18.7. 2015 Petr Slováček

Letní uzavírky v Česku: Musíme to prostavět

 

Stát poslal krajům na opravy silnic nebývalé množství peněz. Do konce roku se musí vyčerpat, takže projet teď republiku bez kolon a uzavírek je nemožné.

Pokud se vydáte z Prahy do Brna, počítejte v těchto dnech minimálně s půlhodinovou rezervou. A je lhostejno, jestli ji strávíte čekáním v kolonách nebo na objízdných trasách. Bez láhve s vodou a občerstvení se raději na cesty vůbec nevydávejte.

Ani jinde než zrovna na modernizované dálnici D1 totiž není situace lepší. Po České republice probíhá najednou až na šest stovek stavebních prací. Jen na dálnicích, rychlostních silnicích a komunikacích I. tříd už letos vypuklo nebo se připravuje na 300 akcí za šest miliard korun. „Vzhledem ke skutečnosti, že jsme letos krajům poskytli více než čtyři miliardy korun na krajské silnice, budou letošní silniční opravy velmi rozsáhlé,“ uvedl už před prázdninami ministr dopravy Dan Ťok. Motoristy tím rozhodně neuklidnil.

Bylo na čase

Mnozí za mimořádnými penězi pro kraje vidí politický boj – dotaci totiž protlačila ČSSD a její vedení teď chce vidět co nejvíc svých oranžových hejtmanů s nůžkami v ruce, jak přestřihávají pásky. Jako z udělání právě rok před volbami…

Výsledkem je, že letos na každý kraj v ČR vychází v průměru 300 až 400 milionů korun (jen Praha 666 mil. Kč), které potřebují do konce roku prostavět. Regiony proto dělají, co mohou. Včetně akcí, které nepřiměřeně komplikují místní dopravu.

Peníze krajům pro rok 2015
Správa/Závod Rozpočet v Kč
Praha 666 000 000
Brno 334 000 000
České Budějovice 445 000 000
Plzeň 260 000 000
Karlovy Vary 211 000 000
Chomutov 375 000 000
Liberec 235 000 000
Hradec Králové 283 000 000
Pardubice 291 000 000
Jihlava 254 000 000
Olomouc 372 000 000
Zlín 249 000 000
Ostrava 525 000 000
CELKEM 4 500 000 000
Kam jde víc na opravy dálnic?
Čechy 670 mil. Kč
Morava 630 mil. Kč

Kraje se navíc brání, že už byl nejvyšší čas na pomoc státu – při převádění kompetencí s údržbou regionálních silnic II. a III. tříd na regiony se totiž před dvanácti lety jaksi zapomnělo na jejich financování. Podle hejtmana plzeňského kraje Václava Šlajse z ČSSD na ně stát vyčlenil pětatřicetkrát míň peněz než na silnice I. tříd – které podle něj ŘSD nesmyslně každý rok brousí a asfaltuje, aby prostavělo co nejvíc. Na opravy zaplátovaných vozovek II. a III. tříd přitom až dosud neměly kraje finance.

Dělají si naschvály

Kraje teď s rekonstrukcí spěchají. Skoro to vypadá, že si dělají při uzavírkách na hranici regionů naschvály. I šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa přiznal, že koordinace mezi kraji neprobíhá tak, jak by měla. Proto se snaží aspoň ŘSD dohodnout s jednotlivými regiony na společném postupu. A hlavně komunikaci. „Zejména v současné situaci, kdy je na opravy státních i krajských komunikací připraveno výrazné množství finančních prostředků a pracuje se hodně jak na dálnicích, rychlostních silnicích a silnicích prvních tříd, které patří do odpovědnosti ŘSD, tak na silnicích nižších tříd, jež má ve správě právě kraj, je nanejvýš důležité zajistit společný postup, koordinaci a především komunikaci doslova na každé zahajované opravě,“ okomentoval Kroupa podepsání memoranda mezi ŘSD a Krajskou správou údržby silnic Středočeského kraje.

Na druhou stranu je z toho jasné, že ani dohody mezi ŘSD a kraji kolonám příliš nepomůžou, protože je potřeba silnice, mosty a povrchy nějak opravit.

Objížďka, nebo výlet?

Motoristé se tedy musejí uskromnit. Jak to až může vypadat v praxi, ukazuje případ bourání mostu na dálnici D1 během prvního červencového víkendu. Brutální objížďka pro nákladní auta nad 12 tun totiž vedla z Humpolce až do Tábora a odsud přes Benešov zpátky na D1.

Na červnovém jednání tripartity se navíc dohodlo, že peníze na opravy silnic II. a III. tříd půjdou do krajů i příští rok. Pro motoristy by to mohla být skvělá zpráva, jen kdyby se opravy předem důkladně naplánovaly a neprobíhaly všechny najednou. Pokud chcete objet dálnici D1 po místních komunikacích Vysočiny, zůstanete stát v dalších opravovaných úsecích. Nebo hodláte vyzrát na cestu ze západu na východ šalamounsky vlakem? Příliš si ani v tomto případě nepomůžete, protože se pracuje hned na třech hlavních kolejových koridorech, které omezují železniční dopravu i v dalších úsecích.

Velké letošní opravy silnic I. tříd
I/19 Žďákov
I/14 Harrachov – Valteřice
I/4, R4 Zvýšení zádržnosti středových svodidel, rekonstrukce přejezdů
I/7 Křížení s I/16 – Hořešovice
I/20 Vodňany, přeložka
R7 I/7 Knovíz, most
I/15 Litoměřice, mosty
R7 Praha – Knovíz
R7 Zvýšení zádržnosti středových svodidel, rekonstrukce přejezdů
I/43 Brno, most
I/14 Rudník – Čistá
I/48 Palačov – Starý Jičín
I/11 Ostrava, mosty
I/6 Křižovatka s II/227 až hranice kraje
R35 LP Nemilany
Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl zřejmě výplaty horníkům

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl…

V odlehlé části Čadu blízko hranice se súdánským Dárfúrem byl ve čtvrtek unesen francouzský občan. K činu se…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…