40 let BMW M: Ze závodních tratí k dieselovým SUV
Divize M GmbH mnichovské automobilky BMW letos slaví čtyřicetiny, byla totiž založena v roce 1972. Za čtyřicet let své existence si tato divize získala mnohé fanoušky díky sportovním vozům, které vyprodukovala.
V současnosti se však místo sporťáků diskutuje nad tím, že se M GmbH podepsala pod SUV X5 M a X6 M, a co víc, že se logo M nově objevuje i na BMW s naftovými motory.
Začalo to supersportem M1
Hlavním úkolem BMW Motorsport GmbH v jejích začátcích byla stavba automobilů pro závodní účely, divize se ale měla zabývat i vývojem silničních aut, které by se prodávaly v malých sériích.
Prvním prodávaným vozem s logem M se stal v roce 1978 supersport BMW M1, s jehož vývojem zpočátku pomáhali i konstruktéři z italské automobilky Lamborghini. Dvoumístný vůz byl poháněn uprostřed uloženým řadovým šestiválcem o výkonu 204 kW (277 k). Sériová výroba M1 probíhala do roku 1981, za tu dobu bylo vyrobeno 445 exemplářů tohoto auta.
Rok po uvedení M1 následovalo BMW M535i, které se dá považovat za předchůdce první M5. Automobil, někdy přezdívaný jako vlk v rouchu beránčím, byl poháněn 3,5litrovým řadovým šestiválcem s dvouventilovou technikou a elektronickým vstřikováním o výkonu 161 kW. Oproti běžným verzím tehdejší řady 5 (E12) dostalo emko větší spoilery, sedadla Recaro, skryty zůstaly kratší převody, diferenciál s omezenou svorností a větší brzdy. Vedení M GmbH nedávno prohlásilo, že vozy z nové produktové řady BMW M Performance Automobiles mají navázat právě na M535i.
První M5 (E28) přišla v roce 1985, kdy se stala nejrychlejším sedanem světa své doby. Podle tehdejšího vyjádření vedení divize byl hlavním cílem M GmbH vytvářet výkonné automobily, které jsou vhodné pro každodenní použití, mají fascinovat svým diskrétním vzhledem a používají techniku inspirovanou závodními vozy.
Přichází první M3, rozšíření modelové řady
Na počátku osmdesátých let nabídku rozšiřuje luxusní GT M635CSi s 3,5litrovým šestiválcem o výkonu až 213 kW. Automobil byl v Severní Americe prodáván už s označením M6.
V roce 1986 byla představena dnes již legendární první generace BMW M3 (E30). Automobil používal čtyřválec, který disponoval výkonem až 147 kW (200 k). Automobil byl velice oblíbený, vzniklo zhruba 17 tisíc exemplářů.
V průběhu devadesátých let se nabídka vozů s logem M postupně rozšiřuje. Vedle nových generací M3 a M5 přichází i M Coupe a M Roadster. Divize také pomáhá s vývojem BMW 850CSi, které bylo poháněno 5,6litrovým vidlicovým dvanáctiválcem o výkonu 279 kW (380 k). Vzniknout měla i silnější verze M8, konkurující vozům Ferrari, BMW ale nakonec dospělo k názoru, že by o takový automobil neměli zákazníci zájem. Vyroben byl tak pouze prototyp tohoto automobilu.
V roce 1993 také dochází k přejmenování z BMW Motorsport GmbH na BMW M GmbH.
X5 M/X6 M a přechod k přeplňování
Vedle dřívějšího rozšíření nabídky o M-pakety pro běžná BMW se M GmbH vrhlo i na úpravu SUV, výsledkem byla v roce 2009 dvojice X5 M a X6 M. Vozy zbořily některá tabu spojená s touto divizí, obě SUV používají šestistupňovou automatickou převodovku, a co víc, jejích výkon je přenášen na všechna čtyři kola pomocí systému xDrive.
Kvůli snížení emisí a spotřeby paliva také oba vozy nepoužily vysokootáčkový atmosférický motor, nýbrž přeplňovaný 4,4litrový vidlicový osmiválec nazvaný M TwinPower Turbo, který dosahuje výkonu 408 kW. O něco silnější provedení tohoto agregátu se objevuje i v současné M5.
Přeplňované motory následovaly i v ostatních BMW s logem M. Model 1 M Coupé používá třílitrový řadový šestiválec s označením M TwinPower Turbo s 250 kW, aktuální M5 má zase pod kapotou turbodmychadlem twin-scroll přeplňovaný 4,4litrový vidlicový osmiválec, tentokrát o výkonu 412 kW. Předchozí M5 přitom poháněl atmosférický desetiválec.
Řadový vznětový šestiválec pro M550d xDrive a X5/X6 M50d
Zatím posledním počinem divize M GmbH je vytvoření nové produktové řady BMW M Performance Automobiles. Pod její hlavičkou budou jako první nabízeny modely M550d xDrive a X5/X6 M50d, které spojuje třílitrový vznětový šestiválec s třemi turbodmychadly o výkonu 280 kW (381 k).
Podle Friedricha Nitschkeho, prezidenta divize M GmbH jsou cílovými zákazníky této řady takoví řidiči, kteří chtějí od svého automobilu více emocí a vyšší výkon, ale zároveň se nechtějí vzdát jeho každodenní použitelnosti.
Myšlenka turbodieselu s logem M není tak nová, jak se na první pohled zdá. Již v roce 2007 se vedení divize k úpravě vznětového motoru nestavělo odmítavě. V tehdejším prohlášení vedení divize uvedlo, že jsou pro M GmbH důležité vysoké otáčky motoru, které dieselové jednotky neumí nabídnout.
V letošním roce se vedle produktů BMW M Performance Automobiles můžeme těšit i na novou generaci BMW M6.
Divize také i nadále zvažuje výrobu supersportu, kterým by se vrátila ke svým kořenům. Pokud by však vedení BMW dalo nástupci M1 zelenou, ve výrobě se takový vůz podle loňského vyjádření šéfa M GmbH neobjeví dříve než v roce 2016.