Krásné ošklivky: Devět aut, jejichž vzhled vyléčil čas. Kdo s léty zkrásněl?

 

Někomu se jedno auto líbí, druhému ne, design vždy bude subjektivní záležitostí. Ale existují vozy, které léty zkrásněly, aniž by se na ně sáhlo.

Mohou některá auta s odstupem let vypadat lépe než na začátku své kariéry? Ale jistě, proč ne? Přicházejí nástupci a ti kolikrát ukážou, že se člověk vlastně mýlil. Krása se navíc nedá změřit jako výkon, maximální rychlost, akcelerace a brzdná dráha, ze kterých můžeme udělat jasné závěry a porovnat je s konkurencí. Jde opravdu o pohled každého člověka, buď jej vzhled přitahuje, nebo naopak. Kterým vozům ale přece jen čas tak nějak sám od sebe vyžehlil vrásky?

Citroën Ami 6 (1961-1971)

Citroën Ami 6 byl jakousi luxusnější kachnou 2 CV, vlastně její první evolucí. Flaminio Bertoni navrhl skutečně svébytné auto, v základu s negativně skloněným zadním oknem. Ke své práci se ovšem hrdě hlásil až do své smrti a považoval ji snad za svou vůbec nejlepší. Nechte sochaře nakreslit nějaké silniční vozidlo, nemůže přece vzniknout nic normálního a do davu zapadajícího. 3 CV alias „La Missis“ (mladá dáma) byla velmi extravagantní. Break měl tvarově přívětivější záď, nástupce Ami 8 připomínal pak spíše fastback a dostal kromě většího motoru také méně výraznou příď. Ami 6 obsazuje pravidelně přední místa v žebříčcích nejošklivějších aut historie. Já si k němu léty cestu našel...


Citroën Ami 6
 

Saab 900 1. generace (1978-1993)

Saab 900 první generace je vlastně hezký. Design Björna Envalla přetrval bez výraznějších změn patnáct let výroby. Jenže nejvýraznější jsou kabriolety s plátěnou střechou. I jinak půvabné třídveřové fastbacky působí trochu jako kdyby vznikly až dodatečně a přišly po otevřených provedeních, přitom tomu bylo pochopitelně obráceně. Protažené a silně skloněné výklopné dveře otevřené verze samozřejmě postrádají, což jim vzhledově prospívá. Dlouhou příď mají všechny, protože motory byly umístěny navzdory pohonu předních kol podélně, nikoli napříč. Tak svisle orientované čelní okno u moderny nenajdete. Největší problém mám osobně stále s pětidveřovým modelem. Dodatečné boční okénko v zadním sloupku mi přijde zbytečné, i když je praktické...


Saab 900 1. generace
 

Lancia Delta Tipo 831 (1979-1994)

Lancia Delta přišla v době extrémních hran. Giugiarovo dílo nebylo v té době vlastně nijak výjimečné. Funkce nad formou vítězila, i když, že by vynikala nějakou přílišnou ošklivostí, se říci nedalo. Na druhou stranu nešlo o vyloženého fešáka, spíše robustní auto. Je to ale tak trochu odlišný případ od všech ostatních, protože samo zrálo postupnými modernizacemi. Na extrémní HF Integrale (1988-1994) s vystouplými blatníky a dalšími funkčními prvky totiž nebylo vůbec znát, že jde tehdy prakticky už o dekádu starý vůz. A v době ukončení produkce bylo výchozímu modelu patnáct! Navíc se nijak neodvažuji napadat výkony, vítězství v rallye i tituly mistrů světa hovoří jasnou řečí.


