Kvalifikace 24 hodin Le Mans 2014: Pole position pro Toyotu

 

Toyota v Le Mans potvrdila formu z prvních závodů vytrvalostního mistrovství světa. Dokonce i navrátilec z Zuffenhausenu dokázal pokořit čtyři kruhy.

Audi je zatím na okruhu La Sarthe ve stínu japonské i „koncernové“ konkurence. Toyota s novým prototypem Toyota TS 040 doslova válí a své aktuální ambice ukázala i ve třech kvalifikacích, první se jela ve středu, druhé dvě včera. Nejdříve ji dokázalo porazit Porsche, ale ve čtvrtek už byla úspěšnější Poslední dvouhodinovka se konala tradičně za tmy, končila v půlnoci. Nejrychlejším jezdcem byl Kazuki Nakajima. Ano, syn slavného otce a rovněž ex-pilot F1 je vůbec prvním japonským závodníkem, který zajel na okruhu La Sarthe čas znamenající pole position (3:21,789 min). I když se v královně motoristického sportu neudržel, dokazuje, že si jej Toyota (znovu) vybrala právem. S Porsche si nakonec rozdělila první čtyři příčky. Rekord Stéphana Sarrazina 3:18,513 min, který stanovil před šesti lety s Peugeotem 908 HDi FAP, tedy opět odolal. Progres Toyoty je ale značný, loni byly posádky o takřka pět, respektive čtyři vteřiny pomalejší!

Ve středečním odpoledním volném tréninku havaroval Loic Duval s Audi R18 v zatáčkách Porsche. V rychlosti 270 km/h se vznesl a narazil do bariéry. Z auta zbyla hromada hliníku a karbonu, ale pilot z opravdu děsivě vypadající nehody vyvázl prakticky nezraněn, původní zvěsti o zlomené noze se nakonec nepotvrdily. Kamery incident přímo nezachytily, pohled na trosky a Duvalovu žlutou přilbu uvnitř vyvolával ty nejhorší představy. Vzpomeňme na loňskou smrtelnou nehodu Dána Allana Simonsena v závodě, jeho Aston Martin Vantage V8 byl rozbitý podstatně méně, Allan přesto nepřežil. Mechanici Audi do čtvrtečních kvalifikací dokázali postavit kompletně nové auto z dílů, určitě se v noci nenudili. Jednička však byla nakonec ze všech tří ingolstadtských továrních speciálů nejpomalejší a Loica Duvala nahradil v trojici Marc Gené.


Le Mans objektivem Jiřího Křenka
 

Čtyři kruhy se tentokrát seřadily na páté až sedmé příčce. Za nimi skončila dvojice švýcarských Rebellionů (vozy už nenesou značku Lola, britský výrobce před dvěma lety zkrachoval). Ta jako jediná startuje v kategorii LMP1 – L (Light) pro benzinové sportovní prototypy. Toyota, Porsche a Audi patří do LMP1 – H (Hybrid). Zážehové vozy nejvyšší specifikace bez elektromotorů tak mají poprvé oficiálně vypsánu svou podkategorii, až dosud tomu tak nebylo.

Nejrychlejším strojem třídy LMP2 se stal Ligier JS P2 francouzské posádky Thiriet/Badey/Gommendy. Ludovic Badey z týmu Thiriet by TDS Racing zajel čas 3:37,609 min. Návrat Ligieru do opravdu velkých závodů se tak zatím zdařil na jedničku. V této kategorii startuje i jediný Čech, je jím tradičně jako několik posledních sezon Jan Charouz. Letos sedlá spider Oreca 03 s motorem Nissan a střídá se s Němcem Reném Rastem a Francouzem Vincentem Capillairem. Jedou v týmu Sébastiena Loeba se startovním číslem 24 z dvacátého místa na roštu. Kuriózní hybrid Nissan ZEOD RC zajel sedmadvacátý čas před všemi klasickými gétéčky.

Profesionálním GT (LM GTE Pro) i těm amatérským dominovaly Ferrari 458 Italia stáje Amata Ferrariho AF Corse, v prvních byla nejúspěšnější posádka Bruni/Vilander/Fisichella. Další z bývalých pilotů F1 Ital Gianmaria Bruni dosáhl času 3:53,700 min. Nejrychleji z „amatérů“ projel okruh Sam Bird na stejném voze (3:54,665 min). Amato Ferrari nemá nic společného se slavnou rodinou, jedná se o shodu příjmení, ale svůj dnes už velmi známý tým musel pochopitelně pojmenovat svými iniciálami. S jakými jinými auty by ale měl jezdit než se vzpínajícím se koníkem?

