Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini vzdoruje: Nástupce aventadoru zase dostane atmosférický V12!

Michal Fokt
Diskuze (43)
U Lamborghini jdou proti proudu - i nadále zůstávají u atmosférických motorů, výjimkou nebude ani chystaný topmodel.

Na downsizingu by nebylo nic tak hrozného, kdyby se používal s rozumem - nahrazení malých atmosférických motůrků s nízkým točivým momentem turbomotorem, jenž má dostatek síly i výkonu je asi v pořádku, ale proč měnit V8 za přeplňovaný V6 a šestiválec za přeplňovaný dvoulitr? Opravdu musel umřít 4,5litrový V8 od Ferrari nebo 3,8litrový boxer v 911? Vypadá to, že pokud máte zálusk na výkonnou atmosféru se spoustou válců, budete muset zamířit výhradně k Lamborghini.

Jak dlouho jim ten entuziazmus vydrží, ptáte se? Vypadá to, že ještě nějaký ten pátek ano. Web caradvice zjistil přímo od šéfa Lamborghini Stefana Domenicali, že nástupce topmodelu Aventador zůstane i nadále u atmosférického vidlicového dvanáctiválce! Značka za to může podle jeho slov poděkovat "unikátní pozici v rámci koncernu Volkswagen". Jako nejsportovnější značka "musí být odlišná a atmosférický V12 je součástí té odlišnosti." Domenicali si také nemyslí, že by Lambo zůstalo stranou kvůli tomu, že odmítá použít přeplňování.

Šéf italské značky považuje V12 za jednu z tradičních hodnot Lamborghini a věří, že se povede i v budoucnu zajistit, aby se motor vypořádal s přísnými emisními limity. Ferrari sice u svých top modelů také zachová dvanáctiválce, ale doplní je elektromotorem. Vypadá to tedy, že minimálně pro dalších 12-15 let bude alespoň jeden V12 zachráněn. Aventador totiž zůstane v nabídce ještě pět nebo šest let a teprve poté bude nahrazen novým modelem, obrázky v galerii jsou dílem nezávislého designéra.

Michal Fokt
Diskuze (43)
31. 1. 2017 11:33
Re: Lambo rullez
Tobě snad přijde, že je řazení pádly byť i jen vzdáleně tak náročné jako manuální? Pádla zvládne i "airhead" v lodičkách s 15 cm podpatky. Jsou dobrá akorát od toho, aby se člověk oprostil od logiky, což je užitečné hlavně u převodovek, kde ta logika stojí za prd (jenže ty mívají i ten manuální režim na dvě věci). Nebo chceš říct, že máš problém zvládnout i ta pádla? :-)

Kompromis jde udělat. Když chci zachovat co nejvíc z manuálního řazení, mohu udělat sekvenční převodovku se spojkovým pedálem a dát jí plně automatický režim. Daní za to bude, že pravděpodobně nebude tak dobrá v automatickém režimu, bude cukat, nějaké popojíždění nebude příjemné (neznám převodovku s automatickou spojkou, která by tohle zvládla dobře). Možná do té míry, že si radši budu řadit sám. Na druhou stranu, u výkonného auta, možná se smířím s cukáním a budu šetřit levou nohu na okresku, nebudu se vysilovat ve městě.
31. 1. 2017 11:29
Re: Lambo rullez
Řazení je však hodně o práci se spojkou. A u samočinných převodovek v manuálním režimu je riziko, že pokyn odmítne - chybí ta okamžitá zpětná vazba, jestli zařazeno je, nebo není (tedy jsem to zvoral).

Relativně lehká, do nějakých 1500 kg, a výkonu od rozumného po až až (kolem 500 koní). Klidně ať je těžší a výkonnější - pointa je, aby to bylo náročnější.
29. 1. 2017 14:07
Re: Lambo rullez
a kolik ty auta bez posilovace vazili a jakej meli vykon? navic automat taky neznamena ze nejde radit, jen proste razeni neni na "saltpace" ale treba na padlech za volantem
29. 1. 2017 12:46
Re: Lambo rullez
"ve sportovním autě by pro mne ideální bylo mít oboje. Vybrat si podle nálady"

Vzdyt presne tohle je duvod, proc se na volant davaji radici packy. Kdyz nechces, nechas radit automat, kdyz chces, radis sam packama.
Moznost manualne menit prevody neznamena ze k tomu musis pouzivat zrovna radici paku.
29. 1. 2017 11:51
Re: Lambo rullez
Chápu takové ty exotické případy, jako když dají na pozici jedničky zpátečku. To je problém, protože chceš jedničku a svalová paměť tam dá to, co je normálně (pro tebe) jednička (vykonáš určitou posloupnost pohybů). A může být dost těžké se to přeučit.

Nenapadá mě však změna kulisy, která by vedla k záměně jedničky a trojky. Leda u čtyřstupňové převodovky přechod z LHD na RHD. Ale mně nedělaly ani RHD problém. Spíš je nezvyk řadit levou, ale stupně jsou na stejných místech. A tím, že normálně levou neřadíš, nemáš žádnou svalovou paměť, která by s tebou bojovala. Přechod mezi auty je pro mne víc o spojce než o kulise, protože drtivá většina má kulisu stejnou. A naštěstí jsem nepotkal auto, kde bych se snažil trefit prostřední stupeň a nějakým způsobem mi to sklouzlo na sousední. Nevím, jak příšerná by ta převodovka musela být.

Ta automatičnost je záležitost praxe. Řazení v běžném provozu je normálně taková rutina, že nestojí za pozornost. Jsou však náročnější situace. Jsou situace, které nemáš tak zažité. Auta se liší. Je tam možnost chyby. Automatičnost je žádoucí, protože v těch náročnějších situacích nebývá čas přemýšlet. Liší se spíš míra soustředění. A pak je tu radost z dobře odvedené práce. Při hraní na klavír také nemusím hledat jednotlivé klávesy - prsty ví, kam mají jít - přesto mohu dělat chyby a mám radost, když se mi to povede.