8.7. 2013 Svět motorů

Krok za kulisy závodního týmu: Odkud se řídí strategie

 

Z tribun je nevidíte. Přesto právě oni rozhodují. A na slavném vytrvalostním klání v Le Mans si na rozdíl od pilotů pořádně nezdřímnou celých 24 hodin. Kdo vede závodní tým ze zákulisí?

V mobilní garáži je šrumec, přestože do startu 24 hodin Le Mans chybí ještě půl dne. Většina součástek monopostu tu má hned několik dvojníků. „Třeba tuhle náhradní převodovku jsme schopni během závodu vyměnit za devět minut,“ ukazuje nám John Litjens z týmu Toyota Racing, který vybojoval na letošním ročníku druhé místo v absolutním pořadí a s nímž jsme na slavném okruhu strávili několik desítek hodin.

Vyšší úroveň než F1

V garáži nejvíc kmitají mechanici. Žádný div. Díky zastávkám v boxech, kterých je během čtyřiadvacetihodinového závodu na třicet, jsou často na očích i divákům.

To Mathieu Le Nail je nenápadný. Teď, když zbývají do startu čtyři hodiny, se sklání v rohu garáže nad obrazovkou. Traťový inženýr a zároveň konstruktér závodního speciálu TS030 Hybrid protáčí své schopnosti na okruhu v Le Mans už od začátku června, kdy se tu začal tým Toyoty Racing připravovat.

Než přišel k Toyotě, pracoval v F1. „Le Mans je něco zcela jiného. Ve formuli jde hlavně o rychlost, aerodynamiku, strategie v ní závisí na výkonu vozu. Ve vytrvalostních soutěžích řeším mnohem více aspektů a z pohledu použitých systémů má vyšší úroveň než F1,“ srovnává Le Nail.

Vytrvalostní podnik v Le Mans je úplně jinou ligou než ostatní závody. Ty – ač slavné – vypadají ve srovnání s 24 hodinami jako sprinty na krátkou trať.

Tak třeba nastavení auta. To, co stojí před námi, už je připravené na závod a od předchozí se pro čtvrteční kvalifikaci liší. V ní šlo jen o rychlost na jedno kolo. „Pak už ale neusilujeme o absolutní jízdní výkony, ale efektivitu po celých čtyřiadvacet hodin,“ říká traťový inženýr.

Životně důležitá ústrojí

Slavné zelené hodiny nad startovním roštem ukazují tři odpoledne – závod v Le Mans začíná.

Co to znamená pro muže v boxech? „Na žádnou konkrétní situaci se nesmí reagovat přehnaně,“ vysvětluje Le Nail.

Závod tráví stejně jako jeho kolega Jean-Philippe Pélaprat, s nímž se dělí v péči o druhý vůz, na boxové zídce – takzvané pit wall. „Tam mám celkový přehled o telemetrii. Snažím se omezit počet obrazovek, abych se mohl soustředit na nejdůležitější prvky i výkonové parametry, které umožňují kontrolovat vývoj stavu vozu od pneumatik po opotřebení brzd,“ přibližuje.

Video

Má to vědět pilot?

I když všichni vědí, co znamená jet 24 hodin, letos se do závodu pouštějí jezdci zhurta hned od prvního okruhu. Monoposty hlavních konkurentů Audi a Toyoty kolikrát škrtají kolo na kolo a tribuny šílí. Vášně na trati jsou v jednom ohni.

„Samotný tým se ale musí chovat úplně jinak. Mají-li všichni vydržet do nedělní třetí hodiny odpoledne, nesmí se přebudit hned na začátku. Základ je zůstat v klidu a zachovat si ledovou mysl,“ podotýká Le Nail.

Hodiny utíkají, týmy bez úhony přečkaly noční část závodu a diváci na tribunách se pozvolna probírají. V boxech je ale živo pořád, ať je ráno nebo noc.

„Jak se jízda blíží ke konci, nejsem samozřejmě jediný, kdo kontroluje data. Mám k ruce další techniky, když si potřebuji odpočinout. S Jean-Philippem máme dobrou informační základnu, kterou můžeme využít k rozhodování,“ rozebírá.

A že je věcí k rozhodování pořád spousta: „Kdy a jaké pneumatiky nasadit? Jak se mění teplota povrchu trati? Kolik paliva máme natankovat? Změní to něco? Co dělají ostatní týmy? Měl by to pilot vědět?“

Stříbrná odměna

Sdílení informací mezi piloty, inženýrem a mechaniky je až do konce závodu naprosto zásadní.

