Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

60 let radiální pneumatiky Michelin pro nákladní vozidla: Převratný patent

Petr Dalecký
Diskuze (1)
Rok po skončení druhé světové války dostal Michelin ochrannou známku na radiální pneumatiku. Byl to výsledek více než desetiletého vývoje.

V první polovině minulého století zaznamenala mobilita na celém světě mimořádný nárůst. To se také stalo díky diagonální pneumatice, která ale měla kvůli konstrukci určitá omezení. Výrobci automobilů si byli velmi dobře vědomi nízké odolnosti diagonálního obutí proti vysokým rychlostem a velkému teplu, které za jízdy vznikalo v bočnicích plášťů. Také její životnost a celkovou spolehlivost bylo stále možné vylepšovat, protože se mnoho vozidel stávalo občas nepojízdnými právě vinou nehod spojených s pneumatikami.

Před osmdesáti roky

Ve třicátých letech jeden z vývojářů Michelinu Marius Mignol navrhl koncept pneumatiky, jejíž bočnice byly nahrazeny radiálními kovovými vlákny, mezi nimiž se nacházely široké mezery. Díky této velmi neobvyklé architektuře byl tento prototyp interně známý pod názvem fly casing. Testy a měření potvrdily, že se dezén pneumatiky nezahříval, zatímco pohyby diagonálních vrstev běžného pláště generovaly právě většinu tepla v bočnicích. Michelin byl přesvědčen, že radiální pneumatiku čeká skvělá budoucnost.

Výzkum této technologie tajně pokračoval i v okupované Francii během druhé světové války a 4. června 1946 byl zaregistrován patent na radiální pneumatiku X. Již za pár let zmíněná koncepce jasně dokázala své kvality.

Začátky na závodní dráze

Lancia Aurelia B20 se v roce 1951 stala prvním sériově vyráběným automobilem vybaveným oslavovanou radiální pneumatikou Michelin v originální

výbavě. Lancia a nové radiálky Michelin obratem potvrdily důvěryhodnost, když ve stejném roce získaly společně významné vítězství v kategorii dvoulitrů v závodě 24 hodin Le Mans. Nicméně aby bylo možné maximálně využít výhody nabízené radiální pneumatikou, bylo rozhodnuto o tom, že bude účelově vyvinuto vozidlo s technologií running gear, díky které bude moci pneumatika plně projevit všechny kvality. K tomu došlo v roce 1955, kdy byl na trh uveden vůz Citroën DS a radiální pneumatika se vydala na úspěšné tažení po Francii. Mezinárodní vývoj začal nabírat na rychlosti o deset let později, přesněji v roce 1966, kdy si společnost Ford Motor, nespokojená se svými pneumatikami, které testovala pro nový vůz Lincoln Continental Mark III, vybrala plášť Michelin X jako originální výbavu. A zbytek je již historií.

Radiální pro nákladní auta

V roce 1952 Michelin uvedením první radiální pneumatiky pro nákladní auto mobily zcela změnil dopravní průmysl. Poté následovala v roce 1959 premiérové radiální obutí pro zemní stroje. V roce 1981 francouzský výrobce vytvořil také první radiální plášť pro letadla a poté následovala v roce 1984 premiérová radiální plášť pro motocykly, původně vyvinutá pro závodní kola. Francouzský výrobce rychle přenesl technologii na silniční obutí a představil v roce 1987 řadu A59X/M59X. Tato pneumatika se stala synonymem pro nové srovnávací standardy přilnavosti na silnici.

Rozmach automobilismu

V desetiletí, které následoval po skončení 2. světové války, se znovu obnovoval celý svět a potřeba mobility rostla exponenciální řadou. Silniční doprava ve Francii rostla. V roce 1950 jezdilo na pouhých 2500 kilometrech silnic více než 2500 vozidel denně. Takovou hustotu dopravy bylo možné pozorovat i na 6300 km silnic v roce 1955 a 13 200 kilometrech v roce 1960.

Konzumní společnost se nacházela v období svého růstu a bylo třeba přepravovat stále více zboží, ale také lidí. Cílem veřejné dopravy není jen přemístit více pasažérů, ale také transportovat je rychleji a bezpečněji. To představovalo velkou výzvu nejen pro vozidla samotná a zejména autobusy, ale také jejich pneumatiky. Například průměrná vzdálenost, kterou ujel každodenně autobus, který byl součástí systému veřejné dopravy v Bordeaux, vzrostla z 98 km v roce 1938 na 155 km v roce 1950 a na 169 km v roce 1961. Ve stejné době se autobusy také staly větší – průměrný počet sedadel vzrostl z 24 v roce 1934 na 39 v roce 1950 a 43 v roce 1961.

