Diskuse

Legendy východního bloku: Známé i neznámé autobusy

18.5.2016

Nejen osobními automobily byl živ automobilový průmysl východního bloku. Jeho důležitou součástí byla i produkce autobusů.

 

  • 24 Reagovat !

    foto jankospeed

    jankospeed 18.05.2016  08:20

    RTO v. IKARUS

    Když vidí "ertéóčko" dýchne na mne nostalgie, vybaví se mi dovolené mého dětství, pohoda, zábava ...prostě to jak jsem spoustakrát rád do tohoto autobusu nastupoval. Zato Ikarus....smradlavá špinavá nahnědlá krabice s hnusnými koženkovými sedadly barvy průjmu s vylejzajícím molitanem, smrad potu, tlačenice...prostě ústecká mhd. To jsou mé asociace když vidím tyto dva autobusy!
    • 10 Reagovat !

      foto kyklop

      kyklop 18.05.2016  08:31

      « Re: RTO v. IKARUS

      V tych hnedych ikarusoch som sa vozil az po koniec strednej, ked uz boli v bratislave vo velkom nahradene klbovymi karosami, pripadne sa uz vyskytovali moderne ikarusy ( tie uz malicelkom pekny inteier, boli tiche, skratka ina galaxia) :-)
      • 00 Reagovat !

        foto T-E-S-L-A-uz-na-ACZ-serie

        T.E.S.L.A už na ACZ serie 18.05.2016  21:16

        « Re: Re: RTO v. IKARUS

        Tak ako píšeš, dobre, že sú tie obludy z mesta už preč. Len neviem, kde si prišiel na tú hnedú farbu. V BA boli pôvodne také tmavé červené, po generálke dostávali neskôr biely lak s červenou kresbou a dvere boli oranžové...
        [odkaz] [odkaz]
    • 12 Reagovat !

      foto J-W

      J@W 18.05.2016  08:32

      « Re: RTO v. IKARUS

      Hlavně když vidím ikarus, tak slyším ten šílený řev jeho převodovky. :-) , že kdybys to dnes někomu pouštěl na videu, tak by si myslel, že ten autobus jede 140 Km/hod., a on ve skutečnosti jel 40 Km/hod. . >:D
    • 00 Reagovat !

      foto zlysoused

      zlysoused 18.05.2016  08:39

      « Re: RTO v. IKARUS

      Já mám pozitivní vzpomínky i na harmoniku, jako děcko jsem v ní rád jezdil, byla to pro mě vzácnost, protože většinou jsem jezdil v Karosách ŠL a pozdějc 700. RTO jsem zažil hlavně jako podnikový zájezdový autobus s tím prosklením, taky super.
    • 10 Reagovat !

      foto pumpkin

      pumpkin 18.05.2016  09:58

      « Re: RTO v. IKARUS

      Porovnávaš neporovnateľné. Jasné, že normalizačné výroby už vyzerali inak, RTO porovnaj s Ikarusom 55 [odkaz]
      A 280-ky už skôr s Karosami radu 700.
      • 00 Reagovat !

        foto jankospeed

        jankospeed 18.05.2016  10:43

        « Re: Re: RTO v. IKARUS

        Já nic neporovnával, zmiňují tyto vozy tu v článku. Já jen napsal mé asociace, to co se mi vybaví, když tyto dva autobusy dnes vidím. Nic víc, nic míň! Sice "ertéóčko" též pamatuji z mhd, ale velmi mlhavě, to jsem byl opravdu velmi malý a do kasičky u řidiče se házel pětadvacetník , zato Ikarus jezdil ještě i nějakou dobu po devětaosmdesátým a to jsem už byl dospělý.....Vlastně (když jsem si níže přečetl něčí příspěvek o síle dveří Ikarusu) si vzpomínám na jeden den, který začínal stejně jak snad všechny ostatní všední dny tlačenicí v MHD..Cpal jsem se do již v tu chvíli přecpaného Ikarusu (až na vyjímky to bylo velmi otřesný zážitek, snad jen někdy to bylo zmírněno,když jste byl natlačen na nějakou fešnou ženskou ;)) zavírající se dveře mi na kalhotách na zadku vyrobily asi 20cm skobu a já pak celý den se snažil zakrýt vylejzající trenky. ;)
        • 00 Reagovat !

          foto pumpkin

          pumpkin 18.05.2016  18:19

          « Re: Re: Re: RTO v. IKARUS

          V pohode, ja len aby sa na základe zanedbaných 280-tiek nepaušalizovalo. Ja som si s nimi tiež zažil svoje. V Bratislave až do konca svojej existencie jazdili na študentských linkách 39 a 31, ktoré spájajú internáty v Mlynskej doline s mestom. Kolovali vtipy ako: Čo sa stane keď sa zrazia dve 39-ky?
          Vznikne študentská pečať.

          alebo že:

          V Bratislave sa zrazili autobusy liniek 39 a 31, na mieste je 500 zranených, druhý autobus bol našťastie prázdny.

