Land Rover Freelander 2 - Malé tělo, vrcholné ambice

Land Rover Freelander 2 - Malé tělo, vrcholné ambice

 
 

Nedávno se luxusním kensigtonským zahradám a v přímém přenosu prostřednictvím telekomunikačních linek i celému světu představil následník aristokrata mezi malými SUV. Nejslavnější evropská značka terénních automobilů, a jedna ze dvou světově nejznámějších, se znovu objevila na kapotě malé, víceméně silniční čtyřkolky. Land Rover Freelander II přichází vystřídat svého dosluhujícího předka na prestižním konci třídy malých SUV.

Malé Landrovery

se světu zjevily v roce 1998 v reakci na báječné úspěchy Toyoty RAV4. Pod vedením BMW, tehdejšího vlastníka Roveru, vzniklo elegantní kompaktní SUV ve dvou karosářských verzích, které se od samého počátku vzdalo větších terénních ambicí. Za nepotřebnou prohlásilo redukční převodovku, uzávěrku diferenciálu i velkou světlou výšku. Asfaltové Evropě to ovšem právě tak vyhovovalo a stylový Freelander se i přes vysokou cenu, omezenou motorovou paletu a jisté konstrukční nedostatky na konzervativním starém kontinentu prodával a stále prodává skvěle.

Land Rover Freelander II

se v Severní Americe bude jmenovat LR2, neboť již prodávané Discovery III tam dostalo tržní jméno LR3. Přesně v duchu dnešních trendů zabere nástupce na dnešním světě více místa – je větší do všech směrů, kromě výšky. Za zmínku stojí více než deseticentimetrový nárůst šířkyrozvoru. Kromě výrazně změněných proporcí se také formy exteriéru poněkud uhladily a LR2 působí kompaktněji a důstojněji, než předchůdce. Značných retuší doznalo tvarování bočnic i zádě – změny jsou tak rozsáhlé, že vyvolávají pochybnosti o příbuzenském vztahu. Je znát, že nového Freelandera tvořil úplně nový tým v jiném koncernu. Místo dřívější zaoblené svébytnosti přichází hranatá důstojnost. Na první pohled je jasné, do jaké rodiny LR2 patří; podobnost např. s modelem Range Rover Sport je vskutku velká.

Interiér

se také dočkal podstatné reorganizace. Jejím hlavním výsledkem je pochopitelně nárůst vnitřního prostoru ve všech směrech a také přidaná prosklená plocha. Zadní cestující sedí na vyvýšených místech a mají lepší výhled vpřed. Lépe jsou na tom i zavazadla, pro něž je vyhrazeno o 38% více místa (755 l základního objemu).

Vzhled interiéru je jednodušší, postavený na výrazných vodorovných a svislých liniích. Použity byly hodnotnější materiály a architekti kladli velký důraz na luxusnější pocit z pobytu uvnitř. Sedadla svým pohodlím a rozměry připomínají větší terénní Rovery a nabízejí široký výběr čalounících materiálů. Pozici předních lze elektricky nastavovat a ukládat do paměti, zadní zase lze sklopit a vytvořit rovnou nakládací plochu. Nechybí široký výběr odkládacích ploch a stojánků na nápoje. Zavazadelník kryje oboustranná otočná podlážka, z jedné strany gumová a z druhé potažená kobercem. Při jeho návrhu bylo zohledněno i pohodlí převážených zvířat – jako vzor byl použit digitalizovaný model dospělého labradorského retrívra.

Výbava

začíná u audiosystémů. Součástí každého nového Freelandera je rádio s audiovstupem pro mp3 přehrávač a iPod. Náročnější zvolí sestavu s výkonem 8 x 40 W a subwooferem, obsahující samočinnou regulaci hlasitosti podle rychlosti a separátní výstupy sluchátek pro cestující vzadu, kteří mohou poslouchat jiný zdroj hudby. Audiofilové si pak mohou připlatit za prémiovou aparaturu Alpine 12 x 40 W Dolby Prologic IIx s optickými audiokabely. Nechybí integrovaný měnič na 6 CD, mp3 a na vybraných trzích i digitální rádio DAB. Za příslušné příplatky je k dispozici obvyklá škála luxusních a bezpečnostních prvků, mezi nimiž nechybí dvouzónová klimatizace se senzorem vlhkosti, adaptivní bixenonové světlomety, parkovací asistent, tempomat, panoramatické posuvné střešní okno či integrované Bluetooth handsfree. Standardem je startování tlačítkem a izolace předních světlometů tkaninou Gore-Tex, která zabraňuje jejich zamlžování.

Karoserie

byla navržena pro maximální tuhost. Freelander II je nejtužším vozem ve své třídě, v jeho konstrukci byla použita vysokopevnostní ocel v dosud nebývalé míře. Pro A-sloupky, prahy, přední výztuhy a čelní stěnu posloužila velmi pevná ocel DP600, která vyžaduje speciální metody lisování. Do deformačních zón byla započtena i přinýtovaná čelní část, nesoucí chladič a nárazník. S ohledem na případný čelní náraz byla spočítána i přepážka se zámkem kapoty a druhá, vydělující v motorovém prostoru izolovaný prostor pro palubní elektroniku. Před bočním nárazem chrání boční výztuhy z vysokopevnostní oceli a masivní prahy, před menšími karamboly pak ochranné lišty z tuhého termoplastu. Nárazníky z polypropylenového kompozitu se vyznačují vysokou teplotní stabilitou i tvrdostí. Součástí základní výbavy je sedmero airbagů včetně kolenního pro řidiče, záclonové hlavové airbagy chrání zároveň před vypadnutím z vozu při převrácení; tomu zase předchází aktivní ochrana.

