Ještě letos má přijít do prodeje první létající auto ze Slovenska, slibuje firma AeroMobil, která již tento měsíc svůj model s hybridním pohonem předvede potenciálním zákazníkům a investorům.
tak to zas nie, aj na vzlet potrebuje rýchlosť. Nepoznám parametre, ale tie zadné kolesá sú v poho na 100. Ale samo je to v prvom rade lietadlo, s ktorým sa môžeš doterigať do hotela alebo do bytu. Aj keby si tých 30 km Išiel 60 km/h, stále je to super. To nikto nebude trepať na grosglokner.
Nevím proč by měla být zadní kolečka k smíchu, jsou zřejmě zcela odpovídající velice nízké (letadlu a nikoliv autu odpovídající) hmotnosti. Stabilitu navíc podpoří i megarozvor a zadní megarozchod.
Mně se teda více líbí to holandské "auto" na bázi vírníku...
Nic ve zlým, at si chalani vyrábí co chcú, já bych radši něco dostupnýho, spolehlivýho apod.
Před deseti lety nebo dneska furt stejný nepoužitelný "baterky".
sú v časovej tiesni, už sa aj hádali a mali problém s peniazmi. Konkurencia veľkých hráčov sa zobudila a majú jedinú možnosť - byť prví, preto ponáhľajú. Podľa mňa sú schopní akurát prijímať predbežné objednávky, reálny sériový stroj je ďaleko. A ten pád neveští nič dobré pre vyhliadky. Hrajú vabank.
Teraz budeme všetci happy. Je fajn, že máme takého šikovného človeka, ktorý vymyslí projekt a dotiahne ho do konca, na druhej strane je toto auto skrížené s autom nezmysel. Tak či tak vzlet a pristánie bude možné len na letisku. Letovými vlastnosťami sa veľmi chváliť nemôže, trochu silnejší vietor s tým riadne zavrtí. Výkony možno so všetkou úctou označiť za minimálne.Na ceste pripomína mastodonta, manévrovateľnosť slabá, o bezpečnosti radšej nehovoriť. O priestore alebo pohodlní už vôbec nie.
Napriek kasaniu sa, aký je to úžasný stroj, zrejme bude a ostane len hračkou bohatých.
Naviac ostal s tým Klein sám, jeho spoločník dal totiž od projektu ruky preč. Asi na to mal dôvod. Do projektu sa zapojil istý pán Hessel. Tým pádom je to v hajlzli. Vyžírka, permanentne ťahajúca peniaze zo štátu, sponzorov či fondov. Projekt tým pádom stratil aj ten zbytok sympatií, ktoré za tú kopu práce a vytrvalosti odo mňa mal.
samozrejme že je to pre bohatých... čo ste čakali že si to kúpite miesto svojich Felicií? Boháč ktorý má všetko len ten čas si nevie kúpiť si to zadováži veľmi rád. Priletíš na malé letisko a presunieš sa kam chceš - napríklad k zaparkovanému rolsu. Podstatné je pre nich vyhnúť sa zápcham a pritom nebyť odkázaný na malé lietadlo ale byť sebestačný. Videl som reportáž kde boháči z arabských krajín boli nadšení.
A co bys prosímpěkně čekal, že bude létající auto jinýho, než hračka pro pár vyvolených? Co je na tom za tragédii, že tim nebudou lítat dělňasové na stavbu, jo?
Pokud tam na tebe čeká auto, tak můžeš použít konvenčnější letadlo. Normálně jsou letadla téhle kategorie považována za sportovní náčiní, ne za dopravní prostředek. A existují také vrtulníky. Takový Cabri G2 stával kolem 280 tisíc €. To by mělo být v podobné cenové relaci (na webu píší, že to má stát několik set tisíc euro). A má plnohodnotnou certifikaci (tedy dle CS-27). Je určený pro výcvik, ale když jsi chudý boháč a nemůžeš si dovolit něco lepšího, tak také poslouží. Hlavně v zemích, kde nepotřebuješ souhlas úřadů k přistání na soukromém pozemku.
Tohle má hodnotu ve chvíli, kdy chceš přistát na malém letišti uprostřed ničeho, kde si auto nepůjčíš. Ale nevím, jestli ten kompromis za to stojí. U větších letišť si pak musíš dát pozor na to, aby tě vůbec pustili dovnitř.