          Tuto vidno ako to asi vyzeralo. Vystupoval som pár zastávok pred konečnou, ale niekedy sa mi to veru nepodarilo. >:D

          [odkaz]
          • 00 Reagovat !

            foto wakantanka

            wakantanka 19.05.2016  09:45

            « Re: Re: Re: Re: RTO v. IKARUS

            Oni tie Ikarusy jazdili asi všade. U nás v Prešove spájali v podstate dva konce mesta a tiež som sa nimi nacestoval. Dokonca o tých tlačeniciach vznikla aj pesnička [odkaz] . Niekedy v 90-tych rokoch ich začali nahradzovať všadeprítomné Karosy ale aj zopár TAMBUSov vtedy prišlo k nám.
            • 00 Reagovat !

              foto pumpkin

              pumpkin 19.05.2016  10:18

              « Re: Re: Re: Re: Re: RTO v. IKARUS

              Na TAMy so žltými drevenými sedadlami tiež rád spomínam. Ikarusy 280 si pamätám už v dosť biednom stave, ale bolo to ešte v podstate lepšie ako krátke Karosy. Ešte okolo roku 2005 tu jazdili neskutočné vraky, vyslovene zombie busy. Turisti sa nestačili čudovať. :-)
              • 00 Reagovat !

                foto wakantanka

                wakantanka 21.05.2016  09:10

                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: RTO v. IKARUS

                >:D či to nebolo naschvál, ako turistická atrakcia >:D
      • 10 Reagovat !

        foto T-E-S-L-A-uz-na-ACZ-serie

        T.E.S.L.A už na ACZ serie 18.05.2016  21:54

        « Re: Re: RTO v. IKARUS

        Alebo skôr Ikarus 66 [odkaz] Inak tento typ autobusu vraj jazdil na linke Bratislava-Nitra a bol dokonca starší ako RTO, pamätal si aj RO a vedľa neho vyzeral naozaj ako z Marsu.
        Inak súčasníkom RTO aj z pohľadu dostupnosti bol skôr typ Ikarus 620, a to bol hrozný stroj, snáď najhorší Ikarus všetkých čias. [odkaz] [odkaz]
        U nás ho prezývali "traslák", bol nevýkonný a pomalý, nepohodlný a enormne hlučný. Šoféri s ním odmietali jazdiť, nakoniec museli v BA zaviesť zvláštne prémie za obsluhu týchto šrotov. V istom čase sa sťažovali obyvatelia Šafárikovho námestia, že ich skoro ráno tieto vozy budia hlukom pri štartovaní na prvú linku a smradom z výfukov. Ohadzovali ich vajíčkami, rajčinami alebo z okien na ne vylievali kávu. Autobusy presunuli, ale sťažovali sa na ne všade, takže doslúžili veľmi skoro.
  • 52 Reagovat !

    foto Barrichello

    Barrichello 18.05.2016  08:31

    ZIL 118 Junost - nejhezčí minibus Evropy

    118ka byla ve své době nejhezčí a nejzajímavější minibus z celé Evropy. Fakt povedené dílko :yes: :yes:

    Jinak ZIl dělal i klasické velké autobusy.
    Nejzajímavějším byl ale prototyp ZIL 127 Turbo NAMI 053 s plynovou turbínou >:D
    • 25 Reagovat !

      foto J-W

      J@W 18.05.2016  08:36

      « Re: ZIL 118 Junost - nejhezčí minibus Evropy

      Kam na ty glosy chodíš, nenarodil ses náhodou v Moskvě? V čr tent Zil snad ani nejezdil, za celý život jsem viděl tak maximálně dva a ty jezdily v Olomouci a vozily na z kasáren na cvičák rusáky, co se nevešli do tanků a náklaďáků. Mimochodem neznám nikoho, kdo by v té době tento minibus chválil, nebo naopak haněl.
      • 63 Reagovat !

        foto Barrichello

        Barrichello 18.05.2016  08:39

        « Re: Re: ZIL 118 Junost - nejhezčí minibus Evropy

        to že to nejezdilo v ČR neznamená že o tom nic nevím, narozdíl od jiných.

        Tak logicky coby milovník americké automobilové produkce musím mít rád ZIL a GAZ, protože Hlavně ZIL byl amerikám nejblíže a dokonce je v lecčems i překonával.

        No a že byl nejhezčí za tím si stojím, nic hezčího z Evropy 60. let neznam. Hlavně francouzské minibusy a dodávky byla ohyzdnsot sama a VW Bus pro hipíky je okoukaná nuda....
        • 21 Reagovat !

          foto Emel

          Emel 18.05.2016  09:15

          « Re: Re: Re: ZIL 118 Junost - nejhezčí minibus Evropy

          VW Bus je legenda... a že je díky tomu všeobecně známý je chyba jen z pohledu profesionálních kverulantů :-)

          Jinak Evropa měla spousty hezčích výtvorů, za mě třeba Mercedes O321

          [odkaz]
          [odkaz]
          • 13 Reagovat !

            foto Barrichello

            Barrichello 18.05.2016  09:21

            « Re: Re: Re: Re: ZIL 118 Junost - nejhezčí minibus Evropy

            Mercedes není minibus ale už větší autobus..... ZIl je proti němu drobek >:D
            • 01 Reagovat !

              foto Emel

              Emel 18.05.2016  09:31

              « Re: Re: Re: Re: Re: ZIL 118 Junost - nejhezčí minibus Evropy

              Mercedes to dělal v různých velikostech... mně se ale teda víc líbily ty větší

              [odkaz]
              • 10 Reagovat !

                foto Barrichello

                Barrichello 18.05.2016  09:36

                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: ZIL 118 Junost - nejhezčí minibus Evropy

                Tak to mi ted hezčí nepřijde, ale každej máme jiný vkus, že
            • 22 Reagovat !

