Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Leden 2004: auta se prodávala špatně

Ondřej Láník
Diskuze (24)
Již dlouho neměly automobilky v České republice tak špatný první měsíc roku. Leden je sice tradičně nejslabším obdobím, ale necelých 8 tisíc prodaných aut je na český trh skutečně málo. Dobře se prodávaly novinky Ford Focus C-MAX, BMW 645 Ci a velké Audi

Již dlouho neměly automobilky v České republice tak špatný první měsíc roku. Leden je sice tradičně nejslabším obdobím, ale necelých 8 tisíc prodaných aut je na český trh skutečně málo. Dobře se prodávaly novinky Ford Focus C-MAX, BMW 645 Ci a velké Audi A8.

Letošní leden se zřejmě zapíše do novodobé kroniky českého trhu s novými automobily rekordně nízkými počty prodaných vozů. Za posledních 8 let se prodalo jen jednou méně aut než v lednu 2004. Bylo to v prvním měsíci roku 1999. 7994 automobilů, které se zatím letos podařilo prodat je hluboce pod loňským měsíčním průměrem (12 462 vozů) i pod lednovým průměrem za posledních 8 let (ten má hodnotu 8897 vozů).

Mnohé automobilky se na slabé měsíce náležitě připravily a tak začátek roku je opět díky slevám nejvýhodnějším obdobím pro nákup nového auta. Většina cenových akcí je platná do konce února, takže jestli plánujete koupi auta, stojí za to si dealery vybraných značek alespoň obejít a posbírat aktuální nabídky pro důkladnější srovnání. Mnoho potenciálních zákazníků vyčkává na příchod nástupců oblíbených modelů a vypadá to, že se čekání vyplatí. Konkurence tlačí automobilky ke krokům dříve nevídaným. Příkladem za všechny je zcela nový Volkswagen Golf, který sice se základním motorem ve třídveřovém provedení, ale s bohatou výbavou, pořídíte za necelých 415.000,-Kč (více zde).

Dramatický vývoj na trhu způsobil, že pořadí značek doznalo výrazných změn. Uvidíme, zda se „po lednová“ situace bude „normalizovat“ směrem ke stavu na konci roku 2003 (analýza prodeje nových vozů za rok 2003 je zde). Jediný Ford dokázal z lednového nezájmu o nová auta vytěžit maximum, když se stal nejúspěšnější zahraniční značkou s 537 prodanými vozy a získal tak podíl na trhu 6,7%. Francouzské značky tentokrát po předlouhé době opustily silné pozice, když nejúspěšnější z nich – Renault – obsadil 5. pozici, ale Peugeot se málem nevešel do první desítky. Velmi dobře si vedl Hyundai (4. místo) a Volkswagen (3. místo), který bude zřejmě od března favoritem na první místo mezi dovozci, díky novému Golfu. Ženevský autosalon bude impulsem, který odstartuje automobilovou sezónu a jako každé jaro, dočkáme se i letos mnoha nových modelů, které náš trh přerozdělí. Kuriozitou je 9. místo luxusní značky Audi, které se v lednu podařilo prodat 189 automobilů.



TOP 10 – nejprodávanější značky, osobní automobily, leden 2004

1. Škoda 4277 53,50% českého trhu
2. Ford 537 6,72%
3. Volkswagen 436 5,45%
4. Hyundai 255 3,19%
5. Renault 247 3,09%
6. Toyota 246 3,08%
7. Citroën 195 2,44%
8. Opel 193 2,41%
9. Audi 189 2,36%
10.Peugeot 182 2,28%

Fiat Panda konečně dosáhl ve třídě mini pozice, která potvrzuje dobré hodnocení v automobilových anketách. Za Pandou se seřadili tradiční konkurenti Matiz, Agila, C2 a Twingo, kterému táhne na 12.(!) rok.



1. Fiat PANDA 56 36,1%
2. Daewoo MATIZ 34 21,9%
3. Opel AGILA 22 14,2%
4. Citroën C2 14 9,0%
5. Renault TWINGO 12 7,7%

Velmi dobrý měsíc měla stálice na českém trhu, Škoda Fabia. V prosinci 2003 se prodalo 3168 Fabií a nejprodávanější model Škodovky měl podíl ve třídě necelých 56% (v listopadu to bylo cca 65%), ale o měsíc později, letos v lednu, si Fabia upevnila první pozici a s 3491 prodanými vozy vede se 75% podílem třídu i celý automobilový trh (tržní podíl 43,6% !). Nebýt Fabie, je třída malých vozů velmi vyrovnaná.



