Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Legendární Škoda Garde v dobovém testu: Prý by jí doslova slušel výkonnější motor

Svět motorů
Diskuze (5)
Náš největší výrobce osobních automobilů nalezl ve svém výrobním programu vždy místo pro karosářské varianty základního typu, které se vyznačovaly zdůrazněním sportovního charakteru.

Ukončení výroby populárního „kupátka“ 110 R v roce 1980 vyvolalo naléhavou potřebu doplnění nabídky vozů Škoda automobilem obdobných vlastností, který by měl základ v současně vyráběném typu Š 742, známějším pod označením Škoda 105/120. A tak v roce 1981 byl na podzimním Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně představen veřejnosti automobil Škoda Garde s dvoudveřovou karoserií kupé. Díky líbivému tvaru i dalším vlastnostem byl o garde zájem především v zahraničí, nelze se proto divit, že ještě dva roky po zahájení výroby se na domácím trhu objevuje jen v malých počtech. O to větší je zájem veřejnosti o podrobnosti. Odkazy na Svět motorů číslo 42 z roku 1981 s podrobným popisem jsou bezpředmětné, protože je beznadějně rozebráno. Přijali jsme proto s potěšením nabídku dlouholetého čtenáře, který nám k potřebným měřením zapůjčil svůj soukromý automobil Škoda Garde. Díky jeho pochopení jsme mohli kupé v provedení pro rok 1983 po kontrole a seřízení podle předpisu výrobce podrobit obvyklým zkouškám.

V duchu tradice značky

Dvoudveřová karoserie kupé zaujme na první pohled splývající zádí se zdůrazněnou odtokovou hranou na kapotě motoru a velkou zasklenou plochou

(2,44 m3), rušenou při kruhovém výhledu jenom minimálně sloupky karoserie a rámy dveří. Její tvar byl motivován snahou o optimalizaci aerodynamických vlastností celého vozidla (součinitel odporu vzduchu cx = 0,395). Karoserie je konstrukčně řešena jako samostatný skelet s dalšími připojenými povrchovými díly a vnitřním vybavením. Přední blatníky jsou přišroubovány k nosné části, zadní blatníky jsou součástí svařené karoserie. Nedílnou součást karoserie tvoří nárazníky, navržené pro garde z hlediska splnění předpisu o ochranné funkci do rychlosti 4 km/h. Jsou třídílné, vyrobené z černého plastu (prepreg) a ke karoserii uchyceny dvojicemi ocelových držáků ve střední části a pryžovými bloky po stranách. Součástí předního nárazníku jsou blikače a oko pro tažení vozidla na pravém držáku.

Vnější výbavu karoserie doplňují vpředu oválné hlavní světlomety H4 s možností seřizování polohy, zasazené do černé plastové masky chladiče, dobře harmonující barvou i materiálem s nárazníkem, vzadu pak velkoplošné koncové svítilny se zpětnými světlomety. Snadný přístup k oběma předním sedadlům zajišťují rozměrné dveře se spolehlivou dvoustupňovou aretací a velkým úhlem otevření. Přístup k zadnímu sedadlu je možný po sklopení opěradel předních sedadel odjištěním pojistky pod jejich vnějšími otočnými čepy. Tato „operace“ však vyžaduje použití obou rukou a je náročná. Výrazně by ji zjednodušilo přemístění pojistky na bok opěradla, případně doplnění zajišťovacího mechanismu pružinou. Vhodně umístěné kotevní úchyty samonavíjecích bezpečnostních pásů snižují na minimum nebezpečí jejich znečištění při nastupování na zadní sedadlo a pásy také nijak neomezují nastupující osoby.

Při řešení celkového uspořádání přístrojové desky byly respektovány požadavky ergonomické i bezpečnostní, stejně jako hlediska estetická. Ve vystupujícím, shora i ze stran stíněném panelu před volantem jsou umístěny čtyři kruhové přístroje: vlevo teploměr chladicí kapaliny, vedle něj větší rychloměr s počítačem kilometrů, dále pak otáčkoměr stejného průměru a zcela vpravo opět menší ukazatel stavu paliva. Přístroje jsou přehledně uspořádány, jejich stupnice jsou dobře čitelné, celkový dobrý dojem kazí rozmístění kontrolních svítilen, které jsou ve volných prostorech mezi přístroji, navíc označeny symboly ve tmě nečitelnými.

Zavazadlový prostor je podobně jako u ostatních škodovek rozdělen na dvě části. Variabilní prostor za zadním sedadlem (základní objem 0,12 m3) doplňuje hlavní zavazadlový prostor (0,28 m3) v přední části vozidla. Je uzavřen víkem, odklápějícím se do strany, vlevo ve směru jízdy. Pod jeho podlahou je umístěno náhradní kolo.

