Lamborghini Diablo GT1 (1997): Dva nejvzácnější ďáblové. Proč jsou tak raritní?

 

V historii Lamborghini Diablo existuje spousta vzácných verzí. Tou nejraritnější je bezesporu silniční GT1. Že jste o ničem takovém nikdy neslyšeli?

Lamborghini se v druhé polovině devadesátých let minulého věku připojilo k Mercedesu, Porsche a dalším značkám a chtělo své Diablo naučit závodit v kategorii GT1. Před dvěma dekádami vznikla pouhá dvě, patří tedy k nejvzácnějším verzím této řady vůbec! Jedno z nich navíc nikdy nezávodilo, zůstalo v silniční specifikaci Stradale.

Zuřící býk ze Sant‘Agaty se pro účely úprav dohodl s francouzskou firmou Signes Advanced Technology z Toulonu. U Lamborghini vidlicový dvanáctiválec převrtali z 5,7 na šest litrů a vyladili na ďábelských 665 koní (489 kW), jeho zvuk je... prostě nádherný. Použili i sekvenční šestistupňovou skříň od Hewlandu, čtyřkolka na rozdíl od tříkotoučové spojky AP Racing chyběla. Hmotnost se podařilo snížit na 1050 kg. Žlutý exemplář zůstal ve Francii a pak se přesunul k italským Mistra Motors, druhý, bílý, závodil v Japonsku – a poměrně úspěšně.

Že to nebylo tak úplně obyčejné Diablo, o tom svědčí mohutné aerodynamické doplňky, karbonový bodykit dostali na starosti právě zmínění Francouzi od SAT, nedošlo zdaleka jen na rozšířené blatníky. Všude, kde to šlo, zíraly větrací otvory. V předním nárazníku i víku, za blatníky, za dveřmi dokonce dva, na krytu motoru, který se dal snadno odejmout, zela dvojice nasávacích „kapes“ a na zádi dokonce čtveřice „děr“. I „ocas“ byl překonstruován a prodloužen. Jízdní vlastnosti na okruhu dostaly přednost, auta musela na hladkém asfaltu sedět jako přibitá.

Měřila těsně přes 4,7 m, používala osmnáctipalcové ráfky OZ a také postrádala tehdy ještě tradiční „mrkačky“, které z těch sériových zmizely až napřesrok. Místo nich měla jen malá světla pro noční závody.

GTR

V Boloni 1999 představené GTR bylo oproti GT1 včetně Stradale alespoň papírově trochu slabším odvarem. Je také vzácné, vzniklo jich pouze třicet. „Diablo GT Evo“ mělo pod kapotou taktéž šestilitrový dvanáctiválec s 598 koňmi (440 kW), ale také pětistupňovou manuální převodovkou, která přenášela dozadu 640 N.m. Doba dvouspojek byla ještě v nedohlednu a sekvence se tentokrát nekonala... Monstrum však do běžného provozu určeno nebylo, pouze do značkové trofeje, kde nahradilo předchozí SVR.

Teď je na prodej jedno bílé v Dánsku u Formula Automobile, exemplář s číslem 22. Má pochopitelně ochrannou klec uvnitř, i když se v kokpitu nacházejí i dvě anatomické sedačky se šestibodovými pásy a ne pouze jedna. Interiér je, jak jinak, oholen na co možná nejvyšší míru, veškeré zbytečnosti, které nebyly na okruhu potřeba, šly pryč. Klimatizace, audio a tak dále. Třicítka GTR měla masivní karbonové zadní křídlo a hliníkovou karoserii včetně dveří doplňovaly i další díly z uhlíkových vláken (splitter, boční prahy...).

Jezdila na osmnáctipalcových hořčíkových kolech Speedline, revizí prošel podvozek, brzdy od Bremba i chladicí systém. Závodní bezpečnostní palivová nádrž představovala nutnost, červený vypínač uzavíral zapalování i přívod paliva. Za vnějšími zpětnými zrcátky zely hadice, které přiváděly zevnitř čerstvý vzduch, izolace mezi kabinou a motorem byla odstraněna kvůli redukci hmotnosti, klasické sklo nahradila ze stejného důvodu v bočních oknech plexi. Beztak auta vážila 1395 kg.

GTR je cool, vždyť dosahovalo maximální rychlosti 348 km/h a z klidu na stovku zrychlovalo za 3,6 s. Tohle konkrétní najelo 10 tisíc kilometrů, což není na závodní auto úplně málo a zajímavostí je držák na registrační značku vzadu. Tam také trůní jen dvojice koncovek výfuku, obě GT1 měly čtyři... Cenu neznáme, ale levné tohle diablo určitě nebude. Pravděpodobně přijde na zhruba 7,5 milionu korun. Nebo víc?

Video:YouTube/NM2255 Car HD Videos

Spolupracujeme s TipCars.com
Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv

Volební výsledek KSČM je nejhorší od roku 1992. Pokud…

 
Zdroj: R&T, Motor1, FormulaAuto.dk

Štítky Lamborghini Video Supersport

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

 





 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Včera

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte si zimu v teple!

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte…

Vánoce na blátě a Silvestr před televizní obrazovkou. Také vás taková představa moc neláká? Stále stoupající…

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah notifikací jen majiteli

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah…

Kontroverzní technologie Face ID pro identifikaci obličeje dovoluje další drobnost, která zpříjemní používání…

 

iSport.cz

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil Šural po hattricku

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil…

Byl šťastný. V první řadě z toho, že Sparta prolomila sérii bez vítězství na hřišti Jablonce a také hlavně kvůli…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…