              foto J-W

              J@W 18.05.2016  10:20

              « Re: Re: Re: Re: Re: ZIL 118 Junost - nejhezčí minibus Evropy

              Vždyť ten červený mercedes v odkazu Emela uveze kolem cca. 20ti lidí plus mínus stejně jako Zil. Se podívej na fotky, velikostně srovnatelné vozy, jen mercedes působí dospěleji. Někdy je fakt u tebe přání silnější než argument. ;-)
        • 00 Reagovat !

          foto Pekelna-Micinka

          Pekelná Micinka 19.05.2016  01:59

          « Re: Re: Re: ZIL 118 Junost - nejhezčí minibus Evropy

          Je to zajímavé sledovat, jak se ten design promítá do kategorie LUV potažmo autobusů. Zajímavé je, francouzi byli celkově v té době m. chromem poněkud střídmí. Nutno dodat, že jinak charismatická HY od Citroënu vznikla už po válce a na její design by se chrom moc nehodil. Vlastně jediný van co jsem našel byl Peugeot J7 a jeho design je spíše funkční, ale ani britové nic moc pěkného nenabídli. Ale přivedl si mě k zajímavému zjištění - tři největší francouzští výrobci v 60. letech nepředstavili jediné opravdu pěkné osobní auto, snad Alpine A110 a ta se dá počítat tak napůl. Čest obrovské vyjímce - Panhard 24!
      • 22 Reagovat !

        foto zlysoused

        zlysoused 18.05.2016  08:41

        « Re: Re: ZIL 118 Junost - nejhezčí minibus Evropy

        Barik je známý milovník sovětských automobilových bizarností.
        • 42 Reagovat !

          foto Barrichello

          Barrichello 18.05.2016  08:48

          « Re: Re: Re: ZIL 118 Junost - nejhezčí minibus Evropy

          tak za dob SSSR bylo vytvořeny v oblasti dopravních a vojenských prostředků stovky zajímavých prototypů, žel většina se nedostala do sériové výroby.
          Samozřejmě běžný člověk co se o to nezajímá o tom nemá až na pár vyjimek šajn...
          • 00 Reagovat !

            foto Pekelna-Micinka

            Pekelná Micinka 19.05.2016  03:18

            « Re: ZIL 118 Junost - nejhezčí minibus Evropy

            Těm jejich výtvorům jako 2A3 Kondensator těžko odolat. :-)
            • 00 Reagovat !

              foto Barrichello

              Barrichello 19.05.2016  09:47

              « Re: Re: ZIL 118 Junost - nejhezčí minibus Evropy

              Tak Kondensator byl zrovna taková slepá ulička.....
              • 00 Reagovat !

                foto Pekelna-Micinka

                Pekelná Micinka 19.05.2016  14:10

                « Re: ZIL 118 Junost - nejhezčí minibus Evropy

                Však mezi těmi vojenskými stroji bylo mnoho takových slepých uliček, do značné míry i tím, jak rychle se měnila strategie vedení válek. U těch civilních, tam většinou spíš dojelo na neschopnost či neochotu vedení to zavádět do výroby, že by se během 10ti let změnila potřeba lidí cestovat z A do B, změnil rozchod kolejí nebo napájecí soustava, to ne.
                • 00 Reagovat !

                  foto Barrichello

                  Barrichello 20.05.2016  23:14

                  « Re: Re: ZIL 118 Junost - nejhezčí minibus Evropy

                  No furt stejnej problém, kdy se náměstci a ředitelé co tam seděli xy let báli o flek, když se něco novátorského nepovede, a tak radši nedělali nic. bohužel stát a strana to trpěli.....
    • 01 Reagovat !

      foto H-K-svwet

      H/K_svwet 18.05.2016  08:41

      « Re: ZIL 118 Junost - nejhezčí minibus Evropy

      ta 118tka je moc pekna... a tento jej retro dizajn by podla mna frcal aj dnes ... lebo je nestarnuci a elegantny...

      ja si spominam akurat na ten bordovy hranaty harmonikar ikarus ako som sa s nim vzdy vozil ( docela nedavno este u nas bezne jazdili ) ... okusane molitanove sedacky .... snad 3 robustne schodiky kym vystupis na vytuzeny vrchol ktory je meter nad zemou ( nic pre starsich ludi ) ... ale boli to nezmary ... boze co sme s s nimi navozili... v lete pocas horucav sa v tom nedalo dychat ... vodic mal neraz aj pootvoene predne dvere .... vo vnutri to stredove zlozenie ako so bus otacal buchalo trepalo.... vlastneho slova v tom buse clovek nepocul ale malo to svoje caro.... na tieto jazdy sa nezabuda.... vzdy som sa na ne tesil ... skratka to bol zazitok... ono vozit sa dnesnym mhd je voci tymto masinkam uz proste nuda ... uz to nema to caro a akysi pocitovy "adrenalin" tych starsich busov
      • 00 Reagovat !

        foto Barrichello

        Barrichello 18.05.2016  08:53

        « Re: Re: ZIL 118 Junost - nejhezčí minibus Evropy

        Ikarusem sem jezdil na střední, ten si pamatuju dobře, RTO sem pokud vím nikdy nejel, ale pravidelně sem vídal jeden odstavený.

        Nejstarší čím sem jel tak byla asi Karosa řady Š....

