Land Rover Defender – Proti proudu

Land Rover Defender – Proti proudu

 
 

Po téměř třech letech od našeho posledního testu se na nejtvrdším off-roadu na trhu nezměnilo zhola nic. Čistě marketingově by to měla být katastrofa, ale příznivci Defendera jásají a nedají na svého nekomfortního kamzíka dopustit. Časy se ovšem mění a když i u Jaguaru koupíte dieselové kombi s odpočtem DPH, má každá neporušená tradice cenu zlata.

Po téměř třech letech od našeho posledního testu se na nejtvrdším off-roadu na trhu nezměnilo zhola nic. Čistě marketingově by to měla být katastrofa, ale příznivci Defendera jásají a nedají na svého nekomfortního kamzíka dopustit. Časy se ovšem mění a když i u Jaguaru koupíte dieselové kombi s odpočtem DPH, má každá neporušená tradice cenu zlata. Defender se se svými tuhými nápravami na hliníkovém rámu zatím drží statečně, takže nezbývalo, než podruhé vstoupit s testem do stejné řeky. Doslova.

Brod přes jarně rozvodněný potok v Orlických horách, půl osmé ráno. Sání vyvedené nad kabinu působí v kombinaci s odhadovanou hloubkou vody směšně, a tak je průjezd na druhý břeh jen otázkou redukované jedničky a opatrného drkotání přes kameny. Pak se jeden uvolní a příď vozu se zaboří do písku na dně tak, že voda obtéká reflektory. Malé prohrábnutí nepomůže a já v duchu děkuji plastovému šnorchlu za těsnost. Fotograf nadává, je totiž uvnitř. Zbývá jediné – pákou redukce trochu doleva a zamknout mezinápravový diferenciál. Zpátečka nepomůže, ale dopředu to horko těžko jde. Pomalu vyjíždíme na břeh a pro vodní fotky raději volíme mělčí místo…

obrázek [350 x 207] Tak nějak vypadá, když chcete Defendera dostat do úzkých. Stálý pohon 4x4 s osvědčeným přeplňovaným přímovstřikovým naftovým pětiválcem, redukcí a zámkem mezinápravového diferenciálu mají své limity v podstatě jen ve zvolených pneumatikách. Zkusili jsme svahy, bláto, sníh i brody a i když už to vypadalo na křest navijáku, vždycky jsme se nakonec dostali ven. Na silnicích je jedinou podstatnou nevýhodou vozu absence ABS (příplatek nemalých 57.900 Kč), což nutí k větší předvídavosti a opatrnosti. V zimních horách se tak často dostanete do situace, kdy sjetí běžně zasněžené silnice vyžaduje extrémně pomalou jízdu a zákaz práce s brzdou. Naopak na dálnici stačí udržovat rychlost kolem 100-110 km/h a nebát se poryvů bočního větru. Na vyšší hluk motoru se dá v kabině docela rychle zvyknout a i přes relativně malý rozchod a šířku vozu je chování v zatáčkách až překvapivě klidné. O zrychlení nemá cenu mluvit, zajímavá je ovšem spotřeba. Za přibližně osm set kilometrů ve všech režimech s polovičním zatížením (auto uveze tunu nákladu) jsme dosáhli velmi pěkné hodnoty 8,8 l/100 km.

Při popisech Defendera je obvyklé poukázat na hezký soulad vnější drsnosti s vysloveně spartánským interiérem. Po stovkách kilometrů za volantem ale můžeme říci, že na vše si lze zvyknout a zážitky z jízdy překonávají i vyslovený nekomfort. Takže pomineme krátká sedadla, vysloveně účelové plasty, totálně nekomfortní ovládání topení a téměř nedostupné kličky ovládání oken – kdo by se s tím vším zdržoval, když se dá vozu pohodlně vládnout skrze tradičně skvělý volant se silným věncem, kupodivu přesnou převodovku s patřičně dlouhými drahami řazení a přiměřeně tuhými pedály? Posilovač řízení sice nijak nerozmazluje, takže mezi rejdy se v terénu musí obě ruce docela snažit – ale od vozu těchto vlastností je asi zbytečné očekávat něco jiného.

obrázek [350 x 273] Za milion korun tak lze získat auto, které odveze tunu čehokoliv, případně devět lidí nejen z místa A do místa B, ale velmi pravděpodobně si k cíli najde i vlastní cestu. Účelnosti je podřízeno vše – masivním podvozkem počínaje a hadicí omyvatelným interiérem konče. Motor o výkonu 90 kW jsme jednoduše neutahali a ku jeho cti je třeba připsat i skvělou spotřebu. Kromě možných vylepšení typu hliníkových kol, klimatizace či čalounění, která z Defendera dělají přece jen civilizovanější vůz, se nám přece jen více líbily drsné doplňky, instalované na našem testovacím exempláři. Naviják jsme sice neužili, vyvedené sání a pochozí střechu můžeme jen chválit za užitečnost a robustnost.

