Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: 40 let vozů Volkswagen s pohonem všech kol: Čtyřka v označení i věku

Prvním VW s technikou 4x4 byl v roce 1975 model Bus T2. Jak se pohon obou náprav ve spojení s touto značkou měnil během dlouhých 40 let?
Zpět na článek
14. 9. 2015 16:12
Fajn článek ...
...ale drobné připomínky by se našly. Například u tvrzení že viskózní spojka potřebuje volnoběžku - ta byla nutná pouze u T2 s trvale poháněným zadkem, kvůli delší dráze předních kol v zatáčkách. Pokud je trvale poháněnou nápravou ta přední a připojovanou zadní jako u Golfu syncro apod. volnoběžka není potřebná. Naopak její absence má výhodu že pohon 4x4 funguje i při brzdění a couvání

Jinak je samozřejmě velká škoda že skvělý trvalý pohon s Torsenem u Passatu B5 musel skončit a byl u následných modelů kvůli umístění motoru napříč nahrazený Haldexem. Haldex je výrobně dražší, mnohem složitější, neobejde se bez elektroniky, vyžaduje údržbu a hlavně je funkčně horší. Holt taková je doba ...
Rozbalit vlákno
2
14. 9. 2015 19:16
Re: Fajn článek ...
Torsen musel ustupit asi najma koli tlaku na znizovanie spotreby. Ono 4-kolky so samosvornymi diferencialmi (a je jedno ci ide o snekovy Torsen, alebo viskozny Ferguson) maju v medzinapravovom diferenciali dost velke straty pri kazdej jazde v zakrute. Pomoze len odpojit (docasne) jednu napravu. A ked uz sa tam da spojka, nemusi sa davat aj medzinapravovy diferencial (najma nie samosvorny)...

Samozrejme Audi Quattro s medzinapravovym torsenom, tak to je legenda. Dnes ho ma z beznych aut napriklad BRZ/GT86 (pochopitelne len na naprave, nie su to 4-kolky)...
14. 9. 2015 20:58
Re: Fajn článek ...
Teddy: Torsen klade odpor především při rozdílu momentů. Při pouhém rovnoměrném zatížení to až tak zásadní není. Pokud žádné kolo neprokluzuje, je i vzájemný rozdíl v otáčkách minimální a šneková soukolí v Torsenu se protáčeji téměř volně bez větších ztrát. Takže tvé vysvětlení mi nepřijde moc reálné

Já jsem přesvědčený, že Haldex je u příčného motoru proto, aby byl zadek co nejdéle odpojený kvůli dvěma pravoúhlým převodům zadního pohonu u motoru napříč. Ty jsou hodně ztrátové oproti přímému pohonu předku. Podélný motor takový problém nemá, takže všechny podélné motory bez problémů nadále spolupracují s fulltime pohonem a žádný Haldex nepotřebují. Kdyby v Passatu zůstal podélný motor, taky by Haldex neměl podobně jako A4
14. 9. 2015 23:53
Pěkný článek
Moc pěkný článek.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
17. 9. 2015 14:03
volnoběžka
A není volnoběžka u viskosní spojky potřeba kvůli funkci ABS? Torsen je fajn, ale Haldex je podle mě také dobrý systém.
Rozbalit vlákno
0