Legendární závodní Porsche 917 se může prohánět i v dnešním silničním provozu
Porsche 917 patří díky svým triumfům ve vytrvalostních závodech v čele s Le Mans a sérii Can-Am mezi nejslavnější a nejobdivovanější závodní vozy v celé historii motoristického sportu.
Pro řadu svých příznivců má ovšem jistou pihu na kráse, kterou je skutečnost, že vzniklo jako závodní speciál, který není schválen pro běžné silnice, i když historie nabízí dvě výjimky a ty nedávno doplnila třetí.
Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let vzniklo celkem 65 vozů Porsche 917, z nichž se 44 pyšní uzavřenou karoserií typickou pro vozy startující v Le Mans a z nich se dvě v sedmdesátých letech dočkala schválení pro běžný silniční provoz.
První z nich vznikl přestavbou Porsche 917-021 v polovině sedmdesátých let německým nadšencem a druhý byl upraven v roce 1977 z třicátého vyrobeného vozu 917-030 na přímou objednávku hlavního sponzora stáje Martini Racing – hraběte Rossiho.
Nyní tato dvě Porsche 917 schválená pro běžný silniční provoz doplňuje třetí, jehož majitelem je sběratel a amatérský závodník Claudio Roddaro. Ten v roce 2016 v Monaku získal Porsche 917-037 a rozhodl se realizovat sen mnoha fanoušků tohoto vozu.
Na první pohled se může zdát, že se pustil do boje s větrnými mlýny, který právě díky snaze o co největší bezpečnost automobilů a minimální dopady jejich provozu na životní prostředí, nelze ve druhém desetiletí jednadvacátého století vyhrát, ale vše dopadlo úplně jinak.
Claudio Roddaro získal své Porsche 917 v Monaku a zde se je rozhodl přihlásit k běžnému silničnímu provozu, k čemuž využil skutečnosti, že není první, kdo se o to snaží, ale až druhý, protože tím prvním a úspěšným byl před desetiletími hrabě Rossi.
K tomu, aby získal Claudio Roddaro pro svůj vůz schválení pro použití na běžných silnicích, musel prokázat, že je totožné s automobilem hraběte Rossiho. To ovšem nebylo nijak snadné.
Porsche 917-037 totiž nebylo automobilkou dokončeno a koncem sedmdesátých let jej získal karosář Baur. Vůz byl nekompletní po celá desetiletí a nakonec jej získal americký sběratel, který zajistil jeho dokončení. Plně funkční Porsche 917-037 se veřejnosti poprvé představilo až v roce 2004 během Rennsport Reunion v Daytoně.
Mateřská automobilka naštěstí měla po celou dobu existence vozu 917-037 informace o tom, kde a v jakém stavu se nachází. Díky tomu mohla potvrdit, že je skutečně jejím výrobkem a zároveň dokázat, že vlastně nikdy nezávodil, což celému procesu schvalování výrazně pomohlo.
Po získání potvrzení ohledně původu a historie vozu od automobilky Porsche následoval podle dostupných informací v Monaku dva měsíce trvající byrokratický proces, na jehož konci bylo Porsche 917-037 v barvách Martini, jehož příď i záď zdobí registrační značky, s nimiž může legálně do běžného silničního provozu.
Claudio Roddaro si nyní může užívat téměř pětilitrový vzduchem chlazený dvanáctiválec o výkonu kolem 441 kW (600 k) i mimo vyhrazený prostor závodních okruhů.