Lambda sondě se také někdy říká kyslíkový snímač, neboť jeho hlavním úkolem je zjišťovat množství zbytkového kyslíku ve výfukových plynech. K čemu vlastně slouží a jak poznat, že vám nefunguje správně?
A co ty si představuješ pod tím čemu řikáš cukání? ;-)
Statisíce s naftou předtim milion s benzínama = v jakejch letes si to jezdil s tim Trabantem a dalšíma benzínama? Nemohla cukat ta součástka mezi řadicí pákou, spojkou a plynem? :-)
celkem jsem najel asi 2 miliony km, o trochu víc než polovinu se zážehovými motory. Řidičák mám od roku 1970. Traboše jsem měl ve druhé polovině 70.let. Ještě nějaké dotazy, duplicito? :-)
Prvni delsi cesta tam a zpet mela 315 km. Vyzkousel jsem vsechny rezimy, tzn. elektricka jizda do dojezdu asi 8 km, pak zahrati motoru nabijením baterie a nakonec paralelni hybridni jizda. Predtim jsem natankoval vlastne podruhe od nakupu auta. Tachometr ukazoval 1300 km, auto spotrebovalo krome elektriny pouhych 26 litru V100. Byly to ale same kratke trasy, tech 315 bylo poprve. Chtel jsem zjistit, kolik by si auto vzalo kdyby nebylo dobijeno. Neumim jet defenzivne, sice se vyhybam dalnici, ale mam sklon k prekracovani rychlosti a když mi napadne, tak i predjedu. Tedy zadne eko, ale taky zadna cocka. Svizna jizda. Na ceste tam i zpet, tedy nemusim definovat co bylo do kopce a z kopce, při vyuzivani rekuperace, nebo zarazeni neutralu auto bralo kolem 7 litru V100 na 100 km v obou rezimech, spis pod nez pres. Eko provoz byl vetsinou vypnuty, protože ten lehce omezuje akceleraci a ma vliv i na vytapeni. Ja myslim, ze 7 litru benzinu na 2 tuny auta se solidni akceleraci i se dvouma lidma vubec není spatne, i když o to nejde. Hlavne jedeme na elektrinu, potichoucku, plynule, v pohode. Jako na televizi se krasne sleduji na monitoru toky energie. Kola pohani bud zadni el. motor, nebo oba el. motory, nebo se k nim prida spalovaci motor. Je dobře mit nejakou energii v baterii před stoupanim, aspon to pisou v navodu. Voticak ale Outlander vybehl s prekvapivou lehkosti, mozna proto ze byl slaby provoz, nikdo neprekazel, nemusel jsem brzdit ani akcelerovat. Nebo si spalovaci motor vezme predni napravu a elektromotory odpocivaji. Uvnitr není prakticky slyset nic, vsechno ukazuje jen displej. Pokud si naprava nebere vsechnu energii, prebytecna ze spalovaku tece do baterie. Vsecko reaguje na plyn, motor třeba tahne, dobiji baterii a po ubrani plynu rekuperuje zpet. Nekdy rekuperuje i motor dobiji, jindy se motor vypne a dobiji jen rekuperaci. Ridic nemá sanci to nijak ovlivnit. Paralelni hybridni rezim jede a udrzuje dojezd baterie mezi 2 a 4 kilometry. Chybi mi otackomer a samozrejme nejaky teplomer spalovaciho motoru.
Mr Vaculik nekde psal, ze si lambdy meni pravidelne, a ze to je poznat. Osobne jsem nemel odvahu na takovy experiment vynalozit 2x 3500czk. Nema nekdo zkusenost?
Pokud je jedna opotrebena, tak druha kontrolni je tam k tomu to odhalit, jedine ze by byly opotrebeny obe.
Já jezdil asi 3 roky ve favoritu s nefunkční lambdou. Prochazelo to dokonce i stk, I když furt svítil test. Stačilo se odkázat na ecotronic, kterej ani není jak napíchnout na diagnostiku a vyblikání závad je moc složitý. Auto jezdilo tak za 6 litrů. Po výměně za zánovní (zkus si sehnat lambdu na ecotronic) se mi zdá že spotřeba snad ani neklesla. S favoritem se nechá dostat na 5l/100km.
Tátovi jednou hlásila ofce vrtulník. Zajel do autorizaku, tam řekli že lambda a vyměnili tu funkční. Předali mu to se smazanejma závadama a za chvíli se rožnul vrtulník zas samozřejmě. Pak už vyměnili tu špatnou. Aspoň že tam jsou jenom dvě...
Při výměně lambda sondy jsem si strhl závit, tak jsem si musel vytočit v hlavním svodovém dílu výfuku nový a pak jsem ho zkontroloval pomocí kalibru, který jsem si koupil z [odkaz] .