Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Land Rover Discovery 3: třetí objev

Ondřej Láník
Diskuze (0)
Tradiční výrobci offroadů mají v poslední době těžké živobytí. Automobilů, které se tváří silácky je dnes na trhu spousta a protože většina jejich majitelů nikdy neopustí kvalitní zpevněný povrch městských ulic nebo v lepším případě...

Skutečnost je jiná, ale to zase vědí jen ti řidiči, kteří se do terénu vydávají a auta proto vybírají pečlivěji. Do skupiny výrobců nekompromisních offroadů vždy patřila značka Land Rover, která letos uvádí na trh nový model Discovery (v překladu „objev“). Této nepříliš časté události věnujeme dnešní článek.

Podvozek

Nejde začít jinak, než tím nejdůležitějším co nový Discovery přiváží. Tuhé nápravy a rámová konstrukce karosérie totiž od nynějška zůstávají výsadou ikony britské značky– klasickému Defenderu. I ti ze zákazníků, kteří se vydávají do drsných přírodních podmínek, tam zpravidla jedou po normální silnici a zde, bohužel, není nad nezávislé zavěšení všech kol. Důvodem k přechodu na novou konstrukci je i tlak konkurence, která produkuje silná osmiválcová SUV, jež lákají zákazníky od klasických offroadů k tomu, co skvěle vypadá, na silnici jede podobně jako velká limuzína a zvládá i lehčí terén.

Nové Discovery chce podstatně zlepšit pověst předchůdce a být v chování na silnici zdatným konkurentem špičkovým SUV a současně nabídnout maximum v terénu. Ke splnění prvního cíle byla pro přední i zadní kola zavedena dvojitá trojúhelníková ramena, druhý cíl má být úspěšně zdolán aplikací, pořád ne zcela běžného, pneumatického odpružení (mimo základní modely). V terénu se uplatní velké zdvihy kol (255 mm vpředu a 330 mm vzadu) i proměnná světlá výška adaptivního odpružení (nástupní poloha -50 mm, standardní světlá výška, terénní poloha +55 mm, a další ještě vyšší „Plus Extended“). Elektronicky řízené vzduchové pružiny jsou vzájemně propojeny, takže je napodobeno chování tuhé nápravy, která při propružení na jedné straně, působí opačné reakce na straně druhé. Sériová sedmnáctipalcová kola základní verze, jsou u dražších provedení nahrazena většími koly s pneumatikami 255/60 R18 nebo dokonce 255/55 R19.

Brzdový systém bude dodáván ve dvou provedeních, avšak vždy se čtyřkanálovým ABS, které je součástí celé řady dalších systémů aktivní bezpečnosti (rozdělování brzdné síly EBD, brzdový asistent, Hill Descent Control pro usnadnění zdolávání srázů, atd.). Osmiválcové verze mají výkonnější brzdy, než ostatní modely, vpředu jsou kotouče o rozměrech 337 x 30 mm, vzadu 350 x 20 mm (tedy netypicky větší průměr). Poprvé je Land Rover vybaven elektronickou parkovací brzdou, aktivovanou tlačítkem na středové konzole (odbrzdění automaticky při rozjezdu).

Terrain Response – složitá technika v jednoduchém balení

Důležité parametry ovlivňující schopnosti nového Discovery může řidič nastavovat integrovaným palubním systémem Terrain Response. Ten je součástí výbavy všech modelů, které mají vzduchové odpružení. Ovladačem umístěným mezi sedadly je volitelný jeden z pěti režimů: Běžná jízda, Tráva/Šotolina/Sníh, Písek, Bláto, Kamení. Výkonná palubní informatika upravuje podle zvoleného programu charakteristiky resp. nastavení pokynů řídících jednotek. Terrain Response tedy promlouvá do reakcí motoru na sešlápnutí pedálu plynu, řazení automatické převodovky, vzduchového odpružení (např.nejvyšší poloha pro programy Kamení a Bláto nebo kdykoli je zařazena redukce). Stabilizační systém DSC běžně vypíná dodávku točivého momentu na kola, ale to může být v terénu kontraproduktivní, takže i to je předmětem nastavení programů Terrain Response, stejně jako změny nastavení ABS, kontroly prokluzu, rozdělování brzdné síly nebo ovládání elektronických závěrek diferenciálů.

