18.7. 2015 Petr Slováček

Letní uzavírky v Česku: Musíme to prostavět

 

Stát poslal krajům na opravy silnic nebývalé množství peněz. Do konce roku se musí vyčerpat, takže projet teď republiku bez kolon a uzavírek je nemožné.

Pokud se vydáte z Prahy do Brna, počítejte v těchto dnech minimálně s půlhodinovou rezervou. A je lhostejno, jestli ji strávíte čekáním v kolonách nebo na objízdných trasách. Bez láhve s vodou a občerstvení se raději na cesty vůbec nevydávejte.

Ani jinde než zrovna na modernizované dálnici D1 totiž není situace lepší. Po České republice probíhá najednou až na šest stovek stavebních prací. Jen na dálnicích, rychlostních silnicích a komunikacích I. tříd už letos vypuklo nebo se připravuje na 300 akcí za šest miliard korun. „Vzhledem ke skutečnosti, že jsme letos krajům poskytli více než čtyři miliardy korun na krajské silnice, budou letošní silniční opravy velmi rozsáhlé,“ uvedl už před prázdninami ministr dopravy Dan Ťok. Motoristy tím rozhodně neuklidnil.

Bylo na čase

Mnozí za mimořádnými penězi pro kraje vidí politický boj – dotaci totiž protlačila ČSSD a její vedení teď chce vidět co nejvíc svých oranžových hejtmanů s nůžkami v ruce, jak přestřihávají pásky. Jako z udělání právě rok před volbami…

Výsledkem je, že letos na každý kraj v ČR vychází v průměru 300 až 400 milionů korun (jen Praha 666 mil. Kč), které potřebují do konce roku prostavět. Regiony proto dělají, co mohou. Včetně akcí, které nepřiměřeně komplikují místní dopravu.

Peníze krajům pro rok 2015
Správa/Závod Rozpočet v Kč
Praha 666 000 000
Brno 334 000 000
České Budějovice 445 000 000
Plzeň 260 000 000
Karlovy Vary 211 000 000
Chomutov 375 000 000
Liberec 235 000 000
Hradec Králové 283 000 000
Pardubice 291 000 000
Jihlava 254 000 000
Olomouc 372 000 000
Zlín 249 000 000
Ostrava 525 000 000
CELKEM 4 500 000 000
Kam jde víc na opravy dálnic?
Čechy 670 mil. Kč
Morava 630 mil. Kč

Kraje se navíc brání, že už byl nejvyšší čas na pomoc státu – při převádění kompetencí s údržbou regionálních silnic II. a III. tříd na regiony se totiž před dvanácti lety jaksi zapomnělo na jejich financování. Podle hejtmana plzeňského kraje Václava Šlajse z ČSSD na ně stát vyčlenil pětatřicetkrát míň peněz než na silnice I. tříd – které podle něj ŘSD nesmyslně každý rok brousí a asfaltuje, aby prostavělo co nejvíc. Na opravy zaplátovaných vozovek II. a III. tříd přitom až dosud neměly kraje finance.

Dělají si naschvály

Kraje teď s rekonstrukcí spěchají. Skoro to vypadá, že si dělají při uzavírkách na hranici regionů naschvály. I šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa přiznal, že koordinace mezi kraji neprobíhá tak, jak by měla. Proto se snaží aspoň ŘSD dohodnout s jednotlivými regiony na společném postupu. A hlavně komunikaci. „Zejména v současné situaci, kdy je na opravy státních i krajských komunikací připraveno výrazné množství finančních prostředků a pracuje se hodně jak na dálnicích, rychlostních silnicích a silnicích prvních tříd, které patří do odpovědnosti ŘSD, tak na silnicích nižších tříd, jež má ve správě právě kraj, je nanejvýš důležité zajistit společný postup, koordinaci a především komunikaci doslova na každé zahajované opravě,“ okomentoval Kroupa podepsání memoranda mezi ŘSD a Krajskou správou údržby silnic Středočeského kraje.

Na druhou stranu je z toho jasné, že ani dohody mezi ŘSD a kraji kolonám příliš nepomůžou, protože je potřeba silnice, mosty a povrchy nějak opravit.

Objížďka, nebo výlet?

Motoristé se tedy musejí uskromnit. Jak to až může vypadat v praxi, ukazuje případ bourání mostu na dálnici D1 během prvního červencového víkendu. Brutální objížďka pro nákladní auta nad 12 tun totiž vedla z Humpolce až do Tábora a odsud přes Benešov zpátky na D1.

Na červnovém jednání tripartity se navíc dohodlo, že peníze na opravy silnic II. a III. tříd půjdou do krajů i příští rok. Pro motoristy by to mohla být skvělá zpráva, jen kdyby se opravy předem důkladně naplánovaly a neprobíhaly všechny najednou. Pokud chcete objet dálnici D1 po místních komunikacích Vysočiny, zůstanete stát v dalších opravovaných úsecích. Nebo hodláte vyzrát na cestu ze západu na východ šalamounsky vlakem? Příliš si ani v tomto případě nepomůžete, protože se pracuje hned na třech hlavních kolejových koridorech, které omezují železniční dopravu i v dalších úsecích.

Velké letošní opravy silnic I. tříd
I/19 Žďákov
I/14 Harrachov – Valteřice
I/4, R4 Zvýšení zádržnosti středových svodidel, rekonstrukce přejezdů
I/7 Křížení s I/16 – Hořešovice
I/20 Vodňany, přeložka
R7 I/7 Knovíz, most
I/15 Litoměřice, mosty
R7 Praha – Knovíz
R7 Zvýšení zádržnosti středových svodidel, rekonstrukce přejezdů
I/43 Brno, most
I/14 Rudník – Čistá
I/48 Palačov – Starý Jičín
I/11 Ostrava, mosty
I/6 Křižovatka s II/227 až hranice kraje
R35 LP Nemilany
Spolupracujeme s TipCars.com
Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali

Podle šéfa lidovců jsou začátky dalších vln EET úmyslně…

Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům

Elektronická evidence tržeb (EET) půl roku po zavedení…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 






 
Online: Velká cena Monaka 2017

Online: Velká cena Monaka 2017

Dnes 13:30

V ulicích Monte Carla se jede jeden z klenotů sezóny formule 1, Velká cena Monaka. Šestý závod sezóny sledujeme v online reportáži.




Blesk.cz

Je to tam! Monika Bagárová (22) konečně odmaturovala

Je to tam! Monika Bagárová (22) konečně odmaturovala

Krásná zpěvačka Monika Bagárová (22) to má konečně za sebou. Střední školu završila maturitou a teď už může…

Jedna z tváří projektu »Století« Hana Fejfarová (106): „Vyměnila jsem vilu za štrůdl.“

Jedna z tváří projektu »Století« Hana Fejfarová…

V roce 1911, kdy se narodila Marie Hana Fejfarová, uskutečnil Jan Kašpar historický první dálkový let v Čechách…

 

iSport.cz

Plzeň potvrdila první posilu. Ze Zlína přichází chorvatský záložník Živulič

Plzeň potvrdila první posilu. Ze Zlína přichází…

První letní posilou fotbalové Plzně se stal chorvatský záložník Diego Živulič, který přichází po vypršení…

Slávistická jízda po Praze! Deli bavil dav v češtině, pak šli mistři do klubu

Slávistická jízda po Praze! Deli bavil dav v…

Po osmi letech ligový titul? To se musí řádně oslavit! Fotbalisté Slavie a jejich fanoušci to názorně ukázali.…

 

Reflex.cz

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…