Lamborghini a geneze supersportů: Od Miury po Aventador

 

Prakticky každý z vozů značky Lamborghini je výjimečný, ale těmi nejvýjimečnějšími v její historii a zároveň nejtypičtějšími pro její existenci jsou dvanáctiválcové supersporty.

Za rozhodnutím Ferruccia Lamborghiniho vyrábět sportovní automobily mohla stát ona slavná legenda o nespokojenost s tehdejšími sériovými modely značky Ferrari, ale možná si jen všimnul, že právě například Ferrarimu se podařilo po válce vybudovat prosperující podnik zaměřený pouze na silné silniční stroje.

V každém případe se na počátku šedesátých let pustil do vybudování automobilky na výkonné sportovní vozy a svůj záměr nejprve konzultoval se Soičiro Hondou a také s inženýry automobilky Mercedes-Benz.

Následně k sobě přetáhnul šéfinženýra Maserati Gianpaola Dallaru, kterého doplnili Giotto Bizzarrini, Paolo Stanzani, Ubaldo Sgarzi a role testovacího jezdce se ujal Bob Wallace, který získal své zkušenosti za volanty závodních Maserati a Ferrari.

Právě tito konstruktéři se s malým týmem spolupracovníků pustili do vývoje nových výkonných sportovních vozů a Ferruccio Lamborghini zahájil stavbu podniku vybaveného těmi nejmodernějšími výrobními prostředky.

Výsledkem se stala automobilka, která si rychle vybudovala pověst výrobce jedinečných výkonných vozů. Ty od druhé poloviny šedesátých let až do dnešních dnů patří vždy k tomu nejlepšímu v rámci své třídy a nezřídka ukazují směr i konkurenčním výrobcům.

Lamborghini Miura

Jeden z nejkrásnějších automobilů historie nese jméno Miura, které dostal podle známého chovatele býků určených k býčím zápasům a spojuje techniku značky Miura s jedinečnými liniemi navrženými v designérském studiu Bertone.

V roce 1965 dokončili Dallara a Stanzani návrh podvozku pro nový supersportovní model, v němž byl napříč před zadní nápravou uložen čtyřlitrový vidlicový dvanáctiválec z Lamborghini 400 GT s výkonem zvýšeným na 257 kW (350 k). Tento podvozek byl bez karoserie a beze jména vystaven na turínském autosalonu v listopadu roku 1965.

Vlna zájmu, kterou podvozek zbudil se postarala o pokračování projektu a v březnu roku 1966 se na autosalonu v Ženevě představil kompletní automobil s karoserií od studia Bertone, kde se návrhu nejdříve ujal Giorgetto Giugiaro a po jeho odchodu od Bertoneho pokračoval v práci pětadvacetiletý Marcello Gandini. Oba slavné designéry přitom silně inspiroval tehdy velmi populární Ford GT40.

Zrodilo se Lamborghini Miura, které je dodnes považováno za jednoho z prvních a nejvýznamnějších zakladatelů kategorie supersportů s motorem uprostřed. Ve své původní podobě neslo označení P400, kde P znamenalo umístění motoru za řidičem (Posteriore) a číslice 400 vyjadřovala objem motoru 4,0 litru.

Lamborghini Miura P400 ohromilo prakticky celý svět liniemi své karoserie dlouhé 4360 mm, široké 1760 mm a vysoké 1060 mm. Zároveň přitahovalo pozornost i svou technikou v podobě již zmiňovaného dvanáctiválce ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou a provedením interiéru, kde palubní desce vládly rychloměr s otáčkoměrem v samostatných tubusech, zatímco ostatní přístroje byly umístěny v jejím středu.

První sériový exemplář Miury byl dokončen až rok po slavné premiéře v Ženevě a automobilka se prakticky po celou dobu produkce tohoto jedinečného vozu potýkala s kvalitou výroby. Například vozy mířící do Velké Británie zde často byly ještě před předáním majiteli zbaveny původního nekvalitně provedeného čalounění interiéru, které následně nahradila svou špičkovou prací některá ze zdejších specializovaných společností.

Lamborghini Miura – etalon krásy

V listopadu 1968 se na turínském autosalonu představila vylepšená Miura P400 S, jejíž dvanáctiválec se pyšnil výkonem zvýšeným na 274 kW (372 k), zatímco karoserie dostala chromované rámečky oken a luxusnější vybavení interiéru s elektrickým ovládáním oken a klimatizací.

Vedle uvedení Miury P400 S se v roce 1968 na autosalonu v Bruselu představil koncept Miura Roadster, za jehož vznikem stálo studio Bertone. Tento vůz se sice do sériové produkce nedostal, ale několik kupé bylo právě díky němu dodatečně přestavěno na roadstery.

