18.7. 2015 Petr Slováček

Letní uzavírky v Česku: Musíme to prostavět

 

Stát poslal krajům na opravy silnic nebývalé množství peněz. Do konce roku se musí vyčerpat, takže projet teď republiku bez kolon a uzavírek je nemožné.

Pokud se vydáte z Prahy do Brna, počítejte v těchto dnech minimálně s půlhodinovou rezervou. A je lhostejno, jestli ji strávíte čekáním v kolonách nebo na objízdných trasách. Bez láhve s vodou a občerstvení se raději na cesty vůbec nevydávejte.

Ani jinde než zrovna na modernizované dálnici D1 totiž není situace lepší. Po České republice probíhá najednou až na šest stovek stavebních prací. Jen na dálnicích, rychlostních silnicích a komunikacích I. tříd už letos vypuklo nebo se připravuje na 300 akcí za šest miliard korun. „Vzhledem ke skutečnosti, že jsme letos krajům poskytli více než čtyři miliardy korun na krajské silnice, budou letošní silniční opravy velmi rozsáhlé,“ uvedl už před prázdninami ministr dopravy Dan Ťok. Motoristy tím rozhodně neuklidnil.

Bylo na čase

Mnozí za mimořádnými penězi pro kraje vidí politický boj – dotaci totiž protlačila ČSSD a její vedení teď chce vidět co nejvíc svých oranžových hejtmanů s nůžkami v ruce, jak přestřihávají pásky. Jako z udělání právě rok před volbami…

Výsledkem je, že letos na každý kraj v ČR vychází v průměru 300 až 400 milionů korun (jen Praha 666 mil. Kč), které potřebují do konce roku prostavět. Regiony proto dělají, co mohou. Včetně akcí, které nepřiměřeně komplikují místní dopravu.

Peníze krajům pro rok 2015
Správa/Závod Rozpočet v Kč
Praha 666 000 000
Brno 334 000 000
České Budějovice 445 000 000
Plzeň 260 000 000
Karlovy Vary 211 000 000
Chomutov 375 000 000
Liberec 235 000 000
Hradec Králové 283 000 000
Pardubice 291 000 000
Jihlava 254 000 000
Olomouc 372 000 000
Zlín 249 000 000
Ostrava 525 000 000
CELKEM 4 500 000 000
Kam jde víc na opravy dálnic?
Čechy 670 mil. Kč
Morava 630 mil. Kč

Kraje se navíc brání, že už byl nejvyšší čas na pomoc státu – při převádění kompetencí s údržbou regionálních silnic II. a III. tříd na regiony se totiž před dvanácti lety jaksi zapomnělo na jejich financování. Podle hejtmana plzeňského kraje Václava Šlajse z ČSSD na ně stát vyčlenil pětatřicetkrát míň peněz než na silnice I. tříd – které podle něj ŘSD nesmyslně každý rok brousí a asfaltuje, aby prostavělo co nejvíc. Na opravy zaplátovaných vozovek II. a III. tříd přitom až dosud neměly kraje finance.

Dělají si naschvály

Kraje teď s rekonstrukcí spěchají. Skoro to vypadá, že si dělají při uzavírkách na hranici regionů naschvály. I šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa přiznal, že koordinace mezi kraji neprobíhá tak, jak by měla. Proto se snaží aspoň ŘSD dohodnout s jednotlivými regiony na společném postupu. A hlavně komunikaci. „Zejména v současné situaci, kdy je na opravy státních i krajských komunikací připraveno výrazné množství finančních prostředků a pracuje se hodně jak na dálnicích, rychlostních silnicích a silnicích prvních tříd, které patří do odpovědnosti ŘSD, tak na silnicích nižších tříd, jež má ve správě právě kraj, je nanejvýš důležité zajistit společný postup, koordinaci a především komunikaci doslova na každé zahajované opravě,“ okomentoval Kroupa podepsání memoranda mezi ŘSD a Krajskou správou údržby silnic Středočeského kraje.

Na druhou stranu je z toho jasné, že ani dohody mezi ŘSD a kraji kolonám příliš nepomůžou, protože je potřeba silnice, mosty a povrchy nějak opravit.

Objížďka, nebo výlet?

Motoristé se tedy musejí uskromnit. Jak to až může vypadat v praxi, ukazuje případ bourání mostu na dálnici D1 během prvního červencového víkendu. Brutální objížďka pro nákladní auta nad 12 tun totiž vedla z Humpolce až do Tábora a odsud přes Benešov zpátky na D1.

