18.7. 2015 Petr Slováček

Letní uzavírky v Česku: Musíme to prostavět

 

Stát poslal krajům na opravy silnic nebývalé množství peněz. Do konce roku se musí vyčerpat, takže projet teď republiku bez kolon a uzavírek je nemožné.

Pokud se vydáte z Prahy do Brna, počítejte v těchto dnech minimálně s půlhodinovou rezervou. A je lhostejno, jestli ji strávíte čekáním v kolonách nebo na objízdných trasách. Bez láhve s vodou a občerstvení se raději na cesty vůbec nevydávejte.

Ani jinde než zrovna na modernizované dálnici D1 totiž není situace lepší. Po České republice probíhá najednou až na šest stovek stavebních prací. Jen na dálnicích, rychlostních silnicích a komunikacích I. tříd už letos vypuklo nebo se připravuje na 300 akcí za šest miliard korun. „Vzhledem ke skutečnosti, že jsme letos krajům poskytli více než čtyři miliardy korun na krajské silnice, budou letošní silniční opravy velmi rozsáhlé,“ uvedl už před prázdninami ministr dopravy Dan Ťok. Motoristy tím rozhodně neuklidnil.

Bylo na čase

Mnozí za mimořádnými penězi pro kraje vidí politický boj – dotaci totiž protlačila ČSSD a její vedení teď chce vidět co nejvíc svých oranžových hejtmanů s nůžkami v ruce, jak přestřihávají pásky. Jako z udělání právě rok před volbami…

Výsledkem je, že letos na každý kraj v ČR vychází v průměru 300 až 400 milionů korun (jen Praha 666 mil. Kč), které potřebují do konce roku prostavět. Regiony proto dělají, co mohou. Včetně akcí, které nepřiměřeně komplikují místní dopravu.

Peníze krajům pro rok 2015
Správa/Závod Rozpočet v Kč
Praha 666 000 000
Brno 334 000 000
České Budějovice 445 000 000
Plzeň 260 000 000
Karlovy Vary 211 000 000
Chomutov 375 000 000
Liberec 235 000 000
Hradec Králové 283 000 000
Pardubice 291 000 000
Jihlava 254 000 000
Olomouc 372 000 000
Zlín 249 000 000
Ostrava 525 000 000
CELKEM 4 500 000 000
Kam jde víc na opravy dálnic?
Čechy 670 mil. Kč
Morava 630 mil. Kč

Kraje se navíc brání, že už byl nejvyšší čas na pomoc státu – při převádění kompetencí s údržbou regionálních silnic II. a III. tříd na regiony se totiž před dvanácti lety jaksi zapomnělo na jejich financování. Podle hejtmana plzeňského kraje Václava Šlajse z ČSSD na ně stát vyčlenil pětatřicetkrát míň peněz než na silnice I. tříd – které podle něj ŘSD nesmyslně každý rok brousí a asfaltuje, aby prostavělo co nejvíc. Na opravy zaplátovaných vozovek II. a III. tříd přitom až dosud neměly kraje finance.

Dělají si naschvály

Kraje teď s rekonstrukcí spěchají. Skoro to vypadá, že si dělají při uzavírkách na hranici regionů naschvály. I šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa přiznal, že koordinace mezi kraji neprobíhá tak, jak by měla. Proto se snaží aspoň ŘSD dohodnout s jednotlivými regiony na společném postupu. A hlavně komunikaci. „Zejména v současné situaci, kdy je na opravy státních i krajských komunikací připraveno výrazné množství finančních prostředků a pracuje se hodně jak na dálnicích, rychlostních silnicích a silnicích prvních tříd, které patří do odpovědnosti ŘSD, tak na silnicích nižších tříd, jež má ve správě právě kraj, je nanejvýš důležité zajistit společný postup, koordinaci a především komunikaci doslova na každé zahajované opravě,“ okomentoval Kroupa podepsání memoranda mezi ŘSD a Krajskou správou údržby silnic Středočeského kraje.

Na druhou stranu je z toho jasné, že ani dohody mezi ŘSD a kraji kolonám příliš nepomůžou, protože je potřeba silnice, mosty a povrchy nějak opravit.

Objížďka, nebo výlet?

Motoristé se tedy musejí uskromnit. Jak to až může vypadat v praxi, ukazuje případ bourání mostu na dálnici D1 během prvního červencového víkendu. Brutální objížďka pro nákladní auta nad 12 tun totiž vedla z Humpolce až do Tábora a odsud přes Benešov zpátky na D1.