82. ročník jednoho z nejslavnějších závodů světa startuje v sobotu 14. června v 15.00. Vítěze se dozvíme o čtyřiadvacet hodin později. Bude to potřinácté Audi či snad posedmnácté Porsche (započítány jsou i cizí podvozky)? Nebo se konečně dočká Toyota? Jak naznačují výsledky, Audi bude mít obhajobu velmi, velmi těžkou. Ale mají tři auta, zatímco konkurence jen dvě. Máme se na co těšit, vždyť prvních sedm vozů v kvalifikaci dělily jen čtyři sekundy a nějaká ta tisícinka, což je na 13.629 m dlouhé trati jako nic... Doufejme, že letošní ročník bude napínavý a obejde se bez ztrát na životech jezdců, traťových komisařů i diváků.

STARTOVNÍ ROŠT 82. ROČNÍKU 24 HODIN LE MANS (prvních 10 míst)
PořadíPosádkaVůzČas
1.Wurz/Sarrazin/NakajimaToyota TS 040 - Hybrid3:21,789
2.Dumas/Jani/LiebPorsche 919 Hybrid3:22,146
3.Davidson/Lapierre/BuemiToyota TS 040 - Hybrid3:22,523
4.Bernhard/Webber/HartleyPorsche 919 Hybrid3:22,908
5.Albuquerqe/Bonanomi/JarvisAudi R18 e-tron quattro3:23,271
6.Fässler/Lotterer/TréluyerAudi R18 e-tron quattro3:24,276
7.di Grassi/Gené/KristensenAudi R18 e-tron quattro3:25,814
8.Prost/Heidfeld/BecheRebellion R-One - Toyota3:29,763
9.Kraihamer/Belicchi/LeimerRebellion R-One - Toyota3:31,608
10.Thiriet/Badey/GommendyLigier JS P2 – Nissan3:37,609

Psali jsme: 24 hodin Le Mans 2013: Kvalifikace skončila totálním triumfem Audi

Spolupracujeme s TipCars.com
Annonce mění majitele, kupuje ji Vltava Labe Media Annonce mění majitele, kupuje ji Vltava Labe Media

Vydavatelství Vltava Labe Media koupilo 100 procent…

Audi si prodej Ducati nakonec rozmyslela Audi si prodej Ducati nakonec rozmyslela

Německý výrobce luxusních automobilů Audi upustil od…

Kvóty na uprchlíky nefungují, tvrdí Tusk Kvóty na uprchlíky nefungují, tvrdí Tusk

Přerozdělování žadatelů o azyl mezi členské země Evropské…

Tesla dostala velkou zakázku od Pepsi Tesla dostala velkou zakázku od Pepsi

Společnost PepsiCo si od amerického výrobce elektromobilů…

 
Zdroj: ACO, Audi, Joest, Toyota MS

Štítky Audi Porsche Toyota Supersport

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 





 
To nejlepší ze škodováckého muzea. Škoda 720. Nejhezčí škodovka z dob socialismu

To nejlepší ze škodováckého muzea. Škoda 720. Nejhezčí škodovka z dob socialismu

Dnes 12:50

Měla konkurovat vozům Alfy Romeo nebo BMW, nakonec ale zůstalo jen u několika postavených prototypů. O kom je řeč? O Škodě 720.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Rozvod Angeliny a Pitta: Zoufalý Brad udělal Angelině troufalý návrh!

Rozvod Angeliny a Pitta: Zoufalý Brad udělal…

Že by se to mezi Bradem Pittem (53) a Angelinou Jolie (42) urovnalo a žádný rozvod se nekonal? Hollywoodská…

 

iSport.cz

Extraliga NARUBY: Naštvaný Rolinek, TOP kalhoty a kdy je lepší zhasnout

Extraliga NARUBY: Naštvaný Rolinek, TOP kalhoty a…

 Baví vás Liga naruby? Pravidelný přehled kuriózních situací ve fotbalové HET lize můžete najít na stránkách…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…

Tomio, usměj se na Zemana!

Tomio, usměj se na Zemana!

Projev pana předsedy Tomia Okamury na sjezdu SPD umístil někdo - buď sám pan Okamura, nebo některý z jeho lidí -…