        Jinak jako filmové busy a přenosové vozy jezdily v čssry sovětské busy LiAZ (Likino)
        • 01 Reagovat !

          foto H-K-svwet

          H/K_svwet 18.05.2016  08:54

          « Re: Re: Re: ZIL 118 Junost - nejhezčí minibus Evropy

          museli to byt nezmary a velmi dlho v prevadzke lebo aj ja som s nimi jazdil na strednu a to som zrejme o dost mladsi od teba :-)

          pamatam si ze rad som stal uplne vzadu pri okne a drzal sa tej tycky .... pekne to tam potom s nami hadzalo v zatackach... zaspatemu cloveku to aj pekne prevetralo hlavu ... a hned siel do skoly sviezi ako rybicka :yes: ..
          • 00 Reagovat !

            foto Barrichello

            Barrichello 18.05.2016  08:58

            « Re: Re: Re: Re: ZIL 118 Junost - nejhezčí minibus Evropy

            Já pamatuju ještě modernizované Ikarusy s motory RABA D-10, naposledy jezdili někdy v roce 2000 a mimo prahu někdy do roku 2006 pokud si pamatuju. Pak je nahradily harmoniky Karosa (a nízkopodlažní Renaulty)
            • 01 Reagovat !

              foto H-K-svwet

              H/K_svwet 18.05.2016  09:01

              « Re: Re: Re: Re: Re: ZIL 118 Junost - nejhezčí minibus Evropy

              u nas jazdili ikarusy 280 este dokonca az do roku 2010 ... nie je to preklep... fakt az do roku 2010... sice ich uz bolo hodne malo tie posledne roky a len par spojov kedze uz boli ovela modernejsie busy ale jazdili .... spominam si ako som sa tesil ze hura ide zase ta stara harmonika.. a to uz som mal strednu davno za sebou ... fakt si spominam ze este nedavno sme ich tu mali.... az mi je za nimi teraz smutno ked vidim tento clanok
              • 00 Reagovat !

                foto Barrichello

                Barrichello 18.05.2016  09:08

                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: ZIL 118 Junost - nejhezčí minibus Evropy

                Tak tady v Praze a Středních čechách tak dlouho nevydrželi, poslední kdo je měl bylo snad čsad-polkost.
                Pak ještě Comett v Táboře je měl o něco dýl
                • 01 Reagovat !

                  foto H-K-svwet

                  H/K_svwet 18.05.2016  09:13

                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ZIL 118 Junost - nejhezčí minibus Evropy

                  tak samozrejme Praha je snad vo vsetkom kusok inde a dalej ako nasa Bratislava alebo Kosice :-)

                  prave som nasiel clanok kde sa pisalo ze u nas v KE boli ikarusy 280 az 35 rokov v prevadzke... co sedi.. lebo v 1975 k nam prisli... a skoncili fakt az v r 2010 ... neuveritelni pracanti ... dokonca bolo aj slavnostne ukoncenie ich prevadzky u nas ... boli o tom plne noviny svojho casu... aj na nete najdes kopec clankov ... staci si vyguglit .. fakt mi je za nimi smutno ... akoby to bolo len vcera co som sa v nich vozil ... nic vsak netrva vecne to je jasne ... a nech boli akekolvek mal som tie busy fakt rad ... :yes:
                  • 00 Reagovat !

                    foto wakantanka

                    wakantanka 19.05.2016  09:49

                    « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ZIL 118 Junost - nejhezčí minibus Evropy

                    Nejazdili u vás náhodou už modernizované po GO? Mám pocit, že tie Košické boli aj nejaké kratšie, teda ten vagón bol iný ako jazdili u nás. Aj iný typ dverí mali tie Košické iné, ak si dobre pamätám tak dvojkrídlové, pričom v prešove boli také tie harmoniky.
        • 20 Reagovat !

          foto pumpkin

          pumpkin 18.05.2016  10:02

          « Re: Re: Re: ZIL 118 Junost - nejhezčí minibus Evropy

          Zaujímavá bola aj Avia Karosa A30, ale tých bolo naozaj len zopár.
          [odkaz]
          • 00 Reagovat !

            foto T-E-S-L-A-uz-na-ACZ-serie

            T.E.S.L.A už na ACZ serie 18.05.2016  21:25

            « Re: Re: Re: Re: ZIL 118 Junost - nejhezčí minibus Evropy

            U nás jazdilo dosť týchto príšeriek [odkaz] a poznal som sa so srbským konštruktérom, čo pred balkánskym konfliktom pracoval v Mostare na karosérii tohto malého autobusu:[odkaz]

            Inak mňa osobne najviac mrzí, že sa nezachovalo prakticky nič z tvorby firmy Sodomka, teda čo sa autobusov týka. Alebo v nejakých múzeách niečo z týchto vozov je, len o tom ešte neviem?
            [odkaz]
            [odkaz]
            [odkaz]
            [odkaz]%3A59%3A02
            • 00 Reagovat !

              foto pumpkin

              pumpkin 19.05.2016  10:35

              « Re: Re: Re: Re: Re: ZIL 118 Junost - nejhezčí minibus Evropy

              Ja som aj tú Neretvu u nás parkrát videl, ale najviac bolo asi Chavdarov.
              O existujúcich autobusoch od Sodomky tiež neviem.
          • 00 Reagovat !

            foto wakantanka

            wakantanka 19.05.2016  09:51

            « Re: Re: Re: Re: ZIL 118 Junost - nejhezčí minibus Evropy

            V jednej docela donedávno jazdila prešovská kapela MLOCI. Vyššie som dával odkaz na jednu ich pesničku o linke 33, kde jazdili tuším len Ikarusy a potom ako ich vyradili, zrušili aj tú linku. >:D
  • 30 Reagovat !