Osobne by som videl vyuzitie v doprave vo vnutrozemi USA a Australie alebo medzi ostrovmi napr. v Chorvatsku alebo Grecku vdaka stabilnemu pocasiu. Vsade kde je stabilne pocasie a dost priestoru na pristatie. A sucasne slaba, alebo ziadna cetna siet.
V nasich klimatickych podmienkach je to na serioznu dopravu nepozutielne rovnako ako male sportove lietadla. Nepoleti to v silnom vetre, hmle, snezeni, burke atd. A ani vjazd do mesta nebude vyhra.
US jsou v tomhle dobré místo. Mají benevolentní regulaci letectví a jednoduchý vzdušný prostor, kde je radost létat VFR. Díky tomu, že je to takový ráj pro piloty, je ale také menší potřeba něčeho podobného. Do téhle kategorie letadel typicky chodí piloti, kteří už neprojdou pravidelnou lékařskou prohlídkou (respektive si myslí, že neprojdou; pokud si dobře vzpomínám, stačí prohlásit, že jsou způsobilí, ale pokud neprošli prohlídkou, už to není možné). Mají skvělou síť menších letišť, běžně na nich máš "courtesy car," mají hromadu FBO, půjčoven aut. Údržba letadel je tam levnější
Chcem pocestovať z Bratislavy do Prahy - pekné počasie, odštartujem si z periférnej plochy - stačí staré malé letisko, udržiavaná plocha autocvičiska... a letím si pomaličku potichúčku mimo zapchatých dialnic smer Praha. Pristanem buď priamo k miestu kde je taxi alebo si tých pár km dôjdem. Vybavím povinnosti, späť k lietadlu, odlet Bratislava.
Sa mi vždy páčilo že technike, mozgom, umelcom ktorým tlieska celý svet v česko-slovensku nevedia prísť na meno. Zápecníci.
Teoretická cieľovka existuje a hoci tu na autoserveri väčšina točí o auto vlastnostiach, tie sú sekundárne a slúžia len na dotrepanie sa z letiska. Myslím, že kľúčové bude, či zákazníci uveria letovým schopnostiam. Ak sa budú báť s tým letieť, je po biznise.
V ČR je situace dobrá. Není to zase tak dávno, co se zákon v tomhle změnil a po více než 60 letech (pokud vím) to znovu umožnil. Tedy můžeš vzlétnout i přistát na soukromém pozemku, stačí písemný souhlas majitele a dodržet určitá pravidla (jestli si dobře pamatuji, alespoň 100 metrů od obydlí, maximálně 3 vzlety/ přistání týdně a alespoň deset dalších). Zkus to v Německu. :-)
Poslední roky v tomhle EU spíš pomáhá. Je až neuvěřitelné, jak daleko někdy úředníci ohýbají nařízení EU, aby mohli zachovat své oblíbené praktiky. Dříve to za moc nestálo, protože malá letadla a soukromí piloti byli mimo zájem; byli jsme spíš otravný hmyz a snažili se nás pohřbít pod hromadou papírů - natlačit na nás stejná pravidla, jako mají aerolinky. Tak to bylo i před vstupem EU na scénu, za dob JAA (v podstatě sdružení evropských úřadů pro civilní letectví). Ze začátku to vedli stejně a kašlali na nás. Změna vedení nám pomohla. V tomhle případě jsou to většinou národní úřady pro civilní letectví, kdo dělá problémy. Problém je, že nad nimi nemají pravomoc, takže si nemůžeš prostě stěžovat. Musíš jít k soudu. Nebo si stěžovat na ministerstvu dopravy, nebo pod koho spadají.
ČR je celkem slušná. I když i tady se pobavíš. Slyšel jsem například argument, že soukromý pilot nemůže mít elektronický zápisník (tedy můžeš, ale nemůžeš jim předložit vytištěné záznamy). A citují z dokumentu EASA, kde o téhle možnosti píší pro komerční piloty. Z dokumentu, který není nijak závazný a který má jen ukázat, jak je možné splnit požadavky nařízení. Nějak jim už uniklo, že se přímo v nařízení píše, že je to na nich. A nic s tím neuděláš. EU to nechala na nich a oni vymýšlí pitomosti. Nevím, jestli se už nepoučili. A to je velmi mírný špek.
Co se zbraní týče, není to tak překvapivé. V EU vždy bylo dost lidí proti zbraním. A jsou tu velcí hráči s přísnějšími pravidly. Ve skrytu duše jsem doufal, že EU umožní jednodušší pohyb se zbraní. Sice mohu celkem snadno jet například do Německa na soutěž. Ale kdybych si chtěl vzít zbraň s sebou na služební cestu, abych si mohl na střelnici zastřílet, tak to taková sranda není. A jak by bylo skvělé, kdyby sis mohl normálně koupit tlumič. Všude nám hluk vadí, ale hlučná zbraň je zřejmě dobrá zbraň. Mně osobně přijde střelba v relativním tichu krásná.