Land Rover Discovery 3 umí brodit až 700 mm hlubokou vodou, maximální nájezdový úhel činí 37,2° (vpředu) resp. 29,6° (vzadu), kontinuálně dokáže automobil zdolávat stoupání/klesání 35°, ale přejede i stoprocentní stoupání (tj. svah nakloněný pod úhlem 45°). Maximální boční náklon je omezen hodnotou 35°.

Motory

Předpokládá se, že v kontinentální Evropě i ve Velké Británii bude největší zájem o verzi s vznětovým pohonem 2,7 litru s přímým vstřikováním, jehož výkon dosahuje 140 kW . Spolu s kroutícím momentem 440 Nm při méně než 1900 otáčkách za minutu to zaručuje velmi dobré jízdní výkony a ovladatelnost. Čtyřiadvacetiventilový šestiválec využívá nejmodernější technologické prvky, jako je například vysokotlaké vstřikování common-rail, rychločinné elektronické vstřikovací ventily a turbodmychadlo s proměnnou geometrií rozvaděcích lopatek.

Olejová vana, konstruovaná speciálně pro mimořádné nároky Land Roveru, je připravena i na extrémní úhly náklonů a přední těsnění klikové hřídele je upraveno proti průniku vody, bláta a dalších nečistot při jízdě v terénu a při průjezdu hlubší vodou.

Nový model bude možné zakoupit i ve výkonnější variantě s celohliníkovým benzinovým motorem V8 o obsahu 4,4 litru a výkonu 220 kW při 5500 ot./min. Agregát, který má mnoho společného s motorem AJ-V8 4.2 l z Jaguáru, byl pro Land Rover zvětšen, úpravy směřovaly k optimálnějšímu chování v terénním voze. Kroutící moment má vylepšený průběh v nízkých otáčkách, maximum 425 Nm je položeno do 3000 ot./min. Také zde byla pozornost soustředěna na „obrnění“ původně automobilového agregátu, takže bylo kupříkladu přepracováno sání, které dovoluje Land Roveru brodění hlubokou vodou. Tento osmiválec bude nejpopulárnějším motorem na největším trhu nového Discovery - v USA. Pro vybrané trhy bude dodáván i zážehový vidlicový šestiválec 4.0 l (160 kW), který vyniká příznivým průběhem točivého momentu (max. 360 Nm).

Výkon motoru se přenáší přes manuální nebo automatickou šestirychlostní převodovku ZF. Automatická převodovka patří do standardní výbavy verze s benzinovým osmiválcem. Dvourychlostní rozdělovací převodovka s elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem rozvádí pohon mezi přední a zadní nápravu. Stejnou jednotku lze na přání zákazníka namontovat i na přední nápravu, čímž se dosáhne maximálního využití tažné síly v terénu.

Design

Vzhled nového Land Roveru vychází z původních proporcí předchozí generace, ale vše je upraveno ve funkčním stylingu, který zavedl Range Rover. Na karosérii najdeme mnoho vodorovných a svislých linek, které v reálu budou dělat auto ještě mohutnějším, než ve skutečnosti je. Přední světlomety opět respektují nedávno zavedené základní obdélníkové tvary, do nichž zasahují kruhová světla. Typický schod na střeše prvních dvou generací Discovery zůstal zachován i ve třetím vydání. Z toho profitují cestující, kterým zvýšená střecha uvolňuje cenné místo nad hlavou.