Účinné změny osvědčeného podvozku

Automobily Škoda Garde pohání nejvýkonnější z osvědčené řady kapalinou chlazených řadových čtyřválců s rozvodem OHV, umístěný za zadní nápravou. Ze zdvihového objemu 1174 cm3 dává při kompresním poměru 9,5:1 největší výkon 40,5 kW při otáčkách 5200 1/min a největší točivý moment 85,5 N.m/3200 1/min. U motorů určených pro typ Garde bylo jako u prvních zavedeno v sériové výrobě použití plnoprůtokového čističe oleje, který se podílí jak na prodloužení životnosti jednotlivých dílů, tak i na lepším využití mazacích vlastností olejů.

Čtyřstupňová plně synchronizovaná převodovka je vhodně odstupňovaná a umožňuje dobré využití točivého momentu motoru. Řazení jednotlivých stupňů krátkou pákou na středním podlahovém tunelu je jednoznačné a snadné, platí však daň dlouhému převodu řazení k převodovce umístěné vzadu.

Podíl na zvýšení aktivní bezpečnosti kupé Garde má použití lehkého a přesného hřebenového řízení, které potřebuje k přechodu z jednoho do druhého krajního rejdu 3,5 otáčky volantem. Převodka řízení je navíc umístěna v poměrně chráněné zóně za přední nápravou a s volantem je spojena kloubovým hřídelem, takže i v případě čelního nárazu je řidič minimálně ohrožen proniknutím hřídele volantu do vnitřního prostoru vozidla. Pozitivní roli při tom hraje i velkoplošné čalounění hlavy volantu z pěnového plastu.

Velmi účinná je dvouokruhová soustava provozních brzd s podtlakovým posilovačem. Nezávislé zavěšení předních kol využívá osvědčené konstrukce lichoběžníkové nápravy s příčnými trojúhelníkovými rameny, zkrutným stabilizátorem a vinutými pružinami. Zadní jednoduchá a výrobně nenáročná kyvadlová náprava byla u automobilů Škoda Garde nahrazena moderní úhlovou nápravou, výrazně zlepšující jízdní vlastnosti. Tvoří ji trojúhelníková suvná ramena se šikmou osou kývání, uchycená na příčce převodovky a v podélnících podlahy karoserie a hnací hřídele kol se stejnoběžnými klouby.

Pravidelná péče o poháněcí ústrojí se omezila použitím hřebenového řízení bez mazaných míst a prodloužením výměnné lhůty oleje v motoru. Celkovou péči o vozidlo usnadňuje tak minimální počet ozdobných kovových lišt na karoserii. Navíc jsou všechny použité lišty (střešního žlábku, dolní hrany okna dveří a prahu karoserie) vyrobeny z korozivzdorného materiálu.

Na silnici i dálnicích

Motor se ochotně vytáčí až do otáček nejvyššího výkonu, oceníme proto pomoc otáčkoměru, který nám umožní udržet provozní režim motoru v přijatelném rozmezí, zejména při rozjezdu na první tři rychlostní stupně. Jízda s kupé Garde je příjemná i svou dynamičností, i když s ohledem na výkonovou hmotnost (22,9 kg/kW) nelze v tomto případě očekávat mimořádné vlastnosti. K jízdnímu pohodlí a nízké únavě cestujících výrazně přispívají dobře tvarovaná přední sedadla i pérování, účinně pohlcující drobnější nerovnosti vozovky. Při přejíždění větších nerovností (zborcené dláždění, koleje, vlny na asfaltu) se projeví výhody nezávislého zavěšení kol, zajišťujícího podélnou i příčnou stabilitu a zabraňujícího nežádoucím pohybům celého vozidla. Projevy přetáčivosti, typické pro uspořádání vozidla s motorem vzadu, lze lehce korigovat řízením, přičemž hranice rychlosti, při které se objevují, se ve srovnání s automobily Škoda s kyvadlovou zadní nápravou posunula výše. Zejména při svižnější sportovní jízdě oceníme účinnost provozní brzdy s neslábnoucím účinkem.

Souhrnem lze tedy říci, že použitím moderních prvků v konstrukci náprav i brzd dosáhl automobil Škoda Garde vyšší kvality, která se v oblasti jízdních vlastností projevila tím, že podvozek vlastně „předběhl“ vývoj motoru. Jinými slovy – „rychlému“ podvozku by doslova slušel výkonnější motor, který by dokázal zúročit jeho velmi dobré vlastnosti.

Při posuzování provozní hospodárnosti je hlavní důraz pochopitelně kladen na spotřebu paliva. Kupé Garde se v tomto směru nemá za co stydět – patří totiž mezi ta vozidla, u kterých se v rozumné symbióze snoubí velmi dobré jízdní a dynamické vlastnosti, dovolující vysloveně sportovní zážitek z jízdy, s přijatelnou spotřebou paliva. Při normálním používání, klidné jízdě rychlostí 60 až 90 km/h, lze spotřebu paliva (benzin Super) bez většího úsilí udržet těsně nad hranicí 6 l/100 km.

