Květen 2015 na Veterán.auto.cz: Karosářští mistři (nejen) z Itálie a USA

Květen 2015 na Veterán.auto.cz: Karosářští mistři (nejen) z Itálie a USA

V květnu 2015 jsme se na serveru Veterán.auto.cz podívali dvakrát do Itálie a dvakrát za oceán. Nebo ne? Ale Rolls-Royce míval přece pobočný závod v USA!

Fiat Croma mladší čtenáři auto.cz znají jako komerčně neúspěšný crossover s prostornou zvýšenou karoserií kombi. Jenže ten na stránky serveru ještě nepatří. Turínská automobilka použila toto jméno už jednou, v polovině 80. let minulého věku pro svou vlastní verzi vozu, který vycházel z nakonec zkrachovalého projektu Tipo 4. Společným vývojem Saabu, Fiatu a tehdy ještě samostatné Alfy Romeo vznikly čtyři automobily. Croma byla lidovější verzí Lancie Thema, zpočátku nabídla pouze řadové čtyřválce, vidlicový šestiválec přišel až na konci produkce. Jenže ty benzinové mohly mít například i v 80. letech ještě neobvyklé turbodmychadlo, mezi vznětovými jí pak patří světový primát v použití přímého vstřiku. Diesely (i bez přeplňování) prosluly svou nezničitelností, velký prostorný liftback používali manažeři, rodiny, italští policisté a v hojné míře se jako ojetina vozil po revoluci i k nám. Mimochodem, autor článku s verzí 2.5 TD začínal svou řidičskou dráhu. Od premiéry Cromy uplynulo 30 let.

Lancia je dnes součástí italsko-amerického koncernu FCA a pomalu zaniká. Jenže v době, kdy ji ještě vedla rodina zakladatele, byla progresivní automobilkou. Oplývala konstruktérskými nápady a táhla světový technický vývoj kupředu. I poválečná, ani ne čtyřmetrová Appia disponovala pro značku typickými vidlicovými čtyřválci 1,1 l a pochopitelně samonosnou karoserií (její Lambda byla v tomto směru průkopníkem). Kupé a kabriolety stavěli italští mistři: Pininfarina, Vignale a Zagato. Tovární Berlina navíc postrádala střední sloupek! Tohle řešení se sice v moderní době vrací, ale používá ho málokdo. Kupříkladu britský Rolls-Royce u modelu Phantom.

Prestižní aristokratická značka ovšem měla svou továrnu také v USA, konkrétně ve Springfieldu ve státě Massachusetts. Vznikal tam nejen legendární Silver Ghost (Stříbrný duch), ale rovněž jeho nástupce, úplně první Phantom s přídomkem New, později přeznačený na Phantom I. Vozy z americké produkce karosoval převážně Brewster, v Anglii bylo specializovaných firem více. Všechny vozy, i ty britské, byly poháněny řadovými šestiválci 7,67 l, zatímco „Duch“ měl menší s objemem 7,43 l. Phantom také nezůstal ve výrobě celých devatenáct let jako jeho předchůdce. V historii dvou R mu však samozřejmě nezastupitelné místo patří.

Cadillac Seville představuje naopak relativní modernu, slaví bohužel nedožité čtyřicáté narozeniny. První generace měla ještě zadní pohon, od druhé posílaly čtyřstupňové samočinné převodovky točivý moment dopředu. V tomto případě dokonce alternativně i šestiválce, jinak šlo o klasiku se znakem V8. Zpočátku však dokonce spalující kromě benzinu naftu! Jednalo se zpravidla vždy o nejmenší model značky, i když měřil přes pět metrů. S výjimkou generace třetí, která přešla na příčně uložené pohonné jednotky a přestěhovala se natrvalo do Hamtramcku, kde zůstali její dva následovníci. S koncem roku 2003 odešlo do historie i jméno španělského města, které prestižní divize General Motors použila už kdysi v řadě Eldorado.

Cadillac Seville (1975-2003): Malý „caddy“

Před čtyřiceti lety vzkřísil Cadillac jméno Seville, limuzíny vydržely v nabídce další tři dekády a za tu dobu vzniklo pět generací. Bez přerušení, což je v USA velmi neobvyklé. Luxusní odnož General Motors vyráběla první Seville ve druhé polovině 50. let minulého věku. Šlo ovšem o dvoudveřové kupé bez středních sloupků, v USA označované hardtop. Navíc bylo jedním z verzí slavné řady Eldorado. Název je odvozen od španělského města Sevilla, v angličtině...