    foto kosmonaut

    kosmonaut 18.05.2016  08:56

    harmonika

    V harmonice díry, tak do toho chcalo. Dveře zavírající se s práskáním, že by to malému děcku urazilo palici a spousta barevných čudlíků na přístrojovce. Smrad z výfuku, drolící se "čalounění" sedaček atakdále...
    • 00 Reagovat !

      foto H-K-svwet

      H/K_svwet 18.05.2016  09:30

      « Re: harmonika

      a mal aj slusne vysoky podvozok... nejedno dnesne SUV moze zavidiet :-)
    • 20 Reagovat !

      foto pumpkin

      pumpkin 18.05.2016  10:07

      « Re: harmonika

      Mňa fascinovalo, že zadný diel bol vlastne len vlečkou. Takže keď 280 odchádzala zo zastávky, tak v strede ručal motor a zadok len poslušne a v tichosti za ním. :-)
      Nezabudnem ani na asi meter vysokú radiacu páku, vôňu (po daždi smrad) koženky a veľmi intímne osvetlenie.
      • 00 Reagovat !

        foto T-E-S-L-A-uz-na-ACZ-serie

        T.E.S.L.A už na ACZ serie 18.05.2016  21:27

        « Re: Re: harmonika

        Ten zadok veľmi poslušný nebol, skoro na všetkých vozoch s riadenou poslednou nápravou časom pribudol nápis "Pozor vybočuje 1 m !" s namaľovanými šípkami do strán... [odkaz]
        • 00 Reagovat !

          foto pumpkin

          pumpkin 19.05.2016  10:43

          « Re: Re: Re: harmonika

          Keby také dvojdverové jazdili u nás na 39-ka, tak to asi človek vystúpi fakt až na konečnej. >:D S tým vybočovaním tuež pravda. Ja som raz zažil, že pri zjazde zo Staromestskej na nábrežie mu išiel zadok do šmyku a len tak tak to neoplieskal o zvodidlá. Ľudia sa vtedy dosť zľakli, ale už si nepamätám či bol sneh alebo len išiel rýchlo.
      • 00 Reagovat !

        foto wakantanka

        wakantanka 19.05.2016  09:53

        « Re: Re: harmonika

        Hlavne vďaka samotnej koncepcii mali tie Ikarusy hlavne v zime problém v kopcoch. Dodnes pamätám ako nás šofér nahnal všetkých cestujúcich do miest nad hnanú nápravu, aby sa vôbec vedel pohnúť zo zastávky v miernom stúpaní. >:D
        • 01 Reagovat !

          foto Barrichello

          Barrichello 19.05.2016  10:17

          « Re: Re: Re: harmonika

          Jenže Karosy s hnaným zadkem měli ještě větší problém, ty už na břece nevyjely ani to co Ikarus s prostřední hnanou nápravou >:D >:D
          Hlavně tenkrát když nebyla žádná elektronika typu ESp, TCS, ASR atd
          • 00 Reagovat !

            foto T-E-S-L-A-uz-na-ACZ-serie

            T.E.S.L.A už na ACZ serie 19.05.2016  22:45

            « Re: Re: Re: Re: harmonika

            Keby si nekecal... Kĺbový Ikarus mal problém v zime rozbehnúť sa aj na rovine, nie ešte zvládsť kopce - tam bola Karosa, ktorá mala "všetko vzadu" podstatne schopnejšia.
            • 00 Reagovat !

              foto Barrichello

              Barrichello 20.05.2016  23:02

              « Re: Re: Re: Re: Re: harmonika

              Tak to sme jezdili asi každej jiným Ikarusem, zdejší Ikarusy s motory RABA D-10 vyjely to , kde Karosy stály (mluvím o letech 96-99)
    • 00 Reagovat !

      foto Pekelna-Micinka

      Pekelná Micinka 18.05.2016  15:38

      « Re: harmonika

      Já ho měl moc rád. A nepohodlný mi rozhodně nepřipadal, jak píší v článku, ve srovnání s těma dnešníma troskama...
      S těma dveřma máš pravdu, byla to gilotina, a nemůžu zapomenout na náš pubertální výtlem, když si to jeden chlapík vyzkoušel a popoběh si pár kroků po zastávce s hlavou v autobusu, než na to řidič přišel a pustil ho. >:-[]
  • 11 Reagovat !

    foto Sky-for-everybody

    Sky for everybody 18.05.2016  09:00

    ERTÉÓČKO

    říkejte si co chcete, ale RTO je nejkrásnější bus, který byl kdy vyroben.
    • 11 Reagovat !

      foto J-W

      J@W 18.05.2016  09:07

      « Re: ERTÉÓČKO

      Co jsem se s ním najezdil do školy, občas nás nechal řidič sedět na předním sedadle.
      • 11 Reagovat !

        foto Sky-for-everybody

        Sky for everybody 18.05.2016  09:11

        « Re: Re: ERTÉÓČKO

        mám ho jako plastovou hračku na takové to kabelové dálkové ovládání. Vlastně pro mě je ten bus spojen vůbec s cestou... mimo východní blok, když nás odvezl "tam", ale už ne zpět :-) jojo, nostalgie...bylo mi sedm tehdy:)
        Prostě nejkrásnější bus ;-)
        • 21 Reagovat !

          foto J-W

          J@W 18.05.2016  09:24

          « Re: Re: Re: ERTÉÓČKO

          Hmm, tak to jsou pěkné přímo životní vzpomínky............ :yes:
          • 00 Reagovat !

            foto speedfred

            speedfred 18.05.2016  11:46

            « Re: Re: Re: Re: ERTÉÓČKO

            tak tak to sú spomienky,uhorka nás vozievala do školky a mala aj príves,tam bývala ale celkom "kosa" a vždy orosené okná
  • 12 Reagovat !

    foto Bubaq

    Bubaq 18.05.2016  09:11

    Nostalgie...

