8.7. 2013 Svět motorů

Krok za kulisy závodního týmu: Odkud se řídí strategie

 

Z tribun je nevidíte. Přesto právě oni rozhodují. A na slavném vytrvalostním klání v Le Mans si na rozdíl od pilotů pořádně nezdřímnou celých 24 hodin. Kdo vede závodní tým ze zákulisí?

V mobilní garáži je šrumec, přestože do startu 24 hodin Le Mans chybí ještě půl dne. Většina součástek monopostu tu má hned několik dvojníků. „Třeba tuhle náhradní převodovku jsme schopni během závodu vyměnit za devět minut,“ ukazuje nám John Litjens z týmu Toyota Racing, který vybojoval na letošním ročníku druhé místo v absolutním pořadí a s nímž jsme na slavném okruhu strávili několik desítek hodin.

Vyšší úroveň než F1

V garáži nejvíc kmitají mechanici. Žádný div. Díky zastávkám v boxech, kterých je během čtyřiadvacetihodinového závodu na třicet, jsou často na očích i divákům.

To Mathieu Le Nail je nenápadný. Teď, když zbývají do startu čtyři hodiny, se sklání v rohu garáže nad obrazovkou. Traťový inženýr a zároveň konstruktér závodního speciálu TS030 Hybrid protáčí své schopnosti na okruhu v Le Mans už od začátku června, kdy se tu začal tým Toyoty Racing připravovat.

Než přišel k Toyotě, pracoval v F1. „Le Mans je něco zcela jiného. Ve formuli jde hlavně o rychlost, aerodynamiku, strategie v ní závisí na výkonu vozu. Ve vytrvalostních soutěžích řeším mnohem více aspektů a z pohledu použitých systémů má vyšší úroveň než F1,“ srovnává Le Nail.

Vytrvalostní podnik v Le Mans je úplně jinou ligou než ostatní závody. Ty – ač slavné – vypadají ve srovnání s 24 hodinami jako sprinty na krátkou trať.

Tak třeba nastavení auta. To, co stojí před námi, už je připravené na závod a od předchozí se pro čtvrteční kvalifikaci liší. V ní šlo jen o rychlost na jedno kolo. „Pak už ale neusilujeme o absolutní jízdní výkony, ale efektivitu po celých čtyřiadvacet hodin,“ říká traťový inženýr.

Životně důležitá ústrojí

Slavné zelené hodiny nad startovním roštem ukazují tři odpoledne – závod v Le Mans začíná.

Co to znamená pro muže v boxech? „Na žádnou konkrétní situaci se nesmí reagovat přehnaně,“ vysvětluje Le Nail.

Závod tráví stejně jako jeho kolega Jean-Philippe Pélaprat, s nímž se dělí v péči o druhý vůz, na boxové zídce – takzvané pit wall. „Tam mám celkový přehled o telemetrii. Snažím se omezit počet obrazovek, abych se mohl soustředit na nejdůležitější prvky i výkonové parametry, které umožňují kontrolovat vývoj stavu vozu od pneumatik po opotřebení brzd,“ přibližuje.

Video

Má to vědět pilot?

I když všichni vědí, co znamená jet 24 hodin, letos se do závodu pouštějí jezdci zhurta hned od prvního okruhu. Monoposty hlavních konkurentů Audi a Toyoty kolikrát škrtají kolo na kolo a tribuny šílí. Vášně na trati jsou v jednom ohni.

„Samotný tým se ale musí chovat úplně jinak. Mají-li všichni vydržet do nedělní třetí hodiny odpoledne, nesmí se přebudit hned na začátku. Základ je zůstat v klidu a zachovat si ledovou mysl,“ podotýká Le Nail.

Hodiny utíkají, týmy bez úhony přečkaly noční část závodu a diváci na tribunách se pozvolna probírají. V boxech je ale živo pořád, ať je ráno nebo noc.

„Jak se jízda blíží ke konci, nejsem samozřejmě jediný, kdo kontroluje data. Mám k ruce další techniky, když si potřebuji odpočinout. S Jean-Philippem máme dobrou informační základnu, kterou můžeme využít k rozhodování,“ rozebírá.

A že je věcí k rozhodování pořád spousta: „Kdy a jaké pneumatiky nasadit? Jak se mění teplota povrchu trati? Kolik paliva máme natankovat? Změní to něco? Co dělají ostatní týmy? Měl by to pilot vědět?“

Stříbrná odměna

Sdílení informací mezi piloty, inženýrem a mechaniky je až do konce závodu naprosto zásadní.

