Latin NCAP: V Jižní Americe jezdí nebezpečná auta
Také ve španělsky a portugalsky mluvících zemích za oceánem existuje obdoba Euro NCAP. Organizace se snaží přiblížit svou metodikou té evropské. První testy probíhaly ve dvou fázích od minulého roku. Jednalo se o zkoušky spotřebitelské, hlavní kategorií tedy byla nejprodávanější auta Jak dopadla? Z našeho pohledu katastrofálně.
Není divu. Doba, kdy silnice v Argentině, Brazílii a Mexiku zaplavovaly Brouky od Volkswagenu, již skončila, Uvědomme si ovšem, že se v těchto končinách vyrábějí modely, které už v Evropě dávno vyběhly. Typickým příkladem je Corsa. Pomiňme logo Chevroletu, v Americe to zkrátka jinak nejde. Jenže sedan Corsa Classic vychází ze skoro dvacet let staré druhé generace B a Celta je místní variantou céčka.
V některých dřívějších článcích o novinkách na brazilském trhu (například o Fiatu Palio) jsme také uvedli, že airbagy v těchto končinách rozhodně nejsou standardem. Upřímně řečeno, podle toho to také vypadá. Přitom prvním vozem se sériově montovaným bezpečnostním vakem byl už Oldsmobile Toronado v roce 1973, Mercedes-Benz S W126 pak o sedm let později tento prvek přivedl do Evropy a stál na počátku vývoje systému SRS.
Standardem testů Latin NCAP je čtyřicetiprocentní čelní náraz do pevné překážky v rychlosti 64 km/h. Jak v něm testované vozy obstály? Nejhorší výsledek čínského Chery CK1 snad ani nepřekvapí. Jednu hvězdičku získala auta zcela bez vaků: Peugeot 207 Compact, VW Gol, Fiaty Palio a Uno, již zmíněné Chevrolety Celta a Corsa Classic a Ford Ka Fly Viral. Dodejme, že současné brazilské Ka je úplně jiné než to, které známe my. Naproti tomu Toyota Corolla si odnesla hvězdičky čtyři.
Auta byla rozdělena celkem do dvou kategorií. Do sponzorovaných testů je nasadili přímo výrobci, takže bezpečnostní výbava byla na úrovni - tedy alespoň dva airbagy. Některé vozy se tak rozjely proti zdi dvakrát. I přesto Nissan March získal jen dvojici hvězd, a to se jedná o nejnovější generaci Micry. Nejúspěšnější byla naopak Tiida od stejného výrobce spolu s Chevroletem Cruze a Fordem Focus 2. generace.
Max Mosley, bývalý šéf mezinárodní automobilové federace FIA a současný prezident agentury Global NCAP, ke katastrofálním výsledkům uvedl: Podle posledních zjištění je většina automobilů prodávaných v Jižní Americe v otázce bezpečnosti přibližně 20 let za Evropou a Severní Amerikou. To je nepřípustné. Chceme, aby Organizace spojených národů uplatňovala identické bezpečnostní standardy na nová auta po celém světě. A také chceme, aby se spotřebitelé při výběru nového vozu báli o svůj život. Je pravda, že v Evropě prodávané automobily se za posledních patnáct let razantně zvětšily a nabraly na hmotnosti, ale tento efekt je zkrátka znát.
Jihoamerické země už bychom si sice nedovolili nazvat rozvojovými, vždyť Brazílie je jedním z tří největších automobilových trhů světa. Jenže, v oblasti bezpečnosti mají všechny stále co dohánět. Airbagy by se měly stát povinnou výbavou nových vozů v některých státech včetně zmíněné Brazílie a Argentiny ale až v roce 2014.
Zlepšit se dle výsledků zveřejněných v Sao Paulu 24. listopadu musí i ochrana dětí. Nejúspěšnějšími v tomto ohledu byly Fordy Ka a Focus a Chevrolet Cruze se ziskem tří hvězdiček. Přitom Cruze má i v Latinské Americe montovány úchyty Isofix.