Květen 2014 na Veterán.auto.cz: Nejen evropští futuristé

Květen 2014 na Veterán.auto.cz: Nejen evropští futuristé

Stěžejním tématem květnových historických ohlédnutí byly automobily, které se svým vzhledem trochu vymykaly běžné konfekci.

Alfa Romeo vyvinula na základě sériového modelu 1900 závodní otevřený speciál C52, který pro svou futuristickou karoserii dostal přezdívku Disco Volante (létající talíř). Narodilo se dokonce i kupé, byť vzniklo úpravou jednoho dřívějšího kusu. Znovuobnovená karosárna Touring se k Disco Volante vrátila v nedávné době. Může si jej koupit každý, kromě nemalé finanční částky je ovšem nutné obětovat k přestavbě i jednoho vzácného exota jménem 8C Competizione. To německá Isdera Imperator je z trochu jiného soudku, mladší, hranatější a vlastně i rychlejší. Vycházela z projektu CW 311 Eberharda Schulze, který na původní auto umístil logo s trojcípou hvězdou, aniž by k němu měl právo. Imperatorů byla nakonec postavena ručně celá třicítka.

A ten třetí futurista? Citroën se experimentovat nikdy nebál, o čemž svědčí nedávno osmdesátiletý Traction Avant s předním pohonem. Velký XM je podstatně mladší, bylo mu pouhých pětadvacet. Zaujal extravagantním designem karoserie s výklopnou zádí. Její tvary nebyly tak úplně dílem studia Bertone, jak se všeobecně traduje. V nejvyšších verzích nabízel vyspělé hydropneumatické odpružení s nastavováním světlé výšky a kapalinové řízení Dirass, které mělo už kupé SM. Nebeský komfort díky moderní technice však kazila její nespolehlivost. Stal se nástupcem patnáct let vyráběného modelu CX. I k němu se letos vrátíme, bude mu totiž kulatých čtyřicet. U Citroënu je letopočet 2014 zkrátka rokem oslav.

Také Jaguar XJ byl komfortním vozem, tentokrát klasickým sedanem. Ale pochopitelně v britském stylu, takže mu nechyběla jistá dávka sportu. První série v roce 1968 nahradila veškeré tehdy vyráběné baculaté limuzíny s kočkou ve znaku, zůstal jen E-Type. Naopak posloužila jako dárce orgánů pro jeho následovníka, prestižní GT XJ-S, které se vyrábělo po dvě dekády a během nich prošlo několika modifikacemi. A zmizela pomlčka z názvu. Označení XJ zase přežilo bez přestávky dodnes, byť už se tvarově i technicky jedná o zcela odlišný automobil. Tradice však zavazuje.

Pokud se automobil vyrábí padesát let bez přerušení, je to důvod k pořádně oslavě. Tím jubilantem je tentokrát Ford Mustang. Nejklasičtější jsou dnes modely z let 1964-1973, ale životopis pokračoval dále až k dnešní šesté generaci. Ta se začne vyrábět letos v srpnu a vrátila se i do Evropy. Prvních 500 aut si zákazníci objednali během třiceti vteřin, takže o klientelu nebude mít nouzi. Na půlmilionové a vyšší roční prodeje jako kdysi však může Ford zapomenout, doba je jiná. Během půlstoletí se Mustang více či méně povedeně měnil, zmenšoval se i rostl. Skutečný návrat ke kořenům představovala až odcházející „pětka“. Toyota Celica byla také takovým Mustangem, respektive japonskou odpovědí na něj. Ve druhé polovině 70. let se zrodila výhradně šestiválcová Celica XX, mimo Japonsko prodávaná coby Celica Supra. Ve třetí generaci se z ní stal samostatný model. Ten se proslavil hlavně v automobilových soutěžích. Čtvrtou a poslední řadu si zase oblíbili milovníci tuningu.

Alfa Romeo Disco Volante – létající talíř

Model Alfa Romeo Disco Volante s karoserií Touring, známý také jako 1900 C52, byl v počtu několika kusů vyroben v letech 1952 a 1953. I když v roce 1951 získal Juan Manuel Fangio pro Alfu Romeo titul mistra světa ve formuli 1, zmítala se tato italská automobilka ve finančních problémech. Jedním z úsporných opatření byl odchod ze závodní scény. Veškeré úsilí bylo věnováno novému modelu 1900, prvnímu vozu Alfa...

