Květen 2004: české prodeje nových aut stále slabé

Květen 2004: české prodeje nových aut stále slabé

 
 

První polovina roku 2004 je zatím ve znamení přesunů prodejů z kategorie osobních do kategorie užitkových automobilů. Prodeje na českém trhu osobních automobilů proto statisticky klesají více, než tomu ve je skutečnosti.

První polovina roku 2004 je zatím ve znamení přesunů prodejů z kategorie osobních do kategorie užitkových automobilů. Prodeje na českém trhu osobních automobilů proto statisticky klesají více, než tomu je ve skutečnosti.

Žalostně nízké prodeje osobních automobilů jsou v letošním roce vyváženy rostoucím podílem užitkových verzí. Konkurence letos donutila i luxusní značky Volvo, Lexus a Jaguar, k zavedení užitkových verzí. Zatímco v minulém roce činil podíl lehkých užitkových vozidel na celkovém počtu prodaných aut (OA+LUV) asi 9 %, letos se toto číslo dostalo až k více než 15%. Od začátku roku vzrostl prodej LUV o více než 48 %, proti stejnému období minulého roku. Nejúspěšnější značkou na trhu užitkových vozidel je Ford, který navíc jako jeden z mála dovozců za prvních 5 měsíců roku 2004 neztrácí ani v osobních vozech.

Ve statistice SDA figuruje letošní květen na neslavném předposledním místě, porovnáváme-li prodeje v tomto měsíci za posledních 8 let. Z prodejen si zákazníci v dubnu odvezli celkem 12 275 nových osobních aut, dubnový průměr za minulá období činí 14 345 aut, ale tento údaj vylepšuje dosavadní dubnové maximum z roku 1997 (18 594 ks).

V květnu byl nejlepším dovozcem Volkswagen, který prodal 687 osobních automobilů, z nichž 409 bylo Golfů. Ford se drží na druhém místě mezi dovozci díky vyrovnané nabídce. Osobních Focusů se prodalo sice jen 149, ale menší Fiesta i větší Mondeo dohání náskok, který Volkswagenu momentálně získává Golf V. Na Golf se zlobí i francouzské značky, které musely VW a Fordu přenechat první místa v žebříčcích s meziročními ztrátami v řádu stovek kusů. Slušně si stále vede Hyundai. Toyota se dere kupředu a připravuje si půdu pro útok na českých trh v příštím roce. Zbraní bude nové kolínské miniauto.

Prodej osobních automobilů v květnu 2004 - Pořadí značek
    prodej 5/2004tržní podílprodej 5/2003meziroční rozdíl
1.Škoda610149,70%7244-1143
2.Volkswagen6875,60%65433
3.Ford5534,51%569-16
4.Renault5324,33%890-358
5.Peugeot5204,24%734-214
6.Hyundai4643,78%492-28
7.Toyota4033,28%220183
8.Opel3042,48%601-297
9.Citroën2952,40%652-357
10.Seat2552,08%301-46

Třídy osobních automobilů v květnu 2003 a 2004
  prodej 5/2004podílprodej 5/2003podíl
Mini4313,51%2811,96%
Malé639552,10%756652,71%
Nižší střední170713,91%174012,12%
Střední241219,65%308021,46%
Vyšší střední3492,84%5163,60%
Luxusní260,21%460,32%
MPV6014,90%7375,13%
Sportovní1020,83%840,59%
Terénní2522,05%3032,11%
Celkem12275100,00%14353100,00%

Ve třídě nejmenších vstal z mrtvých malý Daewoo Matiz, který se po letech vrací na první místo ve třídě a poráží i nové vozy: Fiat Panda a Kia Picanto. O Picantu ještě určitě uslyšíme. Právě nejmenší třídu vozů postihl výraznější pokles zájmu zákazníků, její podíl na trhu se zmenšil pod 2 %, jak ukazuje tabulka výše.

Prodej osobních automobilů v květnu 2004 - Mini vozy
    prodej 5/2004podíl
1.Daewoo MATIZ12328,54%
2.Fiat PANDA9822,74%
3.Kia PICANTO9421,81%
4.Opel AGILA286,50%
5.Suzuki WAGON276,26%
6.Citroën C2194,41%
7.Renault TWINGO122,78%
7.Smart122,78%
Je tu doba zvýhodnění na nejprodávanější automobil českého trhu-Škodu Fabia- takže ani přes několik let na trhu se tento model nevzdá dominantního postavení v nižší střední třídě. Atraktivní leasing má svou dostupností údajně konkurovat nabídkám prodejců vozidel z druhé ruky. Další vozy v této třídě jsou také víceméně na svých stálých pozicích. Zásadní změnu by mohla přinést Dacia Logan, která jde cestou o půl třídy větších rozměrů a nízkých cen, což je nejen pro českého zákazníka stále atraktivní kombinace. Uvidíme, jaký bude výsledek práce francouzských konstruktérů a rumunských dělníků.