    ... jedna věc, druhá pak technická úroveň českých a maďarských autobusů ve srovnání s tehdejší Evropou. Stejně jako u osobáků... RTO se sníženým rámem byl "pokrok v mezích možností", byť jeho design dodnes zaujme. Ale technicky fakt nevyhovující už v době vzniku.
    Samostatnou kapitolou pak je Ikarus... Poslední povedený bus s touto značkou byl typ 66 (škoda, že ho pan Bureš neuvedl v tomto díle vzpomínek). Samo sebou nespolehlivý, ale technicky na výši.
    280 byl zjevný krok zpátky: namísto již tehdy moderní koncepce s opravdu sníženou podlahou přišel typ s neobvykle vysoko posazenou podlahou, s obrovskými koly. které samy o sobě symbolizovaly zaostalost celého zbytku autobusu. O motoru škoda mluvit, jen tatrovácké jej mohly porazit v hodnocení kouřivosti :-), s nedostatečným krouťákem a napojené na šílené převodovky. Řídit takový bus pak byla opravdová řehole, řidiči Ikarusů tak trochu záviděli řidičům Karos. O pohodlí pro cestující nemůže být vůbec řeč, vše od vlastností podvozku a pérování až po pachy a hluk uvnitř odkazovaly na to, že Ikarus 280 byl snad konstruován pro použití v Africe či Vietnamu. Říkat cololiv jiného o této řadě je jen čistá nostalgie, velmi nebezpečná, protože popírá skutečnost, že tehdejší státy nebyl schopny zajistit pro pracující adekvátní dopravní prostředky. Ani auta, ani autobusy. Brrrrrr, fuj, strašné!
    • 10 Reagovat !

      foto pumpkin

      pumpkin 18.05.2016  10:39

      « Nostalgie...

      Nesúhlasím. Posledné Ikarusy radu 400 boli podarené stroje, v polovici 90. rokov určite modernejšie ako Karosy, boli už aj nízkopodlažné verzie a s kvalitnými motormi MAN. V Bratislave o týždeň dojazdí posledný a treba povedať, že v takýchto náročných podmienkach bez poriadnej údržby a na zlých cestách, plus bez žiadnej generálky vydržať takmer 20 rokov je veľmi úctyhodný výkon.
      • 01 Reagovat !

        foto Bubaq

        Bubaq 18.05.2016  11:04

        « Re: Nostalgie...

        Možno si nečítal článok... venuje sa socialistickým busom... čtvorstovka prišla v 1993 jako prototyp, a áno, bola nízkopodlažná. Bol to typ 440, následovaný typom 405, čo bol krátky minibus, vtedy novinka (a velmi potrebná). Ale to je naozaj už moderná história, nie predmet tohto článku (60-70 roky).
        • 10 Reagovat !

          foto pumpkin

          pumpkin 18.05.2016  18:04

          « Re: Nostalgie...

          Ja tomu rozumiem, ale nič to nemení na tom, že "Samostatnou kapitolou pak je Ikarus... Poslední povedený bus s touto značkou byl typ 66" znie ako keby Ikarus už potom nikdy nič dobré nevyrobil.
    • 01 Reagovat !

      foto chytrak1

      chytrak1 18.05.2016  13:44

      « Re: Nostalgie...

      ćástečně nesouhlasím. V porovnání se západní evroppou byly vše zmíněné šunty, to bez diskuze. Ale jako cestující 80. léty byl pro mne ikarus výrazně pohodlnější než karosy (ŠM11), které byly neskutečně uřvané,drncavé ale i b731 byla subjektivně hlučnější. Koženková sedadla byla všude, ale tvarem byla rozhodně pohdlnější ta v ikarusu. Jen ta kouřivost ikarusu byla neskutečná to je pravda. Suma sumárum když se člověk vypravoval na meziměsto, tak vždy jel radši ikarusem, než aby přišel o uši v karose.

      Na druhou stranu bylo znát že je to z maďarska - do kopce to opravdu moice nejelo. :-)
      • 10 Reagovat !

        foto T-E-S-L-A-uz-na-ACZ-serie

        T.E.S.L.A už na ACZ serie 18.05.2016  21:15

        « Re: Re: Nostalgie...

        Nedá sa súhlasiť. Nič nepohodlnejšie, ako tvrdé, hladké, netvarované koženkové sedadlá v Ikarusoch, v žiadnom autobuse nebolo. Takisto boli Ikarusy výrazne hlučnejšie ako Karosy ŠM aj ako Karosy 731 a 732. Perličkou bol výfuk medzi nápravami na ľavej strane Ikarusu, nie že dymil, ale často vozidlo vo vedľajšom pruhu "obdaroval" dávkou nespálenej nafty...
        Diaľkové ŠD11 sú podľa mňa dodnes etalónom pohodlného cestovania, ak budeš mať šancu sa v ŠD odviezť, využi ju a pripomeň si staré časy - možno budeš prekvapený - voči mnohým dnešným kraksniam s tvrdým pružením a sedadlami natlačenými na seba v snahe o čo najväčšiu kapacitu autobusu to bola doslova limuzína.
        • 00 Reagovat !

          foto wakantanka

          wakantanka 19.05.2016  09:59

          « Re: Re: Re: Nostalgie...