Podvozek

využívá nezávislého zavěšení všech kol a odpružení vinutými pružinami. Je laděn pro komfortní jízdu po silnici i v terénu a pro minimalizaci rušivých vlivů na karoserii i posádku používá pomocné rámy a silné stabilizátory na obou nápravách. Terénní ambice naznačuje světlá výška 210 mm, stejně jako korporátní systém terénu se aktivně přizpůsobujícího podvozku a pohonu Terrain Response (součástí vyšších výbav). O pohon všech kol se stará inovovaná a zlepšená spojka Haldex, která se díky řídicí elektronice umí natlakovat již za klidu vozidla a sepnout před uvedením vozu do pohybu. Její reakční doba na prokluz je čtvrtinová proti obdobným systémům a v případě potřeby umí přenést 100 % kroutícího momentu na zadní kola. Plné změny z jedné krajní polohy do druhé je díky akumulátoru tlaku schopná dosáhnout během 150 ms. Součástí aktivní bezpečnosti jsou asistenční systémy CBC, HDC, ARP, EBA či systém pozvolného uvolňování brzd v extrémním klesání Gradient Release Control.

Motory

jsou zpočátku k dispozici dva. Oba jsou uložené napříč a standardně jsou spojeny se šestistupňovou převodovkou.

TD4

je inovovaný turbodiesel, který proti dvoulitrovému předchůdci BMW posílil o 36 kW a 140 Nm (nyní 118 kW a 400 Nm). Nový čtyřválec Ford/PSA o zdvihovém objemu 2.172 cm3 používá piezoelektrické vysokotlaké vstřikování common-rail III se vstřikovacím tlakem až 1800 bar a proměnným rozprostřením vstřikované směsi. Spolu s malým a agilním turbodmychadlem Honeywell Garret GT17B se stará o velmi dobrý průběh kroutícího momentu, kdy v rozmezí 1.000 – 4.500 ot./min. je k dispozici nejméně 200 Nm, 80 % maxima pak v 50% pracovního rozsahu. Výsledkem je zrychlení 0 – 100 km/h za 11,7 s (- 2,7), průměrná spotřeba 7,5 l/100 km (- 43 %) a nejvyšší rychlost 181 km/h (+ 22). Motor plní Euro IV, katalytický částicový filtr (cDPF) je k dispozici za příplatek. Standardem je manuální převodovka, samočinná se bude k dispozici později a dieselu přinese i funkci overboost.

i6

zážehový šestiválec přináší malou revoluci mezi vozy SUV. I přes příčné uložení totiž používá řadové uspořádání válců. Motor o obsahu 3.192 cm3 pochází z produkce Volvo, po jehož modelu S80 je LRII historicky teprve druhým automobilem s příčně uloženým řadovým šestiválcem. Tato neobvyklost je umožněna díky extrémně krátké konstrukci (600,5 mm), umožněné systémem pohonu příslušenství na zadní straně motoru, přilehlé k převodovce. To je, místo obvyklé soustavy řemenů na přední straně, poháněno ozubenými koly (olejové čerpadlo, alternátor) řetězem (vačkové hřídele) a teprve potom řemenem (vodní a servopumpa, kompresor klimatizace), poháněným od ozubeného kola. Motor používá variabilní délku sacího potrubí, časování ventilů a dvoustupňově proměnný profil vaček, sloužící ke změně zdvihu ventilů. Díky tomu je 80% kroutícího momentu k dispozici v rozmezí 1.400 až 6.400 otáček. Standardem je samočinná převodovka, s níž motor o výkonu 171 kW a 317 Nm zrychlí na stovku s pevným startem za 8,9 s, dosáhne dvousetkilometrové rychlosti a spotřebuje k tomu průměrně 11,2 l na 100 km.

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

 



Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát? Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Původní Freelander byl produktem již zaniklé skupiny…

Land Rover Freelander Si4: První jízdní dojmy Land Rover Freelander Si4: První jízdní dojmy

Land Rover Freelander má za sebou šest sezón. Než přijde…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Darina Rolins tři čtvrtě roku po smrti Skallové (†36): Smíření hledám každý den...

Darina Rolins tři čtvrtě roku po smrti Skallové…

Zhruba tři čtvrtě roku uběhlo od smrti manažerky Dary Rolins (44) Evy Skallové (†36). Zpěvačka byla s Evou velmi…

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS: Nejspíš ji čeká soud

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS:…

V severoiráckém městě Mosulu osvobozeném z rukou radikálů z organizace Islámský stát (IS) našly vládní jednotky…

 

iSport.cz

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role mentora na Tour ho baví

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role…

PŘÍMO Z FRANCIE | Dojel zpocený, jako by ho někdo polil kýblem vody, ale usmíval se, a dá se říct, že časovku na…

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s Konatém to byla chyba

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s…

Dělali jsme chyby a byli neúspěšní. Tak si vysvětluje konec ve Spartě Stanislav Hejkal, donedávna asistent…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…