Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Legendy přivítají velké osobnosti. Přijedou Enge, Haugland a Hänninen

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Legendy na čtyřech kolech a legendy živoucí patří neoddělitelně k sobě. Motoristická slavnost Legendy 2015, která se uskuteční o víkendu 13. a 14. června v bohnickém areálu v Praze, nabídne obojí.

Báječní muži na strojích létajících po závodních drahách nebo lesích rychlostních zkoušek? Nedílné spojení techniky a lidí, nadšenců s nevšedními schopnostmi, co psali dějiny motoristického sportu. A kromě spektakulárních strojů multižánrová show představí i ty legendy živoucí: mimo jiné Tomáše Engeho, Johna Hauglanda nebo Juho Hänninena.

Tito závodníci budou jak jezdit po trati exhibiční rychlostní zkoušky ve Škodě 130 LR nebo Chevroletu Camaro GT3, tak se pohybovat po areálu, takže nikoho neodmítnou s žádostí o podpis nebo pozdrav. A přestože zmíněné osobnosti zná většina, dovolte krátké představení:

Tomáš Enge

Tomáš Enge moc představovat nepotřebuje, ostatně jako jediný Čech opravdu závodil v královské Formuli 1 a národní prvenství si připsal též v seriálech F3000 či americké Indi Car. Je to dokonalý univerzál schopný vyhrávat se skromnou pohárovou Fiestou, formulí, vytrvalostním prototypem, uzavřeným GT nebo jet rallye s nevyzpytatelným „enkem“.

Syn slavného závodníka Břetislava se narodil 11. září 1976 v Liberci a k motorsportu se dostal přes krátkou kariéru hokejisty, pro strach uděláno má také díky skokům na lyžích. Po absolvování okruhové školy si to namířil do Fiesta Cupu, i když v 16 letech ještě zdaleka neměl ani řidičák, tak v posledním závodě sezóny 1992 dokonce stanul na „bedně“.

Pod taktovkou manažera Antonína Charouze pak vyhrál německé mistrovství Formule Ford (1995), v červenci 1998 naskočil do mezinárodního šampionátu F3000 a rok na to byl druhý v Magny Cours. V témže roce pak vstoupil do dějin českého motorsportu coby testovací pilot F1, tehdy ještě ve žlutém kokpitu stáje Jordan.

V sezoně 2001 odjel 3 závody F1 ve stáji Prost, první podnik absolvoval v Monze. Rok 2002 byl ve znamení F3000 týmu Arden: 4x první pozice, 50 bodů a celkový bronz. Navíc první start ve 24hodinovce Le Mans s Ferrari 550 Maranello týmu Prodrive.

Po sérii sezon F3000 a pravidelné účasti v závodě závodů Enge v roce 2005 okusil americkou sérii Indy Car a také A1 GP. Následovala americká vytrvalostní série AMLS s továrním Aston Martinem DBR9, páté vítězství v řadě třídy GT1 v Le Mans 2006. Přišla premiéra s Lolou B08/60 Coupe v královské třídě LMP1, když se posádka týmu Charouz Racing System umístila na 9. místě v Le Mans 2008.

Téhož roku získává Enge první domácí okruhový titul s Mercedesem CLK DTM a v roce 2009 se podíval také do soutěží - za volantem Mitsubishi Lancer Evo IX CNG absolvoval sprintové mistrovství. Sezony 2010 a 2011 absolvovalo naše okruhové eso šampionát FIA GT1 v týmu Young Driver AMR s vozem Aston Martin DBR9 s týmovým kolegou Darrenem Turnerem.

A protože všechno zlé je pro něco dobré, tak pauzu způsobenou dopingovou aférou věnoval Enge pro start nové kariéry coby testovacího a vývojového jezdce. Týmu Reiter Engineering, který ho okamžitě zaměstnal, zůstal věrný dodnes, kdy se kromě vývoje závodních vozů Lamborghini Gallardo R-EX, SaReNi Camaro GT3 a KTM X-Bow GTR či coachingu jezdců věnuje opět závodům.

Engeho v letošním roce čeká kompletní seriál Thailand GT a vybrané podniky v australském a asijském šampionátu GT. Ve svém nabitém diáři si přesto našel volné místo na Legendy 2015, protože z loňského prvního ročníku byl nadšen: „Já si myslím, že tohle v České republice chybělo, taková akce s tolika skvostnými auty...“, dodal.


Juho Hänninen

Juho Hänninen je českým fanouškům dobře známá tvář, vždyť v kokpitu Škody Fabia S2000 v roce 2010 vyhrál coby týmový parťák Jana Kopeckého šampionát IRC. S týmem Škoda Motorsport se pak v roce 2012 rozloučil titulem evropského šampiona, když dokázal vyhrát i legendární Barum Rally.

Rok na to se posunul do nejvyššího patra rallye: WRC, konkrétně do týmu Hyundai Motorsport. Nejprve se u ambiciózní korejské značky jal role testovacího pilota, aby se v sezóně 2014 na pár závodů posadil do továrního speciálu Hyundai i20 WRC.

Juho Hänninen se narodil 25. července 1981 ve finském Punkaharju a první rallye absolvoval v roce 1999 ve Volkswagenu Golf. Za svou kariéru vystřídal třeba Seat Ibiza, Hondu Civic, různé evoluce Mitsubishi Lancer, přičemž největších úspěchů dosáhl s naší Fabií S2000.

Sympatický šlachovitý Fin si s chutí zacvičí gymnastiku, rád si dá steak a zajde se uklidnit do lesa, ostatně vystudoval přírodní vědy. Se svým pověstným úsměvem neodmítne žádnou žádost o autogram.


John Haugland

John Haugland je s českou kotlinou propojen dokonale, neboť právě s vozy Škoda získal spousty triumfů, konkrétně pak se Škodou 130 LR a 130 RS, s níž dokonce loni jezdil na Legendách. A právě po skončení minulého ročníku byl tak nadšen, že se okamžitě nabídl i pro letošní ročník.

Norský pilot se narodil 23. září 1946 ve Stavangeru, aby po absolvování technické školy začal v roce 1965 s aktivní kariérou v motorsportu a v Norsku závodil do data 1972. Už rok před tím se ale stal pilotem továrního týmu Škoda a coby profesionální rallye jezdec vyhrál ve své třídě 106 mezinárodních soutěží. Účinkoval ve 32 soutěžích WRC a absolutně dokázal triumfovat v šesti rallye.

V roce 1990 s aktivní kariérou sice skončil, na rallye však nezanevřel a věnuje se jí stále. Ve své Winter Rally School od roku 1990 připravuje budoucí závodníky, kterých zatím bylo přes 1300 ze 42 zemí světa. Kromě toho John Haugland spolupracuje s různými sportovními odděleními automobilek, pro něž chystal buď samotná auta (Chrysler Neon, Nissan Almera GTI) nebo pohárové závody (norský Peugeot Super Cup a Subaru Cup).

Jeho zkušeností využíval též M-Sport včetně Petera Solberga, o svůj um se Haugland od roku 2013 dělí s nadějným slovenským jezdcem rallye Martinem Kočim a Johna Hauglanda několikrát angažovala i Škoda Auto. Loni se mu na Legendách tak zalíbilo, že okamžitě přijal pozvání i letos: „Vám všem, kteří jste loni nebyli, přišli jste o hodně. Zcela určitě byste měli přijít letos,“ vzkazuje Haugland, který se při druhém ročníku legend posadí za volant Škody 130 LR.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)