Tak že už by konečně byly roky zvýhodňované diesely vykázány, kam patří? :yes: Doufejme, bylo opravdu na čase. Teď bude ještě zajímavé, jestli nezúročí menší spotřebu během závodu. :-!
Audi bylo zariznuto dva tydny pred zacatkem sezony, kdy ACO narychlo zmenila system vypoctu tak, aby zvyhodnila auta s vykonnejsim hybridnim systemem. Audi se tak razem stalo o 1,5 s pomalejsi. K tomu navic si Porsche a Toyota vynutili zakaz foukaného difuzoru, ktery u benzinovych motoru nemuze nikdy dosahnout takove efektivity jako v pripade dieselu.
To jim asi nepomohlo, ale jejich hlavní problém je Porsche. Již na sezónu 2012 věděli, že benzín je ve velké výhodě a chtěli stavět benzín-hybrid, ale koncern je zastavil a dal přednost investicím do nového speciálu Porsche. Takže tato sezóna je pro Audi jen údržba s jen lehce upraveným starým autem a po sezóně skončí. Asi je to logické, protože držet dva týmy na špičkové úrovni v kategorii LMP1 je finančně vyčerpávající i na poměry VW. Audi si už svoje nahrabalo, teď je řada na Porsche.
Jeste po poslednich predsezonnich testech v Le Castellet byla Audi prisuzovana role nejvetsiho favorita. V nasledujicim tydnu vsak doslo k one zmene reguli, kdy nejuspornejsimu konceptu byl pridelen nejkratsi akcni radius.
Před změnou měli lepší šanci, ale do budoucna to stejně nevypadalo růžově. Jen to trochu urychlili. King mluvil o konci nadvlády dieselu a co vím, u Audi si mysleli, že by mělo být možné s benzín-hybridem vyhrát (tedy porazit jejich diesel-hybridy). Plus Ulrich Baretzky se těšil na návrat k zážehovým motorům.
A stejně jako každý rok, telka je naladěna, notebook připraven, zásoby nakoupeny a pivo už se chladí. Ještě objednat pizzu a párty může začít...když už ani letos cesta přímo na okruh nevyšla.
Tak aspoň příští tejden 24h Nürburgring :-)
Toyota už to letos musí proměnit. Doufám v slušný umístění Charouze LMP2 a výhru pro AF Corse v GTE Pro. Jinak nastává pro mě nejhezčí období v roce, úžasný závod s fantastickou atmosférou, souboji na krev, těmi nejlepšími stoji a perfektním komentářem Martina a Bély :yes:
Audi bohužial stráca na rovinkách a tých je v Le mans dosť a sú poriadne dlhé, v zákrutách je Audi najrýchlejšie spomedzi všetkých troch aut(teda aspoň v prvých dvoch pretekoch bolo) ale to v Le mans moc nevyužije.Audi je znevýhodnené nielen palivom, ale aj výkonom elektromotora a tie tento rok hraju významnú rolu. Favoritom je jednoznačne Toyota, sú rýchli a aj spolahlivosť majú dobrú na rozdiel od Porsche ktoré je sice rýchle, ale spolahlivosť mali zatial mizernu. Za situaciu Audi môže koncern, ktorý im zakazal vyvíjať benzín a tým ich odpísal.
Z tréninků a kvalifikací skutečně vyplývá, že Audi je nejrychlejší v prvním technickém sektoru, Porsche v druhém přímém se šikanami a Toyota poskládá o kousek nejrychlejší celé kolo. To i odpovídá konstrukci aut. Audi nemá výkon, tak honí přítlak. Porsche nezajímají jiné okruhy, než La Sarthe, takže od začátku projektovali low-drag řešení. A Toyota má výkonu na rozdávání, takže můžou oproti Porsche trochu přitnout na přítlaku, aniž by výrazně ztráceli na rovinkách.
Vzhledem k letošnímu omezení celkové energie na kolo (respektive průměru 3 kol) se očekává prakticky kvalifikační tempo po celých 24 hodin, jakýkoliv čas ztracený v provozu apod. téměř nebude možné dohnat. Dá se očekávat, že Porsche a Toyota se budou agresivně honit přímo na trati (já tipuju Porsche na prvních dvou místech v polovině 1. kola) a Audi si pojede svůj závod trochu vzadu. Ale právě kvůli tomu, že všichni musí jet úplně plný kotel, podle mě žádné soudy o spolehlivosti není možné vynášet. Ani Audi nebude moct spoléhat na konzervativní jízdu, jako dříve. Jezdci budou dělat chyby.
Mrzí mě pozice Audi, resp. přeju jim, aby se v závodě umístili aspoň jednou na bedně. Už jen proto, že ta Porsche mají odpornej čumák. Zatímco Audiny se mi líbí. Start asi neuvidím, chystám se na ty "legendy" do Bohnic, tak doufám, že to bude stát za to a naopak, že do těch 17 se nic extra dramatického v závodě nestane.
Škoda, že tu není online přenos ze závodu. Přitom u tak legendárního závodu bych to docela i čekal.
Problém je, že na českých servrech je o 24h Le Mans vůbec nějaká vlažná informovanost. To je tu o to tak malý zájem?
Koupit si práva by stálo hromadu peněz, na to by měla možná některá komerční televize, auto.cz asi těžko. Ale přece není problém se dívat (když ne třeba na Eurosport) přímo na ofiko stránkách závodu
[odkaz]
nebo na stránkách FIA na timing
[odkaz]
Oficiální je samozřejmost, ale když člověk neoplývá takovou jazykovou znalostí, tak doprovodný text přijde vhod. Navíc to neřeší to, že žádná česká média se závodu nějak nevěnují. Nebo jsem alespoň nic nenašel.
Třeba takto nevím, co se stalo vedoucí Toyotě N°7.
Co se stalo Toyotě neví nikdo z médií, všude je jenom zpráva "zastavila pro technickou poruchu" a spekulace komentátorů. Víc světla do toho co se jim porouchalo může vnést jenom Toyota a pokud bude chtít tak se dozvíme více.