Závěrem

Souhrnem svých vlastností, které dostala do vínku již při svém vzniku, i řadou prvků mimořádné výbavy (samonavíjecí bezpečnostní pásy, vyhřívané zadní sklo atd.), splňuje Škoda Garde požadavky i velmi náročných zákazníků. Tomu odpovídá také její postavení na vrcholu výrobního programu značky Škoda i péče věnovaná vývoji a výrobě tohoto vozidla. I když se jedná o automobil, u kterého jsou zdůrazněny sportovní vlastnosti (především použitím dvoudveřové karoserie a modernizovaným podvozkem), lze jej s výhodou používat k jízdám za nákupy či do zaměstnání, stejně jako při dlouhých cestách po republice i do zahraničí.

Základní technické údaje

Motor: Čtyřdobý řadový kapalinou chlazený čtyřválec s rozvodem OHV, umístěný podélně za zadní nápravou. Vrtání a zdvih 72 x 72 mm, zdvihový objem 1174 cm3, kompresní poměr 9,5:1. Největší výkon podle ISO 40,5 kW/5200 1/min, největší točivý moment 85,5 N.m/3250 1/min. Třikrát uložený klikový hřídel. Vačkový hřídel poháněn řetězem. Dvojitý spádový postupný karburátor Jikov 32 EDSR, mechanické čerpadlo paliva. Tlakové oběžné mazání s plnoprůtokovým čističem oleje. Akumulátorové zapalování. Uzavřená chladicí soustava s vyrovnávací nádržkou, chladič s elektrickým větrákem. Alternátor 4 V – 55 A, akumulátor 12 V – 35 A.h.

Převodné ústrojí: Jednokotoučová suchá spojka s kapalinovým ovládáním. Čtyřstupňová převodovka v bloku s rozvodovkou před zadní nápravou, s řadicí pákou na podlaze, převodové stupně 3,80 – 2,12 – 1,41 – 0,96 – Z 3,27. Stálý převod kuželovými koly se spirálovým ozubením, 4,22:1. Hnací hřídele kol se stejnoběžnými klouby.

Podvozek: Bezrámová konstrukce. Všechna kola nezávisle zavěšena – přední kola na příčných lichoběžníkových polonápravách, zadní kola na trojúhelníkových suvných ramenech se šikmými osami kývání, pérování vpředu i vzadu vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči, vpředu příčný zkrutný stabilizátor. Provozní brzdy kapalinové s posilovačem, dvouokruhové, vpředu kotoučové čtyřpístkové, vzadu bubnové. Hřebenové řízení s kloubovým hřídelem volantu. Nádrž paliva o objemu 38 l. Pneumatiky 165 SR 13.

Karoserie: Samonosná ocelová, kupé 2 + 2. Přední sedadla posuvná, výškově přestavitelná, se seřiditelným sklonem opěradel a opěrkami hlavy. Opěradla zadních sedadel sklopná dopředu. Zavazadlový prostor celkem 0,40 m3 (v přední části karoserie 0,28 m3, za zadními sedadly 0,12 m3). Halogenové světlomety H4.

Testovali: Ing. P. Košťál a Ing. Vl. Tůma (1983)

Foto: M. Bakeš

Tento text je zkrácenou verzí testu z roku 1983.

Svět motorů
Diskuze (5)
9. 10. 2017 12:59
chyby
Když opsat, tak bez chyb. Od kdy se plocha měří na m3? Dále alternátor dává 14V, ne 4
9. 10. 2017 12:29
Vlastnil Garde
Měl tu čest tento vůz ve svých 30 letech (1983) vlastnit...
Jízdní vlastnosti na svou dobu byly výborné.
Na "západě"se již prodávala pod názvem Rapid.
Chyběla mu v převodovce jen ta 5....byla pak později v R.130..
V bývalé Jugoslávii působila jako zjevení,líbila se,neznali ji tam.
Chtěli jí se mnou vyměnit za 2 vozy Zastava 101 - licenční Fiat 128
:-)
7. 10. 2017 14:42
Re: politika
Aj základná Lada 1200 mala výkon 44 kW.
Avatar - Joky
7. 10. 2017 11:58
Redakce se asi bojí, že
mezi těmi 2000 propušténými ze Škodovky bude i místní redakce ( po právu).... Tak rychle
jeden čĺánek o Škodovce za druhým...hlavně kvantita !
Avatar - Jenik3
7. 10. 2017 10:38
politika
Silnější motory měli sovětské ziguliky. Standardně 1500, lepší 1600. Tehdy, v době bez turba, byl objem motoru základ všeho.
Dávat do 'sportovní' verze 1200 bylo chucpe, ale doba byla složitá a zdroje politicky omezené. Po roce 85 se toto zlepšilo s příchodem prevodovky 5q a motoru13x.