Prodej osobních automobilů v květnu 2004 – Malé vozy
    prodej 5/2004podíl
1.Škoda FABIA429067,08%
2.Peugeot 2062804,38%
3.Hyundai GETZ2714,24%
4.Ford FIESTA2183,41%
5.Toyota YARIS1872,92%
6.Renault THALIA1842,88%
7.Citroën C31402,19%
8.Daewoo KALOS1081,69%
9.Seat IBIZA921,44%
10.Dacia Solenza851,33%
Volkswagen drží s náskokem první místo v nižší střední třídě, na druhém a třetím místě soupeří Focus a Peugeot 307. Po sečtení osobních a užitkových verzí dostaneme velmi těsný výsledek, na který žádný další model v květnu nemohl ani pomyslet.

Prodej osobních automobilů v květnu 2004 - Nižší střední třída
    prodej 5/2004podíl
1.Volkswagen GOLF409+1023,96%
2.Ford FOCUS149+668,73%
3.Peugeot 307137+748,03%
4.Hyundai ACCENT1186,91%
5.Toyota COROLLA1116,50%
6.Opel ASTRA100+15,86%
7.Renault MEGANE91+285,33%
8.Mazda 3824,80%
9.Nissan ALMERA814,75%
10.Citroën XSARA804,69%

Octavia na sklonku kariéry stále podává slušné prodejní výkony, o což se pečlivě stará marketing mladoboleslavké automobilky. S příchodem nového modelu se v sousedních zemích začínají objevovat nové akční nabídky, léto by mělo ukázat, jak moc budou ochotni Češi ke kompromisům mezi cenou a nejnovější technikou. Do pořadí střední třídy tentokrát promluvilo také dražší Audi A4 se 78+11 prodanými vozy.

Prodej osobních automobilů v květnu 2004 - Střední třída
    prodej 5/2004podíl
1.Škoda OCTAVIA161166,79%
2.Ford MONDEO103+544,27%
3.Volkswagen PASSAT72+302,99%
4.Audi A478+113,23%
5.Mazda 669+162,86%
6.Opel VECTRA47+191,95%
7.Toyota AVENSIS49+52,03%
8.Honda ACCORD522,16%
9.Alfa Romeo 156481,99%
10.Peugeot 407391,62%
Nový Superb si tentokrát odvezlo 200 zákazníků (v lednu 88, v únoru 368, v březnu 174 a dubnu 296), druhý nejoblíbenější automobil, který je zařazen do této třídy je SUV Audi Allroad Quattro, kterých se prodalo více než Audi A6. Ta bude mít zřejmě v následujících měsících navrch proti konkurenci (BMW, Mercedes-Benz). Ukazují na to přinejmenším preference zákazníků v luxusní třídě, kde Audi A8 už dlouho vede.

Prodej osobních automobilů v květnu 2004 - Vyšší střední třída
    prodej 5/2004podíl
1.Škoda SUPERB20057,31%
2.Audi ALLROAD QUATTRO6+351,72%
3.Audi A63911,17%
4.Mercedes-Benz E308,60%
5.BMW 5246,88%
5.Peugeot 607246,88%
V květnu to v luxusní třídě vypadalo opět jednoznačně: 18 prodaných Audi A8, tři BMW 7, dva Opirusy a dva Mercedesy S. Prodalo se taky jedno Maserati Quattroporte.

Sportovním automobilům vévodí i přes netradiční konstrukci (nebo právě proto?) Mazda RX-8 (17ks), nový Mercedes-Benz SLK (10 ks) soupeří s Audi A4 Cabrio. Sezóna přilákala zájemce o dvoudveřové Peugeoty 307 CC (13 ks), BMW 3, Mercedesy CLK a SL, Nissany 350Z a Peugeoty 206 CC (všechny po 5 ks).