Byl to právě poválečný vývoj, který zdůraznil hodnotu radiální pneumatiky X pro provozovatele autobusů a nákladních automobilů. Toto obutí přináší

celou řadu výhod, které jim umožnily jasně zvýšit ziskovost. V porovnání s běžnou diagonální pneumatikou přineslo obutí X Radial zejména mimořádnou přilnavost na silnici, delší životnost, více komfortu, nižší valivý odpor a menší nároky na palivo.

PODÍL RADIÁLNÍCH PNEUMATIK (2011)
Oblast Podíl (%)
Západní Evropa 100
Japonsko a Jižní Korea 98
Severní Amerika 97
Čína 80
Jižní Amerika 74
Afrika a Indie 43
Rusko 43
Jihovýchodní Asie 33
Celý svět 73

Dopravci a radiální pneu

Michelin nabídl celé řadě spedičních firem příležitost otestovat radiální pneumatiku X a porovnat ji s diagonální v podmínkách reálného používání. Jeden z těchto testů byl proveden 17. a 22. prosince 1962 a spočíval v jízdě dvou nákladních automobilů Berliet TLM10 naložených téměř 40 kubickými metry nákladu po trase přibližně 435 km dlouhé směrem k Paříži. Jeden nákladní vůz byl vybavený běžnými diagonálními pneumatikami

a druhý novými radiálkami.

Berliet s běžnými pneumatikami spotřeboval na cestě tam 212,95 litru paliva, zatímco druhý, vybavený pneumatikami X Radial, spotřeboval pouze 175,9 litru. I na zpáteční cestě byl tento rozdíl poměrně zásadní: 211,05 l versus 190,1 l. Celkově se spotřeba paliva snížila o 6,76 litru na 100 km, což představuje úsporu ve výši 13,87 % u pneumatik X Radial v porovnání s běžným diagonálním obutím.

Řidiči kamionů potvrdili, že by dali přednost radiální pneumatice X Radial, protože nabízela jasně mimořádné pohodlí a skvělé držení na silnici plus další benefity. Například Berliet vybavený radiálkami Michelin X byl schopen vyjet do určitých kopců na trojku, zatímco jeho protějšek s běžnými diagonálními plášti měl problémy vyjet stejný strmý kopec na dvojku.

Reklamní strategie

Počátkem padesátých let byl již Michelin celosvětovou společností, která vyráběla a distribuovala pneumatiky v mnoha zemích. Před rokem 1950

měl provozy po celé Evropě, v Severní Americe, Argentině a Vietnamu. Panáček Michelin Bibendum byl již dobře známým maskotem a používal se v hojné míře při reklamních akcích značky. Identické testy uživatelů, které probíhaly ve Francii, byly prováděny také v dalších zemích. Vždy bylo cílem přesvědčit potenciální uživatele na základě jimi prověřených faktů o mimořádnosti pneumatik Michelin při použití v normálních podmínkách. V Itálii například série 57 testů, do nichž se zapojilo 3794 účastníků s celkovým nájezdem 6582 km, prokázala snížení spotřeby o 9,6 procenta u radiální pneumatiky X.

Od počátku Michelin vždy připravoval silné, atraktivní reklamní kampaně, například 1901 plakátů s heslem Nunc est Bibendum – “Pneumatiky Michelin vpíjejí (absorbují) překážky.” Přínosy radiálních plášťů Michelin X byly představovány na reklamních plakátech po celém světě v arabštině, finštině, vlámštině, angličtině, portugalštině, španělštině, němčině i mnoha dalších jazycích a podporovaly šíření povědomí o značce Michelin.

Panáček Michelin, který byl zvolen nejlepším logem 20. století, získal v roce 2011 další uznání, když se dostal mezi nejslavnější značky světa na Advertising Walk of Fame na Madison Avenue v New Yorku.

Petr Dalecký
Diskuze (1)
Avatar - Jaros71
7. 4. 2013 15:34
Michelin je 1*
Pokud mohu používám výhradně Michelinky..letní i zimní.
Jsou téměř vždy nejlepší.
Hlavně životnost proti konkurenci je vyšší o 25 až 50%..!!! :yes: :yes: :yes: :yes:
Jen tak dál. :-)