Kvíz: Dokážete rozeznat kupé od Mercedesu? Zkuste si to!
Vozy značky Audi byly v minulých letech hojně kritizovány za jejich zaměnitelný vzhled. Na tento styl ale v poslední době nastoupil i jeho úhlavní rival, Mercedes-Benz. Už při představení nové třídy E sedan jsme si všimli, že vypadá takřka stejně jako C sedan. To samé nyní platí pro E kupé, které jakoby z oka vypadlo menšímu C kupé i většímu S kupé.
Z tohoto důvodu jsme se rozhodli stuttgartské trio kupé vzájemně porovnat. Na první pohled jsou sice kupé podobná jako vejce vejci, když si však začneme prohlížet jednotlivé detaily, jisté rozdíly najdeme. A právě na základě nich se dají rozeznat. Nezkušený pozorovatel ale nemá šanci, zvlášť pokud nemá měřítko a nepozná dané kupé podle vnějších rozměrů.
Začněme přídí, která je na první dobrou u všech aut stejná. Totožný je oválný tvar masky chladiče a vlastně i hlavních světlometů. Poznávacím znamením je tak tvar nárazníků, který je u každého auta svébytný, odlišný je tvar chladicích otvorů. Jenže pozor, díky různým paketům má jeden model více druhů nárazníků, což platí i pro masku chladiče – diamantový motiv z S-Klasse tak klidně najdeme také na C-Klasse. Dalším rozdílem je kapota. U éčka a eska má dvě výrazná vyboulení po stranách, zatímco u céčka se výraznější linka nachází uprostřed kapoty. Éčko a esko lze vzájemně rozpoznat podle emblému výrobce, zatímco u eska je na přídi, u éčka na kapotě.
Poznávacím znakem je však silueta, S-Klasse na první pohled vypadá širší a nižší než oba menší modely. To je způsobeno proporcemi, S Klasse kupé je z daného tria skutečně nejširší (1.889 mm), zároveň je ale nižší než E-Klasse kupé (1.411 mm vs. 1.430 mm).
Mercedes-Benz kupé – srovnání rozměrů s dalšími modely značky | |||
Model | E kupé | C kupé | S kupé |
Délka [mm] | 4826 | 4686 | 5027 |
Šířka [mm] | 1860 | 1810 | 1899 |
Výška [mm] | 1430 | 1400 | 1411 |
Rozvor [mm] | 2873 | 2840 | 2945 |
Vzájemná podobnost platí také pro boky karoserie, byť zde hraje roli délka aut. Třída S je díky dlouhé kapotě opticky jasně nejdelší, zatímco třída C působí značně kompaktně. Výrazné prolisy táhnoucí se přes dveře však najdeme jen u céčka a eska, nejnovější éčko je postrádá. Zato má rozdělená zadní boční okna, což větší, ani menší sourozenec nemá.
Z hlediska vnějších tvarů tak největší rozdíly najdeme na zádi, byť základní koncepce je také u všech tří aut shodná – retro světla protažená do boků i do víka kufru, logo značky na víku kufru a poznávací značku umístěnou v nárazníku má C kupé, E kupé i S kupé. Esko opět poznáte díky siluetě, působí jako nejširší a nejnižší vůz z dané trojky. Zároveň jsou ale jeho koncová světla opticky propojená vodorovnou chromovanou linkou, kterou u zbývajících kupátek nenajdeme. Liší se i grafika koncových světel, včetně jejich tvaru. U céčka jsou zaoblená, zatímco u eska kombinují obliny s hranami a u éčka jsou úzká a spíše hranatá. Různé umístění mají i odrazky v náraznících daných aut.
Vůbec nejvýraznější rozdíly jsou každopádně uvnitř stuttgartských kupátek, byť opět trio v zásadně sází na barokní bachraté tvary. Všechna kupátka třeba využívají kulaté výdechy ventilace, jenže zatímco u céčka jsou na středové konzole tři, u éčka a eska čtyři. V případě E-Klasse navíc svým řešením připomínají turbíny. Nejmenší zástupce je pak jasně rozeznatelný díky samostatně stojící obrazovce multimediálního systému, to u eska a éčka je displej zakomponován do palubní desky. Navíc opticky navazuje na digitální přístrojovou desku, která je u eska standardem, zatímco u menšího éčka za příplatek. Ovládání elektrických sedaček je ve všech případech umístěno na dveřích, což je pro trojcípou hvězdu typické. Třeba volanty se ale odlišují, E-Klasse totiž přijelo s unikátním multifunkčním volantem doplněným o dotykové plochy. Jiné jsou také tvary reproduktorů.
Vzájemné srovnání trojice kupé od Mercedesu sice dokazuje, že designové rozdíly mezi nimi jsou, jako celek ale vypadají takřka shodně. Uvidíme, zda se třeba od menších sourozenců více neodliší největší třída S. Vlajková loď Mercedesu je sice krásná, větší odlišení by si ale podle nás zasloužila. Nechme se tak překvapit, s čím přijde facelift, který by měl následovat modernizaci třídy S sedan plánovanou na příští rok.