To v Le Mans ostatně příkladně dokazují poslední desítky minut, kdy rychle se střídající déšť a slunce zvyšují nástrahy. Jedna ze dvou toyot pilotovaná Nicolasem Lapierrem uprostřed souboje o třetí pozici to odnáší nárazem do bariéry. Na trať se ale po opravě v boxech vrací a končí čtvrtá. Tým totiž silně poškozený předek včetně zavěšení kol zvládne opravit během třiceti minut, což díky velkému náskoku z času před nehodou stačí.

Druhý monopost udrží tým v dobré kondici až do úplného konce a vůz s posádkou Davidson, Buemi a Sarrazin se může obejmout se svým inženýrem. Z šestapadesáti aut na startu dojíždí druhý. Právě tak posádka vyrovnala nejlepší umístění Toyoty na Le Mans v dějinách.

A za rok se mohou všichni pustit do výzvy poslední. Neporazit tak jako letos jen dva, ale rovnou všechny tři vozy Audi.

  • 24 milionů diváků - Tolik lidí sledovalo závod na Eurosportu. Klání přitom vysílaly i jiné televize. A třeba šest milionů jich sedělo u webové.
  • 245 000 fanoušků - Tolik diváků přišlo přímo na závodiště v Le Mans.
  • 9377 km - Tolik kilometrů urazily obě toyoty v závodě. Celkově čtvrtá 4648 km, stříbrná 4729, vítězné audi 4743 km.
  • 4750 litrů - Přibližně tolik paliva spotřebovaly oba japonské hybridy v závodě.
  • 400 gum - Zhruba tolik plášťů zničily dvě toyoty během závodního týdne.

Autor: David Šprincl, Svět motorů

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Martina Čabana: Bohumínské rekviem Glosa Martina Čabana: Bohumínské rekviem

Dost se toho napsalo o tom, že před 25 lety byl do čela…

Babišovým reprodukčním klinikám roste konkurence Babišovým reprodukčním klinikám roste konkurence

Nový hráč v byznysu s umělým oplodněním s českými kořeny…

Karlovarské minerální vody mají za sebou další rekordní rok Karlovarské minerální vody mají za sebou další rekordní rok

Skupině firem Karlovarských minerálních vod (KMV)…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti? Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti?

Hyundai odhalil první oficiální obrázky nového Santa Fe.…

Nový Peugeot 508 unikl bez špetky maskování. Tohle je prostě krása! Nový Peugeot 508 unikl bez špetky maskování. Tohle je prostě krása!

Snímky se na internetu objevily ještě před premiérou vozu…

 





 
Ojeté Volvo XC70 II (135, 136): Vyrobeno ve Švédsku!

Ojeté Volvo XC70 II (135, 136): Vyrobeno ve Švédsku!

Dnes 12:50

Volvo XC70 je velmi populárním automobilem. Mistrně dokáže kombinovat vlastnosti vozů třídy SUV s běžným nízkým „kombíkem“. Co nabízí druhé vydání XC70 coby ojeté a jaký motor do něj máte zvolit?




Blesk.cz

»Polda« Ladislav Potměšil: 4 operace páteře za rok! Hraní pověsil na hřebík

»Polda« Ladislav Potměšil: 4 operace páteře za rok!…

Víc než padesát let zářil ve filmech, seriálech i na divadelních prknech. Teď musí ale hereckou kariéru pověsit…

Jak na zimní řez ovocných stromů a dřevin, abyste měli v létě bohatou úrodu?

Jak na zimní řez ovocných stromů a dřevin, abyste…

Chcete mít letos pořádnou úrodu? Ať už máte na zahrádce jabloně, hrušně, broskvoně, meruňky či další ovocné…

 

iSport.cz

Němci šokovali Švédsko. Kanadě stačil jediný gól, Češi jdou na Rusko

Němci šokovali Švédsko. Kanadě stačil jediný gól,…

Velké překvapení si na hokejovém turnaji na ZOH připravili Němci. Nad favorizovaným Švédskem vyhráli 4:3 v…

ZOH 2018, ONLINE 14. dne: Pauláthová v kombinaci sedmnáctá, sdruženáři jsou sedmí

ZOH 2018, ONLINE 14. dne: Pauláthová v kombinaci…

ONLINE | I přes zrušenou kvalifikaci paralelního obřího slalomu s Ester Ledeckou se čeští fanoušci dnes nudit…

 

Reflex.cz

Hokej, biatlon, houby? Co je český národní sport? Odpovídají redaktoři Reflexu

Hokej, biatlon, houby? Co je český národní sport?…

Zatímco v jihokorejském Pchjongčchangu  vrcholí zimní olympijské hry hokejovým turnajem a Češi opět oprašují…

10 nejlepších filmů o olympiádě: Vraždící krasobruslařka i Brit, kterého málem zabily skoky na lyžích

10 nejlepších filmů o olympiádě: Vraždící…

Olympijské hry se neodehrávají jen na sportovištích, ale i na stříbrném plátně! Jak před pár dny dokázala Ester…