Celý článek: Cadillac Seville (1975-2003): Malý „caddy“

Fiat Croma (1985–1996): Poslední z velkých

Nabídka klasických osobních aut Fiatu dnes končí nižší střední třídou. V minulosti tomu tak rozhodně nebylo. K zástupcům větších vozů turínského výrobce patřila Croma. Croma (Tipo 154) se představila coby následník už notně zastaralého modelu Argenta na konci roku 1984, výroba byla zahájena v květnu toho následujícího. Argenta, výrazná modernizace předchozí série 132, vyznávala ještě klasickou koncepci se zadním pohonem a prodejně...

Celý článek: Fiat Croma (1985–1996): Poslední z velkých

Lancia Appia (1953–63): Bez středových sloupků

Lancia Appia měla čtyřdveřovou samonosnou karoserii a motor V4. Vyráběla se ve třech sériích a její sportovní verze karosovali Pinin Farina, Vignale a Zagato. Italská značka Lancia, založená Vincenzem Lanciou (1881–1937) v roce 1906, stála mnoho let v předních řadách automobilového pokroku. Lancia Lambda měla už v roce 1922 samonosnou karoserii, brzdy na všech kolech, nezávislé zavěšení předních kol a pohon vidlicovým čtyřválcem s malým...

Celý článek: Lancia Appia (1953–63): Bez středových sloupků

Rolls-Royce Phantom I (1925–31): Začátek dlouhé cesty

Nástupcem slavného modelu Rolls-Royce Silver Ghost se stal typ New Phantom, později přejmenovaný na Phantom I. Vyráběl se také v americkém Springfieldu. U kolébky světově proslulé britské značky Rolls-Royce stáli elektromechanik Henry Royce (1863–1933) a baron Charles Stewart Rolls (1877–1910). Henry Royce začal podnikat v roce 1884 a svůj první vůz, dvouválcový Royce 10, postavil v roce 1904 ve své dílně v Manchesteru,..

Celý článek: Rolls-Royce Phantom I (1925–31): Začátek dlouhé cesty

Spolupracujeme s TipCars.com
Noví roboti v Praze nýtují dveře do airbusů Noví roboti v Praze nýtují dveře do airbusů

Na dodávky hotových dveří do airbusů připadá takřka…

Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic

Místo bývalé továrny na betonové dílce vyroste za…

Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy

"Chtěli bychom do České republiky během pár let přinést…

České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců

Společnosti v České Republice nevěnují větší pozornost…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 




Ojetý Fiat Croma Mk2 (2005-2010): Ošklivá? A komu to vadí? Ojetý Fiat Croma Mk2 (2005-2010): Ošklivá? A komu to vadí?

V letech 1985 až 1995 byl Fiat Croma vlajkovou lodí své…

Moje.auto.cz: Fiat Croma (druhá generace) – Chromá Croma? Moje.auto.cz: Fiat Croma (druhá generace) – Chromá Croma?

Jaké vlastnosti lákaly zákazníky k nákupu nepříliš…

 



 
Ford Mustang Cobra R: Prototyp ročníku 1992 unikl destrukci, dnes je unikátem

Ford Mustang Cobra R: Prototyp unikl destrukci, dnes je unikátem

Včera

Ford vyrobil na konci produkce 3. generace limitku Cobra R. Měla i své předprodukční prototypy, jeden z nich se dochoval...




Blesk.cz

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky, popsala svědkyně

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky,…

Křik, nadávky, zběsilá jízda po sídlišti, lidé uskakují a řinčí plech nabouraných aut. To vše předcházelo…

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve vedru zoufale volaly o pomoc

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve…

Obvinění z týrání dětí si vyslechla Tori Castillová z města Riverdale v Utahu. Své dvě malé děti totiž v horkém…

 

iSport.cz

Petržela: Nikam bychom nedošli, kdybych si hrál na skromného blbečka

Petržela: Nikam bychom nedošli, kdybych si hrál na…

Splnil, co na začátku sezony až nezvykle sebevědomě slíbil. Vzpomínáte? Do začátku druholigové sezony scházelo…

Pořád to ve mně je, jásala po vítězství Kvitová, když osušila slzy

Pořád to ve mně je, jásala po vítězství Kvitová,…

PŘÍMO Z PAŘÍŽE | Mezi novináře přišla v tričku se stejným nápisem, jako měli její nejbližší na tribuně. Kuráž,…

 

Reflex.cz

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí ji pochválil a navrhl na cenu děkana. Případ vzbudil rozpaky a údiv

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí…

Je samozřejmě možné, že jsme Kryštofa Ambrůze z Fakulty výtvarných umění VUT nepochopili. Druhá možnost je ale…

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…