Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Legendy východního bloku: Dvoutakty z NDR

S dvoutaktním motorem si nepochybně spojíme především modely značek Trabant a Wartburg. Pamatujete však i na AWZ P70?
Zpět na článek
4. 5. 2016 08:09
4. 5. 2016 08:21
4. 5. 2016 08:36
4. 5. 2016 09:01
4. 5. 2016 09:43
4. 5. 2016 10:00
4. 5. 2016 10:18
4. 5. 2016 10:23
4. 5. 2016 10:36
4. 5. 2016 22:39
4. 5. 2016 10:20
4. 5. 2016 22:41
4. 5. 2016 23:43
4. 5. 2016 10:41
4. 5. 2016 09:50
4. 5. 2016 10:07
5. 5. 2016 10:51
5. 5. 2016 11:19
5. 5. 2016 13:11
4. 5. 2016 17:15
4. 5. 2016 23:29
4. 5. 2016 08:43
4. 5. 2016 23:33
4. 5. 2016 09:56
4. 5. 2016 23:36
4. 5. 2016 11:01
4. 5. 2016 11:39
4. 5. 2016 12:44
5. 5. 2016 07:45
neregistrovaný "Sheldon Cooper"
5. 5. 2016 12:10
6. 5. 2016 12:59
Avatar - Well-being
4. 5. 2016 08:09
Legendy?
Nebo z nouze ctnost ... ;-)
Rozbalit vlákno
26
Avatar - 4hill
4. 5. 2016 08:21
Re: Legendy?
Výborný vozítka. Jednoduchý na servis a skuteční pracanti. V "kulatých" verzích se nebojím říct i krásná.
Avatar - chetoos
4. 5. 2016 08:36
Re: Legendy?
Určitě se jedná o legendy, vždyť se jednalo o auta, která se hojně vyskytovala i u nás. Wartburg 353 je pro mě asi nejlepší a nejhezčí auto východního bloku. Hranaté tvary byly v době uvedení moderní, a wartburg i přes dvoutaktní pohonnou jednotku působil moderně. Jak čas letěl, samozřejmě stárl a dvoutaktní motor byl už 80. letech archaický. přesto jsem vždy obdivoval východní Němce jak dokázali z ničeho vyrobit vcelku dobré auto. Vždyť na tu dobu se jednalo o moderní auta s předním pohonem a motorem vepředu, moderními tvary karoserie. I Trabantu se často lidé vysmívali a přesto se jednalo o dobře navržený automobil s cela rovnou podlahou, plně synchronizovanou převodovkou, a koncepcí vše vepředu. které auto na počátku 60-70 let toto mělo. Navíc u nás, se neměli lidé co trabantům či wartburgům smát. Model Škoda 100 byl poslední socialistický model Škodovky, kterou svět bral vážně. Škodovky typu 105/120 byly zastaralé už při začátku výroby. Navíc byly dosti hlučné, nespolehlivé, špatně ošetřené proti korozi. Nabízely samozřejmě také spousty pozitiv, ale myslím, že neměli co vyčítat dalším značkám, neboť byly taky zastaralé. Zkrátka auta z NDR mám hodně rád, a doufám, že se ve Wartburgu někdy projedu. Chválím rovněž skvělý článek.
4. 5. 2016 09:01
Re: Legendy?
S tou Škodou 100 bych nesouhlasil, už i ta byla v době svého uvedení dost mimo i v rámci východního bloku - ostatním komunistickým zemím došlo že prostě dobré auto v rámci svých ekonomických možností nevymyslí a tak nakoupili moderní licence - Žigul, Dacia nebo třeba Zastava byly o pár světelných let před stovkou:-). Jinak Trabant byl na dobu svého vzniku opravdu dobré auto, i v západním Německu tehdy lidi jezdili v různých Issetách a Messerschmittech. problém Trabanta byl, že ho chudáci soudruzi museli vyrábět až do roku 1990 :-)
4. 5. 2016 09:43
Re: Legendy?
Já myslim, že to chetoos napsal dobře. Škoda 1000 byla ve své době konkurence schopný vůz a její následný facelift (Š100) sice nebyl zrovna pokrok, ale pořád to nebyla ta marnost, jako následující modely RVHP.
Chleba se lámal až v v polovině 70.let, kdy nastoupila nová koncepce a začaly vznikat ikony jako R5, Golf, F124 apod. V tu chvíli se projevila zastaralost a počátek úpadku celé automobilky.

