Lancia Stratos HF - rychlík ze stratosféry

Lancia Stratos HF - rychlík ze stratosféry

 
 

Italské automobily Lancia mají zřejmě závodění uloženo v genech. Vždyť již zakladatel firmy Vincenzo Lancia byl závodním jezdcem značky FIAT. Od počátku šedesátých let minulého století se Lancia systematicky věnovala automobilovým soutěžím a dosáhla v nich během dvaceti let mimořádných úspěchů.

Z řady vynikajících konstrukcí automobilů Lancia pro rallye – Fulvia HF, Stratos HF, Rally 037 a Delta HF Integrale – si tentokrát připomeneme Stratos HF, který v letech 1974 až 1976 dosáhl trojího vítězství v mistrovství světa rallye značek.

Stratos nastupuje

Poprvé se s názvem Stratos seznámili návštěvníci turínského autosalonu v roce 1970. Italský karosářský kouzelník Nuccio Bertone zde představil studii Lancia Stratos. Futuristické tvary tohoto experimentálního vozu vznikly na základě rozsáhlého testování ve větrném tunelu. Snaha po dosažení co nejnižšího možného koeficientu odporu vzduchu vedla k vytvoření přísně klínovité karoserie, která připomínala spíše automobil z vědecko-fantastického filmu než reálný sportovní vůz. Vznik jména Stratos se přičítá jednomu z návrhářů, který poznamenal, že auto vypadá jako by přicházelo ze stratosféry.

Řidič a spolujezdec seděli v přední části vozu v poloze připomínající jezdce ve vozech formule 1. Do vozu se vstupovalo zepředu, po zdvižení rozměrného čelního okna, zakotveného ve střeše. K usnadnění nastupování se při otevření těchto „dveří“ zároveň sklopil volant. Po usednutí přitáhl řidič volant k sobě a hydraulický systém okno/dveře automaticky uzavřel. Vidlicový čtyřválec 1,6 litru z vozu Lancia Fulvia byl umístěn v pomocném ocelovém rámu před zadní nápravou. Do prostoru mezi motorem a oběma sedadly se ještě vešlo náhradní kolo.

Soutěžní speciál

V šedesátých letech byl manažerem soutěžního týmu Lancia Cesare Fiorio. Tento tým používal od roku 1966 velmi úspěšné vozy Lancia Fulvia HF. Zkratka HF byla převzata ze žargonu soutěžních jezdců, kde znamenala Horizon Full (horizont - naplno). Pod tlakem konkurence však tento vůz přestával stačit a tak Fiorio hledal náhradu. Při pohledu na prototyp Stratosu jej napadlo přepracovat tento vůz na soutěžní speciál. Až dosud se k soutěžnímu sportu používaly upravené sériové sportovní automobily. K homologaci pro rallye vyžadovala FIA (mezinárodní automobilová federace) výrobu minimálně 500 vozů. Tento počet se zdál výrobcům příliš vysoký a odrazoval je od vývoje vozů určených výhradně k soutěžním účelům. Stratos se stal prvním homologovaným soutěžním speciálem.

Aby byl vůz konkurenceschopný, potřeboval výkonný motor. Výkon dosud používaných čtyřválců Fulvia o objemu 1,6 litru (v provedení Abarth 2 litry) nestačil. V roce 1969 se však stala Lancia součástí koncernu FIAT, který měl těsné finanční vazby s firmou Ferrari. To umožnilo použít dostatečně výkonný vidlicový šestiválec z vozu Ferrari Dino 246.

Přepracování Bertoneho konceptu na soutěžní speciál se ujala trojice odborníků: Cesare Fiorio, Gianpaolo Dallara, bývalý technický ředitel firmy Lamborghini a Marcello Gandini, přední návrhář karosárny Bertone. Výsledkem byl ještě nedokončený prototyp vystavený na turínském autosalonu v listopadu 1971. Teprve další ročník tohoto autosalonu ukázal světu hotový Stratos HF, který se od prototypu lišil jen v detailech. Změnily se například otvory na kapotě z podélných na jemnější příčně a na střeše i na zádi se objevily spoilery. Vzadu za sedadly byl napříč umístěn vidlicový šestiválcový motor Dino s rozvodem 2xOHC a objemem 2418 cm3. Při stupni komprese 9,0 dosahoval výkonu 140 kW (190 k) při 7 000 ot/min. Maximální točivý moment 226 Nm dokázal motor vyvinout při 4 000 ot/min. V přední části vozu zbylo místo jen na náhradní kolo. Ve strohém interiéru dominovala pohodlná anatomická sedadla s dostatečným bočním vedením. Sedadlo řidiče mělo seřiditelný sklon opěradla a opěrku hlavy. K usnadnění oprav byla celá přední a zadní část karoserie výklopná.

Na tratích rallye

Stratosy se velmi rychle zabydlely na závodních tratích. Soutěžní vozy měly často vpředu kromě dvojice výklopných halogenových světlometů řadu přídavných světel. Nejčastěji se na tratích rallye i na silničních okruzích objevovaly v italských národních barvách s nápisy hlavního sponzora, italské letecké společnosti Alitalia.

Již na podzim 1972 startoval tovární jezdec týmu Lancia Sandro Munari se spolujezdcem Mario Mannuccim na korsické rallye. Byl to teprve druhý vyrobený Stratos a soutěž nedokončil pro poruchu zadní nápravy. Prvním úspěchem bylo vítězství Munariho na španělské rallye v dubnu 1973. O měsíc později dosáhl Munari se spolujezdcem Andruetem cenného druhého místa na Targa Florio.

V průběhu roku 1973 se naplno rozběhla výroba v továrně Bertone na turínském předměstí Grugliasco. Předmětem dohadů je skutečný počet vyrobených vozů. Nejčastěji se uvádí číslo 492, ale sám Nuccio Bertone mluví o 502 vyrobených kusech. Původní minimální počet 500 vozů, potřebný k homologaci, byl v době homologace Stratosu (1. října 1974) snížen na 400.

Ještě před homologací zvítězil Stratos na sicilské rallye a na Targa Florio ve třídě prototypů. Sandro Munari pak vyhrál v San Remu, na Giro d’Italia, Rideau Lakes a na korsické rallye. Stačilo to spolu se třetím místem na RAC rallye k zisku mistrovského titulu pro tým Lancia v roce 1974.

V lednu 1975 zahájil Sandro Munari sérii tří po sobě následujících vítězství v prestižní rallye Monte Carlo. Na úspěších vozů Lancia Stratos HF se podíleli i další jezdci. Bjorn Waldergaard vyhrál švédskou rallye a rallye San Remo. Na Safari rallye byl třetí za druhým Munarim. Britskou RAC rallye se však Stratosům stále nedařilo vyhrát. Waldergaard si alespoň získal obdiv diváků, když s vozem u kterého byla odňata zadní část karoserie (kvůli snadnějšímu přístupu při opravách) vyhrál 40 z celkem 72 rychlostních zkoušek. Nakonec však byl vyloučen, neboť jel na veřejné komunikaci bez zadních brzdových a směrových světel a bez zadní poznávací značky.

Rok 1976 byl pro Stratos nejúspěšnější. Na cestě za třetím titulem v mistrovství světa značek získal první dvě místa na rallye Monte Carlo, první čtyři místa na portugalské rallye, první místa na Sicílii, Korsice a na Giro d’Italia. Na Stratosech začaly jezdit i soukromé týmy. Jedním z nejúspěšnějších byl francouzský tým Chardonnet s jezdcem Bernardem Darnichem. Ten převzal žezlo od továrního týmu Lancia a stal se nejúspěšnějších pilotem vozu Lancia Stratos HF se 33 vítězstvími. Sandro Munari dosáhl „jen“ 13 vítězství.

V roce 1977 byl tovární tým Lancia spojen s týmem „mateřského“ Fiatu a veškeré vývojové úsilí se zaměřilo na vůz Fiat 131. Přesto ještě Stratos dosáhl v roce 1978 třinácti vítězství na velkých soutěžích. V následujícím roce již se Stratosy jezdily jen soukromé týmy. Bernard Darniche vyhrál rallye Monte Carlo a dovršil tak úspěchy vozů Stratos na této rallye na čtyři vítězství po sobě. Naposledy se Stratos objevil s podporou továrního týmu, když se Marku Alen domluvil na účasti v RAC rallye v letech 1981 až 1983. Ani jemu se však nepodařilo zvítězit, takže RAC rallye se pro Stratos stala nedobytou pevností.

V roce 1981 přišla Lancia s novým supervozem pro skupinu B – Rally 037 a Stratos dožil v rukách soukromých jezdců až do vypršení homologace na konci roku 1982. Stratos měl pro soutěžní sport mimořádný význam. Stal se prvním vozem stavěným speciálně pro rallye a vedl k vývoji výkonných automobilů skupiny B a S a nakonec i současných vozů WRC.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nominace v anketě Křišťálová Lupa 2017 už jen do neděle Nominace v anketě Křišťálová Lupa 2017 už jen do neděle

Co vás za poslední rok na české internetové scéně nejvíce…

Fincentrum možná znovu změní majitele. Kolem majority ve firmě krouží Italové Fincentrum možná znovu změní majitele. Kolem majority ve firmě krouží Italové

Fondy kontrolující poradenskou firmu by prodaly podle…

 

Štítky Lancia Formule 1 WRC

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč

Elektrické vozítko bude již v září dostupné i ve verzi…

Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967... Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967...

Před padesáti lety se odehrál pokus o vybudování…

 



Lancia Stratos: Soutěžní legenda je k mání. Za hrozně moc... Lancia Stratos: Soutěžní legenda je k mání. Za hrozně moc...

Stratos byl prvním autem v historii koncipovaným a…

Video: Podívejte se na úchvatnou poctu legendě Lancia Stratos! Video: Podívejte se na úchvatnou poctu legendě Lancia Stratos!

Tohle stojí za devět minut vašeho života - moc pěkně…

 



 
48 voltů: K čemu slouží tahle palubní síť? A nahradí stávajících 12 voltů?

48 voltů: K čemu slouží tahle palubní síť? A nahradí 12 voltů?

Včera

Budoucnost automobilové elektroinstalace patří 48voltové palubní síti, hlásají do světa automobilky. Co přinese čtyřnásobné zvýšení palubního napětí? A bude se i nadále používat 12voltová sít?




Blesk.cz

V neděli bude vysoký index pohody. Na co sáhneme, to se nám bude dařit

V neděli bude vysoký index pohody. Na co sáhneme, to…

Během neděle bude do Česka proudit chladný a vlhký vzduch od severozápadu, který pocítíme na vlastní kůži. V…

Muž chránil tělem neznámého chlapečka při teroru v Barceloně: Neuteču, je jako můj syn, křičel

Muž chránil tělem neznámého chlapečka při teroru v…

Španělsko se vzpamatovává z teroristického útoku, při němž bylo zabito 14 lidí, a na povrch vyplouvají příběhy…

 

iSport.cz

CELÝ SESTŘIH: Jihlava - Plzeň 1:2. Obrat v nastavení zařídil Bakoš

CELÝ SESTŘIH: Jihlava - Plzeň 1:2. Obrat v nastavení…

Fotbalisté Plzně ve 4. kole HET ligy na půdě Jihlavy sice už po 27 vteřinách prohrávali po gólu Davise…

Vrba o faulu na Dvořáka z Jihlavy: Ať to rozhodne někdo na svazu

Vrba o faulu na Dvořáka z Jihlavy: Ať to rozhodne…

Po čtyřech kolech je Plzeň jediným týmem HET ligy s plným počtem bodů. Nad pražskými „S“, s kterými by podle…

 

Reflex.cz

Ženy měly za komunismu lepší sex, tvrdí unikátní studie

Ženy měly za komunismu lepší sex, tvrdí unikátní studie

Ačkoli se lidé v komunistických režimech ve východní Evropě určitě měli ve většině aspektů hůř než jejich…

Tvrdý kritik Erdogana byl zatčen v Granadě. Důvody jsou politické, zní z Německa

Tvrdý kritik Erdogana byl zatčen v Granadě. Důvody…

Kritik tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana byl podle informací agentury Reuters zatčen včera odpoledne…