To v Le Mans ostatně příkladně dokazují poslední desítky minut, kdy rychle se střídající déšť a slunce zvyšují nástrahy. Jedna ze dvou toyot pilotovaná Nicolasem Lapierrem uprostřed souboje o třetí pozici to odnáší nárazem do bariéry. Na trať se ale po opravě v boxech vrací a končí čtvrtá. Tým totiž silně poškozený předek včetně zavěšení kol zvládne opravit během třiceti minut, což díky velkému náskoku z času před nehodou stačí.

Druhý monopost udrží tým v dobré kondici až do úplného konce a vůz s posádkou Davidson, Buemi a Sarrazin se může obejmout se svým inženýrem. Z šestapadesáti aut na startu dojíždí druhý. Právě tak posádka vyrovnala nejlepší umístění Toyoty na Le Mans v dějinách.

A za rok se mohou všichni pustit do výzvy poslední. Neporazit tak jako letos jen dva, ale rovnou všechny tři vozy Audi.

  • 24 milionů diváků - Tolik lidí sledovalo závod na Eurosportu. Klání přitom vysílaly i jiné televize. A třeba šest milionů jich sedělo u webové.
  • 245 000 fanoušků - Tolik diváků přišlo přímo na závodiště v Le Mans.
  • 9377 km - Tolik kilometrů urazily obě toyoty v závodě. Celkově čtvrtá 4648 km, stříbrná 4729, vítězné audi 4743 km.
  • 4750 litrů - Přibližně tolik paliva spotřebovaly oba japonské hybridy v závodě.
  • 400 gum - Zhruba tolik plášťů zničily dvě toyoty během závodního týdne.

Autor: David Šprincl, Svět motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Jany Havligerové: Na cestách ode zdi ke zdi Glosa Jany Havligerové: Na cestách ode zdi ke zdi

České školství se potácí ode zdi ke zdi, na smysluplnou…

Babiš slibuje peníze obcím. Má jim přispět transformovaný investiční fond Babiš slibuje peníze obcím. Má jim přispět transformovaný investiční fond

Vláda v demisi plánuje přeměnit Státní fond rozvoje…

Zeman: Babiše jmenuji premiérem znovu, bez ohledu na výsledek referenda ČSSD Zeman: Babiše jmenuji premiérem znovu, bez ohledu na výsledek referenda ČSSD

Prezident Miloš Zeman jmenuje premiéra v demisi Andreje…

Pětina českých firem netuší o GDPR. Je to nejhorší výsledek ze zkoumaných zemí Pětina českých firem netuší o GDPR. Je to nejhorší výsledek ze zkoumaných zemí

V Česku pětina firem neví o tom, že v pátek 25. května…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně

Aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář informovalo o…

Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

 





 
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost - Trochu Eco, trochu Sport

TEST: Ford EcoSport 1.0 EcoBoost - Trochu Eco, trochu Sport

Dnes 12:56

Společně s druhou modernizací zavítal Ford EcoSport konečně také na tuzemský trh. Dokáže se v nabité třídě kompaktních SUV prosadit?




Blesk.cz

Ostravané umí žít: Babička na procházce o holích, děda na hoverboardu!

Ostravané umí žít: Babička na procházce o holích,…

Že je moderní technika jen pro mladé? Ani náhodou! Dědeček z Ostravy vyrazil na procházku s babičkou. Ta má v…

Rozmlácené lebky i střeva na silnici. Recenze State of Decay 2

Rozmlácené lebky i střeva na silnici. Recenze State…

Zombie se vrátily a s nimi i všudypřítomný a nikdy nekončící strach ze smrti. State of Decay 2 pro Xbox One a PC…

 

iSport.cz

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do Bratislavy, Slováci do Košic

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do…

Dobrá zpráva pro české fanoušky. Za zápasy svého týmu na MS 2019 nebudou muset cestovat daleko. Už je jisté, že…

Řádění vzteklé Plíškové užasle sledoval i Djokovič: Vůbec nechápal!

Řádění vzteklé Plíškové užasle sledoval i Djokovič:…

Ledová královna, kterou nic nerozhází. Takovou pověst si na tenisovém okruhu vybudovala česká jednička Karolína…

 

Reflex.cz

Zuzana Boehmová o hrůzách Konga, o studiích v USA, o „českém instinktu“ i neexistující americké mateřské

Zuzana Boehmová o hrůzách Konga, o studiích v USA, o…

Češka ZUZANA BOEHMOVÁ (37) urazila velký kus cesty. Při práci pro OSN a Světovou banku objela svět jako…

Žijeme ve šťastné zemi. Děti nepoznají tank

Žijeme ve šťastné zemi. Děti nepoznají tank

Jsem v práci první týden po dovolené a pomalu vyhodnocuji její průběh. A tak mne jistě omluvíte, když se zde…