I letadla mají v EU spoustu nepřátel. Lze očekávat, že tlak na letiště jen poroste. To nemá s EU jako takovou nic společného. Jen to odneseme všichni, když se najde většina a něco na téhle úrovni udělá.
Tlumicum uprimne nerozumim, k cemu to ma bejt v civilu dobry? Stejne musis pouzit subsoniky aby to melo jakz takz vyznam, sluchatka stejnak na strelnici ci soutezi potrebujes, meni to vyvazeni.. Tak akorat ze az budu v noci strilet na zly imigranti, deti se min leknou:)
Ja jsem spis rad, ze od leta lze lasery.
Rád střílím na kovové terče. A sluchátka/ špunty jsou otravné. No a co, že musím použít těžší projektil? I na lovu bych radši střílel s tlumičem. Proč dělat randál, když nemusím? S vyvážením máš pravdu, ale při střílení jen tak pro zábavu mi to nevadí a na soutěžích a při tréninku ochranu sluchu přežiji.
Stejně tak bych byl rád, kdyby byly povolené projektily s expanzní dutinou atp. Ne pro to, aby nadělal víc škody, ale aby byl po průniku cílem méně nebezpečný. Co jsem kdysi viděl čísla z USA, nevypadalo to, že by měly takový vliv na přežití. A průbojnost je v civilním použití spíš nežádoucí.
Všetci vyššie diskutujúci sa na AeroMobil pozerajú optikou Európana, hodím iný príklad použitia: si zverolekár v Afrike, zavolajú Ťa na farmu vzdialenú 300 km. Autom by to znamenalo 10-hodinovú cestu, v takomto približovadle si tam pohodlne za 2 hoďky. Zmysel to má, že to nie je pre bežného človeka je snáď jasné každému.
Ja vidím problém inde - Boeing maká na niečom lietajúcom do mesta a to je firma s iným zázemím, napokon projekty lietajúcich taxíkov sa objavujú čoraz častejšie, ich nasadenie je podobné tomu, čo plánuje Juraj Vaculík. Obávam sa, že si odhryzol priveľké sústo...
... takhle nizky podvozek dava tusit, ze si s tim na cemkoliv jinem nez na klasicke betonove pristavaci draze tak akorat rozbijes hubu. a ted mi najdi v africe ta letiste u kazde zvireci farmy (a tady uz je pritazene za vlasy, ze afrika se svymi problemy bude vubec resit rychlejsi dostupnost zverolekare). no a v neposledni rade to bude velmi spatne letadlo (ovladatelnost, apod.).
Toto lietadlo vie vzlietať na trávnatej ploche, pri zvieracej farme teda stačí kus lúky bez kamenia. Afriku a zverolekára som dal len ako príklad, ale celkom za vlasy pritiahnutý nie je, majú tam napr. vzácne chovy koní. A vlastne tam majú všetko, ten kontinent je cca 3x tak veľký ako Európa. Mnoho miest je ťažko prístupných po ceste, malé lietadlá sa tam používajú bežne. To, že je chudobný neznamená, že to platí na všetkých a bez výnimky.
"vzhledem ke konstrukci podvozku" - ok, povedz niečo o konštrukcii podvozku, lebo ja o ňom neviem nič. Keby si hľadal, tak tu máš zábery z testovacieho letu spred dvoch rokov, štart + pristátie na tráve: [odkaz]
??? Copak to nevidíš? Vždyť je to nízké, i Concorde měl podvozek 2m vysoký. Tohle je normálně utopené kolo v blatníku. Koukni se na snímky letadel, která byla dělána k tomu, aby mohla přistávat na trávě - vyrtčená masivní noha metr z trupu (nebo křídla) dolů, balónové kolo, měkká pružina, dlouhý zdvih. To je absolutní protiklad podvozku aut určených na silniční provoz!
Klidně koukni ještě na youtube, jakým běžným povětrnostním jevům malá letadla při přistání čelí, jaké mají boční náklony, apod. A teď si do toho představ tento aeromobil, jehož podvozek Ti při přistání neodpustí ani krtinu! Prostě trochu zapoj do uvažování šedou kůru mozkovou.
