Land Rover Freelander 2 - Malé tělo, vrcholné ambice

Land Rover Freelander 2 - Malé tělo, vrcholné ambice

 
 

Nedávno se luxusním kensigtonským zahradám a v přímém přenosu prostřednictvím telekomunikačních linek i celému světu představil následník aristokrata mezi malými SUV. Nejslavnější evropská značka terénních automobilů, a jedna ze dvou světově nejznámějších, se znovu objevila na kapotě malé, víceméně silniční čtyřkolky. Land Rover Freelander II přichází vystřídat svého dosluhujícího předka na prestižním konci třídy malých SUV.

Malé Landrovery

se světu zjevily v roce 1998 v reakci na báječné úspěchy Toyoty RAV4. Pod vedením BMW, tehdejšího vlastníka Roveru, vzniklo elegantní kompaktní SUV ve dvou karosářských verzích, které se od samého počátku vzdalo větších terénních ambicí. Za nepotřebnou prohlásilo redukční převodovku, uzávěrku diferenciálu i velkou světlou výšku. Asfaltové Evropě to ovšem právě tak vyhovovalo a stylový Freelander se i přes vysokou cenu, omezenou motorovou paletu a jisté konstrukční nedostatky na konzervativním starém kontinentu prodával a stále prodává skvěle.

Land Rover Freelander II

se v Severní Americe bude jmenovat LR2, neboť již prodávané Discovery III tam dostalo tržní jméno LR3. Přesně v duchu dnešních trendů zabere nástupce na dnešním světě více místa – je větší do všech směrů, kromě výšky. Za zmínku stojí více než deseticentimetrový nárůst šířkyrozvoru. Kromě výrazně změněných proporcí se také formy exteriéru poněkud uhladily a LR2 působí kompaktněji a důstojněji, než předchůdce. Značných retuší doznalo tvarování bočnic i zádě – změny jsou tak rozsáhlé, že vyvolávají pochybnosti o příbuzenském vztahu. Je znát, že nového Freelandera tvořil úplně nový tým v jiném koncernu. Místo dřívější zaoblené svébytnosti přichází hranatá důstojnost. Na první pohled je jasné, do jaké rodiny LR2 patří; podobnost např. s modelem Range Rover Sport je vskutku velká.

Interiér

se také dočkal podstatné reorganizace. Jejím hlavním výsledkem je pochopitelně nárůst vnitřního prostoru ve všech směrech a také přidaná prosklená plocha. Zadní cestující sedí na vyvýšených místech a mají lepší výhled vpřed. Lépe jsou na tom i zavazadla, pro něž je vyhrazeno o 38% více místa (755 l základního objemu).

Vzhled interiéru je jednodušší, postavený na výrazných vodorovných a svislých liniích. Použity byly hodnotnější materiály a architekti kladli velký důraz na luxusnější pocit z pobytu uvnitř. Sedadla svým pohodlím a rozměry připomínají větší terénní Rovery a nabízejí široký výběr čalounících materiálů. Pozici předních lze elektricky nastavovat a ukládat do paměti, zadní zase lze sklopit a vytvořit rovnou nakládací plochu. Nechybí široký výběr odkládacích ploch a stojánků na nápoje. Zavazadelník kryje oboustranná otočná podlážka, z jedné strany gumová a z druhé potažená kobercem. Při jeho návrhu bylo zohledněno i pohodlí převážených zvířat – jako vzor byl použit digitalizovaný model dospělého labradorského retrívra.

Výbava

začíná u audiosystémů. Součástí každého nového Freelandera je rádio s audiovstupem pro mp3 přehrávač a iPod. Náročnější zvolí sestavu s výkonem 8 x 40 W a subwooferem, obsahující samočinnou regulaci hlasitosti podle rychlosti a separátní výstupy sluchátek pro cestující vzadu, kteří mohou poslouchat jiný zdroj hudby. Audiofilové si pak mohou připlatit za prémiovou aparaturu Alpine 12 x 40 W Dolby Prologic IIx s optickými audiokabely. Nechybí integrovaný měnič na 6 CD, mp3 a na vybraných trzích i digitální rádio DAB. Za příslušné příplatky je k dispozici obvyklá škála luxusních a bezpečnostních prvků, mezi nimiž nechybí dvouzónová klimatizace se senzorem vlhkosti, adaptivní bixenonové světlomety, parkovací asistent, tempomat, panoramatické posuvné střešní okno či integrované Bluetooth handsfree. Standardem je startování tlačítkem a izolace předních světlometů tkaninou Gore-Tex, která zabraňuje jejich zamlžování.