A propos, v době kdy Š1000 dávno jezdila a Š100 už téměř šla do prodeje Dacia ani neexistovala, nemluvě o tom, že to byl "jen" R12
4. 5. 2016 10:00
Re: Legendy?
F124 se zacal vyrábět v druhé polovine sedesatych, ne sedmdesátých
a ten samy F124 jen prejmenovanej na zigula byl jeste za dalsich 20 let stale nedostupnym snem pro mnohe lidi v ceskoslovensku, zrejme nejrozvinutejsi zemi celého východního bloku ...

podobne renault 12 jakožto pozdejsi dacia, vyroba od 1969
4. 5. 2016 10:18
Re: Legendy?
To nic nemění na tom, že stovka byl vlastně jen facelift tisícovky, která byla hotová v 62. roce. V době uvedení i produkce to zkrátka bylo pořád alespoň průměrné či podprůměrné auto v rámci evropské konkurence. Nakonec stovky byly levné a dobře se prodávaly i v zahraničí. Tuším, že vzniklo okolo 1mil. kusů, což byl pěkný výsledek.
4. 5. 2016 10:23
Re: Legendy?
skodofky se dobře prodavaly na zapade?
patrily mezi nejlevnejsi auta na zapadnim trhu, proto cas od casu to nejakej nestastnik koupil.

taky na téma skodovek vznikla spousta ftipu, napr:
"proc ma skodofka vyjhrivany zadni sklo? - aby nezably ruce, když se tlaci..."
4. 5. 2016 10:36
Re: Legendy?
To se tu můžeme přít do nekonečna, nicméně právě tyto vtipy vznikly až s žalostným stavem 70-80let. tj. od příchodu Š105.
4. 5. 2016 22:39
Re: Legendy?
Když Š 100 přišla v roce 1969 do výroby, už to bylo hodně zastaralé auto, a to nejen koncepčně, ale i stylisticky - viz třeba ty směšně malá boční okna... Jednu jsme v 70. a první polovině 80. let měli. Byla spolehlivá a vcelku úsporná, ale tím asi její přednosti končily. Největší osypky mám ovšem z té benzinové nádrže uložené dole před přední nápravou, riziko požáru třeba i při menším čelním nárazu bylo značné a dost lidí v ní uhořelo... :-O :no:
Avatar - wakantanka
4. 5. 2016 18:20
Re: Legendy?
Ono sa to na prvý pohľad tak javí, že F124 premenovali na žigula, ale tých zmien ktoré boli aplikované pri asimilácii na sovietske cesty - necesty bolo docela dosť. Premenované či preznačkované sú tak súčasné Toledo s Rapidom či CityGo s Mii. >:D
4. 5. 2016 22:41
Re: Legendy?
Máš pravdu, četli jsem, že těch změn bylo ve finále na celém autě asi 800 :-!
Avatar - wakantanka
5. 5. 2016 21:51
Re: Legendy?
Ono to defacto dospelo do takého štádia, že dve autá ktoré vyzerali ako dvojičky, boli v konečnom dôsledku veľmi rozdielne aj napriek niektorým spoločným dielom. >:D
Avatar - Barrichello
6. 5. 2016 09:33
Re: Legendy?
Hlavně motory a podvozky byly jiné, žigul měl i výkonnější topení atd
4. 5. 2016 23:43
Re: Legendy?
Určitě měl na mysli 127, to byl pravděpodobně jen překlep ;-)
4. 5. 2016 10:41
Re: Legendy?
Š 1000 MB v době uvedení možná nebyla zastaralá,ale na deset let produkce (pokud je teda Š100 facelift) už to nestačilo - právě ten konec šedesátek byl ten přelom - Fiat a Renault opustili motor vzadu a začali dělat opravdu moderní typy - F128, R12 a 16 - takže většina států RVHP, kteří měli rozum a dali přednost licencím před patláním vlastních vozítek v té době drželi krok se západem - Dacia 1300 se objevila v roce 1970, stejně jako Zastava 101 a Lada 1200, Poláci se spokojili s deset let starou technikou v moderním kabátě u F125p, u Moskviče začali montovat moderní patnáctistovku OHC (v podstatě obšlehlý motor od BMW). Po roce 1970 už žádné opravdu nové auto ve východním bloku nevzniklo, jenom se dokola inovovaly předešlé typy a škodovka si po pěti letech výroby Š1000MB nemohla dovolit tuto koncepci opustit a začít dělat fungl novou konstrukci,takže vlastně největší průser bylo uvedení "tisícovky" v v době kdy sice ještě nebyla zastaralá,ale už neměla perspektivu.
Avatar - Barrichello
6. 5. 2016 09:36
Re: Legendy?
Po roce 1970 se už opravdu nové auto neobjevilo.....dobrej žvást.

