Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Která automobilka byla loni absolutně nejziskovější?

redakce AUTO.CZ
Diskuze (15)
Nejziskovější automobilkou na světě byl v loňském roce německý výrobce luxusních vozů BMW s desetiprocentním podílem provozního zisku na celkových tržbách.

Druhé místo obsadil německý automobilový koncern Daimler, jehož provozní marže činila 8,4 procenta. Na třetím místě skončila japonská automobilka Toyota Motor. Vyplývá to ze studie poradenské společnosti Ernst & Young (EY).

Z hlediska absolutní hodnoty provozního zisku bylo pořadí na prvních třech příčkách opačné. Toyota si udržela první místo, ačkoli její provozní zisk loni klesl asi o čtvrtinu na 17,5 miliardy eur (473 miliard Kč), uvádí s odkazem na studii agentura DPA. Daimler obsadil druhou příčku s provozní ziskem 12,9 miliardy eur. Automobilka BMW na provozní úrovni vydělala 9,4 miliardy eur, takže skončila na třetím místě.

Německému koncernu Volkswagen, který se potýká s negativními dopady skandálu kolem manipulace s testy emisí, loni z hlediska ziskovosti patřila až 14. příčka. Volkswagen však v loňském roce navzdory emisní aféře vystřídal Toyotu na postu největší světové automobilky z hlediska objemu prodeje.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (15)
5. 4. 2017 15:28
Re: Marže / Zisk
V čem nemám pravdu? Pointou bylo, že to, co dostane automobilka, není marže. Přiznám se, že v české terminologii nejsem kovaný. Matně si však vzpomínám, že tržby jsou takový chytáček - běžně používaný pojem, který není v zákoně definovaný. Samozřejmě jsem to myslel tak, že se to počítá do obratu. Ne, že obrat tvoří výhradně. Nebudu počítat zdroje, které mě nezajímají. Stejně jako kdybych napsal příjmy. Kdyby to chtěl člověk dál pitvat, tak by mohl řešit, jestli "co dostane automobilka" má zahrnovat výnosy, které nejsou příjmy, tedy řešit přesnou definici obratu a jestli nebylo lepší použít příjem.
Avatar - Egi
5. 4. 2017 12:23
Re: Marže / Zisk
Nezlobte se, ale nemáte pravdu. Obrat je součet všech přijatých finančních prostředků. Budeme-li brát produkty říká se tomu tržby. Zjednodušeně, odečtete-li od tržeb variabilní náklady na výrobu jednotlivých kusů, získáte marži. Od ní dále odečtete-li fixní náklady a režii a dostanete zisk před zdaněním. Po zaplacení daně teprve dostanete čistý zisk.

Automobilka jako taková má nějaký obrat. Od obratu odečteme veškeré náklady a získáme zisk před zdaněním. Ono používat v souvislosti s fungováním firmy slovo marže je samo od sebe dost nešťastné, jelikož ten údaj o ničem nevypovídá..
5. 4. 2017 10:56
Re: Marže / Zisk
Kdyby se v tom člověk chtěl hrabat, tak to, co dostane automobilka, se jmenuje obrat. Články o "maržích" bývají typicky založené na zisku a objemu prodejů/ registrací.

Jsi si jistý, že je to u Ferrari marže? Nikdy jsem na jejich výsledky hospodaření nekoukal, ale při tom objemu prodejů mi to zase nepřijde tak nereálné. Šest tisíc kusů ročně znamená devět miliard, tedy nějakých 330 milionů euro. To mi nepřijde tak nereálné. A marži bych čekal vyšší.

PS: Měl jsem toho napsáno víc, ale několik vět je podle místního systému spam a bez nich by to jaksi nedávalo smysl, takže jsem to musel sesekat.
Avatar - Dinar
5. 4. 2017 10:37
Re: Marže / Zisk
;-)
Avatar - Egi
5. 4. 2017 10:13
Re: Marže / Zisk
Jistě, máš pravdu. Ale zatěžovat je tím, které fixy můžeš nebo nemůžeš započítávat by pro ně, kteří nevědí ani základní rozdíl mezi marží a ziskem, bylo už moc složité. Snažil jsem se to napsat tak, aby to pochopil i pologramotný kůň