Karoserie

byla navržena pro maximální tuhost. Freelander II je nejtužším vozem ve své třídě, v jeho konstrukci byla použita vysokopevnostní ocel v dosud nebývalé míře. Pro A-sloupky, prahy, přední výztuhy a čelní stěnu posloužila velmi pevná ocel DP600, která vyžaduje speciální metody lisování. Do deformačních zón byla započtena i přinýtovaná čelní část, nesoucí chladič a nárazník. S ohledem na případný čelní náraz byla spočítána i přepážka se zámkem kapoty a druhá, vydělující v motorovém prostoru izolovaný prostor pro palubní elektroniku. Před bočním nárazem chrání boční výztuhy z vysokopevnostní oceli a masivní prahy, před menšími karamboly pak ochranné lišty z tuhého termoplastu. Nárazníky z polypropylenového kompozitu se vyznačují vysokou teplotní stabilitou i tvrdostí. Součástí základní výbavy je sedmero airbagů včetně kolenního pro řidiče, záclonové hlavové airbagy chrání zároveň před vypadnutím z vozu při převrácení; tomu zase předchází aktivní ochrana.

Podvozek

využívá nezávislého zavěšení všech kol a odpružení vinutými pružinami. Je laděn pro komfortní jízdu po silnici i v terénu a pro minimalizaci rušivých vlivů na karoserii i posádku používá pomocné rámy a silné stabilizátory na obou nápravách. Terénní ambice naznačuje světlá výška 210 mm, stejně jako korporátní systém terénu se aktivně přizpůsobujícího podvozku a pohonu Terrain Response (součástí vyšších výbav). O pohon všech kol se stará inovovaná a zlepšená spojka Haldex, která se díky řídicí elektronice umí natlakovat již za klidu vozidla a sepnout před uvedením vozu do pohybu. Její reakční doba na prokluz je čtvrtinová proti obdobným systémům a v případě potřeby umí přenést 100 % kroutícího momentu na zadní kola. Plné změny z jedné krajní polohy do druhé je díky akumulátoru tlaku schopná dosáhnout během 150 ms. Součástí aktivní bezpečnosti jsou asistenční systémy CBC, HDC, ARP, EBA či systém pozvolného uvolňování brzd v extrémním klesání Gradient Release Control.

Motory

jsou zpočátku k dispozici dva. Oba jsou uložené napříč a standardně jsou spojeny se šestistupňovou převodovkou.

TD4

je inovovaný turbodiesel, který proti dvoulitrovému předchůdci BMW posílil o 36 kW a 140 Nm (nyní 118 kW a 400 Nm). Nový čtyřválec Ford/PSA o zdvihovém objemu 2.172 cm3 používá piezoelektrické vysokotlaké vstřikování common-rail III se vstřikovacím tlakem až 1800 bar a proměnným rozprostřením vstřikované směsi. Spolu s malým a agilním turbodmychadlem Honeywell Garret GT17B se stará o velmi dobrý průběh kroutícího momentu, kdy v rozmezí 1.000 – 4.500 ot./min. je k dispozici nejméně 200 Nm, 80 % maxima pak v 50% pracovního rozsahu. Výsledkem je zrychlení 0 – 100 km/h za 11,7 s (- 2,7), průměrná spotřeba 7,5 l/100 km (- 43 %) a nejvyšší rychlost 181 km/h (+ 22). Motor plní Euro IV, katalytický částicový filtr (cDPF) je k dispozici za příplatek. Standardem je manuální převodovka, samočinná se bude k dispozici později a dieselu přinese i funkci overboost.