Celý článek: Alfa Romeo Disco Volante – létající talíř

Citroën XM (1989-2000) – Létající koberec

Citroën se dnes velkých vozů po komerčním neúspěchu avantgardního modelu C6 vzdal. Osobitý model XM byl jeho předchůdcem. Citroën představil přesně 23. května 1989 v Lyonu přímého nástupce tehdy dlouhých patnáct let vyráběné řady CX. Původně se měl jmenovat logicky DX, označení však bylo narychlo těsně před premiérou změněno. Jednalo se vlastně o extravagantní dárek k sedmdesátému výročí...

Celý článek: Citroën XM (1989-2000) – Létající koberec

Ford Mustang: Divoký kůň oslavil padesátku

Ford Mustang oslavil 17. dubna padesát let od oficiální premiéry. Vzdali mu hold i čeští fanoušci na pražském srazu. Mustang se poprvé představil na Světové výstavě v New Yorku 1964, byl výsledkem tříletého vývoje. Zdědil jméno po stíhačce (a také příležitostném bombardéru) North American P-51 Mustang. Jeho vývoj vedl Donald Frey. První sériový exemplář později ikonického „pony caru“ vůbec si však koupila už...

Celý článek: Ford Mustang: Divoký kůň oslavil padesátku

Isdera Imperator 108i (1984-1993) – Místo hvězdy dravý pták

Německá firma Isdera Eberharda Schulze proslula výrobou supersportů s motory Mercedes-Benz. Klínovitý Imperator byl pokračováním projektu CW 311, na který konstruktér nalepil právě trojcípou hvězdu. Eberhard Schulz pracoval v šedesátých letech minulého věku u Mercedesu v Untertürkheimu, v roce 1969 postavil ve vlastní režii kupé Erator GTE. Spolu s frankfurtským tuningovým mágem...

 [600×291]

Celý článek: Isdera Imperator 108i (1984-1993) – Místo hvězdy dravý pták

Jaguar XJ Série I (1968–1973): odkaz Williama Lyonse

Luxusní sedany Jaguar XJ byly posledním mistrovským dílem zakladatele firmy Williama Lyonse. První série se dodávala s šestiválci 2.8/4.2 a motory V12. Koncem šedesátých let minulého století se velké cestovní vozy prestižní britské automobilky Jaguar stávaly zastaralé a přišel čas přijít na trh s úplně novým modelem. Tím se v roce 1968 stal typ XJ6, poslední mistrovské dílo zakladatele firmy Williama Lyonse...

Celý článek: Jaguar XJ Série I (1968–1973): odkaz Williama Lyonse

Toyota Supra – čtyři generace

Toyota Supra se vyráběla ve čtyřech generacích v letech 1978 až 2002. První dvě generace byly jen šestiválcovou verzí typu Celica. Historie sportovních vozů Toyota se začala psát v roce 1965, kdy se na Tokijském autosalonu představilo dvoumístné kupé Toyota 2000 GT, jehož zadní kola poháněl řadový šestiválcový motor. Ve spolupráci s Yamahou vzniklo v letech 1967 až 1970 celkem 337 těchto zajímavých vozů...

Celý článek: Toyota Supra – čtyři generace

Spolupracujeme s TipCars.com
KLDR chce po celé zemi rozmístit nový systém protivzdušné obrany KLDR chce po celé zemi rozmístit nový systém protivzdušné obrany

Severní Korea oznámila, že provedla test nového systému…

Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 






 
Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák skončil neúspěchem

Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák neuspěl

Dnes 08:00

Letňanská Avia se v polovině 90. let minulého věku pokoušela o výrobu terénního vozu. Projekt ale nebyl úspěšný.




Blesk.cz

Na Starém židovském hřbitově nepohřbívají už 230 let: Zákaz vydal Josef II.

Na Starém židovském hřbitově nepohřbívají už 230…

Na světoznámém Starém židovském hřbitově na pražském Josefově proběhl poslední pohřeb 29. května 1787. Císař…

Češka (†47) nepřežila výstup na Sněžku. Zemřela 200 metrů pod vrcholem

Češka (†47) nepřežila výstup na Sněžku. Zemřela 200…

Polští turisté nalezli pod vrcholkem Sněžky českou turistku (†47), která byla v bezvědomí. Její život se…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc než ve Spartě

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc…

Poslední zápas sezony, výhra 4:0, která znamenala mistrovský titul. O dobrou náladu bylo po sobotním duelu…

 

Reflex.cz

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…