Vrátíme-li se k titulku, můžeme si jen přát, aby koncepce Defendera zůstala zachována. Vůz na prahu 21. století by si sice přece jen zasloužil nějaké bezpečnostní vylepšení, vše ostatní ale může zůstat. Vrátit se do stejné řeky je možné, s nezávislým zavěšením a elektronikou místo závěrek diferenciálu by se ale vyjíždělo hůř.

Spolupracujeme s TipCars.com

Land Rover Defender

Cena v základní výbavě: 1 069 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 097 400 Kč

Základní výbava:bezpečnostní pásy vpředu, bezpečnostní pásy vzadu, kontrolka funkčnosti brzdového systému, kontrolka zapnutí uzávěrky diferenciálu, kontrolka ukazatele směru u přívěsu, výztuhy dveří, dětská pojistka zadních dveří, opěrky hlavy vpředu, výškové seřízení světlometů, zadní zástěrky, vyhřívané zadní sklo s ostřikovačem, zadní mlhové světlo, imobilizér, posilovač řízení, vinylové sedačky, úložný prostor mezi předními sedadly, dělené sklopitelné zadní sedadlo, hodiny, příprava na instalaci rádia s 2 repro., stupačka zadní sklápěcí, tažné zařízení - koule + elektrické zapojení, kryt rezervního kola

Výbava testovaného vozu:autorádio s kazetovým přehrávačem, 2x repro (+14.200,-), centrální zamykání (+14.200,-)

Štítky SUV Land Rover Testy

Technické údaje
Motor Land Rover Defender
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 2
Zdvihový objem (ccm): 2495
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 90 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1950
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 129
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.9 / 8.8 / 10
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 1100 / 1700
Objem nádrže (l):95
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2055 / 895
Rozměr pneu:205/70 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4599
b) šířka (mm): 1790
c) výška (mm): 2059
d) rozvor (mm): 2794
e) rozchod vpředu (mm): 1486
f) rozchod vzadu (mm): 1486
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 540
výška opěradla vzadu (mm): 460
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Land Rover Defender
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 4
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 5
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 5
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,65
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Land Rover Defender se nevrátí, ale Jim Ratcliffe plánuje vlastní vůz Land Rover Defender se nevrátí, ale Jim Ratcliffe plánuje vlastní vůz

Britský miliardář Jim Ratcliffe se nevzdává. Když to…

Land Rover odmítá plány na oživení defenderu Land Rover odmítá plány na oživení defenderu

Britská automobilka letos ukončila výrobu offroadu…

 



 
Online: Kvalifikace na GP Monaka 2017

Räikkönen získal po devíti letech pole position. Ferrari ovládlo první řadu!

Dnes 13:49

Poprvé od Velké ceny Francie 2008 a po 128 závodech získal Kimi Räikkönen pole position.




Blesk.cz

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě zemřelo 29 křesťanů

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě…

Radikální organizace Islámský stát (ISIS) se v sobotu přihlásila k pátečnímu útoku na koptské křesťany v…

Zlý Superman není takové peklo jako mikrotransakce. Injustice 2 je přesto super bojovka

Zlý Superman není takové peklo jako mikrotransakce.…

Superhrdinové a padouši spolu v komiksech bojují od samotného vzniku bublinkového čtiva. Postavit je proti sobě…

 

iSport.cz

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je i zlínský Páník

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je…

Na další trenérskou rošádu se chystá Jihlava. Klub sice v lize zachránil Josef Jinoch, ale jeho krátká mise dnes…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…

Dojede trutnovský festival na chaos?

Dojede trutnovský festival na chaos?

Trutnovský festival, nazývaný často „český Woodstock“, byl a snad dosud i je symbolem svobody. Vždyť za…