Na červnovém jednání tripartity se navíc dohodlo, že peníze na opravy silnic II. a III. tříd půjdou do krajů i příští rok. Pro motoristy by to mohla být skvělá zpráva, jen kdyby se opravy předem důkladně naplánovaly a neprobíhaly všechny najednou. Pokud chcete objet dálnici D1 po místních komunikacích Vysočiny, zůstanete stát v dalších opravovaných úsecích. Nebo hodláte vyzrát na cestu ze západu na východ šalamounsky vlakem? Příliš si ani v tomto případě nepomůžete, protože se pracuje hned na třech hlavních kolejových koridorech, které omezují železniční dopravu i v dalších úsecích.

Velké letošní opravy silnic I. tříd
I/19 Žďákov
I/14 Harrachov – Valteřice
I/4, R4 Zvýšení zádržnosti středových svodidel, rekonstrukce přejezdů
I/7 Křížení s I/16 – Hořešovice
I/20 Vodňany, přeložka
R7 I/7 Knovíz, most
I/15 Litoměřice, mosty
R7 Praha – Knovíz
R7 Zvýšení zádržnosti středových svodidel, rekonstrukce přejezdů
I/43 Brno, most
I/14 Rudník – Čistá
I/48 Palačov – Starý Jičín
I/11 Ostrava, mosty
I/6 Křižovatka s II/227 až hranice kraje
R35 LP Nemilany
Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Čínská ekonomika rostla loni nejpomaleji za 28 let Čínská ekonomika rostla loni nejpomaleji za 28 let

Čínská ekonomika v loňském roce rostla jen o 6,6…

Zápisník Jany Havligerové: Politici nelení Zápisník Jany Havligerové: Politici nelení

Oběd předsedů dolní a horní komory parlamentu…

Exministr Vondra jde za ODS do eurovoleb Exministr Vondra jde za ODS do eurovoleb

Občanští demokraté nasadí i Evžena Tošenovského nebo…

Trump se pokusil usmířit s demokraty. Marně Trump se pokusil usmířit s demokraty. Marně

Kvůli rozpočtové krizi klesá popularita prezidenta i v…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště? The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště?

Jedenáct dlouhých měsíců. Tak dlouho jsme čekali na…

Tesla propustí tisíce lidí. Asi jenom tak se může vymanit z problémů Tesla propustí tisíce lidí. Asi jenom tak se může vymanit z problémů

Elon Musk rozeslal svým zaměstnancům email, ve kterém…

 





 
Volkswagen Golf osmé generace odhazuje kamufláž, je opět spíš evolucí

Volkswagen Golf osmé generace odhazuje kamufláž, je opět spíš evolucí

Včera

Golf VIII už vlastně nemá co skrývat. Po tovární skice i sérii špionážních snímků a videí jsou tu další fotky bez maskování. Populární kompakt se odhaluje v takřka celé své kráse.




Blesk.cz

„Trpí zvláštní chorobou.“ Zemana cupují za „blbce“ na Palachově pietě

„Trpí zvláštní chorobou.“ Zemana cupují za „blbce“…

Česko si v uplynulém týdnu připomnělo památku Jana Palacha (†20). Studenta, který zemřel před 50 lety na protest…

Nejsem zlatokopka, říká buddhistická pornoherečka. Rozvádí se se staříkem a hledá zámožného muže

Nejsem zlatokopka, říká buddhistická pornoherečka.…

V žádném případě není zlatokopka, ale u svého potenciálního nápadníka chce vidět zůstatek na jeho kontě. Bývalá…

 

iSport.cz

Sparta drží systém, chválí Sedláček. Zlín prý hraje kamikaze hokej

Sparta drží systém, chválí Sedláček. Zlín prý hraje…

Podruhé naskočil v brance pražské Sparty. V Třinci podal Jakub Sedláček skvělý výkon, na body ale nestačil. V…

SESTŘIHY: Plzeň skolila Oceláře, Kometa padla. Pardubice vyhrály 6:2!

SESTŘIHY: Plzeň skolila Oceláře, Kometa padla.…

SOUHRN | Po skaplu rozjetého Mountfieldu si smlsli i na lídrovi soutěže. Plzeňští hokejisté v rámci 37. kola…

 

Reflex.cz

Great Coastal Walk: Trek kolem Sydney s vůní moře

Great Coastal Walk: Trek kolem Sydney s vůní moře

Metropole Sydney nemusí být jen pro nadšené městské cestovatele. Když hodíte batoh na záda, můžete každý den…

Miloš Zeman před rokem: Budu pokornější a vstřícnější. Výsledek? Přesný opak

Miloš Zeman před rokem: Budu pokornější a…

Miloš Zeman s oblibou tvrdí, že „jen idiot nemění názory“. A důsledně to dodržuje. Například loni v lednu po…