Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Květnové prodeje automobilů: mírně rosteme

Ondřej Láník
Diskuze (11)
V květnu český trh sice meziročně i meziměsíčně vzrostl, ale největší dovozci většinou příliš nejásají. Pozici upevnila Škodovka a výrazný nárůst zaznamenal Citroën.

Po nadějném dubnu se nejsilnější dovozci automobilů v zemi, musí smířit s mírným poklesem prodejů. Pokud se podíváme na prodeje osobních a lehkých užitkových automobilů za poslední dva měsíce, ztratila v květnu první pětka dovozců desítky až stovky vozů dubnového prodeje. Konkrétně meziměsíčně klesaly prodeje Renaultu (-54 vozů), Peugeotu (-134 vozů), Volkswagenu (-157 vozů), Opelu (-62), Toyotě (-140 vozů), Nissanu (-109 vozů), Hondě (-53 vozů). U japonských značek jsou tato čísla závažnější, neboť často představují pokles o více než 25 %. Květen si pochvalují u Citroënu (+278 vozů), Hyundaie (+38 vozů), Fordu (+31 vozů), Seatu (+60 vozů), Fiatu (+37 vozů), BMW (+37 vozů).

Květnový vývoj na trhu ovlivnily slevy, uvedení některých nových vozů a zejména útok domácí škodovky, která opět získala nadpoloviční podíl na českém trhu s novými automobily. Škoda Auto prodala o 1054 vozů více než v dubnu (tedy absolutní květnové číslo 7244 vozů znamená podíl na domácím trhu 50,42 %).

Výsledkem je meziměsíční nárůst prodeje osobních automobilů na 14353 (+701) v České republice, zahrneme-li i lehká užitková vozidla pak jde o nárůst +740 vozidel.

Celkově trh osobních automobilů v květnu meziročně vzrostl o více než 3 % (+ 491 vozů).

Rozebereme-li jednotlivé třídy, v nejmenší kategorii Mini kraluje, při dočasné nepřítomnosti mini vozů značky Daewoo, Opel Agila, který společně se svým sourozencem Suzuki Wagon R zabírá 64 % prodejů v segmentu. Dopředu se dere malý Smart, od kterého lze v dalších měsících čekat další postup.

Malým vozům, stejně tak jako celému trhu, dominuje Škoda Fabia. Mezi dováženými automobily vede evergreen Peugeot 206, kterému dýchá na záda mladší Francouz Citroën C3 (meziměsíční nárůst +160 vozů !) a korejský Hyundai Getz.

Nižší střední třída je stále královstvím Peugeotu 307 (312 prodaných vozů), následuje Ford Focus a Renault Mégane. Přes atraktivní slevy se letité německé modely Opel Astra a Volkswagen Golf prodávají stále obtížněji, ale s podzimem přicházející novinky zřejmě pořádně zamíchají pořadím i v tomto segmentu. Reklamní kampaň a jarní akce u Citroënu přesvědčily 100 nových zákazníků ke koupi Xsary.

Slevy u Forda znamenaly ve střední třídě jen kosmetické změny v pořadí, když si Mondeo vyměnilo bronzovou příčku s Mazdou 6. Neotřesitelná je stále první pozice Škody Octavie (2020 prodaných kusů), následuje Volkswagen Passat.

Cenově níže postavený Superb (322 ks) snadno papírově překonává soupeře ve vyšší střední třídě. Dobře se prodává nový Mercedes-Benz třídy E (44 ks) a překvapivě dobře si stojí již starší Audi A6 (40 ks). Ani 33 v květnu prodaných Audi Allroad Quattro není špatné číslo a stačí tak na 4. příčku ve třídě. Poslední německý rival BMW řady 5 již nemohl svým soupeřům v prodeji konkurovat, protože se čeká na příchod nové generace.

V segmentu MPV se na první pozici opět dostal Citroën Xsara Picasso a se 78 prodanými vozy také přispěl k výraznému zvýšení prodeje značky.

Mezi terénními vozy si drží vedoucí pozici Toyota RAV4 (44 prodaných ks v květnu), se kterou ještě drží krok druhá Honda CR-V (27 ks) a Kia Sorento (26 ks). Prodeje v nejluxusnější kategorii offroadů se stále počítají na kusy. VW Touaregů se prodalo v květnu 7 (v dubnu 11 ks) a Range Rover dokonce žádný (v dubnu 10 ks). Ještě větší raritou zůstane i Porsche Cayenne s cenou od 2,23 miliónu Kč, kterých se letos za prvních 5 měsíců prodaly jen 4 kusy.

Výrobci věří, že letos nepříjde žádná přírodní, či ekonomická katastrofa a že se nám bude dařit stále lépe, budeme si moci kupovat více nových automobilů. V červnu lze očekávat první prodejní vrchol letošního roku a podle aktuálních akcí většiny dovozců jsou na něj všichni dobře připraveni. Boj o zákazníka bude opět velmi tvrdý.

Ondřej Láník
Diskuze (11)