7.4. 2013 Petr Dalecký Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

60 let radiální pneumatiky Michelin pro nákladní vozidla: Převratný patent

 

Rok po skončení druhé světové války dostal Michelin ochrannou známku na radiální pneumatiku. Byl to výsledek více než desetiletého vývoje.

V první polovině minulého století zaznamenala mobilita na celém světě mimořádný nárůst. To se také stalo díky diagonální pneumatice, která ale měla kvůli konstrukci určitá omezení. Výrobci automobilů si byli velmi dobře vědomi nízké odolnosti diagonálního obutí proti vysokým rychlostem a velkému teplu, které za jízdy vznikalo v bočnicích plášťů. Také její životnost a celkovou spolehlivost bylo stále možné vylepšovat, protože se mnoho vozidel stávalo občas nepojízdnými právě vinou nehod spojených s pneumatikami.

Před osmdesáti roky

Ve třicátých letech jeden z vývojářů Michelinu Marius Mignol navrhl koncept pneumatiky, jejíž bočnice byly nahrazeny radiálními kovovými vlákny, mezi nimiž se nacházely široké mezery. Díky této velmi neobvyklé architektuře byl tento prototyp interně známý pod názvem fly casing. Testy a měření potvrdily, že se dezén pneumatiky nezahříval, zatímco pohyby diagonálních vrstev běžného pláště generovaly právě většinu tepla v bočnicích. Michelin byl přesvědčen, že radiální pneumatiku čeká skvělá budoucnost.

Výzkum této technologie tajně pokračoval i v okupované Francii během druhé světové války a 4. června 1946 byl zaregistrován patent na radiální pneumatiku X. Již za pár let zmíněná koncepce jasně dokázala své kvality.

Začátky na závodní dráze

Lancia Aurelia B20 se v roce 1951 stala prvním sériově vyráběným automobilem vybaveným oslavovanou radiální pneumatikou Michelin v originální výbavě. Lancia a nové radiálky Michelin obratem potvrdily důvěryhodnost, když ve stejném roce získaly společně významné vítězství v kategorii dvoulitrů v závodě 24 hodin Le Mans. Nicméně aby bylo možné maximálně využít výhody nabízené radiální pneumatikou, bylo rozhodnuto o tom, že bude účelově vyvinuto vozidlo s technologií running gear, díky které bude moci pneumatika plně projevit všechny kvality. K tomu došlo v roce 1955, kdy byl na trh uveden vůz Citroën DS a radiální pneumatika se vydala na úspěšné tažení po Francii. Mezinárodní vývoj začal nabírat na rychlosti o deset let později, přesněji v roce 1966, kdy si společnost Ford Motor, nespokojená se svými pneumatikami, které testovala pro nový vůz Lincoln Continental Mark III, vybrala plášť Michelin X jako originální výbavu. A zbytek je již historií.

Radiální pro nákladní auta

V roce 1952 Michelin uvedením první radiální pneumatiky pro nákladní auto mobily zcela změnil dopravní průmysl. Poté následovala v roce 1959 premiérové radiální obutí pro zemní stroje. V roce 1981 francouzský výrobce vytvořil také první radiální plášť pro letadla a poté následovala v roce 1984 premiérová radiální plášť pro motocykly, původně vyvinutá pro závodní kola. Francouzský výrobce rychle přenesl technologii na silniční obutí a představil v roce 1987 řadu A59X/M59X. Tato pneumatika se stala synonymem pro nové srovnávací standardy přilnavosti na silnici.

Rozmach automobilismu

V desetiletí, které následoval po skončení 2. světové války, se znovu obnovoval celý svět a potřeba mobility rostla exponenciální řadou. Silniční doprava ve Francii rostla. V roce 1950 jezdilo na pouhých 2500 kilometrech silnic více než 2500 vozidel denně. Takovou hustotu dopravy bylo možné pozorovat i na 6300 km silnic v roce 1955 a 13 200 kilometrech v roce 1960.

Konzumní společnost se nacházela v období svého růstu a bylo třeba přepravovat stále více zboží, ale také lidí. Cílem veřejné dopravy není jen přemístit více pasažérů, ale také transportovat je rychleji a bezpečněji. To představovalo velkou výzvu nejen pro vozidla samotná a zejména autobusy, ale také jejich pneumatiky. Například průměrná vzdálenost, kterou ujel každodenně autobus, který byl součástí systému veřejné dopravy v Bordeaux, vzrostla z 98 km v roce 1938 na 155 km v roce 1950 a na 169 km v roce 1961. Ve stejné době se autobusy také staly větší – průměrný počet sedadel vzrostl z 24 v roce 1934 na 39 v roce 1950 a 43 v roce 1961.

Byl to právě poválečný vývoj, který zdůraznil hodnotu radiální pneumatiky X pro provozovatele autobusů a nákladních automobilů. Toto obutí přináší celou řadu výhod, které jim umožnily jasně zvýšit ziskovost. V porovnání s běžnou diagonální pneumatikou přineslo obutí X Radial zejména mimořádnou přilnavost na silnici, delší životnost, více komfortu, nižší valivý odpor a menší nároky na palivo.