Favorit, Moskvič Aleko, Olcit, Lada Niva, FSO Polonez, ZAZ Tavria bylo co? Nebo resp. čeho před rokem 1970 to byla inovace?

Srandisto >:D
4. 5. 2016 09:50
Re: Legendy?
Svýho času určitě. Teď bych se v tom svezl už jen z nostaligie. Na každodenní používání bych to nechtěl ani omylem.
4. 5. 2016 10:07
Re: Legendy?
pamatuju, jak jsem asi před 10 lety par km ridil vysperkovanyho formana. hruza a des to byl. tyhle legendy z clanku musí byt z dnešního pohledu ještě něco mnohem "uchvatnejsiho".
cca 1x za rok jsem vezen clovekem co se mi stara o lesy trabantem, myslim ze traktor je proti tomu luxusni vozitko. na druhou stranu, ten clovek si to do lesa nemůže vynachválit, jink ma samozrejme ještě normalni auto.
5. 5. 2016 10:51
Re: Legendy?
ze by Forman/Felicie byly nejak desny auta? Ale jdi ty brepto.. s Trabantem, Zigulem atd se to neda srovnavat. Takovy Favorit fl, zkvalitneny po vstupu VW mi prislo jako slusne auto, na rizeni je - i dnes - Favorit a Felicie prijemne, dobre ovladatelne auto s vzhledem k vaze ne zas tak zalostnym vykonem.. Pokud beres v potaz, ze jsou to auta stara 20, 30 let.. delas z toho kovbojku.Hruza a des vypada jinak.. vic na vychod.
5. 5. 2016 11:19
Re: Legendy?
když jezdis v necem torchu lepsim, tak ti favorit jako des a hruza prijde.
a nemyslim tem vnitrek, kterej odpovidal době, ale třeba ovladani, které samozrejme taky odpovidal době, ale z pohledu toho cim jsem jezdil před 10 lety a pote vlez do favorita, tak to byla neskutecna plecka. a to favorit byl ještě relativne mlady a moderni auto
5. 5. 2016 13:11
Re: Legendy?
Tak zrovna žigul byl kvalitnější a pro posádku mnohem pohodlnější než Forman. Měli jsme ty auta v opačným gardu. Nejdřív žigula, pak Formana. Nakonec táta litoval že si Formana (jednoho z posledních koncem roku 93) vůbec kupoval, protože proti žigulovi to byl línej a nepohodlnej krumpl. V roce 95 šel s pár desítkama tisích km na tachometru z domu, protože v autě všechno vrzalo a skřípalo. Nicméně nechci Formana hanět. Bylo to jinak spolehlivý auto, jen musel holt člověk počítat s tím, že jezdí ve vrzající a hnijící plechovce.
4. 5. 2016 17:15
Re: Legendy?
Krásná jak Erich Honecker.
4. 5. 2016 23:29
Re: Legendy?
>:D >:D >:D :yes: Velmi výstižné!
4. 5. 2016 08:43
Re: Legendy?
V podstate oboji. Konstrukteri dostali zadani, ale jak uz je psano nize, z niceho udelali auto. Berme to jako volbu ve vychodnim bloku. Doporucuji na youtube je rozhovor s konstrukterem a moc zajimave.
4. 5. 2016 23:33
Re: Legendy?
To je dobře vystiženo, vzhledem k těm zoufalým podmínkám (dokonce ještě mnohem horším než v ČSSR) byl vlastně Wartburg a hlavně Trabant velký konstruktérský výkon... Ale doma bych je nechtěl mít ani jako veterány, mám k těmto čoudícím a ošklivým dederónským pixlám odpor už od dětství, kdy jich u nás bohužel jezdily mraky... :-!
Avatar - Ada je zase tady
4. 5. 2016 09:19
Pamatujete však i na AWZ P70?
Samozřejmě pamatuji. Chybí tu IFA F9 [odkaz] Wartburg 311 [odkaz] a Barkas [odkaz]
Rozbalit vlákno
1
4. 5. 2016 17:28
Re: Pamatujete však i na AWZ P70?
Ano :yes:

A aby to bylo kompletní, ještě dělali v Polsku dvoutaktní Syreny [odkaz] a ten Barkas měl předchůdce Framo Barkas [odkaz] . Taky pamatuji v běžném provozu.
Avatar - Machýrek
4. 5. 2016 09:42
Melkus RS1000
Jisty Ulli Melkus, vyznamna figura DDR motorsportu, stavel v sedmdesatych letech na bazi Wartburgu 353 zavodni specialy, ktere pri 74kW jezdily 210 km/h. Jeho potomci v BMW Melkus Autohaus Dresden obcas jeden funkcni kousek vystavuji. Na tehdejsi dobu velmi povedeny design.
Rozbalit vlákno
2
Avatar - maxi!
4. 5. 2016 10:46
Re: Melkus RS1000
velka pravda!
bolo to vyborne auticko a na to, ze to vzniklo v garazi celkom posobive
na tu hmotnost ten motor celkom stacil ( v tych rokoch myslim...)
Avatar - pumpkin
4. 5. 2016 20:43
Re: Melkus RS1000
Pamätám si z MTV tento klip a vtedy som nevedel čo je to za auto. Že je to na báze Wartburgu by ma teda nikdy nenapadlo... :-)
[odkaz]
4. 5. 2016 09:56
legendy
by me zajímalo, jestli by se trabant nebo wartburg stal legendou i v zapadni nemecku, kdyby se tam podobny klumpry jako v NDR vyrabely.
nejspis by to ale nikdo nekupoval, takze by se to nevyrábělo a bylo by po legende.

zajimavy, kam (nejen) automobilovy prumysl dospel v kapitalistickym nemecku se svejma bavorakama a mercedesama, a kam v komunistickym nemecku se svejma trabantama a wartburkama.

další otázka, kde soudruzi z NDR udelali chybu, ze nebyli schopni vyrobit dost ani tak primitivnich vozitek jako byl trabant, na kterej se zapisovaly do poradniku uz male deti, aby az budou moct tocit volantem, aby po 15 letech uz prisly na radu.
pamatuju, jak jsme par let před 1989 byli na navsteve u bývalých sudetských nemcu vyhnanych z ceskoslovenska z "naší" vesnice, kteří si při te cele tragedii navíc vybrali to "pokrokove" komunisticke nemecko, kteří se chlubili cca 5 letou vnučkou, kterou prave zapsali do poradniku na nového trabanta, aby az bude velka, tak mela v cem jezdit...
Rozbalit vlákno
4
4. 5. 2016 10:22
Re: legendy
Podle mě celý princip (ne)fungování reálného socializmu skvěle vystihuje starý vtip: Socialistické hospodářství funguje stejně jako soulož impotenta s frigidní ženou. Nahoře neschopnost a dole nezájem.

Pravda je, že tzv. reformisté u nás si to uvědomovali a v 80. letech začaly vznikat experimenty typu Slušovice atd. NDR bylo ale ještě konzervativnější a tupější než ČSSR.
4. 5. 2016 23:36
Re: legendy
To máš svatou pravdu, v Evropě (snad kromě Albánie) ve 2. polovině 20. století neextistoval méně sympatický stát, než NDR. Oni totiž ti jejich soudruzi žrali ten socialismus se stejným fanatismem, jako nacismus.. :'-(
4. 5. 2016 11:01
Re: legendy
Já myslím že nešlo primárně o neschopnost vyrobit něco lepšího,ale o ekonomické myšlení - ty bys vrážel miliony do vývoje nového auta když to, které vyrábíš za minimální náklady lidi stále chcou a jsou na něho pořadníky na dalších deset let?:-D
4. 5. 2016 11:39
Re: legendy
byla to neschopnost celého tehdejšího ekonomického systemu vyrobit dostatek primitivnich aut, aby na ne nemusely byt poradniky na 10+ let.
tehdy zadny ekonomicky mysleni nebylo, ale uplny diletantismus, kterej nakonec celej vychodni blok prived ke krachu
Avatar - Jethro
4. 5. 2016 12:44
Obash článku
Píšete tu o předchůdcích Trabantu 601 a Wartburgu 353 ale fotky sem nedáte. Taky mi chybí Melkus RS1000. Pod názvem Dvoutakty z NDR bych si přerdstavoal rozsáhlejší článek.
Rozbalit vlákno
2
4. 5. 2016 16:13
Re: Obash článku
Dobrý den, v článku jasně píšu:

"Nejedná se o kompletní list východoněmeckých dvoutaktů, třeba Barkas B1000 jsme zmínili již v díle o východoevropských dodávkách, ale výběr toho nejzajímavějšího."

A nebojte, na Melkus jsem nezapomněl, jen bude zkrátka zmíněn v jednom z dalších dílů tohoto seriálu
Avatar - Jethro
5. 5. 2016 11:12
Re: Obash článku
To ale nijak neomlouvá absenci fotek Trabantů P50(500) a P60(60) a Wartburgů 311 a 312.
4. 5. 2016 15:47
Jak říkal jeden mechanik v Itálii kamarádovi.
Mama mia duotakto! ;-\
Rozbalit vlákno
0
4. 5. 2016 17:24
Wartburg a Trabant
jsou tragikomická auta,hlavně v porovnání s tím,co se tehdy vyrábělo v západní části Německa.Ale ať si je Gilgít(který mi neustále píše jakési soukromé zprávy)klidně hladí ve své zemljance,já mu to neberu. >:-[]
Rozbalit vlákno
4
4. 5. 2016 23:41
Re: Wartburg a Trabant
Nic si z toho nedělej, mě ty soukromé zprávy (se spoustou sprostých nadávek) Gilgit píše taky a už jsem je taky dávno přestal sledovat! >:D Ovšem to označení dedéronských aut za "tragikomická", to je mimořádně výstižné! >:D :yes: :yes: :yes:
5. 5. 2016 08:46
Re: Wartburg a Trabant
Takze nejsem jedinej komu pise ?
5. 5. 2016 09:58
Re: Wartburg a Trabant
Určitě ne, je to prostě diskusní prorusko-levičácký zoufalec, který si svými agresivními vejšplechty asi léčí své mindráky. Vlastně je mi ho tak trochu i líto, musí to být hodně nešťasný člověk... :-O
5. 5. 2016 11:22
Re: Wartburg a Trabant
me taky pise, uz to ani neotviram a nectu
neregistrovaný "Sheldon Cooper"
5. 5. 2016 07:45
Dieselovy dvojtakt sa pouziva bezne....
V obrovskych zaoceanskych nakladnych lodiach :-)

Ako tento drobcek od Kawasaki:

[odkaz]
Rozbalit vlákno
0
Avatar - romgator
5. 5. 2016 12:10
Moskvič
Vím, že toto auto nepatří do NDR, ale to bylo moje oblíbené auto z dětství. Můj děda měl jednoho v hráškově zelené.
Jako kluk jsem to auto zbožňova. Hergot, škoda všech těch značek. :'-(
PS. byl to asi model Moskvič 2140
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Barrichello
6. 5. 2016 09:32
Re: Moskvič
Moskvič vlastní Renault a údajně plánuje obnovit výrobu pod touhle značkou. Vše ale asi bude zálžet na ekonomické situaci bývalého SSSR
Avatar - romgator
6. 5. 2016 12:59
Re: Moskvič
Bylo by zajímavé dívat se na vzestup takových značek. Myslím si, že z těch ruských mohla přežít Volha. Na počátku a v průběhu měli zajímavé modely volha 3105 a 3111. Techniku posuzovat nemohu.