Lamborghini Diablo GT1 (1997): Dva nejvzácnější ďáblové. Proč jsou tak raritní?

 

V historii Lamborghini Diablo existuje spousta vzácných verzí. Tou nejraritnější je bezesporu silniční GT1. Že jste o ničem takovém nikdy neslyšeli?

Lamborghini se v druhé polovině devadesátých let minulého věku připojilo k Mercedesu, Porsche a dalším značkám a chtělo své Diablo naučit závodit v kategorii GT1. Před dvěma dekádami vznikla pouhá dvě, patří tedy k nejvzácnějším verzím této řady vůbec! Jedno z nich navíc nikdy nezávodilo, zůstalo v silniční specifikaci Stradale.

Zuřící býk ze Sant‘Agaty se pro účely úprav dohodl s francouzskou firmou Signes Advanced Technology z Toulonu. U Lamborghini vidlicový dvanáctiválec převrtali z 5,7 na šest litrů a vyladili na ďábelských 665 koní (489 kW), jeho zvuk je... prostě nádherný. Použili i sekvenční šestistupňovou skříň od Hewlandu, čtyřkolka na rozdíl od tříkotoučové spojky AP Racing chyběla. Hmotnost se podařilo snížit na 1050 kg. Žlutý exemplář zůstal ve Francii a pak se přesunul k italským Mistra Motors, druhý, bílý, závodil v Japonsku – a poměrně úspěšně.

Že to nebylo tak úplně obyčejné Diablo, o tom svědčí mohutné aerodynamické doplňky, karbonový bodykit dostali na starosti právě zmínění Francouzi od SAT, nedošlo zdaleka jen na rozšířené blatníky. Všude, kde to šlo, zíraly větrací otvory. V předním nárazníku i víku, za blatníky, za dveřmi dokonce dva, na krytu motoru, který se dal snadno odejmout, zela dvojice nasávacích „kapes“ a na zádi dokonce čtveřice „děr“. I „ocas“ byl překonstruován a prodloužen. Jízdní vlastnosti na okruhu dostaly přednost, auta musela na hladkém asfaltu sedět jako přibitá.

Měřila těsně přes 4,7 m, používala osmnáctipalcové ráfky OZ a také postrádala tehdy ještě tradiční „mrkačky“, které z těch sériových zmizely až napřesrok. Místo nich měla jen malá světla pro noční závody.

GTR

V Boloni 1999 představené GTR bylo oproti GT1 včetně Stradale alespoň papírově trochu slabším odvarem. Je také vzácné, vzniklo jich pouze třicet. „Diablo GT Evo“ mělo pod kapotou taktéž šestilitrový dvanáctiválec s 598 koňmi (440 kW), ale také pětistupňovou manuální převodovkou, která přenášela dozadu 640 N.m. Doba dvouspojek byla ještě v nedohlednu a sekvence se tentokrát nekonala... Monstrum však do běžného provozu určeno nebylo, pouze do značkové trofeje, kde nahradilo předchozí SVR.

Teď je na prodej jedno bílé v Dánsku u Formula Automobile, exemplář s číslem 22. Má pochopitelně ochrannou klec uvnitř, i když se v kokpitu nacházejí i dvě anatomické sedačky se šestibodovými pásy a ne pouze jedna. Interiér je, jak jinak, oholen na co možná nejvyšší míru, veškeré zbytečnosti, které nebyly na okruhu potřeba, šly pryč. Klimatizace, audio a tak dále. Třicítka GTR měla masivní karbonové zadní křídlo a hliníkovou karoserii včetně dveří doplňovaly i další díly z uhlíkových vláken (splitter, boční prahy...).

Jezdila na osmnáctipalcových hořčíkových kolech Speedline, revizí prošel podvozek, brzdy od Bremba i chladicí systém. Závodní bezpečnostní palivová nádrž představovala nutnost, červený vypínač uzavíral zapalování i přívod paliva. Za vnějšími zpětnými zrcátky zely hadice, které přiváděly zevnitř čerstvý vzduch, izolace mezi kabinou a motorem byla odstraněna kvůli redukci hmotnosti, klasické sklo nahradila ze stejného důvodu v bočních oknech plexi. Beztak auta vážila 1395 kg.

GTR je cool, vždyť dosahovalo maximální rychlosti 348 km/h a z klidu na stovku zrychlovalo za 3,6 s. Tohle konkrétní najelo 10 tisíc kilometrů, což není na závodní auto úplně málo a zajímavostí je držák na registrační značku vzadu. Tam také trůní jen dvojice koncovek výfuku, obě GT1 měly čtyři... Cenu neznáme, ale levné tohle diablo určitě nebude. Pravděpodobně přijde na zhruba 7,5 milionu korun. Nebo víc?

Video:YouTube/NM2255 Car HD Videos

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: R&T, Motor1, FormulaAuto.dk

Štítky Lamborghini Video Supersport

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda připravuje unikátní mild-hybrid pro celý koncern. Známe podrobnosti! Škoda připravuje unikátní mild-hybrid pro celý koncern. Známe podrobnosti!

V útrobách studie Škoda Vision X, kterou mladoboleslavská…

Seat Tarraco už nemá co skrývat. Unikly snímky interiéru i karoserie Seat Tarraco už nemá co skrývat. Unikly snímky interiéru i karoserie

Velké SUV od Seatu se dostane do výroby až s koncem…

 





 
Německý autoklub si posvítil na letní pneumatiky, konkrétně na rozměry 205/55 R16 a 175/65 R14.

Německý autoklub si posvítil na letní pneumatiky, konkrétně na rozměry 205/55 R16 a 175/65 R14.

Včera

ADAC otestoval letní pneumatiky: Levné značky se vyrovnávají dražším, obrovské rozdíly i průšvihy se však najdou




Blesk.cz

Zlatého medvěda z Berlína si odváží film Nedotýkej se mě: Podílela se na něm česká produkce

Zlatého medvěda z Berlína si odváží film Nedotýkej…

Zlatého medvěda pro nejlepší film 68. ročníku mezinárodního filmového festivalu Berlinale získal rumunský…

Další zdravotní komplikace u Gotta! Ivana už pro něj jela, ale...

Další zdravotní komplikace u Gotta! Ivana už pro něj…

Marně doufal, že ho před víkendem pustí z nemocnice. Jenže jeho stav se nelepší, proto Karel Gott (78) zůstává…

 

iSport.cz

ZOH 2018, ONLINE 17. dne: Hry končí, bobisté se do finále neprobojovali

ZOH 2018, ONLINE 17. dne: Hry končí, bobisté se do…

V jihokorejském Pchjongčchangu dnes skončí XXIII. zimní olympijské hry a před závěrečným ceremoniálem se ještě…

Pan Někdo, který věděl. Unikátní svědectví o Ivanu Hlinkovi a Naganu

Pan Někdo, který věděl. Unikátní svědectví o Ivanu…

Jeho tragická smrt v létě 2004 naplno ukázala, jak moc oblíbenou a uctívanou postavou Ivan Hlinka ve své zemi…

 

Reflex.cz

Drop boxy: Nová alternativa pro ubytování v přírodě

Drop boxy: Nová alternativa pro ubytování v přírodě

Stanování je svoboda, ale člověk musí přírodní romantice něco obětovat. A navlhlé boty po ránu, ledová koupel…

Seznamka pro bohaté diskriminuje muže!

Seznamka pro bohaté diskriminuje muže!

Na webu se můžete zaregistrovat do seznamky pro bohaté, kde zlatokopky hledají své sponzory moderními,…