Lancia Delta Tipo 831
 

Audi TT 8N (1998-2006)

Kupé a roadster Audi TT se v předpremiéře objevily už v polovině 90. let. Za jejich tvary, tedy zejména exteriéru stál hlavně Američan Freeman Thomas. Malý sporťák s extrémně vystouplými blatníky (ty si zachoval dodnes) připomínal svými oblinami stylizovanou bowlingovou kouli na ocelovém nosníku. Působil prostě odule, rozhodně větší, než byl ve skutečnosti. Jenže s odstupem let a v přímém porovnání s nástupci je najednou... ze všech nejhezčí. Velká světla navazující na kapotu jsou stylisticky velmi čistá a záď až futuristická. Hlavně současné TT 8S se zase na druhou stranu tváří zbytečně agresivně, i když linky původní řady pořád ještě sdílí...


Audi TT 8N
 

Škoda Fabia 6Y (1999-2007)

Při odhalení se mi nástupce Felicie vůbec nelíbil. Hlavně příď s podivným nárazníkem. „Zaoblený Favorit považuji dodnes za hezčí auto - zejména uvnitř. Nicméně oproti kontroverzní, opticky úzké druhé generaci je Fabia 6Y velmi povedená. Čert vem méně místa uvnitř ve srovnání s předchůdcem a vyšší hmotnost, stejně jako chvatně přeměřený objem zavazadelníku z 248 na 260 l. Sedan mi nepřišel tak nehezký jako většině lidí, i když musel mít v rámci úspor světla z kombi. Nástupnická série 5J vypadá méně moderně a zadní partie praktičtější pětidveřové verze se nepovedly už vůbec. S trojkou (SK260 alias NJ) žádný problém nemám, Petr Matušinec odvedl skvělou práci.


Škoda Fabia 6Y
 

Subaru Impreza II - GD/GG (2000-2002)

Stylisté Subaru jdou vždycky tak trochu proti proudu. Druhá Impreza vyvolala při premiéře před šestnácti lety, v srpnu 2000 šok. Zatímco jedničku se dvěma facelifty podařilo vypilovat takřka k dokonalosti, nástupce dostal „broučí oči.“ Včetně oddělených směrovek vydržely sice krátce, pouhé dva roky, do listopadu 2002, ale spoustu lidí naštvaly. Byly jim celkem lhostejné soutěžní úspěchy i výkony nejsilnějších verzí. Pak se blinkry integrovaly do velkých hlavních světel se „slzičkou“ a v červnu 2005 přišla na řadu poslední plastická operace v leteckém stylu. Osobně mi však původní čumák přijde nejpovedenější...


Subaru Impreza II
 

Pontiac Aztek (2000-2005)

Detroitská studie Pontiacu Aztek z ledna 1999 byla přijata vcelku s nadšením. Sériová verze si sice zachovala proporce i základní siluetu, ale vpředu a vzadu z původního návrhu Toma Peterse moc nezůstalo. Nehezký crossover se příliš nechytl, jeho velmi slušnou praktičnost ocenilo necelých 120 tisíc klientů, což představovalo na americké poměry komerční propadák. I když byla výroba v mexickém Ramos Arizpe ukončena již v srpnu 2005, poslední auta se prodala až o dva roky později. Už v sezóně 2002 se ale Aztek zbavil nevzhledného šedivého oplastování s prolisy a následná Rally Edition na sedmnáctipalcových kolech vypadala ze všech nejlépe. Tohle auto ovšem začíná být vyhledávané sběrateli a v Evropě včetně České republiky jich jezdí pomálu. A mně se po počátečním šoku pořád tak nějak zvrhle líbí...


Pontiac Aztek
 

Renault Avantime (2001-2003)

Koncept Avantime Renault prezentoval už v únoru 1999 v Louvru. Dvoudveřový velkoprostorový vůz bez B-sloupků a s extrémně dlouhými dveřmi působil... prostě prapodivně. Novináři jej přivítali s nadšením, veřejnost většinou odmítala. Nebyl ani hezký, ani ošklivý, spíše divný. Prostě zvláštní stroj. Na jednu stranu zajímavý, na druhou až strohý. Do série se tak trochu grand tourer (ano, tady obvyklé označení opravdu sedí) a tak trochu shooting brake prakticky vůbec nezměnil. A začal se mi líbit... Těch 8.557 aut, která Matra stihla vyrobit, z něj samozřejmě činí sběratelskou raritu. I když futuristické MPV-kupé ještě nemělo otevírání dveří a startování na kartu, které by se k němu opravdu hodilo.


