reklama


Land Rover Defender – Proti proudu

Land Rover Defender – Proti proudu

 
 

Po téměř třech letech od našeho posledního testu se na nejtvrdším off-roadu na trhu nezměnilo zhola nic. Čistě marketingově by to měla být katastrofa, ale příznivci Defendera jásají a nedají na svého nekomfortního kamzíka dopustit. Časy se ovšem mění a když i u Jaguaru koupíte dieselové kombi s odpočtem DPH, má každá neporušená tradice cenu zlata.

Po téměř třech letech od našeho posledního testu se na nejtvrdším off-roadu na trhu nezměnilo zhola nic. Čistě marketingově by to měla být katastrofa, ale příznivci Defendera jásají a nedají na svého nekomfortního kamzíka dopustit. Časy se ovšem mění a když i u Jaguaru koupíte dieselové kombi s odpočtem DPH, má každá neporušená tradice cenu zlata. Defender se se svými tuhými nápravami na hliníkovém rámu zatím drží statečně, takže nezbývalo, než podruhé vstoupit s testem do stejné řeky. Doslova.

Brod přes jarně rozvodněný potok v Orlických horách, půl osmé ráno. Sání vyvedené nad kabinu působí v kombinaci s odhadovanou hloubkou vody směšně, a tak je průjezd na druhý břeh jen otázkou redukované jedničky a opatrného drkotání přes kameny. Pak se jeden uvolní a příď vozu se zaboří do písku na dně tak, že voda obtéká reflektory. Malé prohrábnutí nepomůže a já v duchu děkuji plastovému šnorchlu za těsnost. Fotograf nadává, je totiž uvnitř. Zbývá jediné – pákou redukce trochu doleva a zamknout mezinápravový diferenciál. Zpátečka nepomůže, ale dopředu to horko těžko jde. Pomalu vyjíždíme na břeh a pro vodní fotky raději volíme mělčí místo…

obrázek [350 x 207] Tak nějak vypadá, když chcete Defendera dostat do úzkých. Stálý pohon 4x4 s osvědčeným přeplňovaným přímovstřikovým naftovým pětiválcem, redukcí a zámkem mezinápravového diferenciálu mají své limity v podstatě jen ve zvolených pneumatikách. Zkusili jsme svahy, bláto, sníh i brody a i když už to vypadalo na křest navijáku, vždycky jsme se nakonec dostali ven. Na silnicích je jedinou podstatnou nevýhodou vozu absence ABS (příplatek nemalých 57.900 Kč), což nutí k větší předvídavosti a opatrnosti. V zimních horách se tak často dostanete do situace, kdy sjetí běžně zasněžené silnice vyžaduje extrémně pomalou jízdu a zákaz práce s brzdou. Naopak na dálnici stačí udržovat rychlost kolem 100-110 km/h a nebát se poryvů bočního větru. Na vyšší hluk motoru se dá v kabině docela rychle zvyknout a i přes relativně malý rozchod a šířku vozu je chování v zatáčkách až překvapivě klidné. O zrychlení nemá cenu mluvit, zajímavá je ovšem spotřeba. Za přibližně osm set kilometrů ve všech režimech s polovičním zatížením (auto uveze tunu nákladu) jsme dosáhli velmi pěkné hodnoty 8,8 l/100 km.

Při popisech Defendera je obvyklé poukázat na hezký soulad vnější drsnosti s vysloveně spartánským interiérem. Po stovkách kilometrů za volantem ale můžeme říci, že na vše si lze zvyknout a zážitky z jízdy překonávají i vyslovený nekomfort. Takže pomineme krátká sedadla, vysloveně účelové plasty, totálně nekomfortní ovládání topení a téměř nedostupné kličky ovládání oken – kdo by se s tím vším zdržoval, když se dá vozu pohodlně vládnout skrze tradičně skvělý volant se silným věncem, kupodivu přesnou převodovku s patřičně dlouhými drahami řazení a přiměřeně tuhými pedály? Posilovač řízení sice nijak nerozmazluje, takže mezi rejdy se v terénu musí obě ruce docela snažit – ale od vozu těchto vlastností je asi zbytečné očekávat něco jiného.

obrázek [350 x 273] Za milion korun tak lze získat auto, které odveze tunu čehokoliv, případně devět lidí nejen z místa A do místa B, ale velmi pravděpodobně si k cíli najde i vlastní cestu. Účelnosti je podřízeno vše – masivním podvozkem počínaje a hadicí omyvatelným interiérem konče. Motor o výkonu 90 kW jsme jednoduše neutahali a ku jeho cti je třeba připsat i skvělou spotřebu. Kromě možných vylepšení typu hliníkových kol, klimatizace či čalounění, která z Defendera dělají přece jen civilizovanější vůz, se nám přece jen více líbily drsné doplňky, instalované na našem testovacím exempláři. Naviják jsme sice neužili, vyvedené sání a pochozí střechu můžeme jen chválit za užitečnost a robustnost.

