Lamborghini Diablo GT1 (1997): Dva nejvzácnější ďáblové. Proč jsou tak raritní?

 

V historii Lamborghini Diablo existuje spousta vzácných verzí. Tou nejraritnější je bezesporu silniční GT1. Že jste o ničem takovém nikdy neslyšeli?

Lamborghini se v druhé polovině devadesátých let minulého věku připojilo k Mercedesu, Porsche a dalším značkám a chtělo své Diablo naučit závodit v kategorii GT1. Před dvěma dekádami vznikla pouhá dvě, patří tedy k nejvzácnějším verzím této řady vůbec! Jedno z nich navíc nikdy nezávodilo, zůstalo v silniční specifikaci Stradale.

Zuřící býk ze Sant‘Agaty se pro účely úprav dohodl s francouzskou firmou Signes Advanced Technology z Toulonu. U Lamborghini vidlicový dvanáctiválec převrtali z 5,7 na šest litrů a vyladili na ďábelských 665 koní (489 kW), jeho zvuk je... prostě nádherný. Použili i sekvenční šestistupňovou skříň od Hewlandu, čtyřkolka na rozdíl od tříkotoučové spojky AP Racing chyběla. Hmotnost se podařilo snížit na 1050 kg. Žlutý exemplář zůstal ve Francii a pak se přesunul k italským Mistra Motors, druhý, bílý, závodil v Japonsku – a poměrně úspěšně.

Že to nebylo tak úplně obyčejné Diablo, o tom svědčí mohutné aerodynamické doplňky, karbonový bodykit dostali na starosti právě zmínění Francouzi od SAT, nedošlo zdaleka jen na rozšířené blatníky. Všude, kde to šlo, zíraly větrací otvory. V předním nárazníku i víku, za blatníky, za dveřmi dokonce dva, na krytu motoru, který se dal snadno odejmout, zela dvojice nasávacích „kapes“ a na zádi dokonce čtveřice „děr“. I „ocas“ byl překonstruován a prodloužen. Jízdní vlastnosti na okruhu dostaly přednost, auta musela na hladkém asfaltu sedět jako přibitá.

Měřila těsně přes 4,7 m, používala osmnáctipalcové ráfky OZ a také postrádala tehdy ještě tradiční „mrkačky“, které z těch sériových zmizely až napřesrok. Místo nich měla jen malá světla pro noční závody.

GTR

V Boloni 1999 představené GTR bylo oproti GT1 včetně Stradale alespoň papírově trochu slabším odvarem. Je také vzácné, vzniklo jich pouze třicet. „Diablo GT Evo“ mělo pod kapotou taktéž šestilitrový dvanáctiválec s 598 koňmi (440 kW), ale také pětistupňovou manuální převodovkou, která přenášela dozadu 640 N.m. Doba dvouspojek byla ještě v nedohlednu a sekvence se tentokrát nekonala... Monstrum však do běžného provozu určeno nebylo, pouze do značkové trofeje, kde nahradilo předchozí SVR.

Teď je na prodej jedno bílé v Dánsku u Formula Automobile, exemplář s číslem 22. Má pochopitelně ochrannou klec uvnitř, i když se v kokpitu nacházejí i dvě anatomické sedačky se šestibodovými pásy a ne pouze jedna. Interiér je, jak jinak, oholen na co možná nejvyšší míru, veškeré zbytečnosti, které nebyly na okruhu potřeba, šly pryč. Klimatizace, audio a tak dále. Třicítka GTR měla masivní karbonové zadní křídlo a hliníkovou karoserii včetně dveří doplňovaly i další díly z uhlíkových vláken (splitter, boční prahy...).

Jezdila na osmnáctipalcových hořčíkových kolech Speedline, revizí prošel podvozek, brzdy od Bremba i chladicí systém. Závodní bezpečnostní palivová nádrž představovala nutnost, červený vypínač uzavíral zapalování i přívod paliva. Za vnějšími zpětnými zrcátky zely hadice, které přiváděly zevnitř čerstvý vzduch, izolace mezi kabinou a motorem byla odstraněna kvůli redukci hmotnosti, klasické sklo nahradila ze stejného důvodu v bočních oknech plexi. Beztak auta vážila 1395 kg.