Renault Avantime
 

Honda Civic 8. generace - FK/FN (2005-2011)

Evropský Civic z roku 2005 byl prostě UFO, mám samozřejmě na mysli hatchbacky. Dozadu sice nebylo vidět nic díky spoileru, který rozděloval okno na dvě poloviny, ale tady Honda evidentně čerpala inspiraci od Mazdy z 90. let. Zpočátku jsem se k tomuhle autu stavěl opravdu odmítavě. První usednutí do neméně futuristického kokpitu mě ale vyléčilo. Nejvíc jsem byl nadšený z perfektně padnoucího volantu, a to šlo o běžnou verzi. Dvě změny masky chladiče (modely 2009 a 2011) původnímu vzhledu rozhodně uškodily, protože ztratily průhledný kryt. Nyní mám zase problém se současnou desátou generací, protože je moc natažená a málo výrazná...


Honda Civic 8. generace
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Deutsche Bank se brexitu nebojí, z Londýna se stěhovat nebude Deutsche Bank se brexitu nebojí, z Londýna se stěhovat nebude

Největší německá bankovní skupina Deutsche Bank zůstane…

Kritika Putina zabil ruský agent, tvrdí ukrajinské úřady Kritika Putina zabil ruský agent, tvrdí ukrajinské úřady

Ukrajinské úřady identifikovaly vraha bývalého ruského…

Kontroverzní ropovod dostal od Trumpových lidí zelenou Kontroverzní ropovod dostal od Trumpových lidí zelenou

Administrativa prezidenta Spojených států Donalda Trumpa…

Nový ministr Havlíček jedním tahem trojnásobně zrychlí čerpání evropských peněz Nový ministr Havlíček jedním tahem trojnásobně zrychlí čerpání evropských peněz

Kandidát na ministra průmyslu Jiří Havlíček si může…

 
Zdroj: CarThrottle, Wikipedia, archiv
 

Přidat názorDiskuse: Krásné ošklivky: Devět aut, jejichž vzhled…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Mrazivé foto: Hrdinný policista se vyfotil s turistkou, za chvíli byl mrtvý

Mrazivé foto: Hrdinný policista se vyfotil s…

Zapózoval s americkou turistkou a za 45 minut byl mrtvý. Statečný policista zemřel, když se snažil zastavit…

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp. Obvinili ho z terorismu

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp.…

Devětatřicetiletý Tunisan, který ve čtvrtek najel ve vysoké rychlosti autem do nákupní zóny v Antverpách, byl…

 

iSport.cz

Růžička zase ožil, po klidu ani památky. Chomutov zázračně probudil

Růžička zase ožil, po klidu ani památky. Chomutov…

ONLINE 17:30 | „Uklidnil jsem se. Na střídačce, v kabině i při tréninku už všechno tolik neprožívám,“ přemítal…

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme trénovali, asi to byla chyba

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme…

V reprezentaci je pátým rokem, zažil tři trenéry. Vladimír Darida má mandát srovnávat. Byl Michal Bílek opravdu…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli zeleným fanatikům ve vedení města

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli…

Pravidelná páteční rubrika, ve které Václav Klaus ml. odpovídá na otázky šefredaktora časopisu Reflex Marka Stoniše.

Jak FBI podezřívala čtrnáctiletého kluka, že je špión. Pak se stal americkým diplomatem

Jak FBI podezřívala čtrnáctiletého kluka, že je…

Američan Robert F. Dorr byl vlastenec, příslušník letectva, diplomat a byl úspěšný publicista. Přesto byl ve 14…