Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Květen 2017 na Veterán.auto.cz: Letící A a trojcípá hvězda

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V pátém měsíci letopočtu 2017 jsme se na serveru Veterán.auto.cz věnovali poválečné historii menších vozů Austin a dvěma dvěma luxusním řadám značky Mercedes-Benz, každé z jiné doby.

Austin A40 byl poválečným malým modelem dnes již neexistující automobilky. Toto označení se objevilo ve sledovaném období několikrát. První etapu vývoje představovaly baculaté modely s pohonem zadních kol, čtyřdveřový Devom a dvoudveřový Dorset. Pozdější otevřený Sports měl jinou karoserii, ale stejný technický základ včetně rámu. Vyráběly se i kombíky Countryman, dokonce s dřevěnou zadní částí, pick-upy a dodávky. Konzervativní vzhled doplňoval čtyřválec OHV 1,2 l. Sports vznikal ve spolupráci s automobilkou Jensen, která pro něj vyráběla hliníkové „obleky“. A40 této řady se montovaly i u protinožců.

Nahradil je Somerset, opět s názvem britského hrabství a modernější karoserií, ale totožnou technikou. Vznikal už po vytvoření koncernu British Motor Corporation (BMC), Kabriolet, nástupce Sports, se jmenoval překvapivě Coupé (jako Drop Head Coupé) a spolupracovala na něm pro změnu firma Carbodies. Montáž Somersetů probíhala tentokrát v Japonsku u Datsunu. Pravostranné řízení se opět nemuselo měnit, stejně jako v Austrálii a na Novém Zélandu se i v ostrovním císařství jezdí vlevo.

Řada W180 se samonosnou karoserií byla v portfoliu Daimler-Benzu jedním z předchůdců třídy S. Od menších čtyřválcových W120/W121 se limuzíny počínaje jarem 1954 lišily delším rozvorem, říkalo se jim také „větší“, případně „velký ponton“. Poháněl je šestiválec 2,2 litru a vyznačovaly se bohatším chromováním. Ještě o něco delší následník 220 S (W180 II) dostal v sezóně 1956 ke čtyřdveřovým klasikům navíc půvabné otevřené varianty a z nich odvozená kupé. Obě verze byly však o dost dražší, takže se příliš nerozšířily a dnes jsou velmi vzácné. Výkony motorů postupně rostly, historii „pontonů“ završily modely 220 SE (1958-1960), které se chlubily už i mechanickým vstřikováním paliva. Zasloužily si dokonce zvláštní interní kód: jednalo se o sérii W128.

Mercedes-Benz C140 představoval dvoudveřovou verzi kupé řady stejného číselného označení, tedy limuzín W140, kterým se v Čechách přezdívá „mamut“ Od čtyřdveřových provedení se ale lišil více než jeho předchůdci, hlavně přídí, hlavní světlomety byly protaženy přes hrany karoserie. Měnil názvy jak na běžícím pásu: z SEC na S Coupé a ve finále na třídu CL. Nejdříve jej poháněly pětilitrové osmiválce a šestilitrové motory V12, později přišel i „základní“ model s V8 4,2 l. Slabší agregáty chyběly, nebyly dostatečně prestižní, o dieselech nemluvě. Tuner AMG používal i větší vyladěné V12 s objemem až 7,3 l. Vozům zůstal typický prvek stuttgartských kupé: chyběl střední sloupek.

Austin A40 (1947–1953): Devon, Dorset a Sports

Po válce se Austin pustil do výroby malých vozů A40. Čtyřdveřové Devony a dvoudveřové Dorsety poháněl čtyřválec 1,2 litru. Kabriolety A40 Sports vyráběl společně s Jensenem. Anglickou automobilku Austin Motor Company založil v roce 1905 baron Herbert Austin (1866–1941). Továrna postavená poblíž Birminghamu v Longbridge automobily vyráběla od samého počátku své existence a v roce 1913 měla 2.300 zaměstnanců...

Celý článek: Austin A40 (1947–1953): Devon, Dorset a Sports

mercedesbenz mercedesbenz

Austin A40 Somerset (1952–1954): Pod křídly BMC

Malé rodinné vozy Austin A40 Devon našly krátce pokračovatele v sedanech a kabrioletech A40 Somerset se stejným motorem a modernější karoserií. Jaro 1952 bylo pro anglickou automobilku Austin Motor Company životně důležité, neboť došlo ke spojení s Morris Motors a vytvoření koncernu British Motor Corporation (BMC). Morris patřící v této době do holdingu Nuffield Organization již vlastnil značky MG, Riley a Wolseley...

Celý článek: Austin A40 Somerset (1952–1954): Pod křídly BMC

mercedesbenz mercedesbenz

Mercedes-Benz 220 S a 220 SE: Elegáni s hvězdou

Posledními „Pontony“ byly luxusní šestiválcové modely Mercedes-Benz 220 S (W 180 II) a 220 SE (W128), vyráběné v letech 1954 až 1960. Když v roce 1953 představil Daimler-Benz první model se samonosnou karoserií a čtyřválcovým motorem, lidově zvaný „Ponton“, dalo se čekat, že brzy bude následovat větší vůz s šestiválcem. A netrvalo to dlouho. Už v březnu 1954 se pochlubil na ženevském autosalonu sedanem se samonosnou...

Celý článek: Mercedes-Benz 220 S a 220 SE: Elegáni s hvězdou

mercedesbenz mercedesbenz

Mercedes-Benz C140 (1992–1998): Hrátky se jmény

Mercedesu v nabídce luxusní řady C140 nesmělo chybět kupé. Patřičně prestižní obr během své takřka sedmileté kariéry dvakrát změnil název. Měl světovou premiéru ani ne rok po výchozím sedanu, na lednovém autosalonu NAIAS (North American International Auto Show) v Detroitu 1992. O dva měsíce později v Ženevě si odbyl alespoň tu evropskou. Navazoval na dlouhou tradici, uzavřené vozy s jediným párem dveří vyráběl Mercedes...

Celý článek: Mercedes-Benz C140 (1992–1998): Hrátky se jmény

mercedesbenz mercedesbenz

Aleš Dragoun
Diskuze (0)