Jak jsem napsal, pochybuji, že s tím míří do Afriky. A realita je, že je kvalita dráhy problém i u normálních letadel. Tráva dokáže ledacos zamaskovat a pokud ji neznáš, tak riskuješ. Alespoň tu nehrozí "prop strike." A kola mají relativně velký průměr, jen ta světlá výška - kryty by to odnesly. I letadla jsou o kompromisech. A dost tvrdých. Když budeš stavět něco pro Afriku, bude to spíš vypadat jako Kodiak. Quest Kodiak.
No, kam s tímhle nesmyslem míří autoři nevím, ale podle mého soudu se s tímto dá mířit tak maximálně do muzea kuriozit (v dobrém slova smyslu - je to nepochybně technicky velmi náročné něco takového dát dohromady, ale bude to mít tak mnoho limitujících faktorů pro použití na silnici a ve vzduchu, že reálně je prostě kombinace letadlo - taxi samozřejmě výrazně efektivnější alternativa).
Ti lidé, co to vyvíjejí, jsou typičtí snílci. Sní o autě, které létá, od dob, co viděli Fantomase (nebo tak nějak). Samozřejmě že o těchto věcech uvažují, ale všechny tyto kompromisy pak vnitřně marginalizují nebo jejich dopad na reálné schopnosti zcela ignorují, přičemž to v tomto případě podle mě není uspokojivě řešitelné.
Já jen jestli jsi viděl tamní silnice, na čem tam přistávají a co tam létá. Tohle není stavěné na jejich cesty, nedělám si iluze o STOL schopnostech a bude to na ně příliš drahé. A nosnost bude naprosto mizerná. Má to být myslím LSA. I čistá letadla téhle kategorie, která si nevozí žádný silniční balast, jsou v tomhle ohledu k smíchu. A nejsou tak robustní, i v podmínkách vyspělých zemí kolikrát pod vyšší zátěží nevydržela. Ani nemají moc dobrou pověst co do letových vlastností. Tohle může být výjimka, ale proč to pak necertifikovali jako plnohodnotné lehké letadlo (CS-23)? Ano, nároky na provedené zkoušky jsou tam vyšší, ale zeptej se inženýrů - všichni mi řekli, že je to stejně potřeba udělat, že tam se šetřit nedá.
S nižšími certifikacemi se táhne další problém. Nejsou mezinárodně uznávané. Nedrží nad nimi ochrannou ruku ICAO. Takovéhle věci však moc nemá smysl rozebírat na auto webu.
Ale no tak, generalizovať kvalitu ciest pre celý kontinent, to snáď nemyslíš vážne... Dtto posudzovanie drahé/lacné, že si to nekúpi 1,2 miliardy ľudí je jasné, ale že by sa tam nenašlo 120 takých, čo na to majú a majú aj podmienky na využívanie? Už len štatisticky to možné je.
Ostatné veci čo vravíš - súhlasím. Celú túto polemiku som začal, pretože sa tu vyrojili odborníci, ktorí z obrázku poznajú konštrukciu podvozku, prípadne vedia, že je to ako celok nepoužiteľné. Môj súkromný názor na tento počin? Ľudia okolo AeroMobilu zvykli hovoriť niečo v zmysle "je to lepšie ako auto, lebo to vie lietať a je to lepšie ako lietadlo, lebo to vie jazdiť". Ja tvrdím, že to nevie ani jedno ani druhé, resp. v oboch veciach sú kompromisy príliš veľké na to, aby sa to ujalo vo veľkom. Ale napriek tomu si myslím, že už teraz dokázali viac, ako ktorýkoľvek z kecálkov tu na webe a viac ako väčšina konštruktérskych spoločností na svete. A to oceňujem.
Ano, je to přílišné zobecnění. I z hlediska přistávacích ploch. Ale pro profesionální použití, jako je tvůj modelový příklad, mi to přijde příliš omezující. Konvenční letadlo, nejlépe asi určené pro provoz z nepřipravených ploch (záleželo by na přesných okolnostech), bude lepší volbou. Podobně jako pracovní terénní auto, které tě dostane na místo, ať už je to kdekoli. Zajisté bys chtěl maximalizovat místa, kam se dostaneš.
Hračka? Ano. A proč ne, na tom není nic špatného. Pracovní nástroj? To podle mne chce dost představivosti. Ve výsledku to vidíme, řekl bych, podobně.
Ako nápad je to super, držím im palce, aby im to vyšlo, a niečo z toho konečne po toľkých rokoch bolo.