Zastavme se na chvíli u dalších zajímavých detailů. Prvním z nich je asymetrická záď, jež je nově horizontálně dělená. Spodní část se vyklápí dolů a nesymetrický tvar tak usnadňuje dosažitelnost nejvzdálenějších míst zavazadlového prostoru. Náhradní kolo, dříve umístěné na výklopné zádi, bylo přesunuto pod podlahu.

Designéři Land Roveru se ve firemních materiálech nechávají slyšet, že všechny tvary které tvoří celkový dojem z třetího Discovery, mají svůj účel. Vše přebytečné bylo odstraněno, minimalistický přístup k designu je tím nejvyšším zákonem. Na úplně hladkých bočních dveřích tak není žádná stylistická lišta nebo charakteristický prolis. Při testování reakcí zákazníků se prý mnozí ptali, proč má tento Land Rover výstupní otvor chladícího vzduchu jen na pravé straně. Designéři měli jednoduchou odpověď: „Potřebuje jeden, tak má jeden.“

Karosérie již není postavena na samostatném rámu, ale je podobně jako u osobních automobilů samonosná. Dvě bočnice jsou přivařeny k podlaze, střeše a přepážkám. Celek (vnější rozměry 4848 x 1915 x 1891 mm, rozvor 2885 mm) je jen o 176 mm delší, 30 mm širší a o málo nižší než předchůdce, i když vevnitř je nepoměrně více místa. Zadní část střechy může být prosklená, pro přední část střechy dodává Land Rover klasické otevíratelné střešní okno. Přední kapota i zadní víka jsou z hliníku, což šetří hmotnost a také usnadňuje manipulaci.

Interiér

Interiér potvrzuje funkcionalistický přístup designérů k tvorbě Land Roveru. Základní geometrické tvary - obdélník a kružnice - se opakují, často symetricky, na přístrojové desce i na čalounění dveřních výplní, elipsu nebo nějaké obecné křivky, typické pro většinu současné automobilové produkce, v tomto voze nehledejte. Volba materiálů ukazuje na snahu odlišit tento Land Rover od dražšího a luxusního Range. Kombinace hnědých a černých nebo šedých plastů je decentní, ale rozměrné části tvořené černými plasty bez dalších dekoračních prvků, by v Range Roveru neprošly.

Středová konzole je další ukázkou technicistní image, ve které jakoby nebylo pro člověka místo (věřme, že jde jen o první dojem). Ve změti ovladačů se bude třeba před jízdou patřičně zorientovat, další ovládací prvky (ovladače parkovací brzdy, Terrain Response, vzduchového odpružení, Hill Descent Control a redukce) jsou pak mezi sedadly.

Velkorysý vnitřní prostor pro všech sedm cestujících byl podle výrobce určujícím kriteriem pro další vývoj zbývajících částí vozu. Neobvykle mnoho místa je údajně dokonce i na třetí řadě sedadel, která bývá u ostatních vozů těsná i malým dětem. Pod pojmem „stadium seating“ chápe Land Rover zvyšující se umístění sedaček odpředu dozadu, takže když už vás nové Discovery na nějaké neobvyklé místo doveze, budou všichni pasažéři také dobře vidět. Prostor nad hlavami cestujících je vytvořen zvýšeným střešním stupněm v oblasti B-sloupků karosérie. Dodávána bude pětimístná i sedmimístná verze, všechna sedadla za oběma předními je možné sklopit a vytvořit tak rovnou ložnou plochu. Žízniví a hladoví cestující si mohou odkládat občerstvení do mnoha odkládacích prostor, výrobce slibuje že interiérové schránky pojmou 17,5 litru nápojů.

Všechny Land Rovery jsou standardně vybaveny klimatizací, nejdražší automaticky regulovaná klimatizace má na některých trzích také samostatné ovládací prvky pro druhou řadu sedadel.

Britský výrobce i jeho majitel (koncern Ford) by si přáli, aby se z nového produktu stala legenda srovnatelná s Defenderem. Designem i technikou na to má, ale praxe a úspěch u uživatelů je pro splnění tohoto přání důležitější…

Ondřej Láník
Diskuze (0)