Lamborghini Diablo GT1 (1997): Dva nejvzácnější ďáblové. Proč jsou tak raritní?

 

V historii Lamborghini Diablo existuje spousta vzácných verzí. Tou nejraritnější je bezesporu silniční GT1. Že jste o ničem takovém nikdy neslyšeli?

Lamborghini se v druhé polovině devadesátých let minulého věku připojilo k Mercedesu, Porsche a dalším značkám a chtělo své Diablo naučit závodit v kategorii GT1. Před dvěma dekádami vznikla pouhá dvě, patří tedy k nejvzácnějším verzím této řady vůbec! Jedno z nich navíc nikdy nezávodilo, zůstalo v silniční specifikaci Stradale.

Zuřící býk ze Sant‘Agaty se pro účely úprav dohodl s francouzskou firmou Signes Advanced Technology z Toulonu. U Lamborghini vidlicový dvanáctiválec převrtali z 5,7 na šest litrů a vyladili na ďábelských 665 koní (489 kW), jeho zvuk je... prostě nádherný. Použili i sekvenční šestistupňovou skříň od Hewlandu, čtyřkolka na rozdíl od tříkotoučové spojky AP Racing chyběla. Hmotnost se podařilo snížit na 1050 kg. Žlutý exemplář zůstal ve Francii a pak se přesunul k italským Mistra Motors, druhý, bílý, závodil v Japonsku – a poměrně úspěšně.

Že to nebylo tak úplně obyčejné Diablo, o tom svědčí mohutné aerodynamické doplňky, karbonový bodykit dostali na starosti právě zmínění Francouzi od SAT, nedošlo zdaleka jen na rozšířené blatníky. Všude, kde to šlo, zíraly větrací otvory. V předním nárazníku i víku, za blatníky, za dveřmi dokonce dva, na krytu motoru, který se dal snadno odejmout, zela dvojice nasávacích „kapes“ a na zádi dokonce čtveřice „děr“. I „ocas“ byl překonstruován a prodloužen. Jízdní vlastnosti na okruhu dostaly přednost, auta musela na hladkém asfaltu sedět jako přibitá.

Měřila těsně přes 4,7 m, používala osmnáctipalcové ráfky OZ a také postrádala tehdy ještě tradiční „mrkačky“, které z těch sériových zmizely až napřesrok. Místo nich měla jen malá světla pro noční závody.

GTR

V Boloni 1999 představené GTR bylo oproti GT1 včetně Stradale alespoň papírově trochu slabším odvarem. Je také vzácné, vzniklo jich pouze třicet. „Diablo GT Evo“ mělo pod kapotou taktéž šestilitrový dvanáctiválec s 598 koňmi (440 kW), ale také pětistupňovou manuální převodovkou, která přenášela dozadu 640 N.m. Doba dvouspojek byla ještě v nedohlednu a sekvence se tentokrát nekonala... Monstrum však do běžného provozu určeno nebylo, pouze do značkové trofeje, kde nahradilo předchozí SVR.

Teď je na prodej jedno bílé v Dánsku u Formula Automobile, exemplář s číslem 22. Má pochopitelně ochrannou klec uvnitř, i když se v kokpitu nacházejí i dvě anatomické sedačky se šestibodovými pásy a ne pouze jedna. Interiér je, jak jinak, oholen na co možná nejvyšší míru, veškeré zbytečnosti, které nebyly na okruhu potřeba, šly pryč. Klimatizace, audio a tak dále. Třicítka GTR měla masivní karbonové zadní křídlo a hliníkovou karoserii včetně dveří doplňovaly i další díly z uhlíkových vláken (splitter, boční prahy...).

Jezdila na osmnáctipalcových hořčíkových kolech Speedline, revizí prošel podvozek, brzdy od Bremba i chladicí systém. Závodní bezpečnostní palivová nádrž představovala nutnost, červený vypínač uzavíral zapalování i přívod paliva. Za vnějšími zpětnými zrcátky zely hadice, které přiváděly zevnitř čerstvý vzduch, izolace mezi kabinou a motorem byla odstraněna kvůli redukci hmotnosti, klasické sklo nahradila ze stejného důvodu v bočních oknech plexi. Beztak auta vážila 1395 kg.