PODÍL RADIÁLNÍCH PNEUMATIK (2011)
Oblast Podíl (%)
Západní Evropa 100
Japonsko a Jižní Korea 98
Severní Amerika 97
Čína 80
Jižní Amerika 74
Afrika a Indie 43
Rusko 43
Jihovýchodní Asie 33
Celý svět 73

Dopravci a radiální pneu

Michelin nabídl celé řadě spedičních firem příležitost otestovat radiální pneumatiku X a porovnat ji s diagonální v podmínkách reálného používání. Jeden z těchto testů byl proveden 17. a 22. prosince 1962 a spočíval v jízdě dvou nákladních automobilů Berliet TLM10 naložených téměř 40 kubickými metry nákladu po trase přibližně 435 km dlouhé směrem k Paříži. Jeden nákladní vůz byl vybavený běžnými diagonálními pneumatikami a druhý novými radiálkami.

Berliet s běžnými pneumatikami spotřeboval na cestě tam 212,95 litru paliva, zatímco druhý, vybavený pneumatikami X Radial, spotřeboval pouze 175,9 litru. I na zpáteční cestě byl tento rozdíl poměrně zásadní: 211,05 l versus 190,1 l. Celkově se spotřeba paliva snížila o 6,76 litru na 100 km, což představuje úsporu ve výši 13,87 % u pneumatik X Radial v porovnání s běžným diagonálním obutím.

Řidiči kamionů potvrdili, že by dali přednost radiální pneumatice X Radial, protože nabízela jasně mimořádné pohodlí a skvělé držení na silnici plus další benefity. Například Berliet vybavený radiálkami Michelin X byl schopen vyjet do určitých kopců na trojku, zatímco jeho protějšek s běžnými diagonálními plášti měl problémy vyjet stejný strmý kopec na dvojku.

Reklamní strategie

Počátkem padesátých let byl již Michelin celosvětovou společností, která vyráběla a distribuovala pneumatiky v mnoha zemích. Před rokem 1950 měl provozy po celé Evropě, v Severní Americe, Argentině a Vietnamu. Panáček Michelin Bibendum byl již dobře známým maskotem a používal se v hojné míře při reklamních akcích značky. Identické testy uživatelů, které probíhaly ve Francii, byly prováděny také v dalších zemích. Vždy bylo cílem přesvědčit potenciální uživatele na základě jimi prověřených faktů o mimořádnosti pneumatik Michelin při použití v normálních podmínkách. V Itálii například série 57 testů, do nichž se zapojilo 3794 účastníků s celkovým nájezdem 6582 km, prokázala snížení spotřeby o 9,6 procenta u radiální pneumatiky X.

Od počátku Michelin vždy připravoval silné, atraktivní reklamní kampaně, například 1901 plakátů s heslem Nunc est Bibendum – “Pneumatiky Michelin vpíjejí (absorbují) překážky.” Přínosy radiálních plášťů Michelin X byly představovány na reklamních plakátech po celém světě v arabštině, finštině, vlámštině, angličtině, portugalštině, španělštině, němčině i mnoha dalších jazycích a podporovaly šíření povědomí o značce Michelin.

Panáček Michelin, který byl zvolen nejlepším logem 20. století, získal v roce 2011 další uznání, když se dostal mezi nejslavnější značky světa na Advertising Walk of Fame na Madison Avenue v New Yorku.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery

Správa sociálního zabezpečení obstavila jeden účet…

Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock

Ano, určitě vám babička říkávala, že na každém šprochu je…

 

Štítky Profi Pneu

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

 





 
Honker: Znáte polský Land Rover? Jako nástupce UAZu 469 slouží dodnes

Honker: Znáte polský Land Rover? Jako nástupce UAZu 469 slouží dodnes

Včera

I Poláci mají svůj drsný offroad ve stylu Land Roveru Defender či Mercedesu G. Vyrábět se začal na konci osmdesátých let.




Blesk.cz

EU se rozroste o dva nové členy? Eurokomisař ukázal na Srbsko a Černou Horu

EU se rozroste o dva nové členy? Eurokomisař ukázal…

Srbsko a Černá Hora budou pravděpodobně příštími státy, které se stanou členy Evropské unie. Řekl to komisař pro…

Zahřejte se jídlem! 4 recepty na teplé mňamky, po kterých se budete olizovat

Zahřejte se jídlem! 4 recepty na teplé mňamky, po…

Nejlepší je prohřát se zevnitř a nemusí to být jen horký čaj či grot, co vás dokáže zahřát. Máme pro vás čtyři…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

SESTŘIH: Dortmund jen remizoval na Herthě, Darida nastoupil v závěru

SESTŘIH: Dortmund jen remizoval na Herthě, Darida…

Záložník Vladimír Darida nastoupil poprvé od říjnového zranění kolena a následné operaci na pár minut za Herthu,…

 

Reflex.cz

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8 kryptoměn. O měnách zpívají samé dívky

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8…

Osm japonských dívek pod jménem Kasocuka Šojo je skutečným unikátem. Každá členka reprezentuje jednu z kryptoměn…

Babiš a Faltýnek byli vydáni k trestnímu stíhání. Premiér ale zaskočil sněmovnu skandálním výrokem

Babiš a Faltýnek byli vydáni k trestnímu stíhání.…

Policie bude pokračovat ve stíhání premiéra Andreje Babiše a prvního místopředsedy strany ANO Jaroslava Faltýnka…