Vrátíme-li se k titulku, můžeme si jen přát, aby koncepce Defendera zůstala zachována. Vůz na prahu 21. století by si sice přece jen zasloužil nějaké bezpečnostní vylepšení, vše ostatní ale může zůstat. Vrátit se do stejné řeky je možné, s nezávislým zavěšením a elektronikou místo závěrek diferenciálu by se ale vyjíždělo hůř.

Spolupracujeme s TipCars.com

Land Rover Defender

Cena v základní výbavě: 1 069 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 097 400 Kč

Základní výbava:bezpečnostní pásy vpředu, bezpečnostní pásy vzadu, kontrolka funkčnosti brzdového systému, kontrolka zapnutí uzávěrky diferenciálu, kontrolka ukazatele směru u přívěsu, výztuhy dveří, dětská pojistka zadních dveří, opěrky hlavy vpředu, výškové seřízení světlometů, zadní zástěrky, vyhřívané zadní sklo s ostřikovačem, zadní mlhové světlo, imobilizér, posilovač řízení, vinylové sedačky, úložný prostor mezi předními sedadly, dělené sklopitelné zadní sedadlo, hodiny, příprava na instalaci rádia s 2 repro., stupačka zadní sklápěcí, tažné zařízení - koule + elektrické zapojení, kryt rezervního kola

Výbava testovaného vozu:autorádio s kazetovým přehrávačem, 2x repro (+14.200,-), centrální zamykání (+14.200,-)

Pravice u Ústavního soudu napadla kontrolu kotlů Pravice u Ústavního soudu napadla kontrolu kotlů

Poslanci TOP 09 a ODS dnes u Ústavního soudu napadli loni…

Soros: Kdyby Trump mohl, jednal by jako diktátor. Minulý rok byl katastrofou Soros: Kdyby Trump mohl, jednal by jako diktátor. Minulý rok byl katastrofou

Nastupující americký prezident Donald Trump by jednal…

Zápisník Pavla Otta: Zářící divočáci Zápisník Pavla Otta: Zářící divočáci

Veterinární správa zjistila, že polovina odlovených…

Čínská ekonomika zrychlila, pohánějí ji rekordní půjčky od bank Čínská ekonomika zrychlila, pohánějí ji rekordní půjčky od bank

Tempo růstu čínské ekonomiky ve čtvrtém čtvrtletí…

 
Technické údaje
Motor Land Rover Defender
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 2
Zdvihový objem (ccm): 2495
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 90 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1950
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 129
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 11.9 / 8.8 / 10
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 1100 / 1700
Objem nádrže (l):95
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2055 / 895
Rozměr pneu:205/70 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4599
b) šířka (mm): 1790
c) výška (mm): 2059
d) rozvor (mm): 2794
e) rozchod vpředu (mm): 1486
f) rozchod vzadu (mm): 1486
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 540
výška opěradla vzadu (mm): 460
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Land Rover Defender
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 4
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 5
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 5
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,65
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 




Land Rover Defender se nevrátí, ale Jim Ratcliffe plánuje vlastní vůz Land Rover Defender se nevrátí, ale Jim Ratcliffe plánuje vlastní vůz

Britský miliardář Jim Ratcliffe se nevzdává. Když to…

Land Rover odmítá plány na oživení defenderu Land Rover odmítá plány na oživení defenderu

Britská automobilka letos ukončila výrobu offroadu…

 



 
Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance

Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance

Dnes 08:03

Volvo XC90 se čtyřválcovým turbodieselem D5 jsme už proti šestiválcovému konkurentovi jednou postavili. Prohrálo. Dokáže si po změnách pro modelový rok 2017 vylepšit reputaci?




Blesk.cz

Pivo je lék! 5 faktů, které jste možná nevěděli!

Pivo je lék! 5 faktů, které jste možná nevěděli!

Být denně »pod obraz« rozhodně neprospívá nejen vašemu zdraví ale vašemu životu vůbec. Ale pokud dokážete být…

Před 20 lety zavřeli Bunkr: Klub byl kulturním symbolem po pádu komunismu

Před 20 lety zavřeli Bunkr: Klub byl kulturním…

Legendární podnik, kde hrála hudba 24 hodin denně, začal před 20 lety narážet na odpor místních obyvatel. Tak se…

 

iSport.cz

Kristýna Plíšková v Austrálii končí, od Kerberové dostala kanára

Kristýna Plíšková v Austrálii končí, od Kerberové…

Česká tenistka Kristýna Plíšková podlehla v Melbourne v třetím kole turnaje Australian Open světové jedničce.…

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

 

Reflex.cz

Nový americký prezident očima fotografů: Jak ho vidí autoři jeho nejslavnějších portrétů?

Nový americký prezident očima fotografů: Jak ho vidí…

Donald Trump strávil pod drobnohledem médií takřka celý život. Jako celebrita se objevil na obálkách většiny…

Ruský velkofilm Viking pochválil sám Putin. I tak přijde někomu málo vlastenecký

Ruský velkofilm Viking pochválil sám Putin. I tak…

Ruský historický film Viking vydělal v devíti dnech rekordní miliardu rublů. Může dokonce vytlačit nejúspěšnější…

 
 
reklama