GTR je cool, vždyť dosahovalo maximální rychlosti 348 km/h a z klidu na stovku zrychlovalo za 3,6 s. Tohle konkrétní najelo 10 tisíc kilometrů, což není na závodní auto úplně málo a zajímavostí je držák na registrační značku vzadu. Tam také trůní jen dvojice koncovek výfuku, obě GT1 měly čtyři... Cenu neznáme, ale levné tohle diablo určitě nebude. Pravděpodobně přijde na zhruba 7,5 milionu korun. Nebo víc?

Video:YouTube/NM2255 Car HD Videos

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Theresa Mayová zůstane v čele britské vlády Theresa Mayová zůstane v čele britské vlády

Britská premiérka Theresa Mayová dnes ustála hlasování…

Trumpův exprávník stráví tři roky ve vězení Trumpův exprávník stráví tři roky ve vězení

Soud na newyorském Manhattanu ve středu poslal Michaela…

Unie stopla Agrofertu dotace kvůli Babišovi. Nevidíme pro to důvod, brání se firma Unie stopla Agrofertu dotace kvůli Babišovi. Nevidíme pro to důvod, brání se firma

Dokud nebude vyjasněna situace okolo možného střetu zájmů…

Investor Rusňák koupil nákupní parky se supermarkety Albert, Billa a Penny Investor Rusňák koupil nákupní parky se supermarkety Albert, Billa a Penny

V Česku se uskutečnila další transakce s obchodními…

 
Zdroj: R&T, Motor1, FormulaAuto.dk

Štítky Lamborghini Video Supersport

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

Laurens van der Acker, šéf designu automobilky Renault,…

 





 
Jízdní dojmy se Škodou Kodiaq RS: Motor, jaký měl mít od začátku

Jízdní dojmy se Škodou Kodiaq RS: Motor, jaký měl mít od začátku

Včera

Takhle rychle jste sedm lidí ve škodovce ještě nikdy nesvezli. Nová Škoda Kodiaq RS má pod kapotou vznětový dvoulitr o výkonu 176 kW a my ho poprvé vyzkoušeli.




Blesk.cz

Extrémně akční sérii dochází dech. Recenze Just Cause 4

Extrémně akční sérii dochází dech. Recenze Just Cause 4

Série Just Cause byla vždy o extrémní a šílené akci, která popírala jakýkoliv realismus nebo zdravý rozum.…

Inspirace: Dárky pro celou rodinu

Inspirace: Dárky pro celou rodinu

Dochází vám nápady? Nevíte, co rodině pod stromeček? Milé dámy a pánové, inspirujte se tipy na to, co vaši…

 

iSport.cz

Pyšný Hubník: Vrba je vítězný trenér, Schick si moc nezahrál

Pyšný Hubník: Vrba je vítězný trenér, Schick si moc nezahrál

Na tváři mu hrál vítězný úsměv. Roman Hubník dovedl svůj tým k dalšímu velkému úspěchu, s Viktorií Plzeň slaví…

Posily Masopust a Ševčík. V čem jsou silní a na koho ve Slavii zatlačí?

Posily Masopust a Ševčík. V čem jsou silní a na koho…

V lize kosí soupeře a honí titul, Evropskou ligu má rozehranou na postup ze základní skupiny. Slavia už ale…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: Kdo je státu nebezpečnější? Mynář, nebo prezident?

Karel Steigerwald: Kdo je státu nebezpečnější?…

Prezidentův Mynář půjde před Vánocemi k soudu, protože se soudí o to, jestli dostal či nedostal prověrku…

Horor, nebo důvod k pobavení? Podívejte se, kde všude může být v Rusku pošta

Horor, nebo důvod k pobavení? Podívejte se, kde…

Rusko je rozlohou největší zemí světa a na mnoha místech je to pořád ještě poměrně chudá země. Ale dopisy či…