Podobný osud jako Roadster měla i Miura P400 Jota z roku 1970, za jejímž vznikem stál Bob Wallace, testovací jezdec Lamborghini, který chtěl vůz přizpůsobit pravidlům FIA pro závodní vozy skupiny J. Výsledkem se stal důkladně odlehčený stroj s hmotností okolo 880 kg a výkonem až 324 kW (440 k), který byl schopen dosahovat rychlosti kolem 300 km. Bohužel tento výjimečný exemplář s širšími blatníky a zapuštěnými světlomety byl již v roce 1971 zničen při nehodě, ale na základech poslední sériové verze Miury vzniklo několik replik značených SV/J.

Posledním stupněm evoluce Miury u automobilky Lamborghini se stalo provedení P400 SV, které bylo představeno na autosalonu v Ženevě v březnu roku 1971. Od svých předchůdců se lišilo širšími blatníky a hlavním poznávacím znamením se stala absence „řas“ kolem hlavních světlometů. Pohonná jednotka této verze nabízela 283 kW (385 k) a bylo možno s ní dosáhnout rychlosti okolo 280 km/h.

Výroba vozů Lamborghini Miura byla ukončena v říjnu roku 1973, když továrnu v Sant’ Agata u Bologny opustila poslední Miura SV. I když tento zakladatel jedinečné linie supersportů s býkem ve znaku odešel ze scény, dal o sobě ještě několikrát vědět.

V roce 1981 se na autosalonu v Ženevě po boku modelů Countach, Jalpa a LM002 objevila Miura SV/J Roadster, která spojovala techniku sériové Miury S se vzhledem verze Jota a odnímatelnou střechou. O vznik tohoto vozu se postarala švýcarská firma Lambomotor AG, dovozce vozů Lamborghini.

Samotná automobilka si Miuru připomněla v roce 2006, kdy pod vedením Waltera de’Silvy vznikla statická studie, která byla moderní interpretací původního vozu.


Lamborghini Miura
 

1/5 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Valachová: Vláda ČSSD s Babišem by musela mít pojistky nepřehlasování Valachová: Vláda ČSSD s Babišem by musela mít pojistky nepřehlasování

Sociální demokraté obnoví jednání o vládní spolupráci s…

Košťata, sudy i pivo. Přečtěte si, co Česko vyváží do Severní Koreje Košťata, sudy i pivo. Přečtěte si, co Česko vyváží do Severní Koreje

Ačkoliv Severní Korea platí za nejizolovanější stát…

ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti

Největší světový výrobce oceli ArcelorMittal zřejmě získá…

Arabista Pelikán: Spojencům věřit musíme, i kdyby pravdu o chemickém útoku měly Sýrie a Rusko Arabista Pelikán: Spojencům věřit musíme, i kdyby pravdu o chemickém útoku měly Sýrie a Rusko

Na Blízký východ se specializuje, tamní aktuálnímu dění…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 





 
Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Včera

Sedan, do kterého se vejde pět dospělých, přitom je vlastně mini. S digitálními budíky, dotykovým otevíráním dveří a klimatizaci i audiem poháněnými sluneční energií. Budoucnost? Kdepak...




Blesk.cz

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je George Soros a proč na něj útočí?

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je…

Americký finančník a filantrop maďarského původu George Soros (87) získal značný majetek burzovními spekulacemi,…

Paroubek po porážce u soudu nelenil, pátral a… Řekl, kolik a za co Petra utrácí

Paroubek po porážce u soudu nelenil, pátral a… Řekl,…

Jiří Paroubek (65) soptí. Expremiéra ČR rozhněvalo, že po prohraném soudu o dceru Margaritu (8), který vedl s…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Proč nehrál Jágr proti Jihlavě? Bůh nejsem, abych to rozhodl

Proč nehrál Jágr proti Jihlavě? Bůh nejsem, abych to rozhodl

Na střídačce předvedl spoustu emotivních gest. Když Jihlava v 57. minutě vstřelila klíčový gól, smutně se opřel…

 

Reflex.cz

1000 Filipínců míří na práci do Česka. Pro firmy je to laciný doping, pro modernizaci ekonomiky spíš brzda

1000 Filipínců míří na práci do Česka. Pro firmy je…

Do České republiky má v letošním roce prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet zhruba…

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou stranu a proč by to v případě KSČM bylo složité

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou…

V sobotu se v Nymburce koná další sjezd Komunistické strany Čech a Moravy, která je následnickou organizací…