Na červnovém jednání tripartity se navíc dohodlo, že peníze na opravy silnic II. a III. tříd půjdou do krajů i příští rok. Pro motoristy by to mohla být skvělá zpráva, jen kdyby se opravy předem důkladně naplánovaly a neprobíhaly všechny najednou. Pokud chcete objet dálnici D1 po místních komunikacích Vysočiny, zůstanete stát v dalších opravovaných úsecích. Nebo hodláte vyzrát na cestu ze západu na východ šalamounsky vlakem? Příliš si ani v tomto případě nepomůžete, protože se pracuje hned na třech hlavních kolejových koridorech, které omezují železniční dopravu i v dalších úsecích.

Velké letošní opravy silnic I. tříd
I/19 Žďákov
I/14 Harrachov – Valteřice
I/4, R4 Zvýšení zádržnosti středových svodidel, rekonstrukce přejezdů
I/7 Křížení s I/16 – Hořešovice
I/20 Vodňany, přeložka
R7 I/7 Knovíz, most
I/15 Litoměřice, mosty
R7 Praha – Knovíz
R7 Zvýšení zádržnosti středových svodidel, rekonstrukce přejezdů
I/43 Brno, most
I/14 Rudník – Čistá
I/48 Palačov – Starý Jičín
I/11 Ostrava, mosty
I/6 Křižovatka s II/227 až hranice kraje
R35 LP Nemilany
Spolupracujeme s TipCars.com
Saúdům přestaneme dodávat zbraně, potvrdila německá kancléřka Merkelová Saúdům přestaneme dodávat zbraně, potvrdila německá kancléřka Merkelová

Německo nebude dodávat Saúdské Arábii zbraně, dokud bude…

Jordánsko chce zpět pohraniční území, která pronajalo Izraeli Jordánsko chce zpět pohraniční území, která pronajalo Izraeli

Jordánský král Abdalláh II. dnes oznámil, že jeho země…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat? V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat?

Pořídit dnes nové auto se zárukou za méně než 200.000…

Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout

Nový ceník Škody Karoq platný od 19. října přinesl hodně…

 





 
Mahindra začne vyrábět motocykly Jawa! Ale pro indický trh...

Mahindra začne vyrábět motocykly Jawa! Ale pro indický trh...

Včera

Indická společnost Mahindra zhruba za měsíc představí nový motocykl značky Jawa pro místní trh. Mělo by jít o stroj klasického vzhledu se čtyřtaktním jednoválcem o objemu 300 ccm.




Blesk.cz

Po stopách tatíčka Masaryka: Navštivte rodiště našeho prvního prezidenta!

Po stopách tatíčka Masaryka: Navštivte rodiště…

Nejmilejší písničku tatíčka Masaryka si můžete zanotovat v rodišti našeho  prvního prezidenta. Vydejte se po…

Antické Řecko čeká na dobytí: Recenze Assassin’s Creed Odyssey

Antické Řecko čeká na dobytí: Recenze Assassin’s…

Vůbec ne dávno, alebrž teprve před 11 lety vznikla série Assassin’s Creed pojednávající o asasínech a…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Sparta srazila Kometu a je první. Hradec padl, Pardubice vyhořely

SESTŘIHY: Sparta srazila Kometu a je první. Hradec…

SOUHRN | Parádní šokování mistra! Hokejisté Sparty vyhráli nad brněnskou Kometou 4:2 a připsali si čtvrté…

Hamilton k titulu neproklouzl, Vettel drží naději. Slavil Räikkönen

Hamilton k titulu neproklouzl, Vettel drží naději.…

Lewis Hamilton obsadil ve Velké ceně USA formule 1 třetí místo, což mu vzhledem ke čtvrté příčce Sebastiana…

 

Reflex.cz

První československý ministr financí Alois Rašín byl národní hrdina i symbol sociálního útlaku

První československý ministr financí Alois Rašín byl…

Alois Rašín patřil do legendární pětice mužů, kteří 28. října 1918 vyhlásili samostatné Československo. Zároveň…

Jak připravit auto na zimu: Vše, co byste měli udělat a zkontrolovat

Jak připravit auto na zimu: Vše, co byste měli…

Ostříleným matadorům za volantem osvědčená pravidla nějak zvlášť připomínat nemusíme, vám ostatním bychom rádi…