GTR je cool, vždyť dosahovalo maximální rychlosti 348 km/h a z klidu na stovku zrychlovalo za 3,6 s. Tohle konkrétní najelo 10 tisíc kilometrů, což není na závodní auto úplně málo a zajímavostí je držák na registrační značku vzadu. Tam také trůní jen dvojice koncovek výfuku, obě GT1 měly čtyři... Cenu neznáme, ale levné tohle diablo určitě nebude. Pravděpodobně přijde na zhruba 7,5 milionu korun. Nebo víc?

Video:YouTube/NM2255 Car HD Videos

Spolupracujeme s TipCars.com
Pompeo: USA chtějí dokončit denuklearizaci KLDR do ledna 2021 Pompeo: USA chtějí dokončit denuklearizaci KLDR do ledna 2021

Jednání Spojených států se Severní Koreou, jehož cílem je…

Počet teroristických útoků ve světě loni klesl o 23 procent Počet teroristických útoků ve světě loni klesl o 23 procent

Počet teroristických útoků ve světě se v loňském roce…

OBRAZEM: Aston Martin oživuje další legendární model OBRAZEM: Aston Martin oživuje další legendární model

Britská automobilka Aston Martin pokračuje v oživování…

 
Zdroj: R&T, Motor1, FormulaAuto.dk

Štítky Lamborghini Video Supersport

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

Samostmívací zpětné zrcátko šetří vaše oči. Víte, jak funguje? Samostmívací zpětné zrcátko šetří vaše oči. Víte, jak funguje?

Samostmívací či jinak řečeno elektrochromatické vnitřní…

 





 
Krásný Peugeot 508 má české ceny, pořídíte jej od 730.000 Kč. Kolik stojí našlapané GT?

Krásný Peugeot 508 má české ceny, pořídíte jej od 730.000 Kč. Kolik stojí našlapané GT?

Dnes 18:50

Nový Peugeot 508 byl jednou z největších hvězd letošního autosalonu v Ženevě. Nyní auto konečně dorazilo na český trh.




Blesk.cz

Získat hypotéku bude opět těžší. Ptali jste se odborníka, co a pro koho se mění

Získat hypotéku bude opět těžší. Ptali jste se…

Od října čeká Čechy další změna na trhu s hypotékami. Česká národní banka rozšíří pravidla pro poskytování úvěrů…

Kim zavře raketové středisko, řekl jihokorejský prezident. Trump to přivítal

Kim zavře raketové středisko, řekl jihokorejský…

Severokorejský vůdce Kim Čong-un přislíbil trvale rozebrat zkušební středisko raketových motorů a odpalovací…

 

iSport.cz

Oblíbenec fanoušků Sparty Jarůšek: Rychle vidím rudě. Pro mě je to dobře

Oblíbenec fanoušků Sparty Jarůšek: Rychle vidím…

Gól! Ruce vystřelí ke stropu haly, pak ukáže svůj barevný chránič zubů a v plné rychlosti to napálí do…

Co neřekl Vémola u Šípa: Rodinné tajemství i fanoušek, který na mě šetřil

Co neřekl Vémola u Šípa: Rodinné tajemství i…

Ať už je Karlos Vémola nejlepším českým zápasníkem, jak prohlašuje, nebo není, rozhodně je tím nejslavnějším.…

 

Reflex.cz

Kašpaři proti cirkusům: Drezírovat zvířata bitím opravdu nejde!

Kašpaři proti cirkusům: Drezírovat zvířata bitím…

V neděli proběhne další kolo kampaně proti cirkusu Jiřího Berouska. Ochranáři proti němu protestují proto, že…

Regulace svobody na internetu: Na čem se shodne Brusel s Klausem a Okamurou?

Regulace svobody na internetu: Na čem se shodne…

Evropská unie se rozhodla brutálně regulovat Internet; tentokrát jako pověstná hůl na psa posloužila autorská…