Krize v EU pokračuje, už ani bohatý sever nekupuje nová auta jako dřív
Automobilky mohou v Evropě čekat další krušné časy. Prodeje totiž klesají i v severních státech, které byly donedávna vůči krizi imunní. Například v Německu prodeje v novém roce zatím klesly o desetinu, ve Švédsku o 14,8 procenta a v Nizozemí dokonce o takřka 30 procent.
Také na českém trhu počet prodaných nových aut klesá. Za první dva měsíce letošního roku se tu podle statistik Svazu dovozců aut prodalo o 14,5 procenta vozů méně než ve stejném období roku 2012.
Zatímco třeba v Německu výhled do následujících měsíců tak špatný není (ekonomika má růst, rostou i platy), Nizozemí, které je pátým největším evropským trhem, je na tom hůře. Nezaměstnanost je tu totiž nejvyšší za posledních 18 let, ochota spotřebitelů k nákupu pak v únoru byla nejnižší od roku 1986, kdy se tato data začala shromažďovat.
Jedinou jistotou pro výrobce nadále zůstává Velká Británie, kde prodeje automobilů zatím stále rostou. Za první dva měsíce letošního roku vzrostly o 10,3 procenta.
Problémem je to, že i zákazníci v severnějších částech starého kontinentu se nyní bojí větších nákupů a raději šetří, než aby utráceli.
Prodejům nepomáhá ani chladné počasí, které Evropu v těchto týdnech zasáhlo. Prodejci přiznávají, že někteří klienti zrušili testovací jízdu kvůli napadanému sněhu.
Pouze prémiové značky si zatím nezoufají, prodeje Porsche, BMW nebo Mercedes-Benzu v Německu nadále rostou, zatímco Fordu nebo Fiatu klesly. Zákazníci luxusních automobilek totiž ekonomickou krizí nebyli tolik zasaženi.