1. Škoda Fabia 3491 75,12%
2. Toyota YARIS 140 3,01%
3. Ford FIESTA 139 2,99%
4. Hyundai GETZ 137 2,95%
5. Peugeot 206 119 2,54%
6. Renault THALIA 102 2,19%
7. Citroën C3 77 1,66%
8. Volkswagen POLO 76 1,64%
9. Seat IBIZA 50 1,08%
10.Seat CORDOBA 49 1,05%

I když nový Volkswagen Golf je oficiálně v prodeji až od 20. února, jeho jmenovec čtvrté generace je s výraznými slevami doprodáván a to stejné platí pro Focus, který je na druhé pozici a slevy naznačují, že životní dráha tohoto modelu je také blízko svému konci. Silnou třetí pozici má Audi A3. Prvním Francouzem ve třídě je Xsara, která byla v lednu jednou z nejvýhodnějších koupí. Nástupce také klepe na dveře.



1. Volkswagen GOLF 214 21,17%
2. Ford FOCUS 181 17,90%
3. Audi A3 52 5,14%
4. Citroën XSARA 51 5,04%
5. Toyota COROLLA 51 5,04%
6. Opel ASTRA 50 4,95%
7. Renault MEGANE 49 4,85%
8. Peugeot 307 44 4,35%
9. Nissan ALMERA 41 4,06%
10.Honda CIVIC 40 3,96%

Střední třída ztratila proti prosinci 2003 celých 1100 vozů, což postihlo i Škodu Octavii. V prosinci bylo prodáno 1577 ks Octavií, v lednu již jen necelých 700. Příchod nástupce všichni tuší. Za Octávií je známá sestava Mondeo, Passat, Mazda6… Do první desítky se vešlo BMW 3 i Audi A4. Mercedes C se s šesti prodanými kusy se drží na 20. pozici. Bude zajímavé sledovat, jak mu pomůže právě představený jarní kosmetický zásah.



1. Škoda Octavia 698 53,24%
2. Ford MONDEO 104 7,93%
3. Volkswagen PASSAT 83 6,33%
4. Mazda 6 80 6,10%
5. Audi A4 57 4,35%
6. BMW 3 43 3,20%

Minimální zájem byl v lednu o Superby. 88 prodaných kusů je nelichotivé číslo ve srovnání s 312 prodanými vozy v prosinci 2003. Ani další manažerské limuzíny se moc neprodávaly a od páté příčky níže byste je mohli počítat na prstech dvou rukou.



1. Škoda SUPERB 88 44,90%
2. BMW 5 31 15,82%
3. Audi A6 26 13,27%
4. Mercedes-Benz E 22 10,71%

Žně měli tentokrát u Audi. Třídu luxusních limuzín ovládlo Audi A8, které s 39 (!) prodanými kusy zaujímá 86% trhu třídy a je nejprodávanějším osobním automobilem s pohonem všech kol za leden 2004. 24 kusů Audi A8 bylo dodáno se vznětovým motorem.



1. Audi A8 39 86,67%
2. Mercedes-Benz S 3 6,67%
3. BMW 7 1 2,22%
4. Kia OPIRUS 1 2,22%
5. Volkswagen PHAETON 1 2,22%

Hitem začátku roku 2004 mezi českou smetánkou se asi stalo BMW 645 Ci. Prodalo se jich celkem 15 kusů. (pořizovací cena atakuje hranici 2,5 miliónu Kč).



1. BMW 645 15 34,09%
2. BMW 3 4 9,09%
3. Nissan 350 Z 4 9,09%
4. Mazda RX8 3 6,82%
5. Peugeot 307 CC 3 6,82%

Výsledky ve smíšené kategorii SUV a Off Road říkají, že první místo si drží Hyundai SantaFe (14+15 ks), následované Volkswagenem Touaregem (2+23 ks), Toyotou RAV4 (14+8), Nissanem X-Trail (20+0) a Hondou CR-V (19+0 ks).

Vyřadíme-li z MPV velké dodávky a mikrobusy jako je Volkswagen Transporter nebo Ford Transit (9+137) a dále malé dodávky a z nich odvozené osobní verze jako je Citroën Berlingo nebo Peugeot Partner, vypadá první MPV-pětka takto: Ford Focus C-MAX (53+0 ks), Volkswagen Touran (17+28 ks), Citroën XSARA PICASSO (31+13 ks), Opel Meriva (28+15 ks), Renault Mégane Scénic (25+0 ks). Na šestém místě je v tichosti prodaných 25 Fiatů Idea (zřejmě převážně pro dealerskou síť).

Lednová čísla nejsou příliš povzbuzující, ale analytici očekávají, že se letos prodá o 2-3% více automobilů než v minulém roce. Očekávané modely Golf, Astra, Focus přesouvají trumfy k VW, Opelu a Fordu. Bude rok 2004 návratem německých značek na výsluní? Obtížně odhadnutelný je vývoj trhu konkurentů Octavie, i když lze předpokládat, že domácí výrobce si od českého trhu slibuje hodně.

Ondřej Láník
Diskuze (24)