pro citlivky

Dara Rolins udělala Rytmusovi pedikúru vlastníma…

Tomu se říká láska. Zpěvačka Dara Rolins (44) vyrazila strávit pár volných dnů se svým přítelem Patrikem…

Mládek navrhuje odkup OKD za korunu. Babiš o nouzovém plánu: Jen mrhání peněz

Mládek navrhuje odkup OKD za korunu. Babiš o…

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) připravilo plán pro případ, že by o černouhelnou společnost OKD neprojevil…

 

iSport.cz

V Příbrami hledají bojovníky. Proto zkouší exslávistu Baéze

V Příbrami hledají bojovníky. Proto zkouší exslávistu Baéze

Potřebuju bojovníky, kteří budou žrát trávu – vyhlásil útok na záchranu nový příbramský kouč Kamil Tobiáš. Hledá…

Tecl míří z Jablonce do Slavie! Kluby už se na přestupu dohodly

Tecl míří z Jablonce do Slavie! Kluby už se na…

Ve Slavii už Stanislav Tecl před šesti lety hostoval, nyní se do ní vrací zpátky. Šestadvacetiletý útočník,…

 

Reflex.cz

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Do hlavního města Namibie míří každoročně tisíce lidí. I přestože tam práci nemá více než čtvrtina obyvatel,…

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k mládí bez drog a alkoholu

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k…

Island se dlouhodobě umisťuje na špici evropského žebříčku zemí s nejzdravěji žijícími teenagery. Nebylo tomu…

 
 
reklama