Velkoprostorové automobily jsou tradičně směsicí osobních a užitkových verzí. Nový Renault Mégane Scénic vede s odstupem třídu (v květnu se prodalo 97+20 ks), za ním je pak Ford Focus C-MAX (32+27 ks), Opel Meriva (35+22 ks), Volkswagen Touran (24+26 ks), Citroën Xsara Picasso (23+10 ks) a Opel Zafira (21+8 ks).

Kia Sorento v květnu zabodovala se 66 prodanými vozy (z toho 39 užitkových), druhé je BMW X3 zatím jen v osobní verzi (43+0) a za ním Toyoty RAV4 (23+18 ks) a Land Cruiser (22+13 ks). Slovenských Volkswagenů Touaregů se prodalo 26 (z toho 25 užitkových). Na dalších místech pak jsou Suzuki Grand Vitara (13+11 ks), Hyundai Santa Fe (8+14 ks) a Nissan X-Trail (12+10 ks).

Před měsícem jsme uzavírali analýzu uváhou nad příčinou slabších prodejů. Měsíc po vstupu České republiky do Evropské unie můžeme tento faktor vyloučit. Ceny aut buď zůstaly na původní úrovni, nebo mírně klesly. Teď bychom mohli svádět prodejní neúspěchy na rekordně vysoké ceny pohonných hmot, ale asi nám dáte za pravdu, že tento faktor hraje paradoxně velmi malou roli v rozhodování o koupi nového vozu, a když už, tak jde hlavně o to, co budete kupovat: benzín nebo naftu? (podíl vznětových osobních vozidel se drží na prakticky konstantní - třetinové - hodnotě celkového prodeje v ČR).

Pozn. Údaje ve sloupci podíl, vyjadřují podíly prodejů osobních automobilů v dané kategorii (bez užitkových verzí).

Spolupracujeme s TipCars.com
Moravskoslezské horské dráhy míří do Indonésie Moravskoslezské horské dráhy míří do Indonésie

Společnost Huisman ze Sviadnova na Frýdecko-Místecku…

Konec intervencí se blíží, investoři se zbavují eura Konec intervencí se blíží, investoři se zbavují eura

Čeští investoři se připravují na éru volného kurzu…

Češi postaví v Aghánistánu cementárnu, projekt vyjde na miliardy Češi postaví v Aghánistánu cementárnu, projekt vyjde na miliardy

Česká republika hodlá investovat 70 milionů dolarů (1,74…

Z energetiky Aleny Vitáskové: Tarif pro samovýrobce Z energetiky Aleny Vitáskové: Tarif pro samovýrobce

Samovýrobci jsou ti, kteří elektrickou energii vyrábějí…

 
Zdroj: SDA
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 






 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Dnes 08:00

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898. Připomeňte si ty nejslavnější nákladní automobily značky Tatra z minulosti i současnosti.




Blesk.cz

To nejlepší z Itálie: Krása přírody se tu snoubí s nepřebernou historií a bohatou kulturou!

To nejlepší z Itálie: Krása přírody se tu snoubí s…

Itálie má přes 7 600 kilometrů pobřeží, nejvyšší horu Evropy (Mont Blanc, 4810 m) i nepřeberné historické…

O život Špinarové bojovali lékaři do poslední chvíle. Jedno vyšetření za druhým!

O život Špinarové bojovali lékaři do poslední…

Od středeční noci ležela v bezvědomí. Zpěvačka Věra Špinarová (65), na niž její fanoušci nepřetržitě mysleli,…

 

iSport.cz

Ještě rok s kapitánem. Bednář si plácl s Mountfieldem i na příští sezonu

Ještě rok s kapitánem. Bednář si plácl s…

V Hradci Králové v těchto dnech slaví historický postup do extraligového semifinále, euforie je neutuchající.  A…

Skvělý start v reprezentaci! Barák dává góly, Jankto jako živá voda

Skvělý start v reprezentaci! Barák dává góly, Jankto…

Dostali šanci a popadli ji. Hodně pevně. Tři čeští nováčci, které povolal do zbraně trenér Karel Jarolím,…

 

Reflex.cz

Předchozí generace měla pocit, že jí patří svět, tato ho považuje za noční můru, říká přední britská ekonomka

Předchozí generace měla pocit, že jí patří svět,…

Britská ekonomka Noreena Hertzová je zázračné dítě. Univerzitu dokončila v 19, o čtyři roky později už radila…

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Ve věku 65 let zemřela v neděli v pražské motolské nemocnici zpěvačka Věra Špinarová. ČTK to dnes oznámil její…