          Potvrdzujem, tam kde Karosy objektívne čoto utlmili tak Ikarus len tvrdo búchal a netmil nič. Lepšie to bolo len keď bol narvaný na max. kapacitu a vtedy to aj začalo tlmiť. A čo sa hluku týka, môj subjektívny pocit bol že ŠD11 bola oproti 734 dokonca tichšia a mäkšia. Sedadlá boli oproti aj väčšine dnešných boli super pohodlné a priestranné.
          • 00 Reagovat !

            foto Barrichello

            Barrichello 19.05.2016  10:18

            « Re: Re: Re: Re: Nostalgie...

            S hlukem u nás problém nebyl, neby většinu toho co já odjezil v Ikarusu už byly ty s novými motory Raba.
            Horší bylo to topení, to byl masakr a taky ty dveře a zvonek >:D
            • 00 Reagovat !

              foto wakantanka

              wakantanka 21.05.2016  06:45

              « Re: Re: Re: Re: Re: Nostalgie...

              Topenie - v rannej špiške v zime problém nebol >:D natopili si ľudia sami. Horšie to bolo vyvetrať v letných mesiacoch. Taký máj či jún to bolo cestovanie za trest. >:D
    • 30 Reagovat !

      foto Pekelna-Micinka

      Pekelná Micinka 18.05.2016  15:47

      « Nostalgie...

      No jestli to nebude tím, že chtěli vyrobit něco, co bude umět projíždět i ty tankodromy tam, kde vázla stavba silnic. Pohodlí pro mě znamená hlavně dost prostoru, a to soudruzi uměli napříč všemi pozemními hromadnými prostředky. Zejména dnes je v tomto MHD tristní.
  • 32 Reagovat !

    foto Arese

    Arese 18.05.2016  10:47

    RTO for ever!

    RTÓčko už pro mě asi bude navždy nejkrásnějším busem. Jistě v tom hrají nemalou roli i mé vzpomínky na dětství, kdy jsem poslední kousky ještě zažil v běžném provozu MHD v jednom jihomoravském městě, kde jsem trávíval každé prázdniny. Dodnes si pamatuju úplně přesně tu atmosféru - v kabině řidič v modré uniformě ČSAD s placatou čepicí, sedící na malém sedadle nad obrovským na plocho posazením bílým volantem. Vedle něj se tyčila mohutná "hrobka" kryjící motor a na ní v malé ohrádce kasírtaška a kleštičky na děrování lístků. A na přístrojové desce pěkně uprostřed trůnily veliké ručičkové hodiny, vlevo vedle nich pak trčela mohutná páka motorové brzdy. Lidi nastoupili a pak se ozvalo typické zasyčení a dveře se s mohutným žuchnutím zavřely. Poté následoval další typícký zvuk - hromové zarachocení, jak řidič zařadil jedičku přes zuby (jina to ani nešlo). A pak už začala ta nádherná motorová symfonie, tvořená nezaměnitelným spojením chrochtavě-syčivého zvuku motoru a hučení převodovky. Tu postarší řiči ovládal vždy mistrovsky, s perfektním dvojitým vyšlapováním spojky a meziplyny... :-) :-) :-)
    P.S. Kloubový Ikarus jsem později občas okusil v Praze a už tehdy jsem na tento maďarský výtvor měl alergii - příšerná nahnědlá barva, smradlavá kabina s mizernými sedačkami, v kopcích zoufale slabý a neuvěřitelně uřvaný motor (cestující neslyšeli vlastního slova, ani když se bavili těsně u sebe) a ve zcela izolované kabince nešťastný řidič. Zdálo se mi, že se ten chudák snad uřadí k smrti. Jen co se po řadě těsně odstupňovaných převodů konečně vydrápal k trošku slušné rychlosti, už musel brzdit u další zastávky. A do táhlých pražských kopců se Ikarusu nechtělo vůbec. Zaplať bánbůh, že doby čabajek už jsou dávno pryč! Ošklivý autobus to ale rozhodně nebyl, škoda jen té hnusné barvy!
    • 00 Reagovat !

      foto T-E-S-L-A-uz-na-ACZ-serie

      T.E.S.L.A už na ACZ serie 18.05.2016  21:09

      « Re: RTO for ever!