Na druhej strane pre bežných smrteľníkov je skôr cesta pilotovať dron, ako lietadlo. Dron má síce obmedzený dolet, ale vzlietať teoreticky môže aj z dvora a pristáť môže na hociktorý dvor o niekoľko desiatok kilometrov ďalej. Taktiež pilotovať poloautomatizovaný dron je hračka oproti pilotovaniu lietadla.
Řídit letadlo není těžké. Jen to chce praxi. Létat ze dvora do dvora zvládnou i vrtulníky. Problém je, že to lidem vadí. Jedním z důvodů je hluk (který dělají samotné vrtule). A provoz nad zastavěnými oblastmi není jednoduchý (nevím, jak se budou stavět k něčemu podobnému, konstrukce je dost odlišná). Nevím, jestli se něco nezměnilo, musel bych se zeptat známých z Německa, ale zrovna tam byly podmínky hodně přísné. Ani vrtulníky normálně nesměly přistávat mimo letiště/ heliporty. Pro komerční účely se dalo získat povolení, pro soukromé to prý bylo těžké. A bylo mi řečeno, že bez vyšší licence (= komerční) prakticky nemožné. Lidé můžou snít, ale zákony na to nemyslí.
je to jediný stroj, který je nejblíž /možná už má/ homologaci na silnici i ve vzduchu. A to je sakra dobrý počin. To že není nejlepší v ani jedné disciplíně je sice jasné, ale je to veliký skok ve vývoji létající aut.
auto a letadlo jsou principialne tak odlisne stroje, ze snaha je skloubit do jednoho stroje zpusobi, ze mam velmi spatne auto a velmi spatne letadlo v jednom. treba podvozek u autachci relativne nizky, u letadla pak pomerne vysoky. pri teto konstrukci zaryje auto rypak do zeme pri prejezdu krtiny pri pristani, apod. je tady oroste cela rada protichudnych parametru auta a letadla (vztlak/pritlak, kontrukce podvozku, pozadavky na motor, atd.), ktera dava tusit, ze kdo na to ma, tak ma soukrome letadlo a v cilove destinaci minimalne taxik, ne-li limuzinu s ridicem.
....stojí většinou za prd. Jedno nebo druhé není plnohodnotné a většinou oboje. Obojživelné auto, létající auto, jezdící letadlo, jezdící helikoptéra, telefon a foťák, auto a náklaďák (říká se tomu kombík) všechno je to svým způsobem kompromis. V mnohých případech je lepší mít ty věci dvě a obě dobré. Já prostě u sporťáku kašlu na kufr, u městského miniautíčka nelpím na 0-100 za 5 sec., a u dodávky nepotřebuji aby plavala nebo létala. Ale co by tady potom každý den psali.
Jistě existuje i mnoho případů, kdy zdvojená funkce věci není zase až tak na obtíž, někdy dokonce může být i užitečná, například nůž s vývrtkou. Tahle slovenská "věc" ale, myslím, není ten případ. Zrovna jako třeba létající ponorka. Taky by se někomu a někdy mohla hodit a kdyby ještě k tomu jezdila po silnici....?
väčšina diskutujúcich na to pozerá svojím pohľadom, ale viem si predstaviť modelového zákazníka. Napr. som bašternák (slovenská komická figúrka, čo rozkradla štátne dane a vyhadzuje prachy na hovadiny), mám pri monaku haciendu s výhľadom na more a v garáži lietajúce auto. Ráno sa zobudím a poviem si, dal by som si kávičku s výhľadom na more, hneď a teraz. No problem. Vytiahnem auto, zavolám zlatokopku, preterigám sa cez mesto (pri tom sa dvakrát urobím, lebo slováci čumia na moje lietadlo na ceste), z blízkeho letiska vo vajnoroch vzlietnem a o 2 hoďky pristávam pri riviére na nejakom lokálnom letisku, polhoďky sa škobrtám k haciende a pijem kávičku s výhľadom na more a zlatokopka robí, na čo bola pozvaná. Proč ne? Tu sa nerieši, či moje bugati lepšie jazdí a či moja cesna lepšie lieta. Mám zas niečo extra, zas mi stúpne ego, zas som čávo. A takých týpkov je dosť. Ale ak sa ten posera bude báť v tom lietať, tak je konec.
abys byl za dve hodky v monaku, musel bys letet proudovym letadlem. s timto prditkem tam poletis cely den se ctyrmi mezipristanimi na doplneni paliva a vymenu zlatokopky za mene znudenou.