i6

zážehový šestiválec přináší malou revoluci mezi vozy SUV. I přes příčné uložení totiž používá řadové uspořádání válců. Motor o obsahu 3.192 cm3 pochází z produkce Volvo, po jehož modelu S80 je LRII historicky teprve druhým automobilem s příčně uloženým řadovým šestiválcem. Tato neobvyklost je umožněna díky extrémně krátké konstrukci (600,5 mm), umožněné systémem pohonu příslušenství na zadní straně motoru, přilehlé k převodovce. To je, místo obvyklé soustavy řemenů na přední straně, poháněno ozubenými koly (olejové čerpadlo, alternátor) řetězem (vačkové hřídele) a teprve potom řemenem (vodní a servopumpa, kompresor klimatizace), poháněným od ozubeného kola. Motor používá variabilní délku sacího potrubí, časování ventilů a dvoustupňově proměnný profil vaček, sloužící ke změně zdvihu ventilů. Díky tomu je 80% kroutícího momentu k dispozici v rozmezí 1.400 až 6.400 otáček. Standardem je samočinná převodovka, s níž motor o výkonu 171 kW a 317 Nm zrychlí na stovku s pevným startem za 8,9 s, dosáhne dvousetkilometrové rychlosti a spotřebuje k tomu průměrně 11,2 l na 100 km.

Spolupracujeme s TipCars.com
Poláci vyzývají Putina, aby převzal odpovědnost za tragédii u Smolenska Poláci vyzývají Putina, aby převzal odpovědnost za tragédii u Smolenska

Polský ministr obrany Antoni Macierewicz řekl, že havárii…

Americké úřady ruší síťovou neutralitu Americké úřady ruší síťovou neutralitu

Americká Federální komise pro spoje (FCC) dnes navzdory…

Státy unie se shodly na prodloužení sankcí vůči Rusku, řekl Tusk Státy unie se shodly na prodloužení sankcí vůči Rusku, řekl Tusk

Evropská unie je jednotná v otázce prodloužení…

Spojené státy evropské? Schulz připomíná Hitlera, říkají maďarští politici Spojené státy evropské? Schulz připomíná Hitlera, říkají maďarští politici

Vysoký maďarský vládní činitel nešetrně přirovnal šéfa…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 



Jak to dopadne, když se nerespektují pravidla o přípojných vozidlech? Řidič dostal tvrdou lekci Jak to dopadne, když se nerespektují pravidla o přípojných vozidlech? Řidič dostal tvrdou lekci

Zdánlivě nevinné rozevlátí přívěsu nakonec dopadlo hodně…

Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát? Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Původní Freelander byl produktem již zaniklé skupiny…

 



 
Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Dnes 18:55

Renault oživuje značku Alpine sporťákem pojmenovaným po jejím neznámějším modelu. Za tuhle reinkarnaci se však původní A110 stydět nemusí!




Blesk.cz

30 tipů na víkend: Živé betlémy, pochůzka lucek i přestřelka v kovbojském saloonu

30 tipů na víkend: Živé betlémy, pochůzka lucek i…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

Star Wars Battlefront II recenze: Nechť vás provází síla na online bojištích

Star Wars Battlefront II recenze: Nechť vás provází…

Se snímkem Star Wars: Poslední z Jediů v kinech celý svět opět pohltila horečka zvaná Hvězdné války. Na ní se…

 

iSport.cz

Génius, nebo srab? Americký gólman změnil pravidla v německé lize

Génius, nebo srab? Americký gólman změnil pravidla v…

Brankář David Leggio vzbudil před několika dny pozdvižení, když v německé lize v dresu Mnichova vyřešil soupeřův…

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo vyhodit bráchu

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo…

Jako hráč vyhrál Nagano, mistrovství světa i extraligový titul. Dovede řídit klub z pozice majitele a…

 

Reflex.cz

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami stromů a indiáni na válečné stezce

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami…

Vánoční i nevánoční akce vás čekají tento víkend. Předvánoční stres z vás spadne natotata!

JXD burcuje a apeluje na OSN: Zdaňte maso a hlavně vzduch!

JXD burcuje a apeluje na OSN: Zdaňte maso a hlavně vzduch!

Další neomarxistická krávovina se objevila na obzoru amerických ekonomických institucí. Ty začaly zcela vážně…