Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Legendární americké taxíky Checker jsou zpátky, ale trochu jinak...

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Americká taxikářská ikona Checker hlásí návrat. Chce vyrábět dvanáctimístnou limuzínu a pick-up.

Checker je už trochu zapomenutou automobilkou, ale když si pustíte takřka jakýkoli americký film ještě z 80. let, který se odehrává v New Yorku, narazíte na staré žluté taxíky. Checkery Marathon vypadaly od roku 1960 do konce výroby v Kalamazoo (1982) prakticky stále stejně. Značka se po 36 letech absence vrátí, produkce společnosti Checker Motor Cars, která sídlí v Haverhillu (stát Massachusetts), se rozběhne nejdříve na konci sezóny 2018.

Na původní produkci naváže šestidveřová dvanáctimístná limuzína se čtyřmi řadami sedadel, inspirovaná Checkerem Aerobus. Taxíky nepřijdou, v tomhle odvětví už je velká konkurence. Druhým modelem bude stylový užitkáč pro volný čas s prozatímním názvem Sport Pick-up Crossover. Oficiální vizualizace jasně říkají, že se od takřka šest dekád starých tvarů nijak výrazně neodchýlí. Automobilka, kterou vede Steve Contarino, ovšem nehodlá vyrábět pouze nové vozy, ale i sady pro dnes už vlastně historické kousky. O návratu se začalo hovořit v říjnu 2015, teď je tedy definitivní.

Rozjezd produkce může zdržet legislativa, čeká se na to, až NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) schválí příslušné předpisy pro výrobce replik v malých počtech, do které Checker spadá. Samozřejmě nehodlá konkurovat Velké trojce... Současné regule, které platí od roku 2015, takové firmy osvobozují od nákladných bezpečnostních zkoušek, za předpokladu, že použijí velkosériové motory, které mají certifikáty EPA. Jen jsou potřeba trochu doladit.

Vývoj vlastního agregátu je samozřejmě beztak nesmyslný, takže Checker nakoupí vidlicové osmiválce GM série LS, jako alternativu přidá turbodiesely. Naváže tak na tradici i v tomto směru... Auta dostanou ocelové rámy a kromě zadního pohonu rovněž znak náprav 4x4. V sérii očekávejme čtveřici kotoučových brzd, hřebenové řízení a LED světla, tiskové materiály se dokonce zmiňují o lékárničce a kompresoru na huštění pneumatik v základní výbavě. To je milé, ne?

Žádné starší díly se však pod novými kabátky neobjeví, opačně to, jak už bylo uvedeno výše, možné bude. Zhruba 40 % součástek má být stejných a pokud někdo zatouží po novějším podvozku pro starou karoserii, není problém, rámy jsou tomu uzpůsobeny. 50-100 lidí hodlá ručně stavět až pětistovku limuzín a o něco méně pick-upů. Ceny? Základní někde mezi 40 a 50 tisíci dolary (1,01-1,26 mil. korun) za kousek. Contarino už dostal nabídky na vytvoření distribuční sítě, chce však mít jistotu, že každý dealer, který je ochoten nová auta prodávat, je schopen je také opravovat. Zatím vznikají koncepty obou modelů.

Původní Checker Motors Corporation vznikla v roce 1922. Vozy pro civilní sektor začala nabízet až po čtvrtstoletí, ale taxíky vyráběla dál. Komě toho měla v programu i dlouhatánské, šesti- a dokonce osmidveřové sedany a station wagony, mohly spalovat kromě benzinu a nafty i plyn. Pick-up však bude úplnou novinkou, nikdy jej oficiálně nenabízela.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)