      A škoda tej riadenej poslednej nápravy, až na sklonku života tohto typu ju vystriedala klasická tuhá s dvojmontážou. Potom sa už zadok v zákrutách tak nenakláňal a odstredivé sily boli minimálne v porovnaní so staršími typmi, kde bol pri rýchlejšom prejazde zákrut problém udržať sa na nohách, niekedy aj na krajnom sedadle...
  • 20 Reagovat !

    foto comper

    comper 18.05.2016  12:37

    AmerIkarus

    Zaujimavy clanok, mohli ste ale spomenut, ze ik280 sa licencne vyrabal v USA, i ked s miestnymi motormi, jeho foto je aj v galerii. Aj ked to nakoniec dopadlo neslavne slo o naozaj vynimocny pocin ktoremu tazko hladat obdobu.
  • 10 Reagovat !

    foto T-E-S-L-A-uz-na-ACZ-serie

    T.E.S.L.A už na ACZ serie 18.05.2016  21:02

    Trošku chaotický článok

    Článok mi príde stvorený trošku chaoticky - resp. predstavuje busy, ktoré nemali prakticky nič spoločné. Pripomína mi to 3 fakty vytrhnuté z kontextu. Evidentne to dával dokopy človek, čo sa tejto problematike nevenuje a informácie systematicky sťahoval z cudzích zdrojov. Dosvedčuje to aj galéria, na väčšine fotiek Ikarusu sú vozidlá vo vyhotoveniach, ktoré u nás vôbec nejazdili. Ten je, mimochodom, súčasníkom Karosy ŠD/ŠL/ŠM 11, v čase zavádzania kĺbových Ikarusov u nás už RTO končili, spoločnosť im okrem spomínanej typovej rady Karosa robili max. poľské licenčné vozy Jelcz, čo vlastne boli mierne modernizované Škody RTO.
    [odkaz]

    Neviem, či Junosť prevádzkovala nejaká organizácia v Čechách alebo na Slovensku. Osobne si nepamätám, že by som tento midibus niekedy na vlastné oči videl, poznám ho len z internetu asi ako väčšina. Má s ním niekto osobnú skúsenosť?

    Škoda RTO je legendou medzi autobusmi, minimálne v našich končinách. Tipujem, že keby niekto hľadal najkrajší autobus histórie, RTO bude najhorúcejším kandidátom. Zaujímavosťou, ktorú si každý nevšimne, je použitie zhodných okien vpredu aj v zadnom čele, čo konštruktéri dotiahli k dokonalosti u následníka (ŠD, ŠL, ŠM), kde použili prakticky zhodné celé predné aj zadné čelo karosérie.

    • 00 Reagovat !

      foto Barrichello

      Barrichello 19.05.2016  00:07

      « Trošku chaotický článok

      118 Junost ani jeho nástupci asi v čechách nikdy nebyli, krom vlády ho v sojuzu používala jen kGB a pro nějaké VIP zahraniční nvštěvy jako busík pro turisty, pak ještě sanitky samo.

      Ale ten minibus je natolik výrazný, že je prostě zajímavý a díky koncepci a motoru nemá moc konkurenci. Ale souhlasím že jako společník RTO a Ikarusu zrovna vhodný není, hodil by se do jiné kategorie.
      [odkaz]
    • 00 Reagovat !

      foto peterle

      peterle 19.05.2016  00:25

      « Re: Trošku chaotický článok

      Zaujímavé je aj, že "aerodynamické" predné svetlá RTO, boli od firmy Hella a až dokonca sa dovážali zo západného Nemecka. Poľské licenčné Jelczy mali svetlá obyčajné, trčiace z karosérie.
  • 00 Reagovat !

    foto peterle

    peterle 19.05.2016  00:20

    Film z roku 1967 o ceste Zil 118 na výstavu autobusov v Nice

    12:45 vidieť luxusnú Karosu ŠD bez stĺpika v prednom okne.

    [odkaz]
    • 00 Reagovat !

      foto T-E-S-L-A-uz-na-ACZ-serie

      T.E.S.L.A už na ACZ serie 19.05.2016  10:47

      « Re: Film z roku 1967 o ceste Zil 118 na výstavu autobusov v Nice

      Áno, niekoľko kusov bolo vyrobených s veľkým čelným sklom bez stĺpika a nejaké prototypy s rovnakým sklom ale výstuhou v strede. Ale nakoniec sa pre problémy pri výrobe takého veľkého panoramatického skla prešlo na delené sklá so stĺpikom.
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!







Blesk.cz

Na novém iPadu Pro konečně můžete sledovat i HDR filmy, má to ale háček

Na novém iPadu Pro konečně můžete sledovat i HDR…

Apple na zářijové konferenci kladl velký důraz na technologickou vlnu 4K a HDR, kterou začíná aktivně chytat a…

Parašutista na letenském Dni armády dopadl mezi diváky. Zranil tři lidi včetně dítěte

Parašutista na letenském Dni armády dopadl mezi…

Den armády na Letné přilákal od rána stovky návštěvníků. Někteří z nich na něj ale nebudou vzpomínat v dobrém -…

 

iSport.cz

Sevilla přišla o neporazitelnost, Atlético ji porazilo a je druhé v lize

Sevilla přišla o neporazitelnost, Atlético ji…

Ve šlágru šestého kola španělské ligy fotbalisté Atlética Madrid porazili 2:0 Sevillu a posunuli se na druhé…

Jílek o vzestupu Olomouce i Hřebíkovi: Setkání s ním bylo zásadní

Jílek o vzestupu Olomouce i Hřebíkovi: Setkání s ním…

Jeho jméno začíná na prvoligové scéně budit pozornost. Václav Jílek sice byl u loňského sestupu olomoucké Sigmy,…

 

Reflex.cz

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

„Marino, slyšíte mne? Přijedete pro nás?“ snažím se z Moskvy dovolat do kláštera na Solovecké ostrovy…

Parašutista na Dnu armády v Praze nezvládl přistání. Dopadl mezi diváky a jednoho zranil

Parašutista na Dnu armády v Praze nezvládl přistání.…

Při závěrečném seskoku osmi parašutistů na Dnu armády na pražské Letné se jeden z nich netrefil do určeného…