Lancia Delta 1,8 Di TurboJet: Základní cena 680 tisíc Kč, stejná jako u 1,9 Twin Turbo JTD
Jednotka se zdvihovým objemem 1742 cm3, připravená na rozšíření v malých a výkonných Alfách, elegantních Lanciích na hranici střední třídy i v sedanech a kombi Alfy (řady 159), má plynule variabilní časování sacích i výfukových ventilů, vysokotlaké přímé vstřikování benzinu do válců, přeplňování moderním výfukovým turbodmychadlem a špičkový, velmi rychlý motormanagement, který má radikálně zkrátit reakční čas turbodmychadla i celého motoru ve chvíli, kdy řidič náhle sešlápne pedál akcelerátoru
Základní parametry vypadají velmi slibně. Nejvyšší výkon 147 kW je u Lancie dosahován v pásmu 5000 min-1 až 5500 min-1. Důležitější je ale mimořádně vysoký točivý moment v nízkých a středních otáčkách, který má dosáhnout svého maxima 320 Nm už ve 1400 min-1 a na této hodnotě setrvává do 3750 min-1. Standardem přitom je šestistupňová automatická převodovka Sportronic od společnosti Aisin, s možností volby režimů Norm, Sport a Winter nebo manuálního řazení.
Mimořádné měrné parametry nového čtyřválce jsou podle Fiatu dosaženy kontinuálním monitoringem a optimalizací parametrů chodu motoru prostřednictvím přesně dávkovaného množství paliva, polohy variátorů časování ventilů, předstihu zážehů nebo časování vstřiku paliva. V praxi je díky tomu možné určit velmi přesně vhodný okamžik střihu ventilů, usnadňující rychlou a efektivní výměnu náplně válců, a tím (výfukovými plyny) rychle roztáčet turbodmychadlo do pracovních otáček. Řízení celého procesu má na starost nová řídicí jednotka. Výsledkem je podle konstruktérů točivý moment v 1500 min-1 o 70 % vyšší, než u jiných přeplňovaných motorů stejného objemu a poloviční čas prodlevy mezi pohybem akcelerátoru a náběhu turbodmychadla.
Lancia Delta - ceny benzinových motorů na českém trhu | |||
Motor | 1,4 Turbo Jet | 1,4 Turbo Jet | 1,8 Di Turbo Jet |
Převodovka | 6M | 6M | 6A |
Zdvihový objem [cm3] | 1368 | 1368 | 1742 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 88/5000 | 110/5500 | 147/5000-5500 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 206/1750 | 206/2250 | 320/1400-3750 |
Max. rychlost [km/h] | 195 | 210 | 230 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,8 | 8,7 | 7,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,6 | 7,0 | 7,8 |
Cena Argento [Kč] | 495.000,- | 535.000,- | - |
Cena Oro [Kč] | - | 575.000,- | 680.000,- |
Cena Platino [Kč] | - | 645.000,- | 750.000,- |
Plynule variabilní časování sacích a výfukových ventilů rozšiřuje možnosti motoru, novinkou je (přinejmenším u motorů skupiny Fiat) užší propojení práce variabilního ventilového rozvodu s prací turbodmychadla přes motormanagement, což nakonec zmenšuje turboefekt. Turbodmychadlo je napojeno na nové výfukové potrubí, které využívá tlakových pulzací pro zvýšení točivého momentu motoru v nízkých otáčkách. Turbína i výfukové potrubí jsou vyrobeny z oceli, která přečká i teploty do 1020 °C. Vnitřní ztráty třením byly ve srovnání s předchozí generací motorů Twin Spark výrazně sníženy. Rolničková vahadla ventilů tak odebírají motoru například ve 2000 min-1 o 65 % nižší výkon než dosud.
Doporučujeme |
PŘEDSTAVUJEME: Lancia Delta – před branou luxusní třídy |
Lancia Delta: První jízdní dojmy |
Základní verze Argento má bohatou bezpečnostní výbavou – čelní, boční a okenní airbagy (čelní airbag řidiče je s možností deaktivace, kolenní airbag řidiče je za příplatek 6 tisíc Kč), stabilizační systém VDC, asistent pro rozjezd do kopce a aktivní opěrky hlavy pro přední sedadla. Seznam komfortních prvků výbavy zahrnuje manuální klimatizaci, autorádio s přehrávačem CD/MP3 a 6 reproduktory, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektrické stahování předních i zadních oken, nastavitelnou bederní opěru u řidiče a přední mlhovky s přisvěcováním do zatáček.
Prostřední stupeň výbavy Oro přidává za příplatek 40 tisíc Kč litá 16palcová kola a paket Komfort – zatmavená okna, zadní loketní opěrka, volant potažený kůží, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka. Obě položky lze doobjednat i k Argento za 20.500,- Kč, resp. 19.500,- Kč.
Nejvyšší Platino přidává dvouzónovou automatickou klimatizaci, elektricky ovládané střešní okno, 17palcová kola a dvoubarevný lak. Příplatek za verzi Platino je 60 tisíc Kč. Dovybavení Oro na tuto úroveň by vyšlo 96.500,- Kč, zákazníci tak podle ceníkových cen ušetří 36.500,- Kč.
Lancia Delta - ceny dieselových motorů na českém trhu | ||||
Motor | 1,6 Multijet | 1,6 Multijet | 2,0 Multijet | 1,9 Twin Turbo Multijet |
Převodovka | 6M | 6MA | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 | 1956 | 1910 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 88/4000 | 88/4000 | 121/4000 | 140/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 300/1500 | 300/1500 | 360/1750 | 400/2000 |
Max. rychlost [km/h] | 194 | 194 | 214 | 222 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,7 | 10,7 | 8,5 | 7,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,9 | 4,6 | 5,3 | 5,7 |
Cena Argento [Kč] | 555.000,- | 585.000,- | - | - |
Cena Oro [Kč] | 595.000,- | 625.000,- | 650.000,- | 680.000,- |
Cena Platino [Kč] | 665.000,- | 695.000,- | 720.000,- | 750.000,- |