Lamborghini a geneze supersportů: Od Miury po Aventador

 

Prakticky každý z vozů značky Lamborghini je výjimečný, ale těmi nejvýjimečnějšími v její historii a zároveň nejtypičtějšími pro její existenci jsou dvanáctiválcové supersporty.

Za rozhodnutím Ferruccia Lamborghiniho vyrábět sportovní automobily mohla stát ona slavná legenda o nespokojenost s tehdejšími sériovými modely značky Ferrari, ale možná si jen všimnul, že právě například Ferrarimu se podařilo po válce vybudovat prosperující podnik zaměřený pouze na silné silniční stroje.

V každém případe se na počátku šedesátých let pustil do vybudování automobilky na výkonné sportovní vozy a svůj záměr nejprve konzultoval se Soičiro Hondou a také s inženýry automobilky Mercedes-Benz.

Následně k sobě přetáhnul šéfinženýra Maserati Gianpaola Dallaru, kterého doplnili Giotto Bizzarrini, Paolo Stanzani, Ubaldo Sgarzi a role testovacího jezdce se ujal Bob Wallace, který získal své zkušenosti za volanty závodních Maserati a Ferrari.

Právě tito konstruktéři se s malým týmem spolupracovníků pustili do vývoje nových výkonných sportovních vozů a Ferruccio Lamborghini zahájil stavbu podniku vybaveného těmi nejmodernějšími výrobními prostředky.

Výsledkem se stala automobilka, která si rychle vybudovala pověst výrobce jedinečných výkonných vozů. Ty od druhé poloviny šedesátých let až do dnešních dnů patří vždy k tomu nejlepšímu v rámci své třídy a nezřídka ukazují směr i konkurenčním výrobcům.

Lamborghini Miura

Jeden z nejkrásnějších automobilů historie nese jméno Miura, které dostal podle známého chovatele býků určených k býčím zápasům a spojuje techniku značky Miura s jedinečnými liniemi navrženými v designérském studiu Bertone.

V roce 1965 dokončili Dallara a Stanzani návrh podvozku pro nový supersportovní model, v němž byl napříč před zadní nápravou uložen čtyřlitrový vidlicový dvanáctiválec z Lamborghini 400 GT s výkonem zvýšeným na 257 kW (350 k). Tento podvozek byl bez karoserie a beze jména vystaven na turínském autosalonu v listopadu roku 1965.

Vlna zájmu, kterou podvozek zbudil se postarala o pokračování projektu a v březnu roku 1966 se na autosalonu v Ženevě představil kompletní automobil s karoserií od studia Bertone, kde se návrhu nejdříve ujal Giorgetto Giugiaro a po jeho odchodu od Bertoneho pokračoval v práci pětadvacetiletý Marcello Gandini. Oba slavné designéry přitom silně inspiroval tehdy velmi populární Ford GT40.

Zrodilo se Lamborghini Miura, které je dodnes považováno za jednoho z prvních a nejvýznamnějších zakladatelů kategorie supersportů s motorem uprostřed. Ve své původní podobě neslo označení P400, kde P znamenalo umístění motoru za řidičem (Posteriore) a číslice 400 vyjadřovala objem motoru 4,0 litru.

Lamborghini Miura P400 ohromilo prakticky celý svět liniemi své karoserie dlouhé 4360 mm, široké 1760 mm a vysoké 1060 mm. Zároveň přitahovalo pozornost i svou technikou v podobě již zmiňovaného dvanáctiválce ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou a provedením interiéru, kde palubní desce vládly rychloměr s otáčkoměrem v samostatných tubusech, zatímco ostatní přístroje byly umístěny v jejím středu.

První sériový exemplář Miury byl dokončen až rok po slavné premiéře v Ženevě a automobilka se prakticky po celou dobu produkce tohoto jedinečného vozu potýkala s kvalitou výroby. Například vozy mířící do Velké Británie zde často byly ještě před předáním majiteli zbaveny původního nekvalitně provedeného čalounění interiéru, které následně nahradila svou špičkovou prací některá ze zdejších specializovaných společností.

Lamborghini Miura – etalon krásy

V listopadu 1968 se na turínském autosalonu představila vylepšená Miura P400 S, jejíž dvanáctiválec se pyšnil výkonem zvýšeným na 274 kW (372 k), zatímco karoserie dostala chromované rámečky oken a luxusnější vybavení interiéru s elektrickým ovládáním oken a klimatizací.

Vedle uvedení Miury P400 S se v roce 1968 na autosalonu v Bruselu představil koncept Miura Roadster, za jehož vznikem stálo studio Bertone. Tento vůz se sice do sériové produkce nedostal, ale několik kupé bylo právě díky němu dodatečně přestavěno na roadstery.

Podobný osud jako Roadster měla i Miura P400 Jota z roku 1970, za jejímž vznikem stál Bob Wallace, testovací jezdec Lamborghini, který chtěl vůz přizpůsobit pravidlům FIA pro závodní vozy skupiny J. Výsledkem se stal důkladně odlehčený stroj s hmotností okolo 880 kg a výkonem až 324 kW (440 k), který byl schopen dosahovat rychlosti kolem 300 km. Bohužel tento výjimečný exemplář s širšími blatníky a zapuštěnými světlomety byl již v roce 1971 zničen při nehodě, ale na základech poslední sériové verze Miury vzniklo několik replik značených SV/J.

Posledním stupněm evoluce Miury u automobilky Lamborghini se stalo provedení P400 SV, které bylo představeno na autosalonu v Ženevě v březnu roku 1971. Od svých předchůdců se lišilo širšími blatníky a hlavním poznávacím znamením se stala absence „řas“ kolem hlavních světlometů. Pohonná jednotka této verze nabízela 283 kW (385 k) a bylo možno s ní dosáhnout rychlosti okolo 280 km/h.

Výroba vozů Lamborghini Miura byla ukončena v říjnu roku 1973, když továrnu v Sant’ Agata u Bologny opustila poslední Miura SV. I když tento zakladatel jedinečné linie supersportů s býkem ve znaku odešel ze scény, dal o sobě ještě několikrát vědět.

V roce 1981 se na autosalonu v Ženevě po boku modelů Countach, Jalpa a LM002 objevila Miura SV/J Roadster, která spojovala techniku sériové Miury S se vzhledem verze Jota a odnímatelnou střechou. O vznik tohoto vozu se postarala švýcarská firma Lambomotor AG, dovozce vozů Lamborghini.

Samotná automobilka si Miuru připomněla v roce 2006, kdy pod vedením Waltera de’Silvy vznikla statická studie, která byla moderní interpretací původního vozu.


Lamborghini Miura
 

1/5 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Spojené státy si v Sýrii ponechají vojáky, nechtějí podpořit Asada a Írán Spojené státy si v Sýrii ponechají vojáky, nechtějí podpořit Asada a Írán

Spojené státy si v rámci své nové strategie ponechají v…

Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie

Poslanci Dolní sněmovny britského parlamentu v…

Sněmovna vyzvala vládu, aby zablokovala zavedení mechanismu pro přerozdělování azylantů Sněmovna vyzvala vládu, aby zablokovala zavedení mechanismu pro přerozdělování azylantů

Vláda by při projednávání unijní reformy azylové politiky…

Miliardář Světlík patrně přijde o další vítkovický podnik, chystá prodej části akcií Miliardář Světlík patrně přijde o další vítkovický podnik, chystá prodej části akcií

Nový investor, se kterým jedná společnost Vítkovice Heavy…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

 





 
Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Včera

Britská automobilka postaví 150 exemplářů speciálního osmiválcového Defenderu. Bude se jednat o vůbec nejsilnější „defík“ historie.




Blesk.cz

Nemocných chřipkou v Česku přibývá. Čtyři pacienti už zemřeli

Nemocných chřipkou v Česku přibývá. Čtyři pacienti…

Nemocných chřipkou od minulého týdne přibylo o 12 procent. Je jich asi 1110 na 100 tisíc obyvatel. Zatím nejde o…

Sněhová vánice ochromila Skotsko. Stovky řidičů nocovaly v autech na dálnici

Sněhová vánice ochromila Skotsko. Stovky řidičů…

Stovky řidičů ve Skotsku musely strávit noc na dnešek ve svých autech kvůli přívalu sněhu, který zasypal hlavní…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Kolomý dojel čtvrtý, Češi mají problémy. Klymčiwa čeká druhá operace

Kolomý dojel čtvrtý, Češi mají problémy. Klymčiwa…

Martin Kolomý s kamionem Tatra se postaral o nejlepší český výsledek v 11. etapě Rallye Dakar. Pilot týmu…

 

Reflex.cz

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude kolem nás. Kde je hledat?

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude…

Média přinesla zprávu, že ČR je šampiónem inovací. Často takovéto zprávy zapadnou díky standardnímu mediálnímu…

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik, který předpověděl obě světové války

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik,…

Zájmy Britského impéria obhajoval Winston Churchill nejen jako politik